Netflix vd dissar Apples Vision Pro

Permalänk
Melding Plague

Netflix vd dissar Apples Vision Pro

Greg Peters, en av Netflix två vd:ar, förklarar varför streamingtjänsten inte tänker släppa någon applikation för Apples headset.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta är väl problemet med många lovande produkter, minns främst Windows Phone, men också mycket annat. Utan mjukvara så spelar hårdvara och annat inte mycket roll

Sen vet jag inte om jag bryr mig så mycket om vad just netflix säger i frågan, men om alla väntar och ser efter så hinner nya plattformen aldrig ens bli en plattform

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Detta är väl problemet med många lovande produkter, minns främst Windows Phone, men också mycket annat. Utan mjukvara så spelar hårdvara och annat inte mycket roll

Sen vet jag inte om jag bryr mig så mycket om vad just netflix säger i frågan, men om alla väntar och ser efter så hinner nya plattformen aldrig ens bli en plattform

Ja, du är ju spot on med detta. Apple har ju haft en liten särställning på marknaden, men kanske att dom behöver gå in och sponsra vissa appar för att få fart på utveckling kring AVP.

Ska bli spännande att se om detta experiment lyckas. När jag ser AVP och dess batteripack på pressbilderna så tänker jag lite på första iPod i utförandet. En bra idé som ganska snabbt kunde itereras till något mycket smidigare och vassare.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

det var en produkt som var DoA vid lansering på grund av sin prissättning ändå.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Från artikeln:

Citat:

Vi måste vara försiktiga och se till att vi inte investerar där det inte finns någon avkastning, och vad gäller Vision Pro får vi vänta och se hur det går.

Fast det var väl inte riktigt sant, Netflix? Ni har en iPad-app, och iPad-appar fungerar på Vision Pro om man inte aktivt väljer att blockera det. Det är det ni har gjort, satt den där flaggan som stoppar appen från att köras på Vision Pro. Ni har således investerat lite tid i att blockera er app på headsetet - minsta investering hade varit att inte göra något alls, och då hade ni haft en app där nu.

Nej, ni vill ha pengar från företag som utvecklar headset. Kanske inte tror att Apple är sugna på att betala, men ni har någon annan som vill göra det, så ni stoppar er app på alla andra headset tills de betalar, eller hur?

Nu har jag varken Netflix eller ett Vision Pro så jag bryr mig inte personligen, men vi kan väl vara ärliga mot varandra?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

”Vi måste vara försiktiga och se till att vi inte investerar där det inte finns någon avkastning.”

Kommer aldrig köpa det själv men har en känsla av att det där citatet inte kommer åldras bra.

Permalänk

IPhone lanserades utan 3G och appar. Det var lite att resa tillbaka till slutet av 1900 talet på vissa avseenden.

Angående Apple Vision Pro så har självklart Google, Netflix, Facebook mfl köpt sådan. De testar även utveckla lite. Men det är inga projekt som de öppet öser in så mycket pengar in.

Jag själv hoppas på Vr kommer slå igenom, jag tror det en dag gör detta. När denna dag kommerbär en intressant fråga, kanske skulle Apple ha väntat 5år till?

VR kan förändra världen så rejlt om det blir bra, jag pratar inte bara spel och filmer. Utan det kan bli ett dagligt verktyg i mångas arbete. Ser man på Apples vs min Pvr2 headset, så är det som mellan natt och dag att snabb ta och och sätta på dessa.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

”Vi måste vara försiktiga och se till att vi inte investerar där det inte finns någon avkastning.”

Kommer aldrig köpa det själv men har en känsla av att det där citatet inte kommer åldras bra.

Det handlar väl om Netflix avkastning snarare än apples? Tvivlar på att headsetet kommer driva upp deras prenumerationsantal.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

...

- Vi måste vara försiktiga och se till att vi inte investerar där det inte finns någon avkastning...

...

De bara vill förhandla bättre villkor, så att de får mer pengar. Det är roligt att se hur Apple fått en omvänd situation, då just för att produkten skulle bli en succee räcker inte det att det står en Apple Logo på. Den måste ha appar från externa leverantörer som känner Apples svaga situation och direkt utnyttjar den. Lite som "smaka på din egen medicin" Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Det handlar väl om Netflix avkastning snarare än apples? Tvivlar på att headsetet kommer driva upp deras prenumerationsantal.

Du hann före...

Som sagt Netflix kan klara sig utan den nya Apples produkt, men Apples nya produkten inte kan klara sig utan Netflix...

😁😁😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

- Vi måste vara försiktiga och se till att vi inte investerar där det inte finns någon avkastning...

Samtidigt som de investerar i spel. Lycka till att få tillbaka de pengarna!

Rimligt att se hur väl headsetet säljer innan företag väljer att trycka ut en app för det. Version 1 är ju inte för massorna så om det inte finns netflix app eller inte kvittar.

