Dator för att koppla till tv:n för filmer/serier?

Permalänk

Dator för att koppla till tv:n för filmer/serier?

Hej!

Jag hade velat ha en dator som jag kan använda för att kolla på diverse filmer i 4K på min TV. Jag tänker mig att jag kopplar datorn till TV:n (55") via HDMI-kabel. Datorn kommer nog vara i gång större delen av dagen.

Lite önskemål:
1) Inte för dyr (5000-8000kronor)
2) Inte för stor, den kommer stå i närheten av TV:n.
3) Kan tänka mig att bygga en egen dator men endast om jag tjänar mer än 1000kr på det.

En hårddisk på 500gb/1tb hade räckt. Jag vet inte om jag behöver ett specifikt grafikkort eller om man klarar sig med CPU:ns grafik.

Uppskattar alla tankar här.

Hade exempelvis en NUC klarat detta eller en Lenovo ThinkCentre?

Tack!

Permalänk
Hedersmedlem

Har TV:n HDR-stöd? Det kan vara bökigare att spela upp sånt innehåll från PC i min erfarenhet. Speciellt Dolby Vision, där finns det oftast inget bra stöd alls (eftersom det kräver licens och grejer).
Därmed finns det fördelar att använda någon slags mediaspelare istället, typ Apple TV, NVIDIA Shield och liknande (alternativt en app direkt på TV:n, det funkar fint för mig med Plex på en LG C1), och ha datorn som nätverksserver med Plex, Jellyfin eller liknande program.
Med en sådan setup delar alltså datorn ut filerna via nätverket, så inget HDMI inblandat om du kör appen på TV:n.

Det enda som är lite krävande med detta är isåfall att konvertera till andra format/upplösningar (transcoding), om det behövs. I ett lokalt nätverk där TV är enda klienten är det väl bara nackdelar med det. I övrigt behövs inte särskilt mycket till dator alls.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Tack för snabbt svar!

Jag tror att den har stöd för HDR. Just det, ytterligare en sak värd att påpeka: jag brukar oftast lyssna via hörlurar och är inte så brydd om surround sound.

Jag har funderat på mediaserver men det känns som att det blir lite för komplicerat för mig. Jag har en erfarenhet av att så fort det blir via nätet så börjar det lagga. Vet inte om jag har tänkt fel där.

Permalänk
Medlem

Något i den här stilen kanske?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av volvov50mannen:

Jag har funderat på mediaserver men det känns som att det blir lite för komplicerat för mig. Jag har en erfarenhet av att så fort det blir via nätet så börjar det lagga. Vet inte om jag har tänkt fel där.

Nu säger jag inte att mediaserver/streaming är det enda svaret, men det behöver absolut inte vara struligt på så vis. Jag har kört min setup med Plex i typ 1.5 år nu, och knappt haft någon buffring överhuvudtaget under den tiden (det går nog att räkna på en hand). Enda gången nyligen var när en fil hade för hög bitrate och TV:n körde 2.4 GHz Wi-Fi som inte räckte till. Bytte till 5 GHz så var det löst.
Och det med routern nere i källaren, så det kunde vara klart bättre täckning i rummet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Tack!

Tror du att komponenterna får plats i chassit och klarar den integrerade GPU:n att visa 4k-filmer?

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Nu säger jag inte att mediaserver/streaming är det enda svaret, men det behöver absolut inte vara struligt på så vis. Jag har kört min setup med Plex i typ 1.5 år nu, och knappt haft någon buffring överhuvudtaget under den tiden (det går nog att räkna på en hand). Enda gången nyligen var när en fil hade för hög bitrate och TV:n körde 2.4 GHz Wi-Fi som inte räckte till. Bytte till 5 GHz så var det löst.
Och det med routern nere i källaren, så det kunde vara klart bättre täckning i rummet.

Jag bor i en liten lägenhet och har haft problem med att min Philips Hue bråkar med min wifi :/. Misstänker att det skulle kunna bli liknande problem. Jag litar inte heller på routern från Telenor :). Mediaserver känns lite lyxigt :D. Vad har du för dator till din server?

Permalänk
Medlem

Har du inte redan en dator? Kan du inte bara dra en kabel från den?
Jag själv har en extern hårddisk kopplad till min router som delar dess innehåll till alla enheter hemma.
Känns väldigt overkill med en hel dator för att göra det du vill.
Vad är det du egentligen vill kunna göra och behövs det verkligen en dator designerad för detta?
Några förslag

1. Dra kabel från din befintliga dator till TV
2. Köp en Chromecast och casta till TV
3. Koppla en Hdd till ditt nätverk via din router
4. Koppla Hdd till TV direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av volvov50mannen:

Tack!

