konstiga färger vid 300hz på acer XB273UKF

Permalänk
Medlem

konstiga färger vid 300hz på acer XB273UKF

Köpte en skärm för någon månad sedan och har haft detta problem sedan dess men inte orkar fixa. Det märks sällan och aldrig i spel, visar sig bara på videor och ibland bilder. Problemet försvinner om jag ändrar från 300hz till 144hz. har provat olika hdmi och DP kablar. Ej provat ett annat grafikkort. Problemet finns inte på andra skärmar.

Vad kan detta vara?

Permalänk
Bildexpert 📺

Förmodligen en dålig skärm om den ändrar sig på det sättet vid olika frekvenser. Svaret skulle kunna vara så enkelt att nu du kör 300Hz på skärmen har den en viss bildinställning som ger kassa färger. Har för mig Acer har något "MOBA" eller "RTS"-läge på sina spelskärmar som är helt fel vad gäller färgerna. När du kör 144 Hz kanske skärmen ställer sig i "Normal" eller "User" eller liknade som är just normalt.

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett problem för många. Hittade en Reddit-post om det med flera i kommentarerna som hade samma problem.

En skrev att denne löste det genom att skapa en custom-profil med 290Hz.

https://www.reddit.com/r/Monitors/comments/11hyzem/300hz_moni...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Förmodligen en dålig skärm om den ändrar sig på det sättet vid olika frekvenser. Svaret skulle kunna vara så enkelt att nu du kör 300Hz på skärmen har den en viss bildinställning som ger kassa färger. Har för mig Acer har något "MOBA" eller "RTS"-läge på sina spelskärmar som är helt fel vad gäller färgerna. När du kör 144 Hz kanske skärmen ställer sig i "Normal" eller "User" eller liknade som är just normalt.

Provade olika profiler och justerade färger på en custom profil, ingen förbättring :/
Det verkar vara väldigt specifika färger som antingen blir lila/rosa eller helt grå. och bara på vissa delar av skärmen

Skrivet av Joppis:

Verkar vara ett problem för många. Hittade en Reddit-post om det med flera i kommentarerna som hade samma problem.

En skrev att denne löste det genom att skapa en custom-profil med 290Hz.

https://www.reddit.com/r/Monitors/comments/11hyzem/300hz_moni...

tackar! provade att göra en custom resouluton, men AMDs adrenaline verkar ha problem. verkar alltså vara vanligt med denna skärm.

Skärmen ska säljas och jag vill givetvis inte sälja en defekt skärm, antar att jag får skicka in på garanti till Inet.

Skärmen är helt underbar i övrigt, bra HDR och lite till noll color banding och makalöst bra rörelse skärpa.