Skälig tid reparation, vägledning

Permalänk
Medlem

Skälig tid reparation, vägledning

Hej på er!

Ska försöka göra en lång historia kort, hålla mig kort och koncist så att ni får rätt information. Behöver er hjälp, avslutar tråden med några frågor.

2024-02-05 Åker jag in till Power för att reklamera min soundbar som gått sönder. Inget ljud, och allmänt buggigt. Soundbaren köpt 2023-01-08. Jag reklamerar soundbaren, de väljer att ta in den på reparation.

Jag frågar säljaren i samband med reklamationen hur lång tid det kommer ta. Säljaren svarar, detta är inga problem, de hämtar varor hos oss vardagligen, 1-2 veckor.

2024-02-12: Jag hör av mig, frågar om status. Då jag fick ett ärendenummer och kunde följa processen var status fortfarande "inväntar mottagande av vara hos verkstad".

Jag får svar från Power att: det tog längre tid än vanligt för oss att skicka produkten då vi:
- Saknade rätt storlek på kartong att packa ned soundbaren.
- Bring var sena med att hämta upp leverans.

2024-02-18:
Status uppdatering, "din produkt mottogs på verkstaden 13/2, 15/2 började den förberedas för sluttest. Vi väntar på ytterligare status och återkopplar när vi fått en uppdatering, men den bör vara klar och tillbaka i början på veckan."

2024-02-20: Skriver jag "I början av veckan är förbi, ingen uppdatering?"

2024-02-21: Svarar Power "Vi förstår att det är jobbigt utan din produkt, vi gör vad vi kan.." sörja..

2024-02-21: Svarar jag "Detta börjar ta onödigt lång tid och allt känns oseriöst"

2024-02-26: Ringer Power, en ansvarig för seriviceavdelningen. Berättar att de själva inte fått kontakt eller svar från verskstaden varför det dröjer. Hon föreslår att vi ska "strunta" i verkstaden och att hon väntar på ett godkännande från huvudkontoret om en kreditlösning, i princip att jag får en ny vara eller likvärdig.

2024-02-29 Status uppdatering, verkstaden har beställt reservdel.

2024-02-29 Jag hör av mig, berättar att vi skulle gå vidare och jag få ersatt med ny produkt. Och här börjar tvisten. Jag hävdar att enligt ARN och vägledande beslut samt det som är praxis så är skälig tid för en reparation 2-3 veckor. Jag hävdar att vi är för längesedan förbi dessa 2-3 veckor.

2024-03-02 Power svarar att de fått beslut från huvudkontoret, de kan inte erbjuda ny vara eller likvärdig. De skriver att verkstaden ska få chans veckan som kommer att reparera. Däremot kan de tänka sig ge mig en låneenhet.

2024-03-02 Svarar jag:

"Enligt konsumentköplagen ska ni reparera felet på varan inom skälig tid från det att jag reklamerade varan. Då lagen beskrivs vara tvetydig om vad skälig tid anses vara tillämpas praxis. Allmänna Reklamationsnämnden, (ARN), har beskrivit och definierat att praxis är 2-3 veckor. Detta bekräftas även av de vägledande besluten som ARN tagit i tidigare fall.

Hallakonsument.se tar även upp att om reparationen tar oskälig lång tid kan jag som konsument kräva en ny vara.

Vid mitt första besök 5 februari i er butik, reklamerade jag min vara. Då fick jag inget erbjudande om en låneprodukt. Om jag som konsument inte får en lånevara talar det för att reparationen ska göras så fort som möjligt, (hallakonsument.se).

Vi kan även konstatera att Power lovade mig en åtgärd inom 1-2 veckor i butik, men vi kan bortse det och gå på praxis, 2-3 veckor. Vi kan konstatera att det gått 4 veckor sedan jag var inne i er butik och reklamerade min vara.

Därav accepterar jag inte en låneprodukt i dagsläget.

Jag vill att ni ersätter mig med en ny vara eller en likvärdig vara. Vilket jag också har rätt att kräva och ni skyldighet att följa efter att ni inte hanterat situationen efter praxis eller det som lagen tar upp.

Jag kommer att välja att gå vidare med en anmälan till ARN, då jag anser att ni inte fullföljer era skyldigheter, följer konsumentköplagen, och gör lite vad ni själva vill i detta ärende. För mig är inte detta acceptabelt."

Och här står vi idag. Jag anser att jag har rätt för att:
- Säljaren har vårdlöst gått emot principen om skälig tid med att dröja mer än en vecka att skicka varan till en versktad som är 4 mil bort från butiken.
- Säljaren har inte lyckats reparera varan inom den praxis som råder för skälig tid.
- Säljaren har inte erbjudit en låneprodukt vid reklamationstillfället 5 februari.

Jag har anmält detta till ARN, står på mig och vidhåller att jag har rätt till hävning av köp, d.v.s. ny vara eller likvärdig produkt. Verkstaden och reparationen existerar inte i min värld.

Frågor till er:
1. Ponera att Power reparerar soundbaren och meddelar mig att den finns att hämta i butik inom närmst tid. Om ARN ännu inte hunnit ta något beslut, ska jag hämta ut soundbaren eller låta den ligga kvar tills ARN tagit ett beslut?
2. Vad mer kan jag göra, jag vill helst lösa detta med Power direkt utan att gå genom ARN, ingen tjänar på det.
3. Har jag rätt i mina antaganden?

Med vänlig hälsning, ml9l

Visa signatur

CPU: Intel i9 12900K | Grafikkort: ASUS RTX 3090 ROG STRIX | Moderkort: ASUS MAXIMUS HERO Z690|
PSU: ASUS ROG THOR PLATINUM 1200W | Minne: Corsair DOMINATOR DDR5 64GB | Systemdisk: SAMSUNG 980 PRO 2TB | Kylare: ASUS ROG RYUJIN II 360 | Chassi: ASUS ROG HELIOS | Skärm: ASUS PG27AQDM |

Permalänk
Medlem

Känns som du gjort rätt och har helt rimligt lösningsförslag

Att de lägger en vecka på leverans är deras egna fel och inget du ska få lida för

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns som du gjort rätt och har helt rimligt lösningsförslag

Att de lägger en vecka på leverans är deras egna fel och inget du ska få lida för

Är oerhört besviken på deras agerande och kortsiktighet. Jag kommer inte handla därifrån i framtiden och kommer heller inte rekommendera Power.

De har bara skjutit ifrån sig frågan utan att ta något ansvar.

Visa signatur

CPU: Intel i9 12900K | Grafikkort: ASUS RTX 3090 ROG STRIX | Moderkort: ASUS MAXIMUS HERO Z690|
PSU: ASUS ROG THOR PLATINUM 1200W | Minne: Corsair DOMINATOR DDR5 64GB | Systemdisk: SAMSUNG 980 PRO 2TB | Kylare: ASUS ROG RYUJIN II 360 | Chassi: ASUS ROG HELIOS | Skärm: ASUS PG27AQDM |

Permalänk
Medlem

Att hitta en låda för att skydda produkten kan ta tid, och bring kan ju varit sena så den tog extra lång tid att komma fram till verkstan när den väl skickades. Serviceverkstan kanske har många som har kräksjukan just nu och har lång backlog. Reservdelen dom beställde kanske var slut i lager och tar en vecka eller två att komma in om det skickas från utlandet. Ibland tar saker lite längre tid än väntat och varje led i kedjan kan ha sin egen försening. Om dom säger 1-2 veckor i butiken så brukar det väl ta 1-2 veckor men denna gången av olika anledningar tar det aningen längre.

Det är ju en sak om det är en laptop eller telefon t.ex som man har väldigt stort behov av men en soundbar liksom. Det känns som att du är arg på dom för att dom sa 1-2 veckor och att du är missnöjd med soundbaren för att du tycker den är buggig så du pushar på att få den utbytt istället för reparerad. Den kommer ju bli färdig och du kommer få tillbaka den. Ha lite tålamod bara och använd tvns inbyggda högtalare så länge. Du kanske kan "kräva" ersättning efteråt för att det tagit så lång tid.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Att hitta en låda för att skydda produkten kan ta tid, och bring kan ju varit sena så den tog extra lång tid att komma fram till verkstan när den väl skickades. Serviceverkstan kanske har många som har kräksjukan just nu och har lång backlog. Reservdelen dom beställde kanske var slut i lager och tar en vecka eller två att komma in om det skickas från utlandet. Ibland tar saker lite längre tid än väntat och varje led i kedjan kan ha sin egen försening. Om dom säger 1-2 veckor i butiken så brukar det väl ta 1-2 veckor men denna gången av olika anledningar tar det aningen längre.

Det är ju en sak om det är en laptop eller telefon t.ex som man har väldigt stort behov av men en soundbar liksom. Det känns som att du är arg på dom för att dom sa 1-2 veckor och att du är missnöjd med soundbaren för att du tycker den är buggig så du pushar på att få den utbytt istället för reparerad. Den kommer ju bli färdig och du kommer få tillbaka den. Ha lite tålamod bara och använd tvns inbyggda högtalare så länge. Du kanske kan "kräva" ersättning efteråt för att det tagit så lång tid.

Alla dessa ursäkter tar man ju hänsyn till redan i praxis när man säger att reparationer ska ta max 3 veckor, som redan är längre än vad butiken uppskattat. Nu har det tagit fyra veckor utan uppskattad sluttid, långt över både estimat och praxis. Kraven på att häva köpet är fullt rimliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ml9l:

1. Ponera att Power reparerar soundbaren och meddelar mig att den finns att hämta i butik inom närmst tid. Om ARN ännu inte hunnit ta något beslut, ska jag hämta ut soundbaren eller låta den ligga kvar tills ARN tagit ett beslut?

Normal handläggningstid hos ARN är 6 månader, men eftersom de har hög belastning kan det ta betydligt längre.
Så är soundbaren klar om en vecka eller så bör du nog hämta den och gå vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Att hitta en låda för att skydda produkten kan ta tid, och bring kan ju varit sena så den tog extra lång tid att komma fram till verkstan när den väl skickades. Serviceverkstan kanske har många som har kräksjukan just nu och har lång backlog. Reservdelen dom beställde kanske var slut i lager och tar en vecka eller två att komma in om det skickas från utlandet. Ibland tar saker lite längre tid än väntat och varje led i kedjan kan ha sin egen försening. Om dom säger 1-2 veckor i butiken så brukar det väl ta 1-2 veckor men denna gången av olika anledningar tar det aningen längre.

Det är ju en sak om det är en laptop eller telefon t.ex som man har väldigt stort behov av men en soundbar liksom. Det känns som att du är arg på dom för att dom sa 1-2 veckor och att du är missnöjd med soundbaren för att du tycker den är buggig så du pushar på att få den utbytt istället för reparerad. Den kommer ju bli färdig och du kommer få tillbaka den. Ha lite tålamod bara och använd tvns inbyggda högtalare så länge. Du kanske kan "kräva" ersättning efteråt för att det tagit så lång tid.

Det tog 4 veckor nästan att konstatera att en reservdel behöver beställas.

Vad som är väsentligt för en är inte för någon annan. Jag lider skada av att inte kunna titta på min tv med ljud. Vad vet du? Mina inbyggda högtalare i tvn kanske inte fungerar? Jag kanske har soundbaren till min datorskärm där jag arbetar, datorskärmen har inte inbyggt ljud. Sluta antag saker.

Jag är supernöjd med soundbaren, det är en premiummodell och kostar 20.000 ny. Den är trasig dock, därav reklamation och reparation.

Visa signatur

CPU: Intel i9 12900K | Grafikkort: ASUS RTX 3090 ROG STRIX | Moderkort: ASUS MAXIMUS HERO Z690|
PSU: ASUS ROG THOR PLATINUM 1200W | Minne: Corsair DOMINATOR DDR5 64GB | Systemdisk: SAMSUNG 980 PRO 2TB | Kylare: ASUS ROG RYUJIN II 360 | Chassi: ASUS ROG HELIOS | Skärm: ASUS PG27AQDM |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ml9l:

Det tog 4 veckor nästan att konstatera att en reservdel behöver beställas.

Vad som är väsentligt för en är inte för någon annan. Jag lider skada av att inte kunna titta på min tv med ljud. Vad vet du? Mina inbyggda högtalare i tvn kanske inte fungerar? Jag kanske har soundbaren till min datorskärm där jag arbetar, datorskärmen har inte inbyggt ljud. Sluta antag saker.

Jag är supernöjd med soundbaren, det är en premiummodell och kostar 20.000 ny. Den är trasig dock, därav reklamation och reparation.

Av erfarenhet inom detta, kan jag endast säga det jag varit med om, ris och ros från båda sidorna så att säga.

Det finns produkter som går att ersätta direkt då det är inget som ens ska till verkstad, värt att reparera mm, och så finns såklart produkter där att minst fel ska konstateras. Det är något som oavsett produkt, är något som såklart som säljare behöver göra.

Och när det kommer till en soundbar för 20 000 kr enligt dig ( nämnt gärna vilken), så är det inte så enkelt bara för säljare att ge ut ny, låna ut en dylikt (då dem lär få värdeminskning när säljer nytt), och går inte alltid att ha samma låneprodukter tillgängligt, samt till allihopa som vill ha det. Att alla känns det är deras birthright att ha samma dag leverans, burgare på 1 min, eller ny produkt omedelbar eller inom 24 timmar, är tyvärr det samhälle vi lever i just nu, där konsumentköplaget tyvärr, inte är anpassat för.

Så för butiken, då enligt dig gått över 1 år sedan du köpt det, innebär nog från deras sida, att inom 1 år så hade kanske gått från verkstad/tillverkare att så länge kan konstatera fel inom den tiden, så går snabbare att utbyta, kanske till och med på plats.

Då antar bara 1 års garanti, som har gått, då gäller såklart konsumentköplagen och där efter att vanliga garantin går ut (kanske även bara 1 år för produkten) så det finns andra regler som ska följas då det är då butiken som riskerar att punga ut pengarna tillbaka till dig i värsta fall utan att få ersättning från tillverkaren.

Då den har fungerat under denna tid, och du nämner inget ljud och buggigt ( men tolkar då som att den startar igång minst ?), så vill ju såklart butiken säkerställa att inget har hänt med den som inte är ursprungligt ( brickad kanske, dålig uppdatering, tappad mm), och då den verkar nyligen ha hänt inklusive buggigt, så kan det mycket väl vara hårdvaran eller mjukvaren/ dina enheter.

Själv varit med att kunder skrikit sig hesa att deras soundbar inte funkar och vill ha ny, och där även visat sig att kund inte har BT på för att då kopplas deras BT enheter till mobil ( ja hur har du då tänkt använda det ?). Så med sådana existerande kunder som det kan bli fel och kostsamt för butiken, så är det förståeligt att dem vill efter garantitid, säkerställa att det är ursprungligt och kan åtgärda (utan även kostnad för dem själva), därav det varit kvar i verkstad istället för att bara ge dig en helt ny eller pengarna tillbaka.

Butikspersonalen är first line och utgår nog ifrån beräknad servicetid för produkt som syns i systemet/tidigare erfarenhet, så att säljaren nämnt till dig 1-2 veckor, är en uppskattning som kan varierare kortare till längre. Går det på en vecka, lär du inte skriva i forum (såvida inte kanske nån solskenshistoria från Inet eller andra toppenbutike) om det, men om går längre pga omständigheter, så självklart ska man skriva i en tråd hur mycket butik X är sämst. Och allt beror på förutsättningarna.

Flesta paket brukar vara standard bubbelplats + kartong, och i ett reklamationsfall med en soundbar för 20 000 kr, kanske tillverkaren haft krav på att det ska fraktas med ett särskillt emballage, så därav tagit tid gällande embalalgete.

Att sedan Bring varit sena, även om det är deras "ansvar", är något man bör ha lite överseende med, och var istället sura på Bring som varit sena. Inte helt force majore, och är inte bara du som nog är drabbad med den sena upphämtningen är flertal andra.

Det verkar som att soundbaren är väldigt viktig för dig. Så du antar jag att du nämnt det, i vilket syfte ( kommersiellt/privat), och att du efterfrågat låneprodukt, antigen samma, motsvarande eller minst något att använda under den tiden. Har du inte gjort det, ligger det på dig att nämna vad som är viktigt, då ingen är mindreader och om möjligt, så mer än gärna lär kunna hjälpa med det.

18 Feb har verkstad mottagit soundbaren, gjort nog initialla tester, och 15 Feb redo för sluttest. Där håller med att verkstaden absolut bör ha givit mer info varför dröjer, och att butiken väljer att istället för att bara vänta, ordna med att försöka lösa med kreditlösning/annat, är ju enbart positivt i ditt fall.

29 Feb, verkstad beställer reservdel. Så oavsett vad dem informerat, verkar som att kanske något annat gått sönder eller upptäckts under/efter sluttest, och trots tagit sin tid, vill då nog tillverkare att utföra reparation än att ge ut utbytesenhet.

Samma dag, som du nämnt, diskuterat att få ny produkt. Det som då ställer till det för butiken, är att verkstad redan beställt in reservdel, och då som nämnt, såvida inte blir en oskälig kostnad för butik, så har dem då rätt till avhjälpande. Hade det fortfarande inte varit någon info alls från verkstad, och ingen del beställd, då hade varit nog än enklare att lösa med ny produkt.

Stämmer bra att ska ju såklart vara skälig tid, och innan corona har oftast sådant kunnat funka mycket bättre än när under den tiden, vart så svårare med reparation och reservdelar att varit enklare med utbyten. Nu när det mer vänt, och folk kanske är vana vid det, och det gått tillbaka till reparation, så med vissa dyrare produkter, kan det vara så i ditt fall, att något annat har gått sönder elelr upptäckts.

Du nämner att du inte fått något erbjudande om låneprodukt, och då blir ju då frågan, om du frågat om det. För att om det är så viktigt att du måste ha visst ljud, så hade du frågat om det. Om du inte har gjort det, då per defintion, indikerar du att det är ok, du kan vänta osv. Att du nu inte acceptar låneprodukt efterhand, är inte för att ha ljud snarast är viktigt, utan för att du vill ha en ny produkt. Så där faller ditt resonemang att en låneprodukt, oavsett vid början och efter, har varit så viktigt för dig att ens ha.

Och om visar sig att ett annat fel har inträffat och därav lösas ( dvs 2 olika fel i samma service), då är det ju ännu bättre att det upptäcktes då vid/efter sluttest, än att dem testat, allt funkar, skickas tillbaka till dig, du får soundbaren, kort efter funkar ej igen som det ska, och du måste skicka in den på service för x antal veckor igen. Att det tar viss tid att testa, beställa och reparera, och vad som är skälig tid för det, beror ju även på produkten i sig, rutinen för verkstad/tillverkare, samt i ditt fall, utanför garantin.

Som flera sagt, att skicka in till ARN, din rätt och kan vara värt att få uttalande från dem då jag är alltid på kundens sida. Men, det även beror på, flertal omständigheter som påverkar, och då ändå kommer ordnas, så hellre bättre att du inväntar det än att skicka till ARN, för då lär butiken inte vara sugen på att ytterligare satsa tid (eller delar om behövs mer) att snabba upp din service, invänta uttalande, och i värsta fall som folk här säger, du reagerar på detta sätt över drygt 1 månad, hur blir det att vänta 6 månader på lösning ?

Hellre be om låneprodukt och rimlig kompensation ( tjänst brukar såklart vara fördelaktigt än rena pengar/presentkort), och om skulle bli fel igen, så vet båda partner vad som gäller så att blir en bättre service nästa gång.

Så att bemöta dina punkter som du tänkt ta upp till ARN:

Avstånd till verkstaden är oväsentlig, att gällande emballage, finns säkert krav från verkstad/tillverkare som nog inte fanns tillgängligt, och att Bring varit sena, är likväl som att du skulle beställa något och bud är sena med leverans, sur på butiken ?

Skälig tid är beroende på varan i sig, samtidigt som att då fler fel upptäckts och därav mer reservdelar behövs, har ju sin påverkan, och på dyrare produkter, kan det innebära oskälig kostnad för säljaren, då du även är utanför garantin.

Att säljaren inte erbjudit, betyder inte att dem inte velat, kunnat eller gjort det, om du påpekat detta direkt båda vid inlämnande, samt även fortfarande i väntan på service. Att du då går via ARN, lär dem inte vara sugna att ge dig en låneprodukt under den tiden heller, så då kommer du vara utan sådan soundbar i 6+ månader, så där får du välja var är viktigast för dig.

" Verkstaden och reparationen existerar inte i min värld"

Tyvärr, fungerar inte det så. Som nämnt, är konsumentköplagen inte helt svarvit åt båda hållen, och såklart vid tvister om inte finns annar praxis du kan hitta för ditt fall, så likväl som du har rättigheter, har även butiken det, och att butiken skulle riskera gå med oskälig förlust för att du inte accepterar nu en låneprodukt medan inväntar slutförd reparation, kommer ARN att ta negativt på, även på att soundbar har även blivit reparerad (minst två gånger nu).

Hade fortfarande bara väntat, hade ARN än mer absolut varit på din sida, men då reparation redan är utförd ( mer än en), så lär ARN se att det är orimligt att du får ut en ny när din reparation är utförd och avlöst med felet. Om mer fel upptäckts, då absolut, men som det ser ut nu, ha hellre en dialog med butiken att lösa med kompensation än att ta det via ARN. Annars kommer bara leda till att om ARN nekar dig, och du får framtida fel, lär dem inte vara så hjälpsamma om du inte är flexibel, oavsett konsumentköplagen.

Det som ytterligare talare emot hur mycket stort behov du har av den, är dem frågor du även ställt efter:

1: Dvs att även om soundbaren finns klar att hämta, så vill du inte hämna ut den då du väntar på ARN så du kan få ut en helt ny istället ? Det även där ställer till det för dig i ARN då företaget, även om försenat, har ordnat till slut med avhjälpande, och om du vägrar, lämnar kvar det, och hellre riskerar ny efter lång tid, kommer bara vara negativt och du blir utan soundbar ytterligare tid.

Så hellre hämta upp den, med lite "tur" kanske annat fel upptäcks så att du kan skicka in på service igen och då kanske går service snabbare eller får ut en ny. Att inte hämta ut soundbaren kommer bara vara onödigt för alla parter inblandade.

2: Som nämnt, ser över kompensation och var öppet för skälig komp, då om du har andra produkter som köpts av dem, alternativt i framtiden, kommer det inte vara en bra upplevelse från dem om du ställer till det onödigt för dem nu och i framtiden verkligen behöver goodwill om något blir till nackdel för dig ( utanför garanti, osäkerhet om ursprungligt osv).

3: Trots allt ovan, då jag är numera bara kund och ej jobbar längre på andra sidan, är jag absolut på din sida. Men jag har även varit med om flertal situationer där ibland får man mötas halvvägs. Haft själv olika moment med garanti och reklamation (billigare produkter dock), där varit nog annat som ställt till det, men som slutligen löst sig utan någon badwill från någon.

Det som störst talar till din fördel just nu, är att det tagit så lång tid. Men att det gjorts nu flera reparationer i samma service, extern bud som krånglagt lite och lett till viss försening, och att du inte krävt låneprodukt, och vägrar potentiellt hämta reparerad produkt i väntan på ARN, är till din nackdel.

Butik har sin del med verkstad/butik, och beroende på produkt, inte minst dyra, Om du får samma /annat fel på nya enheten, hur tror du det kommer gå inför nästa service på garanti/reklamation ?

Om mer fel inträffar, kontakte direkt tillverkaren och se om det går at lösa snabbare via dem, om det är så att deras externa verkstäder har sådan lång reparationstid, att till och med inför nästa service, dem kan notera internt serie nr så om service igen så istället för reparatin så får verkstad redan tex ok att ordna med utbyte.

Då även tillverkaren har dig som kund och att det är i deras intresse att snabba upp processen, för det kan även vara strul från deras sida som butiken kan ha svårt med men som inte syns då det är butiken som enligt konsumentköplagen främst har ansvaret över. Så att tillverkaren av dem produkten gör service svårt, kommer nog vara fallet oavsett butik, så att ha det i åtanke.

Det du sedan nämner nu efter, att du " lider skada" av att inte kunna titta på tv med ljud. Ja det får du specifiera isåfall, för att överdramatisera, hjälper inte heller varken situationen eller att ta dig service från både butikens synvinkel samt ARN om du nu skulle påstå det. Samma med att du nämner i svar till citat att" inbyggda högtalare i tv kanske inte fungerar, kanske har soundbaren till dator med skärm utan ljud". Säg istället rakt ut, varför så viktigt då med just ljud från en soundbar.

Att du inte gillar ljudet som kanske din tv har (under servicetiden) och är därför du köpt soundbar för det, är absolut olägligt, men inte avgörande så pass att du kan kräva snarast ny produkt. Så där får du vara direkt ärligt med butik så dem kan hjälpa dig bättre.

Synd att service tagit längre tid ? Absolut. Att få höra sådan överdrift, eller om verkligen sant, visar på andra problem än servicetiden. Så i ditt fall , var ärlig och direkt med butiken än att dem ska behöva gissa hur kan bäst kan hjälpa dig inom dem möjligheter som finns.

Går det att lösa kund, få dem nöjda, så finns inget hinder för det, men det måste gå hand i hand även i deras förlust och vinstberäkning. I en perfekt värld, ersätts alla produkter utan reparation, men så är det ju inte en perfekt värld.

Det är åter sådant, som är från ditt ansvar, att påpeka inför service, så absolut lär ha kunnat ordnas med ljud, oavsett enhet. Om du inte påpekat det eller krävt det, eller kräver låneljud för motsvarande 20 000 kr, blir nog dock svårare att ordna fram.

Haft flertal kunder som om dem inte fått sin produkt snarast (innan/efter corona), så skulle fn deras partner bli så galna att inte är ihop längre och bli anmälda för det.... utöver allt annat man fått höra. Man vill alltid lösa kund direkt, och oavsett lag, inte alltid det går. Så du får du slutligen avgöra vad som är viktigast för dig kortsiktigt och långsiktigt, då butiken är inte den enda du kommer uppleva sådant med, och att till slut bojkotta alla butiken som ej gör som du vill, kommer ingen part att vinna på.

För enklare/billigare produkter, hade varit till din fördel beträffande servicetiden om nu även butiken hade kunnat lösa direkt men istället valt service, medan nu när är dyrare produkt där tillverkaren även styr beträffande reparation, blir en helt annan service.

Så då du annars är nöjd med soundbaren: Invänta slutservice, och vinn på att lösa emellan med butiken istället i dagsläget. Skulle fler fel inträffa, kan du åter tala i förhand och komp om service skulle ta tid igen, eller så blir så kostsamt att butiken istället ger dig en ny. Worst case scenario, kommer dem vägra sälja dig ny sådan produkt, och då får du köpa det annanstans isåfall.

Ta även en dialog med tillverkaren så att dem vet hur missnöjd du som kund är, så kan även det hjälpa i framtiden.

Permalänk
Medlem

Är det bekräftat att verkstan beställde reservdelen den 29e eller kan den ha beställts tidigare men 29e var då serviceavdelningen fick svar på sitt mail? Om all felsökning är gjord och dom bara väntar på reservdelen så borde det ju inte ta värst lång tid. Kanske har lite backlog, slängt kartongen den kom i och sen är Bring sena igen så i värsta fall 1-2 veckor till.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Du har rätt, tyvärr är det enda du egentligen kan göra är att gå via ARN med ditt ärende och vem som helst kan ju räkna ut med röven att du högst troligen får tillbaka din soundbar innan de har ens öppnat ärendet.
Det enda man egentligen kan göra i dessa ärenden är att tjata, tjata, tjata. Mail är ineffektivt då det är så lätt att deflekta. Ring till dom, åk dit, kräv att få prata med en ansvarig och deta löser som regel ärenden fort och effektivt.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ml9l:

Är oerhört besviken på deras agerande och kortsiktighet. Jag kommer inte handla därifrån i framtiden och kommer heller inte rekommendera Power.

De har bara skjutit ifrån sig frågan utan att ta något ansvar.

Ja Power är inte att rekommendera när det kommer till att följa konsumenträtten. Tyvärr har deras kundservice nollkoll på både konsumenträtt och vår lagstadgad reklamationsrätt. Har själv ett ärende hos ARN där det snart gått 6 månader, och Power har ignorerat all kontaktförsök som gjorts från ARNs sida, så lutar mot att jag kommer vinna ärendet på walk over.

Enligt Power själva så följer dom alla ARNs beslut.

I just mitt fall så sköt Power över ansvaret för reklamationen på tillverkaren av produkten. Jag påpekade att det är mellan mig och Power som affären är gjord, och inte själva tillverkaren av produkten. Därav är Power skyldiga att hantera reklamationen. I korthet så var dom inte intresserade av det, och rekommendera mig att ta ärendet vidare via ARN.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Ja Power är inte att rekommendera när det kommer till att följa konsumenträtten. Tyvärr har deras kundservice nollkoll på både konsumenträtt och vår lagstadgad reklamationsrätt. Har själv ett ärende hos ARN där det snart gått 6 månader, och Power har ignorerat all kontaktförsök som gjorts från ARNs sida, så lutar mot att jag kommer vinna ärendet på walk over.

Enligt Power själva så följer dom alla ARNs beslut.

I just mitt fall så sköt Power över ansvaret för reklamationen på tillverkaren av produkten. Jag påpekade att det är mellan mig och Power som affären är gjord, och inte själva tillverkaren av produkten. Därav är Power skyldiga att hantera reklamationen. I korthet så var dom inte intresserade av det, och rekommendera mig att ta ärendet vidare via ARN.

Kan inte låta bli att skratta när jag läser ditt inlägg. Hanteringen är identisk som jag upplever, kanske inte sakfrågan men själva attityden.

De nämner att de följer konsumentköplagen men visar obefintlig kompetens inom området.

Har hört allt ifrån att de har på sig 2 månader att reparera enligt lagen som att när en reparation drar ut på tiden kan de erbjuda låneenhet. De verkligen drar till från höften känns det som utan någon förankring eller förhållningssätt till lagarna.

Det komiska på det hela är som i ditt fall att de rekommenderar mig att gå genom ARN.

För mig är Power NO-GO efter denna situation, pga bristande kompetens, oseriösitet, och att de lite gör som de själva vill.

Visa signatur

CPU: Intel i9 12900K | Grafikkort: ASUS RTX 3090 ROG STRIX | Moderkort: ASUS MAXIMUS HERO Z690|
PSU: ASUS ROG THOR PLATINUM 1200W | Minne: Corsair DOMINATOR DDR5 64GB | Systemdisk: SAMSUNG 980 PRO 2TB | Kylare: ASUS ROG RYUJIN II 360 | Chassi: ASUS ROG HELIOS | Skärm: ASUS PG27AQDM |

Permalänk
Medlem

En update till alla.

Power har sagt att de vill ge verkstaden denna vecka ut att reparera soundbaren.

På min följdfråga om de inte lyckas med det fick jag som svar att då tar Power ett nytt beslut om vidare hantering.

Visa signatur

CPU: Intel i9 12900K | Grafikkort: ASUS RTX 3090 ROG STRIX | Moderkort: ASUS MAXIMUS HERO Z690|
PSU: ASUS ROG THOR PLATINUM 1200W | Minne: Corsair DOMINATOR DDR5 64GB | Systemdisk: SAMSUNG 980 PRO 2TB | Kylare: ASUS ROG RYUJIN II 360 | Chassi: ASUS ROG HELIOS | Skärm: ASUS PG27AQDM |

Permalänk
Medlem

Till alla skeptiker.

Update: Power gav sig. Jag får en ny soundbar. Jag visade att jag hade rätt enligt konsumentköplagen.

Visa signatur

CPU: Intel i9 12900K | Grafikkort: ASUS RTX 3090 ROG STRIX | Moderkort: ASUS MAXIMUS HERO Z690|
PSU: ASUS ROG THOR PLATINUM 1200W | Minne: Corsair DOMINATOR DDR5 64GB | Systemdisk: SAMSUNG 980 PRO 2TB | Kylare: ASUS ROG RYUJIN II 360 | Chassi: ASUS ROG HELIOS | Skärm: ASUS PG27AQDM |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ml9l:

Till alla skeptiker.

Update: Power gav sig. Jag får en ny soundbar. Jag visade att jag hade rätt enligt konsumentköplagen.

Fullständigt rimlig utveckling, hade också varit rimligt att ge dom en chans i några dagar till

Huvudsaken att det löste sig