Allt fler kunder missnöjda med Iphone 15 Pro

Permalänk
Medlem

Jag gillar min 15PM, men kunde ta den via jobbet så jag fick den "billigt".

Det blir mycket snack om batterier och hur bra de är, men jag upplever att det mesta handlar om hur man använder telefonen. Minimera tiden under 20% och över 80%, låt aldrig telefonen ladda ur helt om du kan undvika det. Och givetvis akta telefonen från hög värme.

Min tidigare telefon var en Samsung S22 Ultra, jättebra telefon med bra batteri osv. men jag förstörde det batteriet på drygt ett år. Jag har i princip alltid batteriet i laddaren när jag är hemma, så det var 100% i princip hela tiden (detta är bra med iPhone att man nu kan begränsa). Sen var jag och seglade två veckor i Grekland i somras, då laddade telefonen ut typ varje dag. Det som jag tror var värst dock var att jag inte "brydde mig" om värmen, det hände alldeles för många gånger att telefonen blev glömd i solen efter någon seglingsmanöver etc. och blev så varm att man inte kunde hålla i den. Lätt att vara efterklok här!

Efter den sommaren gick det knappt använda telefonen mer, batteriet höll inte ens en dag. Så då testade jag en iPhone.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Fortfarande riktigt nöjd med min iPhone 14 Pro, bästa mobilen jag haft alla kategorier.

Permalänk
Medlem

Ja inte som man blir sugen när man ser de nya med gigantiska kameror och skit. Så lär de sig ändå inte utan 16 kommer bli ännu större.

Kan jag vara kvar på min 11 Pro, vilket är klart bästa telefonen jag haft, livet ut så hade det varit toppen.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Knepig anledning till att ge sämre betyg? Fungerar den sämre för att den inte har tillräckligt med nya funktioner?

Nja, snanare så att det inte finns någon anledning att köpa den då det redan finns jämbördigt alternativ, antagligen till ett lite lägre pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Kunder påpekar att det inte finns tillräckligt många förändringar från 14-modellerna.

Läs hela artikeln här

-"Lovers gonna love. Haters gonna hate."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Ja...men samtidigt (och det här tänkte jag skriva något längre om men orkar inte + tid) är mobiltelefoner en utjämnare i samhället, för vissa. Vi kan inte alla ha lika bra bil, boende, jobb, semesterresor, kläder, klockor etc, men de flesta svenskar med arbete har råd med en värstingmobil - om de prioriterar det. Jag tror det spelar viss roll, det kan för många ge en bra känsla att faktiskt ha "det bästa", då känner man sig lyckad och/eller nöjd. Men att köpa nytt varje år är såklart en dyr lyx.

Många använder ju telefonen 2-3 timmar per dag, eller mer tydligen eftersom batteritiden är ett problem; få andra saker använder man lika mycket och det är för mig mer förståeligt hur man kan lägga 15k på en mobil än hur man kan lägga 800k på en bil. Men, allt beror såklart på intresse och möjligheter.

Nåja, för mig går smärtgränsen för en mobil nånstans kring 5000, och då tänker jag mig att man har den minst 3 år - helst längre.

Jag känner fler än en som byter mobil för att kunna ge barnen sin gamla förresten, och har man då gett sig in i ett dyrt ekosystem så kostar det ju. Fast alternativet kanske är att köpa nya iphones till barnen (för det är ofta iphones när barnen är märkestrogna; har man android kan man ge barnen nästan vad som helst bara det är nytt...)

Jo, mobilen har blivit som ett smycke och statusmarkör. Har man inte det senaste ses man som underlägsen.

