Nio av tio svenska hushåll har nu 5G-täckning

Permalänk
Melding Plague

Nio av tio svenska hushåll har nu 5G-täckning

Landsbygden ligger något efter med 67 procent av alla hushåll täckta.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har stängt av 5g på min mobil då prestandan är horribel. Är väll som med 4g att man får vänta tills det mognat litegrann. fick göra samma med det i början.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Inte med skräp operatören Tre i centrala Halmstad.
Får ut 1-2 Mbit ner med 4G och 0,6-0,8 Mbit upp...
5G kan man bara glömma.

Antar att Tre:s mast sitter på Venus.
Det hade förklarat en hel del.

Permalänk
Medlem

Har ingen användning för 5G, kör Fello idag och det är fortfarande 4G vad jag vet på alla deras abonnemang och har inga problem med det. Här jag bor är det i stort sett Telias nät som gäller och inget annat och betalar helst inte Telias hutlösa priser bara för att få 5G.

Permalänk
99:e percentilen

Sedan förra året har nio av tio svenska hushåll täckning med 5G-nät. Det är en ökning på 33 procent från 2022 när lite mer än hälften av hushållen hade 5G-täckning.

Ökningen är till och med 58 procent. (Andelen var 57 % år 2022 och 90 % år 2023.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Önskar att vissa kommuner och regioner faktiskt respekterade bredbandsmålen, jag jobbar i en kommun där politikerna fortfarande grubblar om "vi ska inte behöva betala för utbyggnad av stadsnät!!" vilket lämnar hela staden i en sump där ingen hyresvärd satsar på utbyggnad för ingen annan gör det, dvs ingen konkurrens, ingen har fiber.

2023 sa de att 2024 ska det byggas!
nu i 2024 säger de att det ska byggas! (men vi betalar inte).

Så dagspendling blir det, 5G är samma hastighet som 4G så inte märkt någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Sedan förra året har nio av tio svenska hushåll täckning med 5G-nät. Det är en ökning på 33 procent från 2022 när lite mer än hälften av hushållen hade 5G-täckning.

Ökningen är till och med 58 procent. (Andelen var 57 % år 2022 och 90 % år 2023.)

33 procentenheter kan man ju också säga men tycker procent ger en bättre jämförelse

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

År 2025 bör hela Sverige ha tillgång till snabbt bredband.

Är det 1 Gigabit som är "snabbt bredband" ?
För termen "snabbt bredband" låter ganska godtycklig.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av C4illin:

33 procentenheter kan man ju också säga men tycker procent ger en bättre jämförelse

Ja, det kan man förstås säga, men då får man göra det också.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Tror ni skrev fel, 9 av 10 av 10 hushåll mitt i centrala Stockholm*

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter ju jättebra!

Sveriges drygt tio miljoner invånare lever i knappt fem miljoner hushåll. (Källa: SCB.)

Om nio av tio hushåll har 5G-täckning, så har ett av tio hushåll ingen 5G-täckning. Eller, uttryckt på ett annat sätt:

500 000 svenska hushåll saknar 5G-täckning.

Det låter ju kanske inte lika bra dock. Allt handlar om rubriksättningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det låter ju jättebra!

Sveriges drygt tio miljoner invånare lever i knappt fem miljoner hushåll. (Källa: SCB.)

Om nio av tio hushåll har 5G-täckning, så har ett av tio hushåll ingen 5G-täckning. Eller, uttryckt på ett annat sätt:

500 000 svenska hushåll saknar 5G-täckning.

Det låter ju kanske inte lika bra dock. Allt handlar om rubriksättningen.

Med tanke på att det gått knappt 4 år så skulle jag säga att det är rätt imponerande. Hur lång tid tog det för 3g och 4g att nå 90%?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

Med tanke på att det gått knappt 4 år så skulle jag säga att det är rätt imponerande. Hur lång tid tog det för 3g och 4g att nå 90%?

Ja, vi har nog lång väg kvar att gå, är väl lite det jag vill komma till. Det är väl lite för tidigt att slå sig för bröstet när 500 000 hushåll fortfarande saknar 5G.

Permalänk
Medlem

9 av 10 har teoretiskt sett 5g kanske.
Jag täckningskartorna påstår att jag har det, men innomhus har jag knappt någon täckning och defenitivt inte 5g.
Jag tror det är ett misstag att lägga ned 2g nätet, det är ett bra komplement när man vill ringa , gör inget om en mast går ned för då kan en annan ta upp det.
Telia har bäst teckning här, men deras nät går ned så ofta så bättre ha sämmre mottagning än ingen vid strul.

Permalänk
Medlem

Vilka operatörer är det som står för denna täckning? Jag har Tele2/Comviq och de har fortfarande tämligen usel 5G-täckning:

Att jämföra med deras 3G-nät som är under avveckling:

Tele2:s 4G har som jämförelse denna täckning:

(Jag gissar att det är Telia som hunnit längst? Krångligt att lägga till fler bilder i ett inlägg man redan gjort)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

9/10 svenskar bor i Stockholm, Göteborg och Malmö?

Fick ut hela 10Mbps mitt i natten via 4G nu i påskas uppe i inre Lappland. På dagtid toppade det i bästa fall på 1-2Mbps. Närmsta 5G mast ligger ungefär 10 mil bort.

Tack för det, Televerket!

Permalänk
Medlem

Tror vi behöver räkna ihop täckningen från Telia, Net4Mobility (Tele2 och Telenor) och Tre för att nå detta

Men det är bra, 4G/LTE kan vara riktigt dåligt inne i större tätorter/stadsdelar tack vare att det är för många som använder samma resurser.

