Dator för att koppla till tv:n för filmer/serier?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neo1:

Har 3 tv, alla med hdr. Och en nuc till varje tv trådat fiber.
Hur jag än gör får jag bättre bild med apparna på jag tror alla tvn, dom är också trådade.

Hur menar du? Vart får du bättre bild?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Aldrig köpt själv, men vill du ha något riktigt litet och billigt, kolla på begagnade företagsdatorer likt denna https://www.refurbed.se/p/hp-elitedesk-800-g4/48633/. Har inget grafikkort, men det kanske inte behövs om du inte ska spela på den

Permalänk
Medlem

En mediaspelare som kan köra direktuppspelning från nätverksdelning ger ju bättre bildkvalitet än att greja med transcoding.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Titta på Nvidia Shield Pro lösning också. Vi har kört Nvidia Shield i 8 år nu utan några utmärkande bekymmer. Alla filer har funkat och alla stora streamingtjänster finns som appar i androidbutiken. Har kört Plex i flera år och innan dess Kodi för resterande mediafiler.
Tror även Apple TV 4K kan vara ett alternativ. Finns en variant med Ethernet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

En Raspberry Pi 4 eller 5 klarar ju 4k HDR utan problem, 2000 inklusive ström, chassi och minneskort.

Dom har droppat hårdvaru stödet för decoding på raspberry pi 5. En raspberry pi 4 hade varit bättre.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför du ska bygga en dator för detta ändamålet?

Lägg pengarna på en NAS istället och en mediaspelare. Sen kör du Plex för att spela upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av volvov50mannen:

Hej!

Jag hade velat ha en dator som jag kan använda för att kolla på diverse filmer i 4K på min TV. Jag tänker mig att jag kopplar datorn till TV:n (55") via HDMI-kabel. Datorn kommer nog vara i gång större delen av dagen.

Lite önskemål:
1) Inte för dyr (5000-8000kronor)
2) Inte för stor, den kommer stå i närheten av TV:n.
3) Kan tänka mig att bygga en egen dator men endast om jag tjänar mer än 1000kr på det.

En hårddisk på 500gb/1tb hade räckt. Jag vet inte om jag behöver ett specifikt grafikkort eller om man klarar sig med CPU:ns grafik.

Uppskattar alla tankar här.

Hade exempelvis en NUC klarat detta eller en Lenovo ThinkCentre?

Tack!

Svår fråga.
Personligen skulle jag ha kunnat tänka mig en raspberry pi 5 som NAS och Plex server med antingen en raspberry pi 4 som media uppspelare, exempelvis OSMC eller LibreELEC med Plex addon.
Eller en Chromecast med 4k stöd. Dessa har fjärrkontroll också.
Vilket du för övrigt kan köpa till en raspberry pi.
På tal om OSMC så har dom en egen medie maskin som heter Vero V.

https://osmc.tv/vero/

https://libreelec.tv/

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbehor/tillbehor-till-tv/streaming-mediaspelare/chromecast-med-google-tv-4k/462457

Du kan lägga resten av pengarna på hårddiskar.

Här har du en intressant video ifrån Jeff Geerling.
https://youtu.be/l30sADfDiM8?si=W6Ve0T0ePnLO8sOd

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/2222171/lenovo-thinkcentre-m710q-... Kan vara nått att överväga.

Edit: Hmm efter ja kollar lite närmare så prestandamässigt skulle det nog passa bra, men den har bara displayport vilket potentiellt gör det jobbigt att koppla till en TV.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Alternativt köp Airflow (prgramvara till Windows) till din nuvarande PC och streama till din apple tv (om du har en). Funkar galant att streama Dolby Vision, HDR10 etc. Streamat 100gb+ filer med enkelthet via den appen. Superenkelt att använda också.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Gör dig själv en tjänst och köp en Nvidia Shield Pro 2019!

Installera Plex Media Server på en server/din dator och klienten på shielden. Jellyfin finns som alternativ också men enligt min mening inte lika finslipat som Plex.

Du kommer ångra dig om du går någon annan väg. Tro mig, jag har testat allt.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

Vi har en liten NUC vid tvn. Men jag använder den rätt sällan. Enbart när vi vill slippa reklam osv då den har ublock som inte smart tvn klarar.

Permalänk
Medlem

Hoppar på tåget och röstar också för en Nvidia Shield Pro 2019. Satt i samma valet och kvalet för drygt ett år. Har tidigare kört media PC som dubblade som Couch gaming PC, men då det var för mycket pill varje gång man ville titta på nått så gick jag över till en Nvidia Shield Pro som jag direktuppspelar från en lokal PLEX server och det fungerar galant! Framförallt för lite större 4k/hdr filmer där åtminstonde inte den inbyggda TV PLEX appen orkar med.

Permalänk
Medlem

Kör själv Jellyfin-server på hemmadatorn och streamar till en Chromecast with Google TV 4K.

På Chromecasten kör jag två olika klienter , för när ett av dem strular:

  1. Primär: Kodi, med Jellyfin-pluginet "Jellyfin for Kodi" installerat.

  2. Sekundär: Jellyfin Media Player (finns i Play Store), och med en extern mediaspelare för att få bättre stöd för Dolby Vision (jag kör Vimu Media Player just nu, RealPlayer kan också fungera).

Det låter svårare än det är. Fördelen är att man ofta kan testa detta helt gratis, ex. installera Jellyfin-server på din hemmadator och installera klienten på en laptop, TV, mobil, eller liknande - bara för att se att det fungerar. Efter det kan man försöka lista ut sin bästa setup.

Nvidia Shield är utan tvekan mycket bättre än Chromecasten, men jag vill inte köpa ett sådant dyrt system när det redan är gammalt. Väntar ivrigt på nästa Shield, om och när det kommer.

(Notera att nästa Kodi-version med bättre stöd för Dolby Vision och HDR10+ är precis runt hörnet, men relevansen beror ju lite på vilken TV du har.)

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Läste mediator, dags för sängen xD

Permalänk
Medlem

Plex finns som app till de flesta moderna tv-apparaterna. Sätt upp en Plexserver på en annan dator i hemmet och streama allt därifrån till TVn. Du kommer inte ångra dig.

Permalänk
Medlem

Kör en nuc för samma ändamål. Funkar kanon.

Tröttnade på androidboxar som blir värdelösa när de slutar uppdateras, chromecasts begränsningar etc.

Permalänk
SpelClockers

Har kört mycket med ASUS PN53 för MEDIA PC installationer hos kunder.
Fördelen med denna lilla burk att den rymmer 2 st NVME diskar och 1 st 2.5 tums disk. Och om man bara ser film så är oftast fläkten avstängd om man ställer den fritt från övrig utrusning

Visa signatur

Spel PC: AMD 5 2600X, 16GB DDR44 3000MHz, GF RTX 2080, Asus Crosshair VII HERO, acer predator x34a, Samsung EVO SSD 960 1.5TB,

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan4:

Plex finns som app till de flesta moderna tv-apparaterna. Sätt upp en Plexserver på en annan dator i hemmet och streama allt därifrån till TVn. Du kommer inte ångra dig.

TVs inbyggda appar klarar ej av TrueHD Atmos/DTS-X om man har ett ljudsystem som kan spela upp det, Nvidia Shield Pro som gäller.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Vi har tre Nvidia shield med Kodi på i hemmet. Det end som talar emot den är att hårdvaran börjar ju bli lastgammal, men gör ju fortfarande det som krävs. Kopplat den till en Windows share med 50Tb film.

Permalänk
Medlem

Har en gammal dator med billigt grafikkort så jag får HDMI utgång. Kanske 10 år. Bör vara ca. 2,5 - 3Mb processor för att inte bilden ska hacka. Använder datorn bara till de månatliga uppdateringarna. Datorn är ju full av bilder för man använder ju inte pappersbilder längre. Men det blir aldrig av att titta på bilderna via TV. Jag använder TV-HUB från Boxer. Med den kan jag se play TV. Den tycker jag är bra. Men har man nerladdade filmer så fungerar en gammal dator bra.

Permalänk
Medlem

Har en HTPC med 5600G som bas och det fungerar utmärkt. Nackdelen är som nämnts att t.ex. Netflix inte kör högre än 1080p och ingen HDR via appen, samma sak med Prime och troligen med andra liknande tjänster. För Netflix kör jag istället den som är inbyggt i TVn. För rippade filmer, musik, youtube och annat fungerar dock HTPCn perfekt, kör en HDMI till TVn för bild och en till förstärkaren för 7.1-ljud.

Den spelar 4k-filmer utan minsta problem. Fördelen är också att jag kan spela enklare spel på den vid behov. Jag får ut det jag vill av den. Visst hade det varit bättre om streamingapparna också klarade 4k och jag vet inte riktigt varför det är så. Jag klarar mig dock bra såhär, Netflix är ett knapptryck bort på fjärrkontrollen så ser inte det som något problem egentligen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Det finns billiga Mini PC

Exempelvis
TRIGKEY N100 16G minidator DDR4 500G Nvme SSD 500

N100 är strömsnåla och kraftfullare än Raspberry Pi.
Priser runt 3000kr.

Men Ryzen 5600G som någon föreslog är kraftfullare än N100.
Men N100 är billigare och strömsnålare.

Största fördelen med att bygga något större är om man vill trycka in ett RTX grafikkort för att köra RTX Super resolution, RTX HDR och dyl.

Linus Tech Tips gjorde nyligen en video om RTX HDR

Permalänk
Medlem

Många bra och olika förslag i tråden. Jag löste samma problem genom att köpa en billigare minidator från Minis Forum som klarade av mina behov. Köpte ram och ssd separat. Installerad dold i TV-bänken, kör lokalt förvarad media och streaming genom en vanlig webbläsare. Funkar helt problemfritt!

Vill man kunna styra t.ex. Plex osv. med hjälp av TVns fjärkontroll så kolla upp Flirc.

Permalänk
Medlem

Kör bara en Nvidia Shield Pro. Kör det till alla mina tv apparater. 4K, HDR, Dolby Vision mm. Körde en htpc innan men Nvidia var the way to go.

Permalänk
Medlem

Jag körde HTPC från 2004 fram till jag till slut gav upp försöken att spela upp 4K (HDR), som fungerade allmänt skakigt trots att jag lyckades uppfylla samtliga hyperanala krav (bland annat en hårdvarukombo med stöd för Intel Software Guard Extensions).

Innehållsleverantörerna (gäller både streaming och på skiva) vill inte att man ska köra HTPC pga rippningsparanoia, det är extremt uppenbart. De vann till slut, jag orkade inte bråka längre.

Det fick bli en Apple TV 4K + en UHD blu-rayspelare istället. Det enda egentligen dåliga med Apple TV 4K jämfört med HTPC är att YouTube-appen är betydligt sämre än till alla andra plattformar (den funkar, men gränssnittet är smärtsamt och funktionaliteten begränsad), och det finns ingen webbläsare till Apple TV så det går inte ta den vägen heller.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Chrome Cast eller en Raspberry Pi.

Droppade min Raspberry för ett år sedan, å har alltid streamat från min PC.
Funkar utmärkt med Kodi å jag kan om jag vill använda TV'ns fjärr för att styra den.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

För ditt ändamål så är det imho denna lösning som är bäst för dig.
En Nvidia Shield Pro för 2200:-
Sedan en USB-HDD i lämplig storlek för dina filmer som du kopplar in i Nvidia Shielden.

Sedan installerar du Kodi på Shielden och njuter av grym bild.

Detta jag gjort sedan många år tillbaka, fungerar fortfarande ypperligt och kan inte finna något bättre alternativ för samma peng.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk

Köp en beggad laptop med HDMI 2.0 och göm den i tv-bänken?

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem

Jag säger Nvidia Shield Pro jag med. Den har jättestort stöd i massor av forum.
Behöver du hjälp med något så hittar du svar.

Själv har jag en gammal pc med fjärrkontroll. Funkar utmärkt för mig, just nu.
Min tv är gammal och har ej HDR och annan lull lull.
Så en dag när jag köper en modern tv blir denna frågan aktuell för mig med

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.