Själv är jag väldigt anti onödig konsumtion. Köper bara saker jag har långvarig nytta/glädje av.
(Är förstås relativt snål också, föredrar friheten i massa pengar på banken framför massa prylar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Själv sitter jag med en iPhone 11 som anger 96% batteri hälsa, både när jag kollar i vanliga inställningar samt under support så anger den just 96% Känns som att den borde vara lite lägre, vet att det var först för ett år sen som den tappert hävdade 100% och sen dalade ner lite. Men får utan problem fortfarande ut lätt en 6-7 SoC time utan att behöva ladda, plus att den överlever fan allt den utsätts för. Sure att den finns lite scuffmarks here and there, plus nån repa i displayen. Men överlag så håller den för typ allt känns det som, iklädd sitt 49:- skal från amazon.
Då ska också nämnas att den tappats i bla. stenar, betong/trä golv etc. Så känner ingen som helst anledning att byta.
4,5 år och den får allt hänga med tills dess att den ger upp.

Ja det låter riktigt bra. Jag kanske har otur/inte alltid tänker vad/hur som är optimalt att ladda min telefon. Men jag har nu efter lite mer än 2år tappar 17% av batterikapaciteten. Så märker skillnad absolut men ja när min min fyller 3år får den nytt batteri. Jag har ju ”lyxat” till det och köpt ett skal för säkert 149-200kr men har klarat mig från större skador. Nån mini repa på skärmen annars hur bra som helst 😊
Är så sjukt nöjd med magsafe också. Köpte mig en sån laddare att ha i bilen. Hoppas det snart kommer något motsvarande till några android också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tog den på jobbet så kosta inte mig mer än några tusenlappar.

Men hade jag köpt den privat hade jag känt mig som dummaste människan på jorden.

Gick för bövelen från en Iphone XR till detta och knappt märkt skillnad, 120 hz är riktigt skönt och det är en grym kamera men utöver det finns de inget imponerande.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Tog den på jobbet så kosta inte mig mer än några tusenlappar.

Men hade jag köpt den privat hade jag känt mig som dummaste människan på jorden.

Vad blir kostnaden för dig? Själv räknar jag det till ca 6200:- i "förlorad" inkomst för en iPhone 15 Pro 256GB för egen del.

Dvs bruttolöneavdrag jfm utbetald lön. Skatt är en styggelse! Så efter tre år blir det ca 2000:-/år om jag väljer att kassera telefonen.

Väljer jag att istället sälja mobilen på Blocket, så blir det en direkt vinstaffär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vad blir kostnaden för dig? Själv räknar jag det till ca 6200:- i "förlorad" inkomst för en iPhone 15 Pro 256GB för egen del.

Dvs bruttolöneavdrag jfm utbetald lön. Skatt är en styggelse! Så efter tre år blir det ca 2000:-/år om jag väljer att kassera telefonen.

Väljer jag att istället sälja mobilen på Blocket, så blir det en direkt vinstaffär.

Jag har motsvarande ekvation för min 15 PM, drygt 7tkr i "förlorade" pengar i plånkan. Kan ju byta till en 16PM nästa år och få ut mer pengar om jag säljer. Men jag ger nog luren till min sambo istället, hon har inte samma möjlighet att ta ut saker via jobbet.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Förstår inte klagomålen. 15 > 14...behövs det mer än så?

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

om man läser specsen så köper man inte grisen i säcken

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

om man läser specsen så köper man inte grisen i säcken

Specs kan vara missvisande också. Särskilt när Apple kan vara duktiga med att skriva saker som "upp till 1.5x snabbare än föregående modell".

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Har fortfarande iphone 8 plus och fick senaste säkerhetsuppdateringen idag så tuffar nog vidare på den tills den pajjar. Enligt apple själva ska jag få support till hösten 2025. Batteriet ligger på 87%, inte illa ändå efter 6+ år.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Själv äger jag en iPhone 15 Pro och hade en iPhone 14 Pro innan. Jag byter telefon varje år, vilket ingår i mitt mobilabonnemang.

Designen är snyggare på 15 Pro, sen är det nice med USB-C och möjligheten till att ladda mina AirPods och kompisars iPhones med min mobil.
Den är också mycket lättare än 14 Pro (vilket kändes som en tegelsten).

