Användares köpta innehåll försvinner när Funimation uppgår i Crunchyroll

Permalänk

Vilket jäkla gnäll!

Att läsa användarvillkoren innan man gnäller är en bra idé, för då skulle ni inte ha något att gnälla om. Du äger nämligen aldrig något som du köper digitalt. Du betalar bara för rättigheten att ha tillgång till den digitala produkten så länge som rättighetsinnehavaren äger rättigheterna eller väljer att dra tillbaka rättigheten man gett dig som kund. Dina rättigheter till produkter kan också försvinna om företaget köps upp, går i konkurs etc. Allt detta regleras i användarvillkoren. Så läs dessa innan ni gnäller.

Vad som är skillnad mellan att t.ex. hyra en film online eller att "köpa" en är att när du hyr filmen så betalar du för rättigheten att se den så många gånger du vill under 48 timmar, medan när du "köper" den så betalar du för rättigheten att se den så ofta du vill under så lång tid du vill, förutsatt det jag nämner ovan, att rättighetsinnehavaren t.ex. inte drar tillbaka rätten man gett dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The K-Man:

Vilket jäkla gnäll!

Att läsa användarvillkoren innan man gnäller är en bra idé, för då skulle ni inte ha något att gnälla om. Du äger nämligen aldrig något som du köper digitalt. Du betalar bara för rättigheten att ha tillgång till den digitala produkten så länge som rättighetsinnehavaren äger rättigheterna eller väljer att dra tillbaka rättigheten man gett dig som kund. Dina rättigheter till produkter kan också försvinna om företaget köps upp, går i konkurs etc. Allt detta regleras i användarvillkoren. Så läs dessa innan ni gnäller.

Vad som är skillnad mellan att t.ex. hyra en film online eller att "köpa" en är att när du hyr filmen så betalar du för rättigheten att se den så många gånger du vill under 48 timmar, medan när du "köper" den så betalar du för rättigheten att se den så ofta du vill under så lång tid du vill, förutsatt det jag nämner ovan, att rättighetsinnehavaren t.ex. inte drar tillbaka rätten man gett dig.

Jag tror inte det är någon som direkt gnäller?
Företag är skit och vill bara ta så mycket pengar som möjligt från konsumenterna - det är det väl ingen som har annan uppfattning om?
Bara bra att konsumenterna inser det du skriver ovan.
Vi äger lagligt sett ingenting - men det spelar inte så stor roll i slutändan. Man betalar och sedan fixar man det man betalt för.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The K-Man:

Vilket jäkla gnäll!

Att läsa användarvillkoren innan man gnäller är en bra idé, för då skulle ni inte ha något att gnälla om. Du äger nämligen aldrig något som du köper digitalt. Du betalar bara för rättigheten att ha tillgång till den digitala produkten så länge som rättighetsinnehavaren äger rättigheterna eller väljer att dra tillbaka rättigheten man gett dig som kund. Dina rättigheter till produkter kan också försvinna om företaget köps upp, går i konkurs etc. Allt detta regleras i användarvillkoren. Så läs dessa innan ni gnäller.

Vad som är skillnad mellan att t.ex. hyra en film online eller att "köpa" en är att när du hyr filmen så betalar du för rättigheten att se den så många gånger du vill under 48 timmar, medan när du "köper" den så betalar du för rättigheten att se den så ofta du vill under så lång tid du vill, förutsatt det jag nämner ovan, att rättighetsinnehavaren t.ex. inte drar tillbaka rätten man gett dig.

”You’ll own nothing and you’ll be happy”

Snart äger du ingenting oavsett om det är digitalt eller inte. Vad gör du då?

Allt är uppkopplat och kan när som helst tas tillbaka.

Om vi inte är enade emot detta kommer vi att alla falla och till slut när din bil avaktiveras via molnen kommer vi säga att du skulle läst avtalet.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The K-Man:

att rättighetsinnehavaren t.ex. inte drar tillbaka rätten man gett dig.

Jag hade gärna sett att något sådant leder till att upphovsrätten, potentiellt för allt de äger, dras in.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Du äger aldrig digital media; du får bara tillgång till dessa produkter så länge tjänsten existerar. Du betalar i princip för ett tillfälligt lån. Köp fysisk media om du vill äga det.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem

Om digitala köp inte är ”äga” är inte piratverksamhet ”stöld”. Inte undra på att den ”illegala” nedladdningen ökar igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGI:

Du äger aldrig digital media; du får bara tillgång till dessa produkter så länge tjänsten existerar. Du betalar i princip för ett tillfälligt lån. Köp fysisk media om du vill äga det.

Innehållet är detsamma och lika digitalt oavsett om jag köper det på en fysisk dvd, eller laddar ned det från en server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The K-Man:

Vilket jäkla gnäll!

