Webhallens nya VD vill locka tillbaka spel- och datorintresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Nej, jag handlar inte på Inet för att deras sida är så jävla grötig och att de är dåliga på att skriva kompletta specifikationer på produkter. Sortimentet är större än vad de klarar av att hålla reda på.
Jag visste inte ens att de hade avatarer eller achievements så det kan inte vara något de trycker speciellt mycket på. På webhallen går det inte att undvika.

Tycker du Inets sida är grötig?
Jag tycker Inet är den bästa sidan att söka och filtrera på med så mycket marginal att det inte ens finns någon som är nära att konkurrera med dem.

Sen kan ibland specifikationerna vara lite magra på vissa produkter det kan jag hålla med om.

Permalänk
Hedersmedlem

IDGAF om events, achievements, godis och annat brus - jag skulle köpa en teknikpryl, inte hitta en aktivitetsersättning.

Handlar där det är billigast och i andra hand där man har bra returvillkor, webhallen har tyvärr inte legat bra till i någon av de grenarna på väldigt länge och ingen mängd nördflörtande kommer kunna släta över det.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Hemsidan känns oerhört kladdig. Fastnat i träsket att alltid ha "rea" och oerhört svårt att få en överblick på "rea-produkterna" då det är hundratals produkter som är nedsatta från 0:- och uppåt.

Som t.ex i nedan bild det här, varför ligger dessa produkter i "januari-rea" när det bevisligen inte är rea.

DÄREMOT ska tilläggas att Webhallen inte är ensam om det här. Power t.ex. kör med "samma pris som rea". Då kan man ju fråga sig om det ens är rea? 🙄

Till sist så jag förstår att marginalerna är tighta i elektronikbranschen, men säljer man verkligen mer på att ha "fejkrea" hela tiden? Börjar inte folk i allmänhet se igenom sådant här?

edit: Sen såklart med det här acheviments, avatarer, levlar och annat. Det besvärar inte mig personligen, men vill folk verkligen ha sådant här? Jag antar att en säljfirma, "mediakonsult" eller liknande sålt in den här idéen om att man på så sätt skapar mer trogna kunder för folk vill "jaga nästa level", men jag är tveksam på att det fungerar så. Jag är öppen för att jag har fel dock, skulle vara intressant att se någon studie eller något. Det vi vet är att det inte fungerar för matvarubranschen i alla fall, det har man läst om lite då och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Inget företag hanterade släppet av Nvidias 3XXX-serie bra under pandemin men här var nog dessvärre Webhallen sämst i klassen med råge.

Ironiskt nog var det Komplett som hanterade det bäst för mig. Jag beställde ett kort vid release, som senare slutades tillverkas (V2 LHR ersatt), men Komplett erbjöd mig ett annat bättre och ett då vid tillfället dyrare kort för samma lanseringspris på 7825:-, vilket jag tog ut till en kompis.

Webhallen, de makulerade ordern efter 2.5 år med ett generiskt "produkten har utgått".

Har varit på nattrelease av Tears of the Kingdom och Pokémon Scarlet/Violet, hoppas att Webhallen fortsätter med det och gör mera sådant. När man är där blir det ju alltid något extra gosedjur eller mugg i alla fall. Nördiga tävlingar, evenemang, reor och priser som i alla fall matchar konkurenterna. Vill man locka kunder så måste de ge minst en anledning att välja dem före alla andra.

Permalänk
Medlem

Ett sätt med vilket Webhallen skulle kunna försöka armbåga sig in med en sorts spelprofil är att göra om butikerna till något sorts kombinerad Internetkafé och butik i ett. Svårt att mäta aptiten får något sådant kommersiellt, men det hade åtminstone kunnat bidraga till en kursförändring vad gäller profilen. Gamla Webhallen i Göteborg provade vid några tillfällen några spelturneringar och jippon. Blev kanske inte jättebra, med rätt små golvytor till förfogande, men drog en del folk, och var latjo och kändes rätt organiskt och inte allt för kliniskt kommersiellt.