Tror du att komponenterna får plats i chassit och klarar den integrerade GPU:n att visa 4k-filmer?

De får plats utan problem och 5600G fixar garanterat 4K-filmer.

Permalänk
Viking

Om du tänkt streama filmer så lycka till att få 4k HDR via Windows. 720p brukar det vara med Netflix och 4k-abonnemang.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av LeifSandvik:

Har du inte redan en dator? Kan du inte bara dra en kabel från den?
Jag själv har en extern hårddisk kopplad till min router som delar dess innehåll till alla enheter hemma.
Känns väldigt overkill med en hel dator för att göra det du vill.
Vad är det du egentligen vill kunna göra och behövs det verkligen en dator designerad för detta?
Några förslag

1. Dra kabel från din befintliga dator till TV
2. Köp en Chromecast och casta till TV
3. Koppla en Hdd till ditt nätverk via din router
4. Koppla Hdd till TV direkt

Jag förstår hur du tänker men det handlar också om att göra min laptop som jag använder för att koda fri från kablar. Jag vill ha ett separat system för underhållning. Laptopen har jag vid mitt skrivbord som är i andra hörnet av rummet. Vill gärna inte dra en kabel därifrån.

Har haft Chromecast och min LG har möjlighet att Streama, det börjar ofta buffra mitt i -> surt.

Jag tror inte jag kan koppla en extern hårddisk till min router. Man kan kanske köpa en extern router-grej så att man kan göra det. Vet du något om sådana prylar?

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

De får plats utan problem och 5600G fixar garanterat 4K-filmer.

Tack Alastor! Jag sparar denna bild och har den i åtanke när jag väl köper datorn (till sommaren förmodligen). Hade man kunnat köpa till ett GPU vid senare skede eller hade det inte fått plats?

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Om du tänkt streama filmer så lycka till att få 4k HDR via Windows. 720p brukar det vara med Netflix och 4k-abonnemang.

Jag tänkte koppla en HDMI-kabel direkt. Streaming via datorn till TV:n har inte funkat så bra tyvärr.

Permalänk
Medlem

En Raspberry Pi 4 eller 5 klarar ju 4k HDR utan problem, 2000 inklusive ström, chassi och minneskort.

Permalänk

Om du redan har en fungerade dator så är det 1000x lättare att bara köra Plex på TV:n. Inga streamingtjänster ju kör ju 4K på PC ändå...

Permalänk
Viking
Skrivet av volvov50mannen:

Jag tänkte koppla en HDMI-kabel direkt. Streaming via datorn till TV:n har inte funkat så bra tyvärr.

Inte det jag menade. Testar du starta streamingtjänster på datorn via webbläsare eller t.ex. Netflix Windows-app så kommer du med stor sannolikhet endast få 720p med låg bithastighet. Trots att man betalar för de dyraste abonnemangen. Tydligen är det för lätt att piratkopiera filmen via PC, så de sänder den bara i skitkvalité.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Klappkossa5000:

Om du redan har en fungerade dator så är det 1000x lättare att bara köra Plex på TV:n. Inga streamingtjänster ju kör ju 4K på PC ändå...

Kommer filmerna ligga på Plex-servern eller var ligger de? Vill gärna ha dem separat från min laptop.

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Inte det jag menade. Testar du starta streamingtjänster på datorn via webbläsare eller t.ex. Netflix Windows-app så kommer du med stor sannolikhet endast få 720p med låg bithastighet. Trots att man betalar för de dyraste abonnemangen. Tydligen är det för lätt att piratkopiera filmen via PC, så de sänder den bara i skitkvalité.

Just det. Då får jag använda Netflix via Tv:n eller något.

Permalänk
Skrivet av Xcorp:

En Raspberry Pi 4 eller 5 klarar ju 4k HDR utan problem, 2000 inklusive ström, chassi och minneskort.

Låter ganska komplicerat. Är det lätt att föra över filmer etc till den?

Permalänk
Medlem

Installera LibreElec (https://libreelec.tv/) på den, köp sen en USB-disk och koppla i, så flyttar du bara disken till datorn när du ska lägga över fler filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av volvov50mannen:

Låter ganska komplicerat. Är det lätt att föra över filmer etc till den?