Att läsa användarvillkoren innan man gnäller är en bra idé, för då skulle ni inte ha något att gnälla om. Du äger nämligen aldrig något som du köper digitalt. Du betalar bara för rättigheten att ha tillgång till den digitala produkten så länge som rättighetsinnehavaren äger rättigheterna eller väljer att dra tillbaka rättigheten man gett dig som kund. Dina rättigheter till produkter kan också försvinna om företaget köps upp, går i konkurs etc. Allt detta regleras i användarvillkoren. Så läs dessa innan ni gnäller.

Vad som är skillnad mellan att t.ex. hyra en film online eller att "köpa" en är att när du hyr filmen så betalar du för rättigheten att se den så många gånger du vill under 48 timmar, medan när du "köper" den så betalar du för rättigheten att se den så ofta du vill under så lång tid du vill, förutsatt det jag nämner ovan, att rättighetsinnehavaren t.ex. inte drar tillbaka rätten man gett dig.

Japp, man skall absolut inte gnälla på företag som beter sig som arslen och gör allt för att tjäna pengar på kunder, slå ihop två tjänster och "radera" dina licenser, då det nu är en "ny" tjänst, men betala gärna för samma innehåll igen på den "nya" tjänsten. Nej då, det är inte alls oetiskt och ett sätt att få/"tvinga" folk att köpa samma produkter om och om igen..... Att Sony ägde båda tjänsterna sedan 2021 har ju inget med saken att göra... nope... dina grejer kan vi absolut inte föra över till den nya tjänsten trots att vi äger allt och egentligen bara omstrukturerar, men då vi hittar på ett nytt namn o tjänst så försvinner självklart allt du betalat för och vill du ha det igen är det bara att hosta upp mer cash... Eller som i detta fall, bakar in Funimation i Crunchyroll.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av The K-Man:

Vilket jäkla gnäll!

Att läsa användarvillkoren innan man gnäller är en bra idé, för då skulle ni inte ha något att gnälla om.

Det skulle finnas mycket att gnälla om ändå. Att användarvillkoren säger att företaget får bete sig illa och att du som användare inte har några som helst rättighter är något att gnälla om i sig. När de sen faktiskt beter sig illa, så blir det ännu mer att gnälla om.

Att användarvillkoren dessutom brukar vara svåra att begripa sig på, och att man inte har så många alternativ då alla företag har lika djävliga villkor, det gör ju inte precis det hela bättre.

Så jo, bara att läsa användarvillkoren ger mycket att gnälla om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag hade gärna sett att något sådant leder till att upphovsrätten, potentiellt för allt de äger, dras in.

De är bara en distributör för (iaf merparten av) materialet, inte rättighetsägare.

Blir ju helt absurt att en producent får svara helt för vad distributören (eller någon distributör) ställer till med. Tror knappast du hade gillat det läget själv.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Att betala för en licens att nyttja ett verk digitalt kan liknas lite vid köp en bostadsrätt istället för en ägarrätt.

Båda kan förloras vid en eventuell konkurs.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Det är ju inte olagligt att privatkopiera det man köpt tillgång till.
Ni begär väl kvitto när ni köper ifall någon skulle ifrågasätta, det gör jag alltid när jag ska besöka flera matbutiker på samma vända.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Om digitala köp inte är ”äga” är inte piratverksamhet ”stöld”. Inte undra på att den ”illegala” nedladdningen ökar igen.

Japp, jag håller med: det är inte konstigt alls.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Innehållet är detsamma och lika digitalt oavsett om jag köper det på en fysisk dvd, eller laddar ned det från en server.

Så sant, men licensen är tyvärr inte detsamma. Vilket är synd. Man får tillgång till köpt innehåll så länge tjänsten finns. Det gäller tyvärr även spel på Steam, Epic osv.

Det är en av anledningen att jag har ca +500 fysiska blurays och 4k-blurays hemma. Så jag kan se dem när jag vill och de försvinner inte från tjänsten.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem

Fysisk disk äger

Visa signatur

Atari Mega 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGI:

Så sant, men licensen är tyvärr inte detsamma. Vilket är synd. Man får tillgång till köpt innehåll så länge tjänsten finns. Det gäller tyvärr även spel på Steam, Epic osv.

Det är en av anledningen att jag har ca +500 fysiska blurays och 4k-blurays hemma. Så jag kan se dem när jag vill och de försvinner inte från tjänsten.

Det var ju tal i början på att 4k-skivorna skulle behöva "ringa hem". Hade av den anledningen ingen brådska att uppgradera till 4k innan dammet lagt dig och sätt att ta backup etablerats, blev tidigt bränd på drm-skyddade musikfiler.

Permalänk
Medlem

Vart är "paypig" moralförsvararna? Ja ni som klankar ner på folk när det antyds till alternativa anskaffning av digital media? Saknar er i tråden

Men om man någon gång blir drabbad får man väll privatkopiera install/media på det sätt som går...

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vem köper en digital produkt till att börja med? Alla fattar väl att servern en dag kommer upphöra. Eller företaget konkar.

Svårt att undvika i dag, spel, musik, film/serier etc

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Svårt att undvika i dag, spel, musik, film/serier etc

Musik har väl aldrig varit lättare att äga, och film/serier är iallafall inte sämre än många årtionden bakåt och lättare i många avseenden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hoppas EU snappar upp det här och tvingar bolag att göra rätt för sig när tjänster upphör

Köpt borde vara köpt som på GOG

En behöver va medveten om vad en sa ja till i "köpe"kontraktet.

Är det BS de dem gör Ja. Men ändå.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Skrivet av dagas:

”You’ll own nothing and you’ll be happy”

Snart äger du ingenting oavsett om det är digitalt eller inte. Vad gör du då?

Om vi inte är enade emot detta kommer vi att alla falla och till slut när din bil avaktiveras via molnen kommer vi säga att du skulle läst avtalet.

Att hyra fordon, verktyg eller elektronik är det klimatsmarta alternativet så ser det som strikt positivt.

Permalänk
Medlem

Det borde vara allmänt känt vid detta laget att digitala köp inte innebär ägarskap utan snarare en licens att använda produkten eller tjänsten så länge den finns kvar eller tills dess att villkoren ändras.

Permalänk
Medlem

Jag tror detta kommer drabba fysiska produkter på bred front inom en snar framtid. Bilar, robot klippare, robot dammsugare mm blir obrukbara tegelstenar.

Köpte en lite robot kallad vector till flickvännen och den hade blivit en tegelsten om inte fans och entusiaster tagit över servrarna för den efter företaget konkat.

Folk förstår inte än att man köper en tjänst som kan upphöra närsomhelst.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

En behöver va medveten om vad en sa ja till i "köpe"kontraktet.

Är det BS de dem gör Ja. Men ändå.

Värt att tänka på är ju att allt som står i avtal inte är lagligt inom EU. Flera saker med EULA och köpekontrakt på t.ex. Steam (det med återköp) har invaliderats helt av EUs domstolar och fått till ändringar

Så det skulle inte vara konstigt om det skulle kunna gälla även i liknande fall som dessa

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

En behöver va medveten om vad en sa ja till i "köpe"kontraktet.

Är det BS de dem gör Ja. Men ändå.

Jag tycker det låter som att du behöver läsa Lag (1994:1512) om avtalsvillkor i konsumentförhållanden. Paragraf 3 räcker nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Det var ju tal i början på att 4k-skivorna skulle behöva "ringa hem". Hade av den anledningen ingen brådska att uppgradera till 4k innan dammet lagt dig och sätt att ta backup etablerats, blev tidigt bränd på drm-skyddade musikfiler.

Japp det hade sugit rejält om det blivit så.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Värt att tänka på är ju att allt som står i avtal inte är lagligt inom EU. Flera saker med EULA och köpekontrakt på t.ex. Steam (det med återköp) har invaliderats helt av EUs domstolar och fått till ändringar

Så det skulle inte vara konstigt om det skulle kunna gälla även i liknande fall som dessa

Följdfrågan isåfall är ju vad EU tycker att exempelvis Steam tvingar användaren godkänna ett avtal som förmodligen inte bör anses legalt inom unionen. Då borde avtalet också följa lagstiftningen här och korrekt bedömning över vad kunden får och inte får göra med det den betalat för också framgår.

För just nu är det fortfarande, som i exemplet, Steams avtal som gäller. EUs tolkning och lag framgår inte alls där och det är ändå den, samt förstås vår Svenska lag, som ändå ska gälla tänker jag.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är konstigt att det står köp och inte lease

Att köpa något betyder ju att man äger saken...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag tycker det är konstigt att det står köp och inte lease

Att köpa något betyder ju att man äger saken...

Ordet "köpa" betecknar en transaktion där man mot betalning erhåller något. Det innebär inte alltid ägarskap, då man kan köpa både varor, tjänster och rättigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sukebe:

Ordet "köpa" betecknar en transaktion där man mot betalning erhåller något. Det innebär inte alltid ägarskap, då man kan köpa både varor, tjänster och rättigheter.

Jo fast man betalar ju ändå de som lanserat produkten, via en återförsäljare.
Så det blir väldigt skevt när det står KÖP och inte något annat.

Detta är redan på tapeten hos EU så vi får se vad som händer.

Blir ju som att sälja en vara men så tappar jag licensen och då plockar bort kundens funktioner hemma, typ knx och kunden får ingen ersättning.

Detta skulle ALDRIG funka i någon annan bransch

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25