Apple är nu världens största mobiltillverkare

Permalänk
Medlem

Talades en del om att Iphone 12 var en super cykel då många ägare av iphone 7 och 8 köpte ny lur 3-4 år senare. Antar att det är därför iphone 15 säljer bra då denna cykel kanske dyker upp igen. Jag tror verkligen inte det har något med USB C att göra.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Det fortsätter förvåna mig att iPhones är så populära när de är så dyra. Jag förnekar absolut inte att de är bra maskiner, men de är ändå extremt dyra.

Den tråkiga sanningen är att de är så populära på grund av att de är så dyra. Inte enbart därför kanske men jag tror att det är en viktig anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Det fortsätter förvåna mig att iPhones är så populära när de är så dyra. Jag förnekar absolut inte att de är bra maskiner, men de är ändå extremt dyra.

Dom är inte dyra, men clickbait rubriker som pratar om toppmodellen med maxminnet säger att iphones är dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Dom är inte dyra, men clickbait rubriker som pratar om toppmodellen med maxminnet säger att iphones är dyra.

de är 2x dyrare än android med likadana specs.

Skrivet av Abubu:

Undrar varför Samsung tappade 1a platsen…?
Är själv Apple användare men blev förvånad faktiskt…

eftersom det kommer fler och fler alternativ (främst kinesiska) till Android marknaden, och de med Samsung byter enkelt till Google, Oneplus eller whatever.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

de är 2x dyrare än android med likadana specs.

eftersom det kommer fler och fler alternativ (främst kinesiska) till Android marknaden, och de med Samsung byter enkelt till Google, Oneplus eller whatever.

Spelar ingen roll vad det är för "specs" om mjukvaran inte är optimerad för det. Tycker iPhone 13 som idag kostar 7390 kr funkar bättre än vissa nya android-lurar.

Påpekas jag är en PC-gamer och har en "grymme -PC" med 4090, så skippar gärna apple-fanboy snacket.

Men när det gäller telefon är iPhone oslagbart, det funkar så otroligt bra! Samt Apple Watch spöar vartenda konkurrent. Samt det absolut bästa med allt, är hur allt synkas mellan apple-produkter. Att man kan svara i telefon på sin mac och skicka sms osv. Otroligt smidigt.

På den stationära datorsidan har Apple sina fördelar, och Windows sina. Där är det betydligt jämnare. Men på allt annat, så är Apple oslagbara. Även på bärbara datorer. Dra ur strömsladden på en bärbar PC och prestandan minskar med 50% ..

Permalänk
Medlem

Rätt stora siffror ändå på totala antalet under ett år.
Jordens befolkning strax under 8 miljarder, långt ifrån alla har mobil även om många istället har flera.
Sen att Apple, som ju inte har någon direkt budgetmodell, säljer flest är också intressant. Där det prismässigt går rätt många budgettelefoner på en IPhone.

Man kan inte heller undvika att tänka på hur mycket resurser det går åt för att tillverka alla dessa och hur många gamla det måste finnas ute, som inte återvunnits.

Permalänk
Medlem

Inte bra alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

de är 2x dyrare än android med likadana specs.

1. Tveksamt ändå va?
2. Man betalar inte bara för specs. Utan helheten. Där slår ingen Apple på fingrarna. Det går inte att förneka hur mycket man än må hata Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

de är 2x dyrare än android med likadana specs.

Trollar du? Länka gärna den Snapdragon som kan matcha en Apple A17 Pro.

Qualcomm Snapdragon 8 Gen 3 verkar dock bra på pappret, men vill gärna se verkliga benchmarks från existerande lurar.

Hittade benchmarks (tror jag):
https://browser.geekbench.com/v6/cpu/compare/4372838?baseline...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

de är 2x dyrare än android med likadana specs.

Med tanke på ekosystemet Apple har så är det värt priset. Jag har i princip hela ekosystemet och det finns inget märke som toppar det. Allt från iCloud 6 TB helt seamless synkat över samtliga enheter, till högtalarsystem, bioljud, TV, streaming, musik, plattor, mobiler, klockor, pennor, datorer och så vidare.
Någon sade en gång till mig att "Apple är för människor som inte behöver tänka"
Helt enig, det bara funkar, för mig åtminstone.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

de är 2x dyrare än android med likadana specs.

Inte för att jag tror det du säger är sant, men jag biter ändå...

Windows är oändligt många gånger dyrare än Linux för sämre specs.

Permalänk

Problemet med Samsungs S serie är att de också är dyra. Så Apple tar inte så mycket emot Samsung för liknande hårdvara.

Det enda som jag facineras är att betala mycket för gammal och sämre iPhones.
Alltså den som köper en iPhone 15 Pro Max för 17 000kr så förstår jag mycket väl. Den som köper en iPhone SE för 6000kr har jag svårt att förstå mig på, då den har så dåligt skärmutnyttjande.

iPhone går emot att bli bättre för varje år, först usb c, snart en ny appstore och man förhoppningsvis kan sprida ens program utan att blanda in Apple. Det är ju en stor säkerthetsrisk att göra ens applikationer publika i onödan.
Att folk inte tycker detta, beror nog främst på vad för typ av användare de är som aldrig gör appar för det ena och andra. Precis som vi nördar gjorde redan för 20år sedan på våra mobiler.

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Den tråkiga sanningen är att de är så populära på grund av att de är så dyra. Inte enbart därför kanske men jag tror att det är en viktig anledning.

Jag tror nära nog alla som köper Appleprylar skulle önska de var billigare. 😆
Men väldigt många tycker det är värt priset då och då, att få en lyxig helhet. Kom ihåg att majoriteten Applekunder inte köper nytt varje produktår, och att Apple tills helt nyligen var de enda som hade vettig livstid på sina telefoner vad gäller uppdateringar.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

snart en ny appstore och man förhoppningsvis kan sprida ens program utan att blanda in Apple. Det är ju en stor säkerthetsrisk att göra ens applikationer publika i onödan.

Jag tror inte nya app stores och sideloading kommer bli någon trevlig upplevelse med mindre än att någon i EUs lagstiftande församling är våldsamt duktig på politik, förhandling och teknologi samtidigt. Apple kommer göra det som krävs för att uppfylla lagens bokstav, men de är helt ointresserade av att inte ha hundraprocentig koll på sina plattformar.

(För exempel på en annan välmenad lag som slog vansinnigt fel behöver du bara tänka på varje gång du behöver tacka nej till kakor på en ny webbsite: Reklamförmedlarna har förklarat krig mot personlig integritet och istället för att leta efter mer etiska sätt att få din uppmärksamhet straffar de kollektivt alla som bor i EU och gör det så svårt som möjligt att tacka nej.)

Vad gäller appar har jag lite svårt att förstå vad du menar: om du har ett hobbyprojekt finns det inget alls som hindrar dig att köra det på din egen iPhone: kompilera och deploya, bara.
Inom en firma eller annan organisation är det också enkelt: tryck ut dina interna appar med en device managementprofil.
Du kan inte (åtminstone ännu) sprida iOS- och iPadOS-program publikt utan att gå via App Store, däremot. Men det var ju vad du ville undvika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Inte för att jag tror det du säger är sant, men jag biter ändå...

Windows är oändligt många gånger dyrare än Linux för sämre specs.

Men jag biter inte på ditt orelevanta subjektiva påstående.

Vi pratar alltså om hårdvara och inte mjukvara. Relevant vore att ta upp att macs, både laptop och såklart stationära kan vara t.o.m 5x dyrare och mer än icke apple för samma specs.

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Relevant vore att ta upp att macs, både laptop och såklart stationära kan vara t.o.m 5x dyrare och mer än icke apple för samma specs.

Var hittar du på laglig väg icke-Apple-laptops med samma specs till 20% av priset? Länka och jag köper direkt!

Permalänk
Medlem

Som jag trodde innan jag läste artikeln är det mer Samsung som tappat mycket marknad än att Apple tagit, även om de ökat. Att Samsung tappat över 13% måste vara kännbart.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Datavetare
Skrivet av rwkk:

Vi pratar alltså om hårdvara och inte mjukvara. Relevant vore att ta upp att macs, både laptop och såklart stationära kan vara t.o.m 5x dyrare och mer än icke apple för samma specs.

Länka gärna en icke-Mac laptop som, oavsett pris, kommer en i närheten av M3 Max... Intel/AMD har svårt att matcha prestanda hos dessa med sina stationära.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Länka gärna en icke-Mac laptop som, oavsett pris, kommer en i närheten av M3 Max... Intel/AMD har svårt att matcha prestanda hos dessa med sina stationära.

Vi pratar om 100 000kr macbook som så många utvecklare har.
Det utvecklare istället köper är t.ex. ThinkPad P16 Gen 2 som de sedan själv uppgraderar ram och sätter in 2st ssd i.
ThinkPad P16 Gen 2 är inte på något sätt en bra dator och det är ett problem att utbudet av bra laptops har blivit så dåligt, så oavsett vad man köper så blir man besviken.

Det de flesta utvecklare inom Apple får är typ en dator med liknande specifikation som många utvecklare hade år 2012. D.vs. 16GB ram och 500GB ssd. Och de tvingas koppla in externa usb ssd, hade det inte varit för den supersnabba interna ssd som swapar så bra, så hade de i praktiken inte kunnat göra så mycket mer än vad folk gjorde förr i tiden, då 16GB ram knappt täcker åt en databas när man utvecklar.
Problemet med denna swapande som visserligen fungerar bra, är att jag är rädd för att man sliter ut den interna ssd som ej är enkel utbytbar.

Jag förespår en utveckling där kraftfylla laptops blir bara mindre, detta eftersom att allt fler kunder har som krav att man inte får ha filer lokalt. Inte ens en excel/word-dokument får man ha på sin egen dator.
Innan var det populärt med egna laptops för olika kunder, man fick då låna en billig skitlaptop som man skulle ha endast för en kund. Och det är så smidigt att ha flera laptops i väskan nu när fler jobbar hemifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vi pratar om 100 000kr macbook som så många utvecklare har.

Vad menar du med många? En majoritet? Jag tror du har helt fel om det är det du menar. Majoriteten av personer som jobbar professionellt som utvecklare sitter på datorer som är avsevärt billigare.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Vad menar du med många? En majoritet? Jag tror du har helt fel om det är det du menar. Majoriteten av personer som jobbar professionellt som utvecklare sitter på datorer som är avsevärt billigare.

Jag var ironisk. Inom Apple jämför man ofta emot de datorer som typ ingen har och sedan säger att Macbook därför är bättre. Kolla istället på vad utvecklare har för maskiner i verkligheten när man jämför.
Runt 30-40 000 skulle jag säga att en bättre utvecklarlaptop kan få kosta, de som köper dyrare är extremt få.
Och vilken macbook får man för detta pris?
Då är motsvarande fråga, vad får man för pc. Ja, det är ett problem att de flesta nu är så dåliga. Med dåliga så pratar jag om basik saker som inte ha en vettig kylning, dels klarar den ej av att kyla tillräckligt sedan drar den igång när man arbetar i word.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Problemet med Samsungs S serie är att de också är dyra. Så Apple tar inte så mycket emot Samsung för liknande hårdvara.

Det enda som jag facineras är att betala mycket för gammal och sämre iPhones.
Alltså den som köper en iPhone 15 Pro Max för 17 000kr så förstår jag mycket väl. Den som köper en iPhone SE för 6000kr har jag svårt att förstå mig på, då den har så dåligt skärmutnyttjande.