Personligen är jag mest intresserad av headset för att kolla film för att ersätta en stor skärm. Spel/AR - nej tack.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Från artikeln:

Fast det var väl inte riktigt sant, Netflix? Ni har en iPad-app, och iPad-appar fungerar på Vision Pro om man inte aktivt väljer att blockera det. Det är det ni har gjort, satt den där flaggan som stoppar appen från att köras på Vision Pro. Ni har således investerat lite tid i att blockera er app på headsetet - minsta investering hade varit att inte göra något alls, och då hade ni haft en app där nu.

Nej, ni vill ha pengar från företag som utvecklar headset. Kanske inte tror att Apple är sugna på att betala, men ni har någon annan som vill göra det, så ni stoppar er app på alla andra headset tills de betalar, eller hur?

Nu har jag varken Netflix eller ett Vision Pro så jag bryr mig inte personligen, men vi kan väl vara ärliga mot varandra?

Bra skrevet.

Permalänk
Medlem

Netflix har som ovan aktivt gått in och hindrat netflix på vision pro, även Youtube har gjort samma sak. Genom att förhindra ipad appen att starta på vision pro.
Så nått skumt är det.
Kan det vara så att Google/samsung eller nått ligger bakom detta med lite pengar under bordet.

Ska tilläggas att Netflix har en app till Meta Quest, den är dock rätt värdelös och inte uppdaterad på år och dar.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Netflix har som ovan aktivt gått in och hindrat netflix på vision pro, även Youtube har gjort samma sak. Genom att förhindra ipad appen att starta på vision pro.
Så nått skumt är det.
Kan det vara så att Google/samsung eller nått ligger bakom detta med lite pengar under bordet.

Ska tilläggas att Netflix har en app till Meta Quest, den är dock rätt värdelös och inte uppdaterad på år och dar.

Kanske, Samsung/Google ska väl komma med sin Vision Pro utmanare för $2000 i slutet på året.

Permalänk
Medlem

Jag kan ju redan pyssla med apple's tramsigt egenförfattade koncept "spacial computing" med mitt HP Reverb G2... Men grejen är ju att det inte effektiviserar mina arbetsflöden såvida inte all mjukvara är effektivt anpassad för just XR. Så det kvittar hur bra tekniken bakom är, för i slutändan handlar det om en ENORM uppförsbacke som kräver en otrolig framtidstro från precis alla hörn av mjukvaruutveckling (allt ifrån små "open source"-utvecklare till större de stora jättarna som Adobe) samt att det etableras väl genomtänka konventioner för formatet.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

YouTube/Netflix blockerar sin app i Apples vr eller inte, headsetet är ändå onödigt dyrt för att det finns människor som betalar överpris för äpplen sen första iPhone.

Tänk tillbaka när Samsung Galaxy Mobilen kunde stoppas i en kartong låda man fick gratis och du hade vr upplevelse, bokstavligen alla mobiler kunde göra det en. iPhone var den enda som inte kunde göra det om man inte räknar med pensionärs mobilerna.

Varför kunde inte iphone köra vr trots hur mycket dyrare det var jämfört med andra märken?

Var det för att det var/är billig producerad produkt sålt överpris/dyrt?

Var det för att Apple inte ville ge bort något gratis?

Är det för att Apple vill ha betalt för alla sorts funktioner i sina produkter inklusive kontaktlös betalning med mobilen därmed blockerade apple gratis vr funktionen i sina dyra iphone mobiler?

likadant som "enligt spekulationer" att Netflix/YouTube blockerar sina appar i Apple vr headsetet...

Varför ska alla företag ge bort sina tjänster gratis till Apple när Apple i själva verket inte ens bjuder på det som är gratis till att börja med eller hur de kan ta överpris i allt de säljer

Permalänk
Medlem

"samma grundproblem som andra headset: Ingen uppenbar killer app"

Va? Både Meta Quest och PCVR har väl en "killer app"? Eller menar skribenten just till AR-headset? Men det finns det väl också (för storföretag)? Eller menas killer app för AR i konsumentsammanhang? I just det specifika fallet finns kanske ingen killer app än.

Permalänk
Medlem

Många låter lyriska angående AR/VR, men vill ni seriöst ha nåt fastspänt på huvudet lika många timmar som ni använder skärm idag? Låter ju helt galet. Om, vilket jag inte tror, det här slår på bred front då ska jag starta naprapatkliniker i hela landet

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Många låter lyriska angående AR/VR, men vill ni seriöst ha nåt fastspänt på huvudet lika många timmar som ni använder skärm idag?

Under överskådlig tid är det nog tänkt som komplement till skärm, inte ersättning. På samma vis som skärmar inte ersatt papper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Under överskådlig tid är det nog tänkt som komplement till skärm, inte ersättning. På samma vis som skärmar inte ersatt papper.

Och ska man bära med sig sin egen klump överallt? Eller ska det sitta en på varje arbetsplats som man lånar? Kolla cykelhjälmar hur populärt det är att bära med sig...

Nej, tror dessa headset har för mycket praktiska detaljer mot sig gör att vara annat än en nischprodukt.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Under överskådlig tid är det nog tänkt som komplement till skärm, inte ersättning. På samma vis som skärmar inte ersatt papper.