Lägg över de du vill till en extern hårddisk, sen bara plugga in via USB så bör det ploppa upp och bara trycka play om du kör Kodi eller Librelec.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Varför krångla. En Google Chromecast med Google TV 4K bör lösa ditt behov. Funkar alldeles utmärkt utan lagg etc om man ser till att ha en bra WIFI 5 GHz signal som man ansluter till. Du slipper casta från en extern enhet och kan spela upp filer (Filmer) från ett minneskort om man kompletterar med en multiadapter för USB-C som har en minneskortsplats och "passthrough" för strömmatningen. Ev kan man behöva en kraftigare nätdel än den som skickas med till Cromecasten.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem

Finns ju jättemånga billiga alternativ som alla är bättre än en PC.

Chromecast med Google TV, Nvidia Shield, Apple TV, Raspberry Pi är alla mycket billigare och ger en bättre användarupplevelse med ett gränssnitt och fjärrkontroll som är anpassat för en TV och sofftittande.

Vill du koppla in en extern hårddisk så är det ju bara att göra (förutom till Apple TV, då den inte har stöd för externa hårddiskar -- anslut hårddisken till din routers USB-port eller en dator och dela ut).

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

@volvov50mannen du skriver inte vilken TV du har, men har du kollat om den har USB-port och kan spela upp videofiler direkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Därmed finns det fördelar att använda någon slags mediaspelare istället, typ Apple TV, NVIDIA Shield.....

Här är rätt svar, Nvidia Shield.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Har 3 tv, alla med hdr. Och en nuc till varje tv trådat fiber.
Hur jag än gör får jag bättre bild med apparna på jag tror alla tvn, dom är också trådade.

Permalänk
Medlem

Tycker som andra att du krånglar till det med en dator ist för en Shield TV Pro eller Apple TV.

Måste du ha lagring så är det bara att koppla in en extern hårddisk i Shielden, det blir en mycket smidigare upplevelse.

Permalänk
Snusfri

För ditt ändamål så är det imho denna lösning som är bäst för dig.
En Nvidia Shield Pro för 2200:-
Sedan en USB-HDD i lämplig storlek för dina filmer som du kopplar in i Nvidia Shielden.

Sedan installerar du Kodi på Shielden och njuter av grym bild.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Här är rätt svar, Nvidia Shield.

+1 på denna.

För att slippa hålla på med Wifi och dålig täckning är ju en kabel bra. Med det beror ju på vart routern står, och om det går bra att dra en kabel till tvn. Kanske till och med flytta på den? Har iof ingen aning om hur det ser ut hos dig, men något att tänka på.

Går också att byta den inbyggda launchern, för att slippa reklam osv som är där.

Fördelen är att man kan få hdr, surround och allt det där extra(om din TV eller förstärkare klarar av det). Vet att du sa att du brukar ha hörlurar, men är ju alltid skönt att ha ifall du ändrar dig. Eller flyttar/situationen ändrar sig.

Är också extremt liten för vad den kan göra. Tar du Pro varianten (lite större och dyrare) så får du USB som kan användas till filmer. Men imo att köra det via nätverket är superskönt. Bara sätta på TVn och trycka på play. Eller bara använda valfri streaming-tjänst. Men kräver ju att din laptop / huvuddator är igång. Finns ju en del olika lösningar. Kodi, Plex, Emby för att nämna några. Har bara provat dessa tre, men Emby tyckte jag funkade bäst. Väljer du denna väg finns många filmer på YT för hur du använder valt program. Men brukar vara väldigt enkelt att bara välja mapp och sen streama lokalt.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

För ditt ändamål så är det imho denna lösning som är bäst för dig.
En Nvidia Shield Pro för 2200:-
Sedan en USB-HDD i lämplig storlek för dina filmer som du kopplar in i Nvidia Shielden.

Sedan installerar du Kodi på Shielden och njuter av grym bild.

Håller totalt med.
Kör själv med en Shield Pro efter tips.
Bästa köpet på länge. Körde länge med inbyggda för Plex/Kodi för uppspelning.
Är som natt och dag. Och använder shield uppskalning på mina äldre serier som Frasier, Scrubs etc. Är verkligen värt varenda krona!

Nästa steg är att köpa en till varje rum.
Är så mycket snabbare och stabilare än det inbyggda som finns i TV.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB