Permalänk
Medlem

Har internetoperatörer inte ups?

Hej har strömavbrott hemma och även internet dog och telias mobilnät.
Har telia öppen fiber och det tog inte lång tid efter avbrottet innan internet dog.
Har man inte ups i så viktig infrastruktur?

Vi hade ett liknande avbrott i sommras och då dog allt också, blev så sur över det så jag bytte till comviq så nu har man mobilnät iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Hej har strömavbrott hemma och även internet dog och telias mobilnät.
Har telia öppen fiber och det tog inte lång tid efter avbrottet innan internet dog.
Har man inte ups i så viktig infrastruktur?

Vi hade ett liknande avbrott i sommras och då dog allt också, blev så sur över det så jag bytte till comviq så nu har man mobilnät iallafall.

Det första som dör är din converter. Själva basstation bör ha en UPS för ca 12h om de inte snålat in 😁

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jag driver min fiberswitch via 12v system med batteri som klarar något dygn.
Sedan behöver du ha ups för router etc
Fungerar vid lokala strömavbrott, men inte om allt går ned naturligtvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det första som dör är din converter. Själva basstation bör ha en UPS för ca 12h om de inte snålat in 😁

Ja jag glömde skriva att jag har en ups som förser nätverk inklusive media omvandlaren och datorer.
Ligger just nu och kollar på film på tv, från min server.

Permalänk
Medlem

Mobilnätet har krav på några timmars strömlös drift dock misstänker jag gäller det endast 2G.
https://sverigesradio.se/artikel/omojligt-att-na-112-nar-mobi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Hej har strömavbrott hemma och även internet dog och telias mobilnät.
Har telia öppen fiber och det tog inte lång tid efter avbrottet innan internet dog.
Har man inte ups i så viktig infrastruktur?

Vi hade ett liknande avbrott i sommras och då dog allt också, blev så sur över det så jag bytte till comviq så nu har man mobilnät iallafall.

Det är lag på att ha minst 4 timmars drifttid vid strömavbrott för mobilnätet

Skrivet av Swedishchef_90:

Det första som dör är din converter. Själva basstation bör ha en UPS för ca 12h om de inte snålat in 😁

Bara krav på 4 timmar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Hej har strömavbrott hemma och även internet dog och telias mobilnät.
Har telia öppen fiber och det tog inte lång tid efter avbrottet innan internet dog.
Har man inte ups i så viktig infrastruktur?

Vi hade ett liknande avbrott i sommras och då dog allt också, blev så sur över det så jag bytte till comviq så nu har man mobilnät iallafall.

När nätet dör vid strömavbrott kommer ju så gott som varenda mobiltelefon slå över till mobildata i området, och med tanke på att kapaciteten där redan är rätt begränsad så lär det sänkas ganska så omgående

Det blir ju inte bättre av att "alla" ska ut på Facebook och minsann fråga om någon annan har strömavbrott...

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Hedersmedlem

Kostar extra, så finns det inget lag- eller kundkrav på det så skiter nog operatörer ofta i det.

Det är inte som att det går att byta fibernätsoperatör ändå. (Leve valfriheten!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det är lag på att ha minst 4 timmars drifttid vid strömavbrott för mobilnätet
Bara krav på 4 timmar

4h för folket, ja
Tror knappast polisen etc enbart har 4h 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedishchef_90:

4h för folket, ja
Tror knappast polisen etc enbart har 4h 😊

Polisen betalar inte heller 300 kr i månaden för en internetförbindelse från någon statsnätsoperatör.

Det går absolut att fixa redundanta internetförbindelser med UPS-backup. Mitt jobb levererar sådana förbindelser som en del av sin verksamhet. Men vi har det lätt för vi finns i Stockholm och här finns Stokab som är extremt vettiga att ha att göra med. (Kommunalt bolag som hyr ut fiber. Endast själva fibern, d.v.s. ingen aktiv utrusning = typ inget som kan fallera.)

Permalänk
Medlem

Jag har iofs. aldrig upplevt ett strömavbrott som varat i mer än 2-3h, Det sker max engång per år att det är strömmavbrott som mer än 1h och då bor jag inte i stad utan på landsbygen.

Så är det inte elbolagen man ska vara sur på och inte Teleleverantörerna man ska vara sur på?

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wyver:

Jag har iofs. aldrig upplevt ett strömavbrott som varat i mer än 2-3h, Det sker max engång per år att det är strömmavbrott som mer än 1h och då bor jag inte i stad utan på landsbygen.

Så är det inte elbolagen man ska vara sur på och inte Teleleverantörerna man ska vara sur på?

Ingen idé att vara sur. 100% uptime har ingen råd med, förutom datahallar, livsupphållande utrustning på sjukhus, etc. (Även där är det inte 100%, det finns alltid sårbarheter, en datahall vi finns i har t.ex. bara en reservdiesel, om den inte startar finns där ingen el.)

Lite driftstopp är priset för en rimligt prissatt tjänst som man har råd med. Shit happens.

Permalänk
Medlem

Är det till pts man skall anmäla att deras nät går ned vid strömavbrott? För förra året så var det också ett avbrott där hela telias nät gick ned, medans de andras fungerade perfekt.
Då ringde jag till telia och påpekade detta och det har uppenbarligen inte hänt något mer.
Uppskattar att internett fungerade bara några minuter efter lyset slockna.

De borde ta efter trafikverket när det gäller driftsäkerhet.
Där kör man hängslen och livrem, både ups och reservkraft .

Permalänk
Medlem

Vill man ha internet vid långa strömavbrott så Starlink den ända lösningen.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ingen idé att vara sur. 100% uptime har ingen råd med, förutom datahallar, livsupphållande utrustning på sjukhus, etc. (Även där är det inte 100%, det finns alltid sårbarheter, en datahall vi finns i har t.ex. bara en reservdiesel, om den inte startar finns där ingen el.)

Lite driftstopp är priset för en rimligt prissatt tjänst som man har råd med. Shit happens.

Alltså jag var på inga sätt sur, bara att jag inte har upplevt några större strömavbrott.. Här där jag bor så är det extremt ovanligt med strömavbrott som inte är planerade.. Då meddelar bolaget länge på förhand så företag kan förbereda sig.

För nått år sen var det en vinterstorm då strömmen var bort sporadiskt en halvtimme åt gången mitt i natten. Problemet för mig personligen då var att nödvändig utrustning inte autostartade när strömmen kom tillbaka..
Som den skulle göra enligt leverantören, men som montören hade glömt eller inte kände till att de hade ändrat det på, den versionen som blev levererat till oss.

Ett samtal till Atlas Copco för att få lösenordet så man kunde ändra den inställningen så var det lugnt.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

4h för folket, ja
Tror knappast polisen etc enbart har 4h 😊

Hur mycket polisen vill, så har masten ingen batterikapacitet eller dieselaggregat och ström för mer än 4 timmar så är det inget de kan göra. De har också andra nät än våra mobiloperatörer.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Finns bara krav på strömförsörjning i mobilnätet.

Dessutom kan ditt fibernäts utrustning stå i någon källare där fastighetsägaren är ansvarig för elen, eller sitta i något mindre teknikhus där det inte finns ordentlig plats för reservkraft. Blir det längre strömavbrott så kommer även större noder dyka. Varför är det viktigt?

Permalänk
Medlem

Bor du i hus eller lägenhet?
Om du bor i lägenhet så har ni mest troligt en switch i källaren som fördelar till varje lägenhet. Den switchen har knappast någon UPS så länge bostadsrättsföreningen/hyresvärden har satt dit en på eget bevåg.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Prelatur:

Vill man ha internet vid långa strömavbrott så Starlink den ända lösningen.

Inte sant.

Om du bor i en stad som har ett passivt stadsnät (t.ex. Stokab-nätet i Stockholm), så går det att leverera en svartfiberförbindelse direkt mellan två punkter, som inte har något beroende alls på att ström fungerar då det är passiv fiberkabel.

Till exempel mellan din arbetsplats, och en riktig datahall. En riktig datahall är byggd för att hantera långa strömavbrott, med batteribackup, och dieselaggregat som går igång innan batterierna tar slut. De kan i regel hantera strömavbrott på ett par dygn med de bränslereserver som finns på plats, längre än så så länge bränsleleveranserna fortsätter komma.

Om du har motsvarande generationskapacitet på din arbetsplats eller ditt hem för att driva ditt lokala nätverk utan el så har du löst en internetanslutning som fungerar även under långa strömavbrott

Detta är inte ens något hypotetiskt scenario. Mitt jobb levererar bl.a. fiber-access till datahall, för att våra kunder ska kunna nå sina servrar utan att passera Internet. I de scenariona levererar vi även internetaccess över samma förbindelse. Vissa av våra kunder har även UPS på sin lokala nätverksutrustning. De kunderna har fungerande Internet även under strömavbrott så länge deras UPS räcker.

Starlink är så klart också ett alternativ (och kanske det enda alernativet om din verksamhet finns någonstans som saknar den infrastruktur som krävs), men du får tänka på att Starlink har en relativt hög energiförbrukning. Du behöver stora batterier för att kunna driva din Starlinkterminal någon längre tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

4h för folket, ja
Tror knappast polisen etc enbart har 4h 😊

Skrivet av jnsson:

Hur mycket polisen vill, så har masten ingen batterikapacitet eller dieselaggregat och ström för mer än 4 timmar så är det inget de kan göra. De har också andra nät än våra mobiloperatörer.

Men bl a Polisen har tillgång till Rakel-nätet också. I dagsläget har den lösningen dock inte någon datakommunikation av Internet-typ. Meningen är att "G2" ska få det så att det ska gå att få både robust talkommunikation och datakommunikation även om saker och ting rasar runtomkring.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jope84:

Hej har strömavbrott hemma och även internet dog och telias mobilnät.
Har telia öppen fiber och det tog inte lång tid efter avbrottet innan internet dog.
Har man inte ups i så viktig infrastruktur?

Vi hade ett liknande avbrott i sommras och då dog allt också, blev så sur över det så jag bytte till comviq så nu har man mobilnät iallafall.

Mitt hus är anslutet via öppen fiber men vi äger själva nätet och har inte upser, det är alltså inte Telia/öppen fiber/tjänsteoperatörerna som valt att inte ha upser i vårt fall utan vi själva genom fiberföreningen. Vitsen med upser skulle vara mycket liten för majoriteten av medlemmarna för de skulle ändå inte ha nått att koppla mot internet om strömmen går och chansen att det bara blir strömavbrott som bara påverkar nätet och inte hushållen är närmast obefintlig så vi har inte lagt ut pengar för upser.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Finns bara krav på strömförsörjning i mobilnätet.

Dessutom kan ditt fibernäts utrustning stå i någon källare där fastighetsägaren är ansvarig för elen, eller sitta i något mindre teknikhus där det inte finns ordentlig plats för reservkraft. Blir det längre strömavbrott så kommer även större noder dyka. Varför är det viktigt?

Det är viktigt för att jag kan behöva ringa och bli nådd.
Senast när jag hade telia som operatör så hade vi inget internet eller mobilnät på 10h, hade jouren så fick åka in till jobbet och hämta en special mobil som går på ett special gsm nät och kan använda flera operatörer.

Skrivet av Haptic:

Bor du i hus eller lägenhet?
Om du bor i lägenhet så har ni mest troligt en switch i källaren som fördelar till varje lägenhet. Den switchen har knappast någon UPS så länge bostadsrättsföreningen/hyresvärden har satt dit en på eget bevåg.

Jag bor i villa i ett samhälle, fibernätet är väll 8 år gammalt.

Skrivet av pv2b:

Inte sant.

Om du bor i en stad som har ett passivt stadsnät (t.ex. Stokab-nätet i Stockholm), så går det att leverera en svartfiberförbindelse direkt mellan två punkter, som inte har något beroende alls på att ström fungerar då det är passiv fiberkabel.

