NetOnNet - Fick tomt paket som skulle innehålla Macbook Air 15tum M3

Permalänk
Medlem

NetOnNet - Fick tomt paket som skulle innehålla Macbook Air 15tum M3

Hej,

Jag tog emot ett paket som leverades av Best Transport sent på kvällen. Märkte direkt att paketet var alldeles för lätt för att innehålla en laptop. Nämnde det till chaffören som sa att jag skulle rapportera till NetOnNet. Paketet såg annars oskadat ut och var ordentlig förseglat.

Jag filmar självklart när jag öppnar paketet och som jag trodde visar det sig vara helt tomt.

Tänkte nu att NetOnNet skulle fixa biffen med en gång. Detta är ju pinsamt. Men de svarar:

"Hej, jag har kollat in i din leverans och vad jag kan se så har det levererats som det ska. Om det nu är så att du tog emot ditt paket tomt så får du ta det vidare med ett polisärende mot transportören. "

Vad i helv*te är detta för support? Kan de inte ens ursäkta sig, eller hjälpa till med ärendet? Jag ska nu behöva lägga timmar på detta ärende som kanske inte leder någon vart eftersom de inte har koll på sin transportkedja?

Vad hade ni gjort?

Permalänk
Medlem

Det är inte du som är kund hos transportören. Det är NetOnNet som får reklamera eller om de nu vill polisanmäla för stöld får de gärna göra det. Kontakta dem igen..

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag skulle försöka ringa någon ansvarig på Netonnet! De är ansvariga för produkten fram till dig!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Har det hänt nått under transporten hem till dig så är det väl butikens ansvar? De borde lösa det imho

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karim:

Vad hade ni gjort?

Inte tagit emot paketet. Jag har haft så sjukt mycket strul likt ditt, så numera så tar jag helt enkelt inte emot paket som inte ser/känns 100%.

Hjälper ju dock inte dig.

Jag är oklar på det juridiska.
https://www.hallakonsument.se/ har varit hjälpsamma för mig.

Permalänk
Medlem

Är det ett köp som konsument bär de risken för varan tills den har avlämnats*, vilket följer av konsumentköplagen. Huruvida de skickat ett tomt paket eller om någon fiffig typ har stulit innehållet under transporten är deras problem, om de är så. Sedan kan de förstås försöka påstå att du är en bedragare som försöker få två datorer till priset av en och då får ni väl "duke it out" hos ARN och/eller i rätten om de inte ändrar sig.

*Tillägg: Dvs vid ett normalt distansköp där säljaren anlitar en transportör först när den kommer i konsumentens besittning.

Permalänk
Medlem

Vet inte om Best uppger vikten på paket de hanterar, men om du söker med spårningsnr hos postnord får du fram vikten på paketet när det skickas. Således borde du kunna se om problemet skedde under transport eller om datorn aldrig paketerades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Vet inte om Best uppger vikten på paket de hanterar, men om du söker med spårningsnr hos postnord får du fram vikten på paketet när det skickas. Således borde du kunna se om problemet skedde under transport eller om datorn aldrig paketerades.

Jag ringde och fick prata med en annan kille på supporten och han sa samma sak "det enda du kan göra är att polisanmäla". Men jag gav inte upp. Han nämnde att de även väger paketet hos Best. Supportkillen skulle kolla med lagret om de kunde kolla kamerorna, men han var ganska säker på att det inte skulle ge en lösning. Han ska återkomma till mig.

Som ni all har sagt så tycker jag också ansvaret bör ligga hos NetOnNet. Annars påstår ju de indirekt att jag ljuger.

Serienumret på datorn står på emballaget tsm med Part no. Det är sökbart på Apples hemsida men det står "Vi kan inte validera ditt inköpsdatum just nu". Kanske detta kan hjälpa tro?

Permalänk
Medlem

Det blir ju lite av en Pandoras Ask om det verkligen är upp till kunden att gå vidare med situationer som denna.

ÅF (eller Transportören) kan börja sätta det i system att lura kunder genom att skicka tomma lådor (behöver inte ens stjäla innehållet, bara skicka en tom låda om det är ÅF som fular sig) och sen när en uppgiven kund (som dessutom filmat öppnandet av den tomma lådan) hör av sig så hänvisar dom bara till polisen som till 99,9% kommer lägga ner utredningen i brist på bevis = ÅF/Transportör har fått pengar för en vara som aldrig var avsedd att levereras. Rince and repeat.

Bedrägeri 101, fast det är ÅF/Transportör som ligger bakom och inte en privatperson.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Precis som andra säger; de som säljare är de som har bokat/köpt frakten, och händer något med produkten där så är det de som ska driva det.
Jag hade kontaktat dem igen, hatar att det ska behövas, men hotat med ARN

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Det blir ju lite av en Pandoras Ask om det verkligen är upp till kunden att gå vidare med situationer som denna.

ÅF (eller Transportören) kan börja sätta det i system att lura kunder genom att skicka tomma lådor (behöver inte ens stjäla innehållet, bara skicka en tom låda om det är ÅF som fular sig) och sen när en uppgiven kund (som dessutom filmat öppnandet av den tomma lådan) hör av sig så hänvisar dom bara till polisen som till 99,9% kommer lägga ner utredningen i brist på bevis = ÅF/Transportör har fått pengar för en vara som aldrig var avsedd att levereras. Rince and repeat.

Bedrägeri 101, fast det är ÅF/Transportör som ligger bakom och inte en privatperson.

Postnord, Best och Netonnet, mfl skulle aldrig göra sådär. Däremot finns det privatpersoner som jobbar på dessa bolag som är klåpfingriga. Alternativt att misstag skett. Men det finns ju övervakningskameror som kan visa om datorn lagts i paketet och lämnat lagret. Då vet man att det är på vägen det försvunnit och kan ta det därifrån.

Men oavsett ska TS ta det med Netonnet som i sin tur får reklamera / anmäla stulet till transportören.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Postnord, Best och Netonnet, mfl skulle aldrig göra sådär. Däremot finns det privatpersoner som jobbar på dessa bolag som är klåpfingriga. Alternativt att misstag skett. Men det finns ju övervakningskameror som kan visa om datorn lagts i paketet och lämnat lagret. Då vet man att det är på vägen det försvunnit och kan ta det därifrån.

Men oavsett ska TS ta det med Netonnet som i sin tur får reklamera / anmäla stulet till transportören.

Nä det var rent teoretiskt, dom "skulle" kunna göra så, inte att dom faktiskt gjort det. Med all sannorlikhet är det antagligen en klåfingrig "medarbetare" på NoN eller Best som ligger bakom, alternativt att det skett ett misstag vid packningen men då borde det uppmärksammas på kameror eller paketvägning, etc.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Får du inte hjälp på supporten, gå till butiken om du har någon närheten..
Jag har aldrig haft problem med netonnet men första gången är väl inte kommen än då?
Hoppas de löser sig men som andra säger det är netonnet som ska sköta det och inte du.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

NetonNet har även en kundombudsman att vända sig, kan inte hävda att min upplevelse har varit speciellt bra med dessa, men det är en väg till att eskalera ärendet.

Handlade du på kredit (faktura/kreditkort) så kan du även använda dig av invändningsrätten och låsa eventuella pengar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Har nu även kopierat in Jennifer (Customer Care Manager) och Sofie (CCO) till support ärendet. Hoppas på att de kan kika på detta ur ett mer holistiskt perspektiv utan att lägga över misstaget i värdekedjan på mig.

Permalänk
Medlem

Vad väger paketet som skickats och vad väger det du mottagit? Låt oss leka med tanken det väger 2kg då det skickats och när du fick det så väger det 0,5kg. Då indikerar det ju att det skett under transporten. Är det däremot registrerat 0,5kg från NoN så har dom skickat en tom kartong och då ligger ju felet där. Vilket i sig kan bero på någon annan kund köpt produkten och returnerat en tom kartong som NoN i sin tur sålt igen och inte stämt av att returen är fullständig (även om det låter osannolikt att en aktör inte dubbelkollar sådant).

Det är ju en bra utgångspunkt för samtliga parter. Har dom skickat paket som väger 0,5kg så är det ju helt uppenbart inte en dator i den.

Permalänk
Medlem

Gör en anmälan till ARN

Permalänk

Hoppas det löser sig för TS.

Lawline har en artikel om det, finns att läsa lite längre ner:
https://lawline.se/answers/vem-ar-ansvarig-for-paket-utanfor-...

Ämnet är väldigt intressant, jag vet folk som får kvittera ut paket som de inte ens vet vad som ska finnas i paketen, vem mottagaren på platsen ska vara osv. Det är som bäddat för problem.

Är det meningen att man ska öppna varenda paket och granska dem innan man skriver på? Den som levererar lär bli skitsur på en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hoppas det löser sig för TS.

Lawline har en artikel om det, finns att läsa lite längre ner:
https://lawline.se/answers/vem-ar-ansvarig-for-paket-utanfor-...

Ämnet är väldigt intressant, jag vet folk som får kvittera ut paket som de inte ens vet vad som ska finnas i paketen, vem mottagaren på platsen ska vara osv. Det är som bäddat för problem.

Är det meningen att man ska öppna varenda paket och granska dem innan man skriver på? Den som levererar lär bli skitsur på en.

Vet inte om resonemanget där går att applicera rakt av på TS fall dock?
TS fick ju ett paket levererat, det kom inte bort eller liknande, men varan fanns ej i paketet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Vet inte om resonemanget där går att applicera rakt av på TS fall dock?
TS fick ju ett paket levererat, det kom inte bort eller liknande, men varan fanns ej i paketet.

Ja, jag hoppas att det verkligen tolkas som att TS inte får stå för det. Och det inte bara för att det är synd om TS, utan att det hade lett till att folk tvingas granska alla paket innan de skriver på och paketleverantörerna hade blivit riktigt sura på all väntan.

Permalänk
Medlem

Ett extra tips du hade kunnat göra är att kontakta Apple Support om ett par dagar och be dem kolla status ifall Find My Device är aktiverat eller inte, skulle det vara på är det en rätt konkret spik i att datorn är stulen. Jag vet att det inte gör din situation speciellt mycket bättre men det kan förhoppningsvis styrka din sida rätt enormt.

Visa signatur

Yggdrasil | Intel i7 13700KF direct die | RTX 4090 iChill | Z790 MEG Ace | 2x16 6600C34 | 4TB Gen 4

TrueNAS | Ryzen 5 2600X | 5x4TB Ironwolf Pro Raid

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

Vad väger paketet som skickats och vad väger det du mottagit? Låt oss leka med tanken det väger 2kg då det skickats och när du fick det så väger det 0,5kg. Då indikerar det ju att det skett under transporten. Är det däremot registrerat 0,5kg från NoN så har dom skickat en tom kartong och då ligger ju felet där. Vilket i sig kan bero på någon annan kund köpt produkten och returnerat en tom kartong som NoN i sin tur sålt igen och inte stämt av att returen är fullständig (även om det låter osannolikt att en aktör inte dubbelkollar sådant).

Det är ju en bra utgångspunkt för samtliga parter. Har dom skickat paket som väger 0,5kg så är det ju helt uppenbart inte en dator i den.

Hej, på etiketten och på spårningssidan står det att paketet väger 2.7kg, men jag har film på när jag väger paketet innan bruten föresegling där det visar ca 0.5kg. Tyvärr var jag dum nog och tog emot paketet. Jag tänkte att det kanske är en mus eller något jag beställt för jag beställer en hel del grejer.

Jag hoppas att det är ett misstag från deras sida. Men jag vet att det finns mycket insiders som jobbar på lager och fraktbolag som med enkelhet kan manipulera kollin. Med det menar jag inte att det har skett med NoN eller Best, men jag skulle inte alls vara förvånad över att det sker mer än vad man tror.

För övrigt vill jag bara förtydliga att det inte ens fanns en Mac Book låda i emballages, utan det levererades endast emballage. Men tydligen har de en klisterlapp på emballaget där serienummere finns. Slår jag det på Apple så får jag upp att det är för en Macbook Air 15 tum M3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BettyBoo42:

Ett extra tips du hade kunnat göra är att kontakta Apple Support om ett par dagar och be dem kolla status ifall Find My Device är aktiverat eller inte, skulle det vara på är det en rätt konkret spik i att datorn är stulen. Jag vet att det inte gör din situation speciellt mycket bättre men det kan förhoppningsvis styrka din sida rätt enormt.