Men, ett säkrare kort som flera varit inne på, behöver Webhallen fixa och dona lite oavsett vad som händer med de fysiska butikerna. Fyndhörnan brukar vara kass. Nu när jag kollar där hittar jag standardprodukter som ligger i fyndkategorin utan anledning. Priserna generellt är för höga, speciellt när de snart inte har några butiker kvar som motiverar en högre prislapp än de hängivet nätbaserade butikerna.

Skrivet av Rebben:

De kan lägga ner "Supply Drops", achievements, avatarer och allt annat trams.
Butiken känns inte seriös sen de började med gameifieringen, jag handlar på andra ställen sen dess.

Jag håller med. Den kostymförändring som Webhallen gjorde känns mest dampig och svårbegriplig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Inget företag hanterade släppet av Nvidias 3XXX-serie bra under pandemin men här var nog dessvärre Webhallen sämst i klassen med råge.

Finns bara ett ord, haveri!

PS5-släppen under samma period. Fick trogna medlemmar (White>) någon förtur eller "tjing"? Nix, räckte med att typ vara Bronze ev. Silver-medlem (om jag minns rätt) vilket man kan bli i princip direkt och det gjorde att Scalpers fortsatte sin "field day". 👎

Skrivet av mrE1:

Elgiganten var tyvärr ännu värre.....

Nu har jag glömt bort mycket detaljer från denna lansering men var det någon av dessa som glömt bort kösystemet och skickade vilt?

Definitivt en av de sämsta grafikkortslanseringarna någonsin, inte helt ÅF fel här, en del skötte sig bra men var så många faktorer som ställde till det. Kretsbrist pga Covid nedstängningar, crypto, oseriösa aktörer i hela ledet, resellers och andra profitörer. Sedan alla som väntat på nya kort, 2000 serien var en besvikelse trots allt efter Pascal och 3000 serien en rejäl förbättring.

Vad gäller PS5 fick jag tag i en utan bokning på lanseringsdagen då Elgiganten hade konsoller som inte krävde förbokning de släppte på under dagen. Verkligen inte lätta att få tag på. Men just det såg jag inte som något negativt direkt.

Skrivet av Sarato:

Fick mig att tänka på när jag hade en PS3 på service. När jag hämtade ut den och kom hem så hade jag fått någon annans konsol med deras digitala spel och konto fortfarande inloggat.
Tog mig ett tag att inse vad som hade gått fel innan jag snällt fick åka tillbaka för att hämta min egen. Ingen ursäkt fick man heller utan bara ett trött ansikte som bara gav mig kompensation på 100:- tillgodo när jag tjatade mig till det.

Du fick mig att minnas när HDDn rasade i min PS3 och Dustin vägrade att hantera det.

Nu är Dustin (Home) lätt att undvika som privatperson då Hone suger hårt till skillnad från när man handlar som företag. Sedan frakter och även höga priser sett till konkurrenterna.

Trist hantering med din PS3, speciellt för den andre.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Vill dom ha tillbaka nördarna får de väl kolla på varför Inet är så lyckosamma här på sweclockers

Webhallen får börja skicka med pingvinstång med sina leveranser helt enkelt

Permalänk
Medlem

Eftersom det varit lite prat om deras roliga fyndhörna så tänkte jag posta dessa två.
Det är ju nästan som en nostaligtripp tillbaka i tiden, eller är det någon som blir sugen att "fynda" dessa två?
https://www.webhallen.com/se/product/341803-Asus-GX502GW-AZ06...
Intel i7-9750H & RTX2070 för det otroliga fyndpriset 16'089kr! Det känns som ett riktigt fynd

Eller varför inte
https://www.webhallen.com/se/product/349922-ASUS-ROG-GX701GXR...
Intel i7-9750H med toppkortet RTX2080 för superpriset 27'989kr!
För dom pengarna finns det mängder av laptops med RTX4080!

Men passa på och fynda hos webhallen!

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Nu har jag glömt bort mycket detaljer från denna lansering men var det någon av dessa som glömt bort kösystemet och skickade vilt?

Definitivt en av de sämsta grafikkortslanseringarna någonsin, inte helt ÅF fel här, en del skötte sig bra men var så många faktorer som ställde till det. Kretsbrist pga Covid nedstängningar, crypto, oseriösa aktörer i hela ledet, resellers och andra profitörer. Sedan alla som väntat på nya kort, 2000 serien var en besvikelse trots allt efter Pascal och 3000 serien en rejäl förbättring.

Du fick mig att minnas när HDDn rasade i min PS3 och Dustin vägrade att hantera det.

Nu är Dustin (Home) lätt att undvika som privatperson då Hone suger hårt till skillnad från när man handlar som företag. Sedan frakter och även höga priser sett till konkurrenterna.

Trist hantering med din PS3, speciellt för den andre.

Jag kommer ihåg webhallens hantering tror jag, Det som köpt på release fick snällt vänta i kö trots att det kom andra kort in på lager va det inte exakt samma kort som beställs så fick man inte byta?. kön betades av i extremt långsam takt men webhallen var dock aktiva på forumet med uppdatering osv. Ni som var i webhallen kön får gärna rätta mig om jag har fel.

Elgiganten körde radio silence till alla sina kunder.Svarade inte på mejl, Flyttade datum kors och tvärs men det värsta var att de kom in på swecklockers efter typ 1 år och lovade guld och gröna skogar, Alla skulle få presentkort och uppdateringar på orderstatus, Prioriteras osv.

Slutade med att det skickade ut typ 50 kort på 8 månader och typ 2 presentkort av 1000 som borde skickats. resten av korten fortsatte säljas direkt på webben till nya kunder. Sen slutade det svara upp här på swecklockers och inget hände med den där kön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

En annan sak som webhallen var bra på innan var förbokning av fysiska spel, främst mmorpgs.
Köpte SWToR, Lotro, DaoC på Webhallen och fick dem alltid en dag eller två innan de lanserades. Mina utländska polare var avis
En del av oss gillar fortfarande fysiska kopior av vissa spel

Nuförtiden så är de dyrare än alla andra på hårdvara, har inte bättre service, och inte bättre leveranstider.
Dessutom så är deras hemsida inte lika lättnavigerad och "clean" som tex Inet.
Inet är bara en vit sida med text och en enkel sidmeny.
På webhallen så möts man av en sida med enorma reklambilder på rekommenderade produkter och reaprodukter.
Ingen sidomeny och svårnavigerad meny i toppen.
Klickar man på datorkomponenter så möts man igen av enorma bilder på förvillande annonser.
Väldigt användarovänlig för nybörjare, ingen "bygg din dator" eller liknande.

Skulle gissa att de flesta är som mig och inte ens har en optisk enhet, så fysiska spel funkar inte så bra.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Men passa på och fynda hos webhallen!

Som Level 19 Black, så har jag ett par tusenlappar extra (2-3000:-) i rabatt på produkterna du länkar till.

Finns väl ingen som shoppar på Webhallen som är under level 15?

Synd att man inte kan låta en Void-medlem boosta upp en Webhallen-noob

Händer att jag handlar åt andra för att de ska kunna få bättre priser, vilket i sig ger mig ännu mer XP. Men samtidigt vinner Webhallen inga nya kunder på detta.

Permalänk
Medlem

Sälj vad ni vill men gör det värt på riktigt att vara stamkund. Ge mig så bra erbjudanden att det varje vecka är värt att i detalj kolla erbjudanden. Rensa upp ordentligt i fyndhörnan där mycket är ett skämt.

Jag har köpt allt möjligt på webhallen, inklusive hemelektronik som inte gick att få tag på/i lager någon annan stans. Det är jättebra och det får dom gärna fortsätta erbjuda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Andra stycket i ditt inlägg, det som jag behöll i citeringen, är typ så som jag ser det också. Aldrig haft fysisk tillgång till butik och bland övriga onlinebutiker kan Webhallen inte konkurrera för mig. Mesta köpen går till Inet och Amazon och inom Komplett-gruppen så är det mer sannorlikt att jag köper från Komplett och Netonnet än Webhallen. Tycker överlag om att handla med just Komplett, speciellt vid kundtjänstärenden, garantier och sådant då de visat att de iallafall tidigare varit bra på att sköta sådant när problem uppstår. Intrycket har inte varit bra med Webbhallen.

Tänk så olika det kan vara. Har ett garantiärende där nu (på en Komplett-PC jag betalade nästan 40 000 för) och ser inte skymten av någon service och det har bara varit problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Webhallen får börja skicka med pingvinstång med sina leveranser helt enkelt

Och pynta sina butiker som hederliga gamingbutiker vore bra också. Med ett vasst sortiment så kan det bli bra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HazZarD:

Och pynta sina butiker som hederliga gamingbutiker vore bra också. Med ett vasst sortiment så kan det bli bra.

Lite så, deras butiker är direkt själlösa som det ser ut idag. Inget som väcker någons intresse. Att gå in hos Inet är absolut mer intressant. Till och med Mediamarkt var roligare att gå in på än Webhallen idag när Mediamarkt var kvar, och det ska inte ses som en hyllning av Mediamarkt direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Ironiskt nog var det Komplett som hanterade det bäst för mig. Jag beställde ett kort vid release, som senare slutades tillverkas (V2 LHR ersatt), men Komplett erbjöd mig ett annat bättre och ett då vid tillfället dyrare kort för samma lanseringspris på 7825:-, vilket jag tog ut till en kompis.

Tycker hela 30x0-releasen vara katastrof och kändes mer som tur än butiks-relaterat. Jag köpte två kort på Webhallen, tidiga förbokningar (vi pratar 2 respektive 4 minuter efter launch på deras hemsida) och jag fick mina kort inom någon vecka från release, fungerade finfint...

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

De kan lägga ner "Supply Drops", achievements, avatarer och allt annat trams.
Butiken känns inte seriös sen de började med gameifieringen, jag handlar på andra ställen sen dess.

Ja, knappast att jag bryr mig om sådant.

Pris, utbud, suppport, bra och god frak, butik. Typ i den ordningen jag går efter när jag köper.

Om det ej är mycket högre pris så brukar jag föredra t.ex inet över de flesta andra pga support, bra chat, bäst hemsida, butiker tillgängliga.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrax:

Tycker synd om dom anställda som måste stå där och fejka ett leende när stora stygga chefen står bakom ryggen för att finna fel bland dom som verkligen arbetar.. Är ju knappast på lagret som det är fel, oftast är det någon högre upp som börjat ändra på ett fungerande koncept och sen ska en ny chef träda fram för att sparka på de oskyldiga arbetarna och sen går det bara sämre o sämre. Såna idioter har man stött på mer än en gång i livet. Tvi!!

Hade Trygve som nordisk chef när jag jobbade på Elgigantens Nordiska PC-Support för många år sedan. Jag upplevde honom som väldigt bra och sympatisk och är övertygad om att han gör det här för att förstå sin medarbetare och att fånga upp bra idéer från golvet och hitta förbättringsområden, inte för att hitta fel eller brister hos enskilda personer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Lite så, deras butiker är direkt själlösa som det ser ut idag. Inget som väcker någons intresse. Att gå in hos Inet är absolut mer intressant. Till och med Mediamarkt var roligare att gå in på än Webhallen idag när Mediamarkt var kvar, och det ska inte ses som en hyllning av Mediamarkt direkt

jag menar vilken butik vill man helst besöka när man ser sånt där ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HazZarD:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

jag menar vilken butik vill man helst besöka när man ser sånt där ?

Den där hål-i-väggen-webbhallen du länkade är iofs inte direkt en representativ bild av webhallens finare butiker, men ja, lite så, har du en butik som ser ut på det sättet hade det lika gärna kunna varit postens utlämningsställe liksom, du kan inte "shoppa" något på det sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Den där hål-i-väggen-webbhallen du länkade är iofs inte direkt en representativ bild av webhallens finare butiker...

Tycker det främst är Webhallen på Sveavägen, vid Fridhemsplan och i Fruängen som är värda att kallas butiker i Stockholmsområdet. Bredden har jag dock aldrig besökt.

Permalänk
Medlem

Fast hål-i-väggen butikerna har sina fördelar. Väldigt smidigt att beställa med upphämtning i butik på såna ställen till och från till jobbet. Ni som klagar på sådana butiker ser inte fördelarna och de butikerna är inte till för att ögonshoppa eller impulsköpa saker, de är mest till för kunden som redan beställt. Jag har nog aldrig impulsshoppat något i en fysisk teknikaffär...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Varför denna önskan med en massa butiker? Hellre lägre priser. Bättre kundservice. Denna stora mängd butiker gör att det blir en logistisk utmaning att ha varor i butikerna. Jag har varken tid eller lust att masa mig till butiken när jag kan få saker hemskickad till paketboxen 50m från hemmet. Om ni vill fokusera på gamers, se till att godis och dryck kommer tillbaka. Merch osv. Eller så mergar ni ihop komplett och webhallen.

Permalänk
Medlem

Pro tip: Kika lite på priserna också. Webhallen är sällan aldrig billigast på nånting längre.

Och jag håller med föregående skribent - det måste inte finnas butiker överallt. Ha kvar några flaggskeppsbutiker, absolut, men imho hade de kunnat säga upp 10 av 13. Det känns som en onödig utgift när majoriteten är helt fine med att handla på nätet och få det samma dag eller dagen efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tycker det främst är Webhallen på Sveavägen, vid Fridhemsplan och i Fruängen som är värda att kallas butiker i Stockholmsområdet. Bredden har jag dock aldrig besökt.

Fruängen säljer bara skräp utanför disken. Jag som kund går inte dit för att köpa powerbank direkt eller lite USB-sladdar.
Sånt får jag billigare från andra ställen, om jag orkar lägga ned lite tid att googla på det bara. Oftast får man saker och ting mycket billigare från andra aktörer än hos Webballen.

Nej, det är ingen typo, det är vad jag kallar dom för nu mera!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Förlorat favo, passa på butiken i Liljeholmen, Stockholm. Men önskar liten lägre pris dock.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Fruängen säljer bara skräp utanför disken. Jag som kund går inte dit för att köpa powerbank direkt eller lite USB-sladdar.

Har inte varit där på kanske två år nu, men vill minnas att de hade ganska ordentlig brädspelshylla, en hel del Lego samt Apple-prylar där.

Men Inet har nog mer datorprylar i sin enda butik på Sveavägen, än vad samtliga Webhallen har i Stockholmsområdet.

Har full förståelse att folk ratar Webhallen. Själv har jag varit trogen kund i över 17 år (sedan Sony PSP-tiden).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

Skulle gissa att de flesta är som mig och inte ens har en optisk enhet, så fysiska spel funkar inte så bra.

Nej jag har ingen optiskt enhet i min dator heller, men mina konsoller har det.
Vissa kickstarter spel till konsoller, som Bloodstained, Eiyuden Chronicle etc har fysiska kopior till oss som vill ha dem i box.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk

Jag handlar där priset är lågt och där service och support är bra. Handlar alltså inte på Webhallen då deras priser är höga och servicen är under all kritik, speciellt vid garanti- och reklamationsärenden. Är nog närmare tio år sedan jag handlade där sist.

Permalänk
Medlem

Inet är svårslagna. Sjukt trevliga att prata med. Snabba leveranser. Aldrig strul med något. Lätt att reklamera osv. Kommer aldrig sluta handla där av den enkla anledningen att det är bra rakt igenom.

Köper alltid online för ingen av dessa butiker finns i min närhet oavsett.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|