Till exempel mellan din arbetsplats, och en riktig datahall. En riktig datahall är byggd för att hantera långa strömavbrott, med batteribackup, och dieselaggregat som går igång innan batterierna tar slut. De kan i regel hantera strömavbrott på ett par dygn med de bränslereserver som finns på plats, längre än så så länge bränsleleveranserna fortsätter komma.

Om du har motsvarande generationskapacitet på din arbetsplats eller ditt hem för att driva ditt lokala nätverk utan el så har du löst en internetanslutning som fungerar även under långa strömavbrott

Detta är inte ens något hypotetiskt scenario. Mitt jobb levererar bl.a. fiber-access till datahall, för att våra kunder ska kunna nå sina servrar utan att passera Internet. I de scenariona levererar vi även internetaccess över samma förbindelse. Vissa av våra kunder har även UPS på sin lokala nätverksutrustning. De kunderna har fungerande Internet även under strömavbrott så länge deras UPS räcker.

Starlink är så klart också ett alternativ (och kanske det enda alernativet om din verksamhet finns någonstans som saknar den infrastruktur som krävs), men du får tänka på att Starlink har en relativt hög energiförbrukning. Du behöver stora batterier för att kunna driva din Starlinkterminal någon längre tid.

Tanken har skagit mig att skaffa ett mobilt internet som backup om fibern går ned, inga jättekrav på hastighet utan bara jag kan ha någon kontroll.
Får ta och kika om man kan ha något billigt abbonemang som delar data med huvudabonemanget.
Ubiquiti skall ha grejjer så man smidigt kan koppla in det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Får ta och kika om man kan ha något billigt abbonemang som delar data med huvudabonemanget.
Ubiquiti skall ha grejjer så man smidigt kan koppla in det.

Jag använder en U-LTE Pro från Ubiquiti som backup (https://www.dustin.se/product/5011228827/unifi-redundant-wan-...) och den fungerar väldigt smidigt för min del. Om fibern går ner så skickas trafiken på mitt huvudnät automatiskt över. Hastigheten kunde vara bättre men det duger. Jag har valt att använda ett data-abb från Tre som kostar 19 kr/mån och då ingår en relativt liten datamängd.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jope84:

Tanken har skagit mig att skaffa ett mobilt internet som backup om fibern går ned, inga jättekrav på hastighet utan bara jag kan ha någon kontroll.
Får ta och kika om man kan ha något billigt abbonemang som delar data med huvudabonemanget.
Ubiquiti skall ha grejjer så man smidigt kan koppla in det.

Jag förstår inte varför du citerar mitt inlägg, du svarar inte på vad jag skriver, och du var inte den jag svarade till heller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Det är viktigt för att jag kan behöva ringa och bli nådd.
Senast när jag hade telia som operatör så hade vi inget internet eller mobilnät på 10h, hade jouren så fick åka in till jobbet och hämta en special mobil som går på ett special gsm nät och kan använda flera operatörer.

Alla mobiler kan använda flera operatörer.

Inte särskilt troligt att det var just strömavbrott som är orsaken till ett tio timmar avbrott och även om det var anledningen kommer de inte ha batterier för tio timmar, så vad har de med tråden att göra?

Permalänk
Hedersmedlem

Om man har ett jobb där det är kritiskt att man är nåbar även när det är strömavbrott eller liknande förutsätter jag att arbetsgivaren håller med lämplig utrustning för det.

Samhället ska inte behöva stå för den där sista bråkdelen av en procent av upptid som några få med särskilda behov har, de som har de behoven får betala för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Om man har ett jobb där det är kritiskt att man är nåbar även när det är strömavbrott eller liknande förutsätter jag att arbetsgivaren håller med lämplig utrustning för det.

Samhället ska inte behöva stå för den där sista bråkdelen av en procent av upptid som några få med särskilda behov har, de som har de behoven får betala för det.

Vi kan ju höja alla abonnemang med 10x