Permalänk
Medlem

Till vilken nytta egentligen?
Operatörerna stryper ju hastigheten nåt enormt.
Tidigare fick man som tele2 kund 150 mbit/s vis 4G med alla abonnemang där jag bodde, nu stryper dom hastigheten till 100 mbit/s om jag inte väljer dom fetare abonnemangen.

Permalänk
Medlem

Comviq ligger i linje med förväntningarna, där har man ju knappt 4G-täckning när man kommer ett par minuter från storstäderna.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Comviq ligger i linje med förväntningarna, där har man ju knappt 4G-täckning när man kommer ett par minuter från storstäderna.

Håller inte alls med om det fetmarkerade. Jag kan typ räkna på en hand de få gånger jag haft problem med Tele2s nät och då har jag rest både söder ut och norrut från Stockholm. Tre däremot har inte alls lika bra täckning som Tele2 IMO

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jope84:

9 av 10 har teoretiskt sett 5g kanske.
Jag täckningskartorna påstår att jag har det, men innomhus har jag knappt någon täckning och defenitivt inte 5g.
Jag tror det är ett misstag att lägga ned 2g nätet, det är ett bra komplement när man vill ringa , gör inget om en mast går ned för då kan en annan ta upp det.
Telia har bäst teckning här, men deras nät går ned så ofta så bättre ha sämmre mottagning än ingen vid strul.

Täckningen är inte ett resultat av vilken generation det är, byter man till 5G eller 4G på samma frekvens kommer det ge samma täckning men kommer kunna hantera fler aktiva enheter samtidigt per mast. Det är den största skillnaden.

Skrivet av Ryssfemma:

Till vilken nytta egentligen?
Operatörerna stryper ju hastigheten nåt enormt.
Tidigare fick man som tele2 kund 150 mbit/s vis 4G med alla abonnemang där jag bodde, nu stryper dom hastigheten till 100 mbit/s om jag inte väljer dom fetare abonnemangen.

Det är radio, alla delar på samma eter. Snabbare radio = mer att dela på. Det är nyttan.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

Hade vart trevligt att vara ett av hushållen, men i Värnamo lär det väl dröja till 2030 innan vi har...

Visa signatur

Fractal Design North Svart TG * AMD Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz 145MB * ASUS ROG Crosshair X670E Hero * G.Skill 128GB (4x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo * Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 * ASUS ROG Ryuo III 240 A-RGB * ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4080 16GB GDDR6X OC Edition * be quiet! Dark Power 13 1000W * ASUS ProArt PA32UCX-K * Dali Mentor Menuet SE 2.0 * Windows 11 Pro x64 Canary Insider

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karl-Johan:

Hade vart trevligt att vara ett av hushållen, men i Värnamo lär det väl dröja till 2030 innan vi har...

I centrala delarna av Värnamo har Tele2 och Telenor 5G enligt deras täckningskartor fyi

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ja, vi har nog lång väg kvar att gå, är väl lite det jag vill komma till. Det är väl lite för tidigt att slå sig för bröstet när 500 000 hushåll fortfarande saknar 5G.

Vem är det som "slår sig för bröstet"? PTS presenterar bara statistik, det är en myndighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

9 av 10 har teoretiskt sett 5g kanske.
Jag täckningskartorna påstår att jag har det, men innomhus har jag knappt någon täckning och defenitivt inte 5g.
Jag tror det är ett misstag att lägga ned 2g nätet, det är ett bra komplement när man vill ringa , gör inget om en mast går ned för då kan en annan ta upp det.
Telia har bäst teckning här, men deras nät går ned så ofta så bättre ha sämmre mottagning än ingen vid strul.

Nedsläckning av 2g och 3g lämnar öppet för 5g på de frekvenserna, alltså kommer 5g få bättre teckning och penetration genom väggar. Så om du vill ha bättre 5g så borde du gilla detta. På samma sätt som att man måste riva en grusväg om man ska bygga motorväg på samma ställe.

Permalänk
Skrivet av jnsson:

I centrala delarna av Värnamo har Tele2 och Telenor 5G enligt deras täckningskartor fyi

Oj där ser man, dock kör jag Telia. Hur ser det ut med Telia?

Visa signatur

Fractal Design North Svart TG * AMD Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz 145MB * ASUS ROG Crosshair X670E Hero * G.Skill 128GB (4x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo * Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 * ASUS ROG Ryuo III 240 A-RGB * ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4080 16GB GDDR6X OC Edition * be quiet! Dark Power 13 1000W * ASUS ProArt PA32UCX-K * Dali Mentor Menuet SE 2.0 * Windows 11 Pro x64 Canary Insider

Permalänk
Medlem

Kikade nyss för Bålsta (utmed E18, nordväst om Stockholm, på väg mot Enköping). Den enda operatören som påstår sig ha någon form av 5G-täckning är Telia, men då missar de ändå central Bålsta. Övriga tre (Tele2, Telenor och Tre) har noll 5G-täckning i byn. Detta enligt operatörernas egna täckningskartor. Så även nära "storstan" så kammar de noll.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem

Jag och sambon har stängt av 5g på telefonerna 👍

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Vet att telia nu ska ha "bra" 5G täckning där jag bor dock med tanken på att deras "bra" 4G täckning är ca 2-3Mbit med 2-3sekunders svarstid här så vet jag inte om jag ska lita på dom, har inte Telia utan Telenor och närmaste 5G mast de har är ca 4 mil från här.

I alla fall Har du telia kanske du har 5G idag annars har INTE 9/10 hushållen 5G punkt inte ens 50%.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karl-Johan:

Oj där ser man, dock kör jag Telia. Hur ser det ut med Telia?

Inget med Telia.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig