Äger man mjukvaran i en konsol i Sverige / Europa?

Permalänk
Medlem

Äger man mjukvaran i en konsol i Sverige / Europa?

Hej!

Luddigt formulerad titel jag vet. Men frågan har uppstått hos mig och mina bekanta efter allt det senaste kring Yuzu och Nintendo. Jag vet inte hur mycket ni har koll på det ämnet men här finns en summering: https://www.thegamer.com/nintendo-versus-yuzu-explained-emula...

Men min fråga rör egentligen inte det där ämnet specifikt, utan snarare det som står i titeln. Står det en köpare fritt att modifiera/hacka/jailbreaka sin konsol eller handburna enhet så länge det inte bryter mot lagen? Jag diskuterar inte piratkopiering och nedladdning av spel här, det vet vi är olagligt. Men får jag exempelvis chippa min konsol/modifiera dess mjukvara och sedan använda den för att göra kopior av mina egna spel?

Konkret exempel: Får jag, enligt lag, köpa två Nintendo Switch, chippa dessa och sedan göra kopior av mina köpta spel för att spela dem i båda mina Switchar?

Vore ju en dröm om någon juridiskt kunnig kunde svara vad som faktiskt gäller.

Permalänk
Medlem

Att modifiera hårdvaran man köpt är okej. Att modifiera mjukvaran kan eventuellt vara en gråzon.
Vi har ju trots allt rätt till att privatkopiera spel så att ta backuper på dina digitala spel är såklart en rättighet du har enligt svensk lag. Krävs det en modifiering av mjukvaran för att få göra det så anser jag åtminstone att det är okej.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Man äger ej mjukvaror utan en licens att få använda dem. Man kan även äga medium (kassetterna).
Licensen (EULA) kan vara formulerad på ett sådant sätt att det ej stämmer överens med svensk lagstiftning, det kan då bli ett fall för civilrätten vid tvistefrågor.
Ofta finns det kopieringsskydd som man ej får bryta, men varför får då copysweden en massa pengar för att man kan göra privatkopior av något som är olagligt att kopiera? Bra fråga.

Nu vet jag inte vad TS är ute efter. Låt oss säga att en person har 4st barn, alla dessa vill ha var sin egen konsol, dator, mobiltelefon etc. Är det då lagligt att endast köpa ett exemplar av något spel och kringgå kopieringsskyddet så att man kan installera spelet på alla enheter då barnen kan spela samtidigt? Denna fråga är såklart självklart nej.

Sedan kan man ha mer gråzonfrågor som att göra backup på ett installationsmedia. Men är denna fråga typ inte 20år för gammal? Då väl konsoler konstant uppdaterar deras konsoler idag och blacklistar de som är moddade. Detsamma på Pcn, man gör inte backup av sina spel på cdskivor för man köper inte spelen på cdskivor längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ofta finns det kopieringsskydd som man ej får bryta, men varför får då copysweden en massa pengar för att man kan göra privatkopior av något som är olagligt att kopiera? Bra fråga.

Nu vet jag inte vad TS är ute efter. Låt oss säga att en person har 4st barn, alla dessa vill ha var sin egen konsol, dator, mobiltelefon etc. Är det då lagligt att endast köpa ett exemplar av något spel och kringgå kopieringsskyddet så att man kan installera spelet på alla enheter då barnen kan spela samtidigt? Denna fråga är såklart självklart nej.

Varför är det självklart nej? För att det finns ett kopieringsskydd? Vi betalar ju för det som du säger.

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Varför är det självklart nej? För att det finns ett kopieringsskydd? Vi betalar ju för det som du säger.

Man köper en licens att använda mjukvaran. Om sedan denna EULA där gäller i sverige är en sak för en civilrättslig process. Frågan är dock 20år för gammal när det gäller spel som jag skrev.
På de ställen där frågan är aktuell så åker företag på olika straff om de har fler installationer än licenser. T.ex. fler installationer av Microsoft Windows än licenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Varför är det självklart nej? För att det finns ett kopieringsskydd? Vi betalar ju för det som du säger.

Vad jag kan läsa mig till är det rätt enigt att copyright ägaren är den enda som får skapa en fullvärdig kopia. Men, vi i Sverige har rätt att privatkopiera i syfte att ha backup och kunna använda mediet smidigare för privat bruk. Så som att ha en kopia av filmen i sommarstugan så vi inte behöver ta med den dit varje gång. Privat bruk vidare innebär:

"
Privat bruk betyder att man gör kopior åt sig själv i privatlivet och åt personer inom absoluta närmaste familjekretsen. Det är inte tillåtet att framställa kopior åt sina kollegor på arbetsplatsen.
"

Så givet det kan man på sin höjd bryta mot eventuell EULA, men dom är inte alltid att betrakta som bindande kontrakt och finns vissa problem med att dom kommer efter att man köpt något, speciellt om du går in i en butik och köper en fysisk skiva så blir det väldigt svårt för en EULA att inskränka dina rättigheter för att du ska få använda produkten du köpt i enlighet med lagen i landet där du köpt den (alltså Sverige och privatkopierings undantaget i lagen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Privat bruk betyder att man gör kopior åt sig själv i privatlivet och åt personer inom absoluta närmaste familjekretsen. Det är inte tillåtet att framställa kopior åt sina kollegor på arbetsplatsen.

Det är även lite det här jag tänker på. Eftersom det är en sådan gråzon.

Nytt enklare exempel: Får jag göra backups på spel (retrospel men även en del nyare spel som jag äger) för att emulera i min mobiltelefon? Dvs INTE ladda ned någon annans backups. Utan helt enkelt göra mina egna och spela på en enhet som inte är avsedd att spela spelen från början?

Permalänk
Medlem

Vad jag minns så trots att privatkopiering är lagligt, så är det olagligt att kringgå kopieringsskydd. Vilket är något som finns på alla moderna konsolspel och filmer. Således är det i princip omöjligt att lagligt göra backups i de allra flesta fall.

Finns inget hinder för kopiering "installerat" så är det väl dock fritt fram.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av takeoninja:

Vad jag kan läsa mig till är det rätt enigt att copyright ägaren är den enda som får skapa en fullvärdig kopia. Men, vi i Sverige har rätt att privatkopiera i syfte att ha backup och kunna använda mediet smidigare för privat bruk. Så som att ha en kopia av filmen i sommarstugan så vi inte behöver ta med den dit varje gång. Privat bruk vidare innebär:

"
Privat bruk betyder att man gör kopior åt sig själv i privatlivet och åt personer inom absoluta närmaste familjekretsen. Det är inte tillåtet att framställa kopior åt sina kollegor på arbetsplatsen.
"

Så givet det kan man på sin höjd bryta mot eventuell EULA, men dom är inte alltid att betrakta som bindande kontrakt och finns vissa problem med att dom kommer efter att man köpt något, speciellt om du går in i en butik och köper en fysisk skiva så blir det väldigt svårt för en EULA att inskränka dina rättigheter för att du ska få använda produkten du köpt i enlighet med lagen i landet där du köpt den (alltså Sverige och privatkopierings undantaget i lagen).

Det är rätt så krångligt med upphovsrättslagsitftningen. Den är trasslig på många nivåer.
Upphovsrätt för mjukvara har lite andra relger än för annan media. Av någon anledning...
Så privatkopering för mjukvara finns inte som för film/musik/bilder.

Däremot finns det andra delar av upphovsrättslagstiftningen som kan ge utrymme för möjlighet att göra backup/kopior till sig själv om jag förstått det rätt. Även undantag från förbudet att kringgå kopieringsskydd kan gälla. Kanske. Det beror på omständigheterna ;).
Det är svårt att veta innan gränserna prövas per fall i domstol om man inte hittar ett prejudiakt på den aktuella situationen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Detta måste ju gå att jämföra rakt av mot vilken dator/mobil/platta som helst.

Hårdvaran äger du som konsument tveklöst, där finns inget att diskutera.

Mjukvara är det som bekant luddigare med.

Som mitt sunda förnuft gör gällande så kan ingen i världen ha en åsikt om du väljer att radera allt och lägga in helt egen programvara på den hårdvara du äger.
Gråzonen och svårigheten med gränsdragningen lär väl istället komma av att den alternativa mjukvara man väljer att lägga in ofta till stor del är baserad på tillverkarens ursprungliga, men med ändringar i strategiska delar för att kringgå inbyggda spärrar och begränsningar.
Som jag ser det är det i ett sånt läge inte du som konsument som begår brott/felet, det är den som tar fram den alternativa mjukvaran.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av fenrisulfven:

Nytt enklare exempel: Får jag göra backups på spel (retrospel men även en del nyare spel som jag äger) för att emulera i min mobiltelefon? Dvs INTE ladda ned någon annans backups. Utan helt enkelt göra mina egna och spela på en enhet som inte är avsedd att spela spelen från början?

Är det helt och hållet din egen backup så bör det inte vara några problem med det rent juridiskt. Detta är däremot inget som gått till rättegång än vad jag vet så egentligen vet vi inte förrän det har prövats i rätten.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.