Självklart är det inte värt att byta om jag skulle "casha" en helt ny telefon, men nu när jag kan byta varje år så uppskattar jag alla de små förändringarna med 15 Pro.

Mvh,

Visa signatur

GPU: Asus TUF 4070 Ti Non-OC | CPU: Ryzen 7 5800x | RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600MHz
Mobo: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | PSU: be quiet! 750W | Chassi: Fractal Design Define 7 Compact

Permalänk
Medlem

Det är nästan som om Apple lanserat ngt som liknar ett Gefore RTX 4080 Super men inte sänkt priset...

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Ja den 15 PM jag har är en rätt tråkig uppdatering från den 14 PM jag hade i värld där det finns vikbara telefoner, men 15 PM är ändå trevligare att använda då den är lättare, bekvämare att hålla i osv. Önskar jag hade kunnat hålla mig kvar vid Android så jag kunde skaffa en vikbar telefon igen men det har aldrig hållit i längden.

Permalänk

Jag skiftar vart annat år, gick från 13 Pro till 15 Pro max och är supernöjd, min son är supernöjd med min gamla 13 Pro och dottern var nöjd med den ännu äldre 11 Pro, tills hon tappade den i gatan efter 2 veckor och smashade skärmen beyond repair

Dottern illbaka på sin Xr (i 24 mån)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk

iPhone är bra på alla aspekter inget fel bra kvalitet och underbar mjukvara snabb i kamera och bra batteritid, men övergick till Android idag igen. Så min 15 pro får hitta en ny ägare

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Byter man från 14 till 15 är man nog mer intresserad av "det senaste" än genomsnittet, men folk flest väntar väl minst 2-3 år innan de byter och då blir ju förbättringarna sannolikt mer uppenbara. Jag skulle nog kunna swappa min Galaxy S21 med min frus Galaxy S22 utan att hon märkte annan skillnad än att telefonen (S21) är lite större. Men en mer nördig person fokuserar kanske på att kameran har bättre zoom i S22, men det är väl nästan det enda märkbara.

Bytte nyligen från Samsung till IPhone

Haft S serien i många år, då olika versioner. Nyligen blev det 15 PRO max

Det jag tycker är fördel iPhone är intensitet på skärmen. Samsung är och kommer alltid ha så extremt up in your face att sådan som mig som har problem med ögonen dissar Samsung helt och hållet. iPhone är mjukare. Båda använder i princip nästan samma skärm. Det är Samsung som tillverkar allt idag.

Kamera där tycker jag Samsung är bättre. Deras är lite skarpare och Samsung PRO mode tycker jag är bättre än IPhone påhitt.

Ringa där är IPhone bättre än Samsung. Mic på Samsung ultra är crap. Man hör bättre på IPhone.

Surfa där är Android hästlängder bättre eftersom man kan använda i princip vilken webbläsare som helst. iPhone är man rätt så låst. Javisst jag kör Firefox. De är två helt olika webbläsare.

Appar här är Android bättre när det gäller utbud däremot är apparna mer polerade än hos Android. Android fungerar vissa out of box som messages på Android där finns GIF inbyggt med IPhone måste man hämta hem GIPHY för dess messages
Sådan app som ESET som finns på Android som kan övervaka hela telefonen finns inte på IPhone. Den app saknar jag för den kunde upptäcka samt sätta upp regler för vem som kan ringa en. Blockera spam.

Batteritid är jämt skägg allt beror på användandet

USB C är ok. Inte för att den gamla kontakten var dålig utan mest bara sådan jaha varför erbjuder de inte samma standard så man kan låna en kompis laddare.

Även fast IPhone inte har Wi-Fi 7 stöd ännu eller använder en gammal version för 5G så fungerar nätet faktiskt nästan bättre än hos Samsung även fast det ibland är rätt så likt.

Är jag nöjd. För det jag använder vilket är att ringa och surfa ja. Det kunde ha varit bättre.
Vill jag gå tillbaka till Samsung, osäker

Hadde jag varit kamera nörd så hadde man lätt importerat Xiaomi 14 PRO eftersom de använder senaste Sony sensors
Det är deras telefon som är kungen för kamera.

Permalänk
Skrivet av EC87:

Mycket nöjd med min iPhone 15 pro enda negativa är priset.

Hur mycket fick du betala för din?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Roligt att den här myten fortfarande sprids om de telefoner som i särklass haft längst effektiv livslängd i många år.

Vill man "myta sig" om att något är en myt... Självklart får man göra det.

I sin särklass och till detta pris, måste mobilen leverera i minst 10 år och 2st gratis batteribyte ska ingå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

I sin särklass och till detta pris, måste mobilen leverera i minst 10 år och 2st gratis batteribyte ska ingå.

Varför just 10 år och 2 byten? Varför inte 20 år och 5 st byten? Vad grundar du ditt krav på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Varför just 10 år och 2 byten? Varför inte 20 år och 5 st byten? Vad grundar du ditt krav på?

Antagligen menar han att för 15000:-, så kan man köpa två integritetskränkande Google-mobiler i form av Pixel 8 Pro med cykel på köpet.

Nära nog alla som är anti-Apple, räknar aldrig med "total cost of ownership" och glömmer bort att Apple har en fungerande andrahandsmarknad.

Själv har jag kört Android i ett antal år tidigare, men är glad att jag valde Apple i samband med att iPhone 12 lanserades. Är ganska inkörd på både Android och iOS, så OS:et i sig kvittar. Dock ville jag ha en mindre telefon, där Samsung Galaxy S10e eller Google Pixel 4a (ej tillgänglig i Sverige) var få av Android-alternativen (Huawei höll på att portas i samma veva och Xiaomi i sig ringer hem till Kina oavbrutet). Fick nej av jobbet att köpa Google Pixel 4a (pga momsregistrering) och S10e var utgående, så valet föll på en iPhone 12 mini. Behöver jag tillägga att S10e slutat supportas av Samsung nu? Mini:n har däremot minst 3 år support framför sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Nära nog alla som är anti-Apple, räknar aldrig med "total cost of ownership" och glömmer bort att Apple har en fungerande andrahandsmarknad.

Ja, det är intressant att mångq missar andrahandsvärde. En iPhone håller sig ju oförskämt bra medans en Android knappt inte är värd ens annonskostnaden. Visst är iPhone relativt dyr, men det värdet lever ju kvar på ett helt annat sätt.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Varför just 10 år och 2 byten? Varför inte 20 år och 5 st byten? Vad grundar du ditt krav på?

Det grundar sig på vad kostar en liknande med liknande hårdvara/mjukvara

Permalänk
Skrivet av friArsenik:

Vill man "myta sig" om att något är en myt... Självklart får man göra det.

I sin särklass och till detta pris, måste mobilen leverera i minst 10 år och 2st gratis batteribyte ska ingå.

Det skulle underlätta om du satte hjul under dina målstolpar. 🙂 Men kan du ge faktaunderbyggda exempel som stöder ditt ursprungliga påstående?

För din nya poäng: du personligen kanske inte behöver en telefon med den prestanda som A-chipen ger, eller med iOS, men jag tror inte du hittar något i närheten av prestandan eller egenskaperna för så mycket lägre pris. Men faktum är att om du köper en iPhone så har du faktiskt en enhet med, inte tio, men väl sju-åtta års effektiv livstid, men som med allt som innehåller litiumjonbatterier får du räkna med ett eller två batteribyten under den tiden beroende av ditt användningsmönster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

...
1) För din nya poäng: du personligen kanske inte behöver en telefon med den prestanda som A-chipen ger, eller med iOS, men jag tror inte du hittar något i närheten av prestandan eller egenskaperna för så mycket lägre pris.

2) Men faktum är att om du köper en iPhone så har du faktiskt en enhet med, inte tio, men väl sju-åtta års effektiv livstid, men som med allt som innehåller litiumjonbatterier får du räkna med ett eller två batteribyten under den tiden beroende av ditt användningsmönster.

1) Där har du rätt i: jag kanske inte behöver den prestanda som A-chipen ger, eller iOS.
Men jag behöver en väl fungerande enhet som som ska hålla ett bra tag. (Jag hade en iphone 6s, berättar längre ner). Just nu har jag en Poco x3 pro, i 2,5 år. Batteriet håller bra. Och jag är nöjd att det jag och inte någon annan som, nja.. hur ska man säga, äger min telefon. Fast även här (på Android) finns sina för och nackdelar.

Jag hade haft en iPhone 6s i 6 år. Från dag 1 hade jag inte uppdaterat den och den rullade på fint i 3år. Ingen markant minskning i batterikapacitet hade jag märkt. Kanske max 5% totalt. Men efter 3 (eller 4) år började hända konstiga saker.
- en vacker natt (runt kl 3) vaknar jag, för att hela vår sovrum blev upplyst av min iphone skärm. När jag kommer fram till den för att kolla vad är det för fel med den (jag begrep inte riktigt, och var halv sovande och trodde att någon ringer till mig, men mobilen var på ljudlös läge), tittade jag på mobilen: skärmen var helt vit, efter ett par sekunder kom den vanliga bilden (när mobilen omstartas), sedan slocknade och började bete sig helt vanlig. Jag tyckte vilken konstig grej och la mig. När jag vaknade på morgonen upptäckte jag att batteriet hade endast 23% laddning kvar, och när jag la mig, var det 83%. Jag tyckte, fan var tog vägen 60% av laddningen? Sen kom svaret - det var en "tvång uppdatering" som Apple gjorde i smyg, utan att ens meddela att de kommer att göra det eller att de har gjort det. Efter denna uppdatering började mobilen krångla: safari frös ibland, öppnar man bilderna - väntar man att appen laddar första bilden i 3-4 sekunder (den frös aldrig, ovanligt lång tid för uppstart bara), och det värsta av allt är batteri kapacitet, den sjönk till 60%. Även om jag inte rört denna 100% laddade mobil, räckte inte laddningen för hela dagen. Ett par månader efter blev jag trött på skiten och bestämde mig att uppdatera mobilen. Värre kan det inte blir - jag hade fel. Efter uppdateringen omvandlades min iphone till en ficklampa utan möjlighet att stänga av den. Skärmen var kolsvart, knapparna funkade inte. Det är bara ljus diod för blixten som lyste.
Efter en desperat dag hade jag hittat att jag var inte ensam om problemet. Några Kina - killar hade hittat en trix som man skulle göra i iTunes med mobilen inkopplad för att återställa den. Tack som fan det funkade för mig. Men batteri kapaciteten kom alldrig tillbaka.
Jag köpte en batteriskal så min telefon kunde hålla lägre tid. (Skalet med inbyggd batteri var billigare än att byta batteri i mobilen). Så hade jag mobilen ytterligare runt 2 år till. Sedan köpte jag min Poco x3 pro och nöjd med den än så länge. Jag prövade 2.4 eller 2.7 t kr för den (kommer inte ihåg). Men även Ida är den som ny.
Men självklart vem vet - 3års gränsen hade precis passerat 😉

Permalänk
Medlem

Såg en tech-youtuber som utmanade sitt syskon att hitta någon skillnad på den nyaste iPhonen hen köpt, och den gamla modellen hen bytt från. Hen kunde inte nämna en enda skillnad, en enda funktion som var ny eller bättre på den nya modellen. Den självklara frågan var "Varför köpte du den nya modellen överhuvudtaget?". Svar: "Den fanns i en ny färg jag gillade". Ridå.