Absolut, men det är ett väldigt dyrt komplement för något som inte tillför funktionalitet. Du kan ju göra precis allt med den mer traditionella manuella i/o+skärm som du kan med vilket headset som helst idag.

Just nu existerar denna produktkategori i limbo för att det inte finns något bra ändamål med produkten bortom skryträttigheter och statussymbol.

Det räcker inte med att göra om formatet på skärmen, du måste lösa allt annat också, från hur mjukvaran utformas och interageras med till utvecklingen av den. Något som verkar knackigt, Apple förlitar i vanlig ordning att andra gör deras jobb åt de som de senare drar in sin storkova på. Ska bli spännande att se om någon löser detta problem, för det har potential att förändra det fundamentala med hur vi interagerar med datorer. Jag ser dock inte själv applikationerna men det finns det säkert andra som gör.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

"samma grundproblem som andra headset: Ingen uppenbar killer app"

Va? Både Meta Quest och PCVR har väl en "killer app"? Eller menar skribenten just till AR-headset? Men det finns det väl också (för storföretag)? Eller menas killer app för AR i konsumentsammanhang? I just det specifika fallet finns kanske ingen killer app än.

Känner mig inte övertygad, inte ens om man tittar bortom individuella ekosystem osv utan ser till VR som helhet...
Det finns absolut omtyckta användningsområden för de som anammat det hela, men ingenting har ju fått VR att lyfta *på riktigt* ännu.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ett pryl för superyoutubers som har sådan tillgång att, och några inom "design"
Några konsulter inom skolen?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Jag är enligt alla mina vänner en Apple-fanboy och t.o.m stått i kö på landeringsdagen av första iPhone som såldes genom Telia.

Efter haft olika vr och trott och hoppats på konceptet, men tror tyvärr det här kommer i bästa fall bli supernischat.

Jag är 40+ och blir halvt slut efter spelat vr i 30-45 minuter. Det är verkligen som att man kliver in i något och sen ut igen. Energislukande och tills man löst det så tror jag inte riktigt på konceptet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Och ska man bära med sig sin egen klump överallt? Eller ska det sitta en på varje arbetsplats som man lånar? Kolla cykelhjälmar hur populärt det är att bära med sig...

Nej, tror dessa headset har för mycket praktiska detaljer mot sig gör att vara annat än en nischprodukt.

Kan vara svårt att tänka men tekniken är fortfarande i tidigt stadie, trots att det funnits en tid och hur highend Vision Pro är.
Målet kommer vara att formfaktorn ska bli ännu mindre osv.
Sen handlar det inte alltid om "kontorsarbete" framför sina skärmar.
Det kan vara för folk som vill ha fler skärmar till sin laptop på hotellrummet eller vart som helst utanför kontoret.
Det kan vara till hjälp med instruktioner och illustrationer vid praktiskt arbete.
Det finns exempel där folk redan idag använder dagens prylar för dessa ändamål och samtliga är mils ifrån vad Vision Pro är.

Många är alldeles för inställda att XR kommer ersätta, det är inte vad det handlar om.
Man ser samma inom gaming, folk riktigt lipar högt och "dödsförklarar" av olika anledningar som jag finner helt oförståerligt. Men jag gissar att en del är "rädda att det ska ersätta deras vanliga spel" vilket inte är grejen med det hela.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

med en start-pris på 3500$ så har Apple prissatt sig från varje vardags användare.

Även populära VR headsets som Quest serien är en svår pilla för dom flesta att svälja, isär modellerna till 7000-9000 spänn (quest 3), folk kommer inte att köpa en leksak dom använder lite då och då.

Absolut inte till 35000-40000 kronor.

Finns inget business incitament för, ja... företag som har som målsättning att nå ut till så många kunder som möjligt att spendera resurser som utvecklare, programmerare, kundsupport etc. till en liten nischad kundskara på några hundra tusen kunder. För att vara helt rak på sak, jag tror det tar ett tag tid för dom även når 100K användare.

Vad hade Meta efter miljarder i satsning, 8-10 användare inne på Metaverse?

Permalänk
Medlem

Med tanke på att detta headset precis som alla andra "första versioner" från Apple så kommer den säkert överges otroligt fort så fort dom släppt första uppföljaren.

Har ändå varit lite Apples memo, första produkten är unik i sig men mer eller mindre en beta produkt för att sedan släppa version två som riktiga produkten!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Netflix ångrar väl att dom inte slöt någon deal och collab med säg Meta om ett headset innan Apple hoppade på.
Apple TV appen tar dessutom marknadsandelar från Netflix då den samlar alla streamingtjänster i ett interface vilket inte gynnar netflix direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

det var en produkt som var DoA vid lansering på grund av sin prissättning ändå.

Med tanke på att levererasdatum, för nybeställningar, har flyttats fram så tyder ju det på att efterfrågan överskrider produktionen så jag ser inte riktigt hur DoA skulle vara en applicerbart begrepp här.