Tack! Behöver jag endast serienummret för att göra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

NetonNet har även en kundombudsman att vända sig, kan inte hävda att min upplevelse har varit speciellt bra med dessa, men det är en väg till att eskalera ärendet.

Handlade du på kredit (faktura/kreditkort) så kan du även använda dig av invändningsrätten och låsa eventuella pengar.

Tyvärr betalades det utan krediter. Jag kommer ta kontakt med Ombudsman och ARN som nästa steg om inte NoN management gör rätt för sig.

Permalänk
Medlem

Det är NetonNet som är ansvariga, så det är dom som ska lösa det, och inte polisen. Lätt att skylla ifrån sig som bolag när man omsätter miljontals kronor årligen..

Om dom vägrar hjälpa dig så får du ta det via tinget civilrättsligt. Det är inte en polissak, när dom har packat ett tomt paket till kund.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

I det här fallet gäller KKL, Konsumentköplagen och eftersom det är en felleverans så har säljaren skyldigheten att rätta felet.

Om det stämmer som TS skriver så är det säljaren bevisbörda att köparen ljuger. Leverantören har inget med detta att göra, såvida dom inte är skyldiga för ett lagbrott. Men det är en annan fråga just nu.

Jag råkade ut för ett problem när jag köpte en bildskärm från Inet. Jag kontaktade Inet direkt och krävde att dom rättade till problemet. Jag polisanmälde även ärendet och anmälde både säljaren och leverantören för stöld / alt. bedrägeri. Det är sedan deras problem att avgöra det rättsligt emellan sig.

Som konsument har man inget med problemet (förutom strulet att vänta) att göra. Det är säljarens problem/skyldighet att bevisa att du fått den produkt dom sålt För vad hade hänt om det varit 2 Kg frigolit dom sänt? Ok, lätt att se skillnad på frigolit och hårdvara men TS hade kanske inte filmat? Var hade produkten tagit vägen då?

Om man köpt med ett kreditkort kan man även reklamera köpet till sitt kreditkortsbolag då det är deras problem att se till att köpet gått rätt till.

Jag polisanmäler alla köp som går fel till, inte just för att få skojare bakom galler utan för att få en tid och ett datum så jag kan hantera det juridiskt genom försäkringsbolaget om det behövs.

I dom flesta försäkringar ingår även rättshjälp på olika sätt. Då kan man få hjälp att gå vidare i sådana här situationer.

För tillfället är både NetOnNet och Best flaggade hos mig tills dom kommer med en bättre förklaring. Inte just för att dom är skojare som borde sitta bakom galler utan för att det är !%#& dåligt skött.

Om paketöppningen är filmad från att paketet var förseglat så kan det användas som bevis juridiskt.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Jag har varit med om exakt samma sak med Netonnet fast det gällde en mobiltelefon och var väldigt många år sedan. Då sa dom bara skicka en bild på paketet, vi tar ärendet med postnord och vi skickar en ny mobiltelefon imorgon.

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Ganska off-topic, men när jag tog emot mitt 4080 super FE, så vägde paketet 6kg och var ordentligt stort. (såg ut som storleken att det skulle vara 3-4 grafikkorts lådor som fick plats)
Stod och vägde på om jag skulle ta emot eller neka det när jag stod vid posten, för jag kunde inte se något sätt det bara kunde bara vara ett grafikkort.
Slutade med att jag tog emot det trotts allt, och filmade hela uppackningen.
Men jag hade fel, det var rätt, men SJUKLIGT tung låda som skyddade nvidia lådan, den var fylld med någon ordentligt tung massa och var tvåväggad.

Men jag gick i samma tankar efter, vad ska man göra liksom om dom skickar fel, eller någon tagit något på vägen.
Blir sådant enormt strul bara att få allt rätt.
Det du beskriver är ju skräcken man har, att bolaget ska lägga bevisbördan på dig.
Stå på dig, och polisanmäl osv om dom inte gör något, såhär ska det inte få gå till!

Var även med om att webhallen skickade fel laptop en gång och det var ett himla strul då också, men det löste sig till slut.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Måste det vara ett kreditkort? Det går väl att reklamera ett kortköp med betalkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GPUan:

Måste det vara ett kreditkort? Det går väl att reklamera ett kortköp med betalkort?

Det är olika regler på kreditkort o debitkort. Dom har olika villkor oxå.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros