hårddisk storlek 4 vs 8 diskar samt raid och typ mm.

Permalänk
Medlem

hårddisk storlek 4 vs 8 diskar samt raid och typ mm.

Hej

Jag håller på och köper in prylar till mitt server bygge men fick lite beslutsångest gällande val av diskar.
så jag hoppas någon kan ge mig en spark åt rätt håll hur man bör tänka.

diskarna från dom gamla servrarna vågar jag inte flytta (slänga över diskarna) till den nya server, samt saknar jag tillräckligt plats på andra enheter för att backa upp innan flytt plus att dom börjat bli ett på år, så tanken att helt enkelt köpa nya diskar till den nya serven och sedan föra över data. (1 av dom gamla servrarna få då agera som backupp)
ja, jag vet raid är inte backup men den ena externa disken gick sönder och det känns lite onödigt att köpa en till när jag kommer använda en av dom gamla servrarna som backup (den kommer vara avstängd tills den dagen den behövs)

det jag blir lite fundersam på är, ska man köpa tex 7-8st 4tb eller 4st 8tb diskar? servern har plats för 8st hot swap diskar men jag tänker att färre diskar drar mindre ström och ger mindre värme, men finns det några nackdelar att gå på större men färre diskar?
eller ska man köra annat antal tex 5x6tb.mängden data kommer inte öka med någon direkt rasande fart, mängden idag är ca 12TB-14TB med en ökning på under 100gb/år (kan nog säga under 50gb/år)
annat som kan vara bra att veta, server chassit har inte jätte bra kylning för diskarna, men tydligen är det först vid högre varvtal det kan bli ett problem,(enligt andra användare) tanken är ändå att försöka modifiera det för bättre flöde, ville dock nämna det om det påverkar vad man bör gå på.

sedan är frågan om man ska köra raid5/E/EE eller raid6 och om detta kommer påverka valet mellan få/många diskar?
bör man köra en spare disk som jag gör på en av dom gamla servarna osv.

valet av disk står mellan wd red/plus/pro, servern kör ubuntu server, med Emby media server samt wingftp Enterprise
servern ska användas för bilder/filmer samt dokument osv och kommer stå på 24/7 så det är ju bra om dom går ner i viloläge eller stänger av sig när dom inte används.

helst vill jag inte lägga mer än 10-12k på nya diskar.
är det något annat man bör tänka på, tex om det ska vara exzf eller efpx osv

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Sötast

Hade hellre kört på 1-2st 16-18-20 TB diskar isåfall.
Finns ingen nytta med att ha en armé av snurrande skrot bara för sakens skull.

Det låter lite som att du har en mediaserver primärt och som även hostar en del viktig content.
Hade helt och hållet skitet i raid. Det är bara ett problem om och när diskarna väl fallerar. Det är viktigare att ha en välfungerande backup.

Samt om du har låt säga 10TB film och 2TB dokument. Då behöver du endast göra de sista 2TB redundanta mot diskkrasher.... den andra datan antar jag inte behöver backas upp, eller?

Jag har satt upp att vissa mappar är duplicerade på 2 olika diskar i servern, endast det viktiga materialet hamnar där. Sedan så skickas de varje kväll till ytterligare en server som inte finns i samma byggnad som de två första diskarna.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte hand om servrar eller data professionellt, men som jag ser det är fördelen med fler diskar att du kan köra RAID utan lika mycket "overhead". Kör du RAID-6 på 8 diskar förlorar du 25 % utrymme, kör du RAID-6 på 4 diskar förlorar du 50 %. Å andra sidan brukar mindre diskar vara dyrare per TB, och de drar ju mer ström som du säger och gör det svårare att bygga ut i framtiden. Större diskar kan innebära något högre risk per disk också om de innehåller fler skivor.

Att köra en "hot spare" som står redo att hoppa in är nog framförallt bra om man kör RAID-10, dvs en array av speglade diskar. Eller om man kör många RAID-arrayer i samma dator. Annars är det nog bättre att köra en högre RAID-nivå.

RAID-5 rekommenderas i allmänhet inte med dagens diskar eftersom de blivit allt långsammare jämfört med storleken på dem. För många år sedan kunde man byta ut en disk i en RAID-array på några timmar eller ännu snabbare, men idag tar det ofta flera dagar. Att öka belastningen på de fungerande diskarna under så lång tid riskerar att göra att ytterligare någon disk rasar, och i så fall är arrayen förlorad. Men å andra sidan är ju RAID i hemmiljö mer av bekvämlighetsskäl, att man inte orkar hålla på med återställning från backup, eller ladda ner alla sina Linux-ISOs och rippa sina Bluray/CD-skivor en gång till osv.

Försök välja diskar som har CMR snarare än SMR. SMR innebär att spåren på disken skrivs lite "överlappande". Det gör att tillverkaren kan klämma in fler bitar på samma yta, men nackdelen är att det inte går att skriva över gammal data utan att samtidigt läsa in och skriva om data "i närheten", vilket kraftigt påverkar prestanda om man inte skriver sekventiellt. Du nämner inte vilket filsystem etc du tänker använda, men t ex ZFS får stora problem med SMR. Att byta ut en trasig disk kan ta 10 gånger så lång tid som vanligt, och risken är såklart att en annan disk havererar under den tiden. Och inte verkar det som att tillverkarens lägre tillverkningskostnader kommer konsumenten till godo i form av lägre priser heller. Så man måste hålla på att leta i datablad (det står dock inte alltid i dem) och söka på reddit osv för att förstå om en disk använder SMR eller CMR.

Personligen hade jag nog köpt 3 stycken 20 TB i din situation och speglat dem i ZFS. När du sedan behöver mer utrymme kan du köpa 2 st 20 TB ytterligare, och ändra så du kör en array av speglade diskar med en "hot spare" (förslagsvis på det sättet att varje spegling innehåller en gammal och en ny disk, och att din hot spare är gammal).

Permalänk
Hedersmedlem

Jag instämmer tidigare postare - köp färre men större och se till att du har RAID samt helst backup. Om du har möjlighet att köra ZFS skulle jag absolut köra det, det är otroligt kraftfullt för långtidslagring.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Hej

Jag håller på och köper in prylar till mitt server bygge men fick lite beslutsångest gällande val av diskar.
så jag hoppas någon kan ge mig en spark åt rätt håll hur man bör tänka.

diskarna från dom gamla servrarna vågar jag inte flytta (slänga över diskarna) till den nya server, samt saknar jag tillräckligt plats på andra enheter för att backa upp innan flytt plus att dom börjat bli ett på år, så tanken att helt enkelt köpa nya diskar till den nya serven och sedan föra över data. (1 av dom gamla servrarna få då agera som backupp)
ja, jag vet raid är inte backup men den ena externa disken gick sönder och det känns lite onödigt att köpa en till när jag kommer använda en av dom gamla servrarna som backup (den kommer vara avstängd tills den dagen den behövs)

det jag blir lite fundersam på är, ska man köpa tex 7-8st 4tb eller 4st 8tb diskar? servern har plats för 8st hot swap diskar men jag tänker att färre diskar drar mindre ström och ger mindre värme, men finns det några nackdelar att gå på större men färre diskar?
eller ska man köra annat antal tex 5x6tb.mängden data kommer inte öka med någon direkt rasande fart, mängden idag är ca 12TB-14TB med en ökning på under 100gb/år (kan nog säga under 50gb/år)
annat som kan vara bra att veta, server chassit har inte jätte bra kylning för diskarna, men tydligen är det först vid högre varvtal det kan bli ett problem,(enligt andra användare) tanken är ändå att försöka modifiera det för bättre flöde, ville dock nämna det om det påverkar vad man bör gå på.

sedan är frågan om man ska köra raid5/E/EE eller raid6 och om detta kommer påverka valet mellan få/många diskar?
bör man köra en spare disk som jag gör på en av dom gamla servarna osv.

valet av disk står mellan wd red/plus/pro, servern kör ubuntu server, med Emby media server samt wingftp Enterprise
servern ska användas för bilder/filmer samt dokument osv och kommer stå på 24/7 så det är ju bra om dom går ner i viloläge eller stänger av sig när dom inte används.

helst vill jag inte lägga mer än 10-12k på nya diskar.
är det något annat man bör tänka på, tex om det ska vara exzf eller efpx osv

Om ekonomin tillåter så köp så stora diskar du har råd med. Tex tre st 12-18TB. Jag skulle köra i raid-5.
CMR-diskar på 8 TB eller större är normalt heliumfyllda och heliumet kommer läcka ut så småningom. Osäkert hur lång tid det tar, jag har några 6TB heliumfyllda som är 10 år och de är fortfarande OK så rädslan för det är kanske överdriven.
Bytte nyligen ut mina 2TB diskar i huvudservern, inte för att de blivit dåliga utan för att de blivit fulla och det gick inte in fler. De äldsta hade över 118 000 timmar drifttid, ca 13 år så kan hålla riktigt länge om miljön är ok.

Vill du kunna varva ned diskarna när servern inte används så måste du kolla om diskarna stödjer det. Tex NAS WD-red 3TB som jag ett tag hade i huvudatorn som extradisk gjorde inte det. Irriterande, så fick byta ut den.

För övrigt är det en bra ide att varva ned eller ladda ur huvudena när diskarna inte används. Om läshuvudet står på samma ställe en längre tid med vibrationer i chassit så slits lagret ut på den platsen efter ett tag och disken får problem att hålla position på rätt spår. Har tappar en 8 diskars raid-6 array pga detta. Maskinen hade stått på ca 6 månader med arrayen omonterad (så inte ens updatedb kördes mot den på nätterna). Efter att adderat en disk till, vilket gick bra så var läshastigheten nere i under 1 MB/s på arrayen. Tre diskar hade riktigt blivit dåliga och en halvdålig. Nu var det bara backupper på den arrayen så ingen dataförlust.

Är ekonomin begränsad så fundera på begagnade diskar... har funnits 3 TB här på marknaden för 150:- st och 6TB för 500:- st, visserligen SAS då. Kan din server ta SAS-diskar så har de fördelar vad gäller diagnostik och automatiska själv-test. Nackdelen är att de går inte (enkelt) sätta i en vanligt PC för att läsa ut data om servern skulle rasa.

Så klart måste man testa diskarna ordentligt innan man tar dom i drift, men det gäller även nya diskar då de kan blivit skadade i transporten vilket annars kanske inte märks förrän efter lång tid.

Permalänk
Medlem

tack för svaren, en liten fundering dock, om jag kör färre större diskar, tappar jag inte en hel del hastighet då på läshastigheten?
Skrivhastigheten spelar ingen roll då vi som sagt inte lägger upp så stora filer, dock är det många som streamer samtidigt när vi. tex håller tävlingar så läshastigheten behöver vara hög.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

en liten tilläggsfråga, har någon av er bra koll på ups?
jag funderar på att köpa en BlueWalker PowerWalker UPS VI 3000 RLE då den tycks fungera med ubuntu.
är det ett vettigt val för 19" montage eller ska man kolla på något annat?
viktiga är att den kan stänga ner servern ordentligt så inte raiden skadas

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

tack för svaren, en liten fundering dock, om jag kör färre större diskar, tappar jag inte en hel del hastighet då på läshastigheten?
Skrivhastigheten spelar ingen roll då vi som sagt inte lägger upp så stora filer, dock är det många som streamer samtidigt när vi. tex håller tävlingar så läshastigheten behöver vara hög.

Du tappar en del. Vet inte riktigt vad du menar med streaming vid tävlingar, men är det sekventiella läsningar borde det vara lugnt. En modern hårddisk kan läsa 200 MB/s eller mer sekventiellt. Svårt att säga säkert hur smart mjukvaran är dock. Om det är mindre än 1 TB eller så som behövs för just det här kanske SSD kan vara ett alternativ annars? 1 TB SSD kostar ju ibland neråt 600 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Du tappar en del. Vet inte riktigt vad du menar med streaming vid tävlingar, men är det sekventiella läsningar borde det vara lugnt. En modern hårddisk kan läsa 200 MB/s eller mer sekventiellt. Svårt att säga säkert hur smart mjukvaran är dock. Om det är mindre än 1 TB eller så som behövs för just det här kanske SSD kan vara ett alternativ annars? 1 TB SSD kostar ju ibland neråt 600 kr.

server används som ett eget stängt Youtube åt klubbar, när det hålls/eller varit tävlingar är det väldigt många som vill kolla matcherna, men det ligger även instruktionsfilmer och ett par tiotusental foton från tävlingar, samt dokument för styrelse möten,reseräkningar osv
dvs det kan vara väldigt många som är inne samtidigt och tittar både på samma matcher och olika matcher, sedan blir det alltid att ett stort gäng sätter sig och jämför mellan gamla matcher och dom nya + då dom som hämta dokument och kollar foton osv
filerna körs ut i original format för det mesta dvs inte mycket trans kodning så det ställer en del krav på läshastigheten.

hmm frågan är om jag ändå inte ska gå på ett större antal diskar då, dels för att minska förlusten av användbart utrymme men även få upp hastighet.

jag kollade på ssd alternativet vilket skulle klart varit bäst, dock blir det väldigt dyrt att köra raid på 4tb diskar då materialet som redan ligger kräver en del plats. (dvs vi har mycket material men det nya materialet är oftast inte så stort, och det är inte så ofta som det laddas nytt material så hastighet är viktigare än att det finns massa extra utrymme för framtiden, får jag 5tb extra mot idag kommer det troligen hunnit gå så lång tid att det är dags att uppgradera igen.

Jag insåg dock nu att jag glömt vissa saker i min plan..... den nya servern ska använda den gamla serverns strömkälla samt kylning slösning, kylningen går komma runt då det är vatten och dom har olika block, men psu blir svårare, attans jag åker nog på att köpa en ny usb disk och flytta materialet från den gamla servern ändå.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

server används som ett eget stängt Youtube åt klubbar, när det hålls/eller varit tävlingar är det väldigt många som vill kolla matcherna, men det ligger även instruktionsfilmer och ett par tiotusental foton från tävlingar, samt dokument för styrelse möten,reseräkningar osv
dvs det kan vara väldigt många som är inne samtidigt och tittar både på samma matcher och olika matcher, sedan blir det alltid att ett stort gäng sätter sig och jämför mellan gamla matcher och dom nya + då dom som hämta dokument och kollar foton osv
filerna körs ut i original format för det mesta dvs inte mycket trans kodning så det ställer en del krav på läshastigheten.

hmm frågan är om jag ändå inte ska gå på ett större antal diskar då, dels för att minska förlusten av användbart utrymme men även få upp hastighet.

jag kollade på ssd alternativet vilket skulle klart varit bäst, dock blir det väldigt dyrt att köra raid på 4tb diskar då materialet som redan ligger kräver en del plats. (dvs vi har mycket material men det nya materialet är oftast inte så stort, och det är inte så ofta som det laddas nytt material så hastighet är viktigare än att det finns massa extra utrymme för framtiden, får jag 5tb extra mot idag kommer det troligen hunnit gå så lång tid att det är dags att uppgradera igen.

Jag insåg dock nu att jag glömt vissa saker i min plan..... den nya servern ska använda den gamla serverns strömkälla samt kylning slösning, kylningen går komma runt då det är vatten och dom har olika block, men psu blir svårare, attans jag åker nog på att köpa en ny usb disk och flytta materialet från den gamla servern ändå.

Du vet förhoppningsvis hur mycket last det är på din befintliga server, men en array av HDD:s lär inte slå en SSD när det gäller icke sekvensiell läsning. Så ett sätt kan vara att lägga de nya filerna på en (liten) SSD och sen migrera över till arrayen senare.
Det är också så at Linux cachehantering är bra så med tillräckligt med RAM i servern så om allt material man kollar på vid ett enskilt tillfälle får plats i RAM så är det ju inget problem med läs-prestanda på diskarna, blir ju bara en fördröjning för den första som ska titta på en viss film.

Permalänk
Medlem

Inköp av hdd är nu gjort, valet efter väldigt mycket tvekande blev 4x8tb wdr plus samt 1 wd ssd i m.2 format
jag kommer köra dom i raid5 då jag ändå blev tvungen att backa upp till extern disk.
detta ska ge mig 3xläshastigheten vilket bör bli mer än nog, som föreslagits kommer jag mellanlagra nya saker på ssd disken
den första veckan efter tävlingar. passade på att köpa ups samt nätverkskort med så förhoppningsvis bör detta räcka även när jag är lat och glömmer ta backupp till externa diskarna.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.