Helgsnack: Vilka datorbutiker saknar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Där köpte jag min första dator en Atari, inte säker på modell, tror det var en 520 STE, måste vart någon gång mellan 97-99...

Har svårt att tro att du köpte en ATARI 520 STE så sent... Jag kan ju vara ute och cyklar så klart men känns mer som 1989.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Har svårt att tro att du köpte en ATARI 520 STE så sent... Jag kan ju vara ute och cyklar så klart men känns mer som 1989.

Haha, helt riktigt, har ändrat mitt inlägg. Kom ihåg att det hängde en gigantisk lång tusenfoting genom hela affären.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Datorbutiken.com saknar jag. Inet som köpte resterna gör väl ett OK jobb men de är alldeles för inriktade på målgruppen "unga män som ännu inte flyttat hemifrån". Det är synd.

Vad syftar du på då? Vad saknar du?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Alla butiker där man kunde gå runt och få nya intryck, drömmar och uppslag på kul byggen. Många gånger blev det ingenting av, men planeringen förde ju intresset framåt. Dessutom kände ju personalen igen en, trots att man aldrig handlade.

Tänker på att jag på mina Europa och Amerika resor aldrig tog chansen att besöka de stora dataladorna, var väl förmodligen för fokuserad på jobbet. En tysk vän tog med gänget till Mediamarkt några år innan de öppnade här i Sverige och vi gapade stort. Ännu häftigare var ett besök i Lissabon där vi fick se en TV som var dubbelt så bred som någonting man sett här hemma.

Synd att Sverige bara har 10 miljoner konsumenter, inte mycket större än London i storleksjämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Vad syftar du på då? Vad saknar du?

De hade bra service och låga priser. Kanske är därför de korsade. Att göra båda är ju kostsamt. Inet har bra service men förutom sina "feta deppa" så har de sällan särskilt låga priser.

Men så var det en annan tid med. Nya generationer av produkter var både bättre och billigare. Så är det ju tyvärr inte idag. Det är förjävligt att det ska tillåtas vara så men det är en helt annan diskussion.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Screenshot från 2003-02-14 :

Jag har kvar allt från den beställningen, förutom moderkortet som brann upp.

Annars är det ju, som många redan nämnt; Dataprince där det kändes lite olustigt att handla men dom var billiga på hårddiskar ca: 2000 bagis för 200 120 gig ...om jag minns rätt.
Mycom och skribofont och så var det säkert någon till som man har glömt.

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk

Mycom, högst upp i PUB-huset och Kylning, Odenplan.
Computer City, Kungsgatan, Siba’s regi, Saknar? Nja…

Permalänk
Skrivet av Schnitz:

Datalätt vid Mattlandet på Backaplan. Bara OG datafolk minns.

Tänkte också på datalätt! Stora på amiga har jag för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Screenshot från 2003-02-14

Haha, riktigt kul med skärmdumpen där 😎👍

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Kontot avslutas

Minns att man planlöst drev runt i olika villaområden för att hitta en omärkt källarnedgång till en datorbutik när man på 80/90talen skulle inhandla c64/amigagrejjer. Sen gick man till Clock och käkade och luktade krydda om nävarna flera timmar efteråt.. Man gick förbi JamJam och undrade vilka galningar som betalade 9.90 för lösgodis. 😄 .. Det var en annan tid.

Permalänk
Skrivet av o0Oo:

Minns att man planlöst drev runt i olika villaområden för att hitta en omärkt källarnedgång till en datorbutik när man på 80/90talen skulle inhandla c64/amigagrejjer. Sen gick man till Clock och käkade och luktade krydda om nävarna flera timmar efteråt.. Man gick förbi JamJam och undrade vilka galningar som betalade 9.90 för lösgodis. 😄 .. Det var en annan tid.

Hah, minns också hur man flängde runt i Stockholms alla förorter och inhandlade stuffs från olika privatimportörer.

Permalänk
Medlem

Läser en del som skrivit om Dataprince på söder men min första tanke var Bredäng.
Hette inte datorbutiken i Bredäng Dataprince en gång i tiden?

Skrivet av o0Oo:

Minns att man planlöst drev runt i olika villaområden för att hitta en omärkt källarnedgång till en datorbutik när man på 80/90talen skulle inhandla c64/amigagrejjer. Sen gick man till Clock och käkade och luktade krydda om nävarna flera timmar efteråt.. Man gick förbi JamJam och undrade vilka galningar som betalade 9.90 för lösgodis. 😄 .. Det var en annan tid.

Luktade krydda? var det curryburgaren?

Permalänk

Datacorner i Västerås

Permalänk
Medlem

Beckman Innovation, importör och säljare av ZX Spectrum mm. Kan inte säga att jag saknar dem i sig så mycket, mer den spännande känslan av att besöka butiken och upptäcka helt nya saker (som man sälllan hade råd med).

Permalänk
Medlem

Itel

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Vad hette butiken i källaren på Tulegatan vid Vanadislunden i Stockholm?
Den saknar jag iaf.

Skribofont måste det varit efter lite googling...

Googlade lite
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Hur kan du sakna en butik som var ökänd/kriminell?

Vad de där?
Visst int jag DÅ

Köpt två styck olika stationär som några komponenter
Skystar killar och sjysta priser....ju

tillbalks till ursprungstema .... saknad

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av MannaSvanna:

Vad hette butiken i källaren på Tulegatan vid Vanadislunden i Stockholm?
Den saknar jag iaf.

Skribofont!

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Snubb1:

Läser en del som skrivit om Dataprince på söder men min första tanke var Bredäng.
Hette inte datorbutiken i Bredäng Dataprince en gång i tiden?
Luktade krydda? var det curryburgaren?

Minns inte vilket mål det var. Visst hade de pizza med? Har för mig det var något motsvarande elmaco på mcd. Man hällde strips och krydda i en påse och att det var då man fick det överallt. Men kan minnas fel. Minns just den där lukten om händerna när man satt framför datorn igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De hade bra service och låga priser. Kanske är därför de korsade. Att göra båda är ju kostsamt. Inet har bra service men förutom sina "feta deppa" så har de sällan särskilt låga priser.

Men så var det en annan tid med. Nya generationer av produkter var både bättre och billigare. Så är det ju tyvärr inte idag. Det är förjävligt att det ska tillåtas vara så men det är en helt annan diskussion.

Tycker inte det är någon direkt skillnad mellan Inet eller valfri annan konkurrent. Ja på enskilda produkter är det skillnader så klart, men det gäller åt båda hållen. Hugget som stucket egentligen.

Troligen är det knappt några marginaler alls på den mesta hårdvaran så det är inte så konstigt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Skribofont och Sekvencia…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Datorbutiken.com på ren nostalgi. Beställde min första bygga-själv dator därifrån runt år 2000, efter råd från medlemmar på Sweclockers

Samma! Har mejlen med ordern kvar i hotmailen nånstans. Och delarna lever än idag

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Lokala butiker men:
Arkad förmedlingsshop, främst begagnade konsoler & spel, men även annan elektronik och möbler
ONSet, datorcafé & lasergame
DA dataprodukter, mest tillbehör & lagringsmedia
Everlast, datordelar & café

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Fixaren i Göteborg

Permalänk
Medlem

Mycom som andra nämnt. Gick in i PUB glashuset, förbi John Wall bottenplan, rulltrappa upp till andra våning, gick förbi Megastore och längst in fanns Mycom.

Hade massor med problem med en Philips cd-rw brännare som åkte på reparation 2 gånger för samma fel. När jag till slut fick tillbaks den hade de returnerat en extern(!) brännare istället utan nödvändiga interfacekort. De var schyssta och hävde köpet istället. Blev en plextor istället, funkade jävligt mycket bättre!

Kommer någon ihåg Mega Skivakademien vid Sergels Torg? Låg i närheten av tanten som spelade orgel och sålde en bok hon skrivit själv. De hade bra sortiment på datorspel också. Nu pratar vi datorbutiken egentligen, men som spelbutik är de värda ett omnämnande. Sjukt stor affär i allmänhet. Det är något dagens ungdom aldrig kommer få uppleva, att gå i så stora affärer för bara fysisk media.

Permalänk

Saknar gtek, det var väl inet som tog över verksamheten och skulle driva sortimentet vidare om jag inte minns fel.

Microstore på Hisingen i Göteborg, blandat omdöme bland recensionerna men som yngling gillade jag att gå dit och köpa hårddiskar och fläktar.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Lägg ner systembolaget öppna en Elfa butik på varje ställe. Ta bort dessa dumma regler att butiker stänger före högtider, det är på midsommarafton, Valborgsnatten etc som behovet är som mest akut att handla något på Elfa.

De andra datorbutikerna, OnOff, Expert, Mediamark etc. Ja de hade i princip exakt samma sak som Elgiganten, Webbhallen och Kjell & co. Så man förlorade inte så mycket mer än konkurrens.

Håller med, Elfa som fysisk butik saknar man, att som tonåring kunna köpa logikkretsar och transistorer över disk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Datalätt vid Mattlandet på Backaplan. Bara OG datafolk minns.

Japp. Hade också tänkt nämna dem. Köpte en hel del Amigaprylar från Datalätt. Oftast på postorder från (tror jag) originalbutiken i Eslöv eftersom jag bodde lite avsides. Men besökte vid något tillfälle också butiken på Backaplan när jag var i götet.

Permalänk

Kan väl inte säga att jag saknar Twandata men det var, har jag för mig där jag köpte min första egenbyggda PC. Tror också det var annons i Gula Tidningen som gjorde att jag hamnade där.

Får förflytta mig längre fram i tiden för att minnas korrekt och där var det itbutikken.dk och datorbutiken.com som jag handlade ifrån. Datorbutiken har ju nämnt flera gånger i tråden, något som inte nämnts är CDON.com, saknar även dem, som de var tidigare. Handlade en hel del från dem då också.

För att summera, Datorbutiken.com är väl där jag handlat mest och saknar mest.

Liite töntigt, men bra försök i alla fall.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Datalätt vid Mattlandet på Backaplan. Bara OG datafolk minns.

Minns den, men tror aldrig jag köpte något där. Har för mig de var väldigt dyra.

PC-fixarna och Skribofont handlade jag en hel del av däremot.

Det fanns en butik på, eller om det var nära, Linnegatan som hade billiga nätverkskort med, men kan inte minnas vad den hette.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Datorbutiken och Dataprince

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.