Vad som är "prisvärt" kan man ju diskutera, länge var (för mig) den enda prisvärda Apple-produkten Imac 5K, då det mesta andra gick (för mig) att hitta billigare och bättre på PC- eller Androidsidan. Men jag tror inte man ska underskatta IOS, jag tror många numera köper Iphone främst för mjukvaran. En Iphone SE med Android 12 tror jag inte hade sålt bra alls. (Däremot hade nog Iphone 15 Pro Max sålt bra även med Android)

Vi ser det med Macbook också, 13" har länge sålt mycket bättre än 15" (nu är det ju lite andra storlekar), jag tror inte det är för att folk älskar 13" över 15" skärm, (och tidigare klart sämre CPU i mindre modellen), det är priset som gjorde det.

Likaså tror jag att många hellre kör MacOS än Windows, alla har dock inte provat det än. Mac mini är billig sett till prestanda, men den är inte BILLIG; jag ser för mig att vi inom några år dockar in mobiler till skärmar/tangentbord, trådlöst, och att hem-desktop-marknaden blir för entusiaster, bakåtsträvare eller hardcore gamers. De andra kör med mobil som main computer.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag varv ironisk.

Ok, jag missade detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Vi pratar alltså om hårdvara och inte mjukvara. Relevant vore att ta upp att macs, både laptop och såklart stationära kan vara t.o.m 5x dyrare och mer än icke apple för samma specs.

Ultrafail på denna kommentar. Ta gärna fram priser och prestandajämförelser som bevisar ditt påstående. Möjligtvis att det finns något konstigt edgecase där det nästan stämmer, men som standard. Glöm det.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Oförståeligt med tanke på hur sjukt dyra deras telefoner är.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Oförståeligt med tanke på hur sjukt dyra deras telefoner är.

Om man ser på det primära användningsområdet för en iPhone som en telefon så är dom ju sjukt dyra. Nu har jag inte längre en iPhone av olika anledningar (priset är ett), men om man tittar på hur många yngre använder sina iPhones så blir dom ändå rätt prisvärda.

Om jag jämför mitt usecase med min guddotter på 19 år:

Jag - Ringer, kör bankid, mail, lyssnar på poddar etc i lokaltrafiken, kollar nån karta eller surfar lite snabbt ibland när jag inte har dator tillgänglig. Sen har jag en 77" TV, en bärbar dator och en stationär dator och ett antal "riktiga" kameror till det mesta annat.

Min guddotter - Har enbart en iPhone och gör allt på den. 5 sociala medier, streamar serier, musik och poddar, spelar, har hur många konstiga appar som helst, SL-kort, olika medlemskort, Apple pay, mail, whats app, banikd. Typ hela sitt liv i luren.

Så att något är oförståeligt för en själv säger mer om en själv än om marknaden och det är uppenbarligen marknaden som bestämmer.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Datavetare

Angående Iphone vs the rest och prestanda: rykten gör gällande Arms nästa "high-end" CPU-design kommer ta dem ikapp Apples A-serie. Riktigt kul om det stämmer då "vem som helst" kan licensiera dessa.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Oförståeligt med tanke på hur sjukt dyra deras telefoner är.

Fast de håller länge och har bra andrahandsvärde. Sen behöver man inte köpa den nyaste och dyraste modellen.

Permalänk

Då iphone blivit så medelsvensson så får det komma ett finare märke Tänker det är bra att apple får dominans över marknaden för de kan sätta standarden och driva paradigmskiften på eget bevåg.

Permalänk
Medlem

Inget fel med iPhone även fast priset är högt, många är vana vid dess mjukvara och ser det som statussymbol likt kläder och armbandsur. Sen har Apple sitt ekosystem, har man Ipad eller MacBook har man nog en Iphone också.

Har hållit mig till billiga telefoner sedan 2015 då man köpte en Redmi Note 2 för 1500kr? Klarade allt man förväntade sig. Sen blev det en Redmi Note 5 och sedan en Poco 3X Pro tycker det bara blivit bättre för billiga telefoner. Redmi Note 13 på väg ut nu så idag kan man plocka på sig en Redmi Note 12 för 1700kr? Billigt, Bra Prestanda, lite Hipster och har allt man vill ha.

Det har blivit bättre på alla prisklasser.