Det är bara att gratulera Apple, denna nyhet är ännu ett tecken på att de lyckats få sina kunder att konsumera utan att ens tänka efter om det faktiskt finns någon anledning till att köpa senaste modellen. Förutom att äga senaste modellen.

(Givetvis generaliserar jag, det finns absolut informerade Apple-användare som har nytta av den uppgraderade modellen.)

Permalänk
Skrivet av friArsenik:

1) Där har du rätt i: jag kanske inte behöver den prestanda som A-chipen ger, eller iOS.
Men jag behöver en väl fungerande enhet som som ska hålla ett bra tag. (Jag hade en iphone 6s, berättar längre ner). Just nu har jag en Poco x3 pro, i 2,5 år. Batteriet håller bra. Och jag är nöjd att det jag och inte någon annan som, nja.. hur ska man säga, äger min telefon. Fast även här (på Android) finns sina för och nackdelar.

Jag hade haft en iPhone 6s i 6 år. Från dag 1 hade jag inte uppdaterat den och den rullade på fint i 3år. Ingen markant minskning i batterikapacitet hade jag märkt. Kanske max 5% totalt. Men efter 3 (eller 4) år började hända konstiga saker.
- en vacker natt (runt kl 3) vaknar jag, för att hela vår sovrum blev upplyst av min iphone skärm. När jag kommer fram till den för att kolla vad är det för fel med den (jag begrep inte riktigt, och var halv sovande och trodde att någon ringer till mig, men mobilen var på ljudlös läge), tittade jag på mobilen: skärmen var helt vit, efter ett par sekunder kom den vanliga bilden (när mobilen omstartas), sedan slocknade och började bete sig helt vanlig. Jag tyckte vilken konstig grej och la mig. När jag vaknade på morgonen upptäckte jag att batteriet hade endast 23% laddning kvar, och när jag la mig, var det 83%. Jag tyckte, fan var tog vägen 60% av laddningen? Sen kom svaret - det var en "tvång uppdatering" som Apple gjorde i smyg, utan att ens meddela att de kommer att göra det eller att de har gjort det. Efter denna uppdatering började mobilen krångla: safari frös ibland, öppnar man bilderna - väntar man att appen laddar första bilden i 3-4 sekunder (den frös aldrig, ovanligt lång tid för uppstart bara), och det värsta av allt är batteri kapacitet, den sjönk till 60%. Även om jag inte rört denna 100% laddade mobil, räckte inte laddningen för hela dagen. Ett par månader efter blev jag trött på skiten och bestämde mig att uppdatera mobilen. Värre kan det inte blir - jag hade fel. Efter uppdateringen omvandlades min iphone till en ficklampa utan möjlighet att stänga av den. Skärmen var kolsvart, knapparna funkade inte. Det är bara ljus diod för blixten som lyste.
Efter en desperat dag hade jag hittat att jag var inte ensam om problemet. Några Kina - killar hade hittat en trix som man skulle göra i iTunes med mobilen inkopplad för att återställa den. Tack som fan det funkade för mig. Men batteri kapaciteten kom alldrig tillbaka.
Jag köpte en batteriskal så min telefon kunde hålla lägre tid. (Skalet med inbyggd batteri var billigare än att byta batteri i mobilen). Så hade jag mobilen ytterligare runt 2 år till. Sedan köpte jag min Poco x3 pro och nöjd med den än så länge. Jag prövade 2.4 eller 2.7 t kr för den (kommer inte ihåg). Men även Ida är den som ny.
Men självklart vem vet - 3års gränsen hade precis passerat 😉

Så förutom att du hade en felad uppdatering (som berodde på handhavandefel från din sida), där Apple slängde in en tvingande fix för ett känt angrepp tre-fyra år efter att din telefon var ny(!) så uppförde den sig som vilken litiumjonbatterienhet som helst? Varifrån får anklagelsen om planned obsolecense luft när vad du upplevde är ett exempel på motsatsen?