San Franciscos tunnelbana står still utan disketter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

"on to the", inte "on the". De läser väl in datat från floppy direkt in i RAM 🙂

Ah, jo, så är det ju även nu i många fall - fast att efter RAM så åker det vidare till en hårddisk eller liknande. Har för mig att det går att göra drive-to-drive utan CPU och RAM inblandade men då behöver man någon annan typ av processor on-board, antar jag.

Skrivet av Aphex:

Minnet. Min första dator kom utan hårddisk, det var 2-3 disketter man fick växla mellan för att köra operativsystemet så man skaffade rätt snart en extra diskettläsare.

Spännande! Tack för upplysningen - och för att jag nu även kan glädjas av att inte vara riktigt så gammal!

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur tillförlitliga 5" disketter är, men mina 3.5" jag gick sönder stup i ett.
Ryser lite när jag hör att viktig infrastruktur körts på dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

1998 är ändå rätt modernt. Var det inte Tysklands snabbtåg som körde Windows 3.1?

Tunnelbanevagnarna C20 i Stockholm körs på Windows 3.11 som är tyskt. Osäker på om det är ändrat nu i och med uppdateringen av både inredning och annat i vagnarna så kan ha blivit uppdaterade även där. Men annars rullar dom på Windows 3.11 ombord på vagnarna

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av friArsenik:

Kapitalism...

Hur då? lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Är det ett sent aprilskämt?

Hela tågindustrin är ett skämt teknisk sett. Även i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Ja fast risken med nertid går ju lätt åt andra hållet. Vissa gamla system är intrimmade och fungerar felfritt i den dagliga driften, medan byte till nytt system innebär rejäl risk för inkörningsproblem och barnsjukdomar i åratal.

Ja fast du kommer ju ändå att få inkörnignsproblem och barnsjukdommar i åratal när produktion står i lågor och man inte kan få upp den igen.
Bättre isf att göra det på ett strukturerat sätt och få så mycket som möjligt gjort i förväg. Sedan försöker man göra en planerad uppgadering - då har man ju också en möjlighet att återgå om det skulle visa sig innebära för mycket bekymmer.
Brinner produktion så har man inte den möjligheten.

för tydlighetens skull: jag inbillar mig inte att det är enkelt eller en garanti för att det går bra.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Ja fast risken med nertid går ju lätt åt andra hållet. Vissa gamla system är intrimmade och fungerar felfritt i den dagliga driften, medan byte till nytt system innebär rejäl risk för inkörningsproblem och barnsjukdomar i åratal.

Skrivet av Trihxeem:

Ja fast du kommer ju ändå att få inkörnignsproblem och barnsjukdommar i åratal när produktion står i lågor och man inte kan få upp den igen.
Bättre isf att göra det på ett strukturerat sätt och få så mycket som möjligt gjort i förväg. Sedan försöker man göra en planerad uppgadering - då har man ju också en möjlighet att återgå om det skulle visa sig innebära för mycket bekymmer.
Brinner produktion så har man inte den möjligheten.

för tydlighetens skull: jag inbillar mig inte att det är enkelt eller en garanti för att det går bra.

Ja, precis... problemet är väl just när man nyttjar "det fungerar ju, varför ändra något" alldeles för länge och man istället hamnar i en situation där man helt förlitar sig på allt mer slitna museiföremål och kunskapen om hur de fungerade i detalj är betydligt mindre tillgänglig.

I något läge blir det ju rimligt att under organiserade former förnya, även om det sannolikt kommer föra nya problem med sig.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Versatile:

Låter som korruption, med tanke på hur mycket pengar de genereras i SF så borde de vara toppmodernt.

Många kommuner i Kalifornien har problem med ekonomin beroende på att de i princip lever på fastighetsskatt, och den får de inte höja som de behöver beroende på ett gammal medborgarinitiativ kallat Proposition 13. Vet att det är på gång att försöka ändra den paragrafen nu igen i nästa val, men vi får väl se hur det går.

Sen har San Francisco specifikt problem med en fullständigt absurd NIMBY-kultur dessutom, men det är en annan sak.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Ah, jo, så är det ju även nu i många fall - fast att efter RAM så åker det vidare till en hårddisk eller liknande. Har för mig att det går att göra drive-to-drive utan CPU och RAM inblandade men då behöver man någon annan typ av processor on-board, antar jag.

Spännande! Tack för upplysningen - och för att jag nu även kan glädjas av att inte vara riktigt så gammal!

Min första dator hade inte disketter utan kasettband.
Grattis, nu är du så ung att du knappt är född

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, precis... problemet är väl just när man nyttjar "det fungerar ju, varför ändra något" alldeles för länge och man istället hamnar i en situation där man helt förlitar sig på allt mer slitna museiföremål och kunskapen om hur de fungerade i detalj är betydligt mindre tillgänglig.

I något läge blir det ju rimligt att under organiserade former förnya, även om det sannolikt kommer föra nya problem med sig.

Man fastnar också lätt i klorna på det enda kvarvarande företaget med kompetens att underhålla just det gamla systemet man kör, där ägaren/teknikern lapar kokosdrinkar på en strand i pattaya och fakturerar en halv fantasiljon för varje supportsamtal

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Nu försvarar jag inte dåliga IT-avdelningar men jag har märkt att folk på SweC överlag, inte förstår hur det faktiskt fungerar i praktiken på stora företag/organisationer/myndigheter.

All störning av en tjänst gör kunderna arga så man vill ALLTID minimera detta.

Om vi sen ser till de faktum att det rör sig om en myndighet (i någon form, osäker på exakt hur detta fungerar i USA) så blir det extra knepigt.

Politikerna som beviljar budgeten vill ju ABSOLUT INTE att medborgarna skall bli arga på en tjänst de erbjuder. Så länge det fungerar nu och tex 4år fram så vill man inte fra på sig skit utan det får nästa politiker-sväng ta. Sen har vi pengarna... Varför ska denna politiker betala för denna förändring som kan leda till att folk blir arga, när de kan lägga pengarna på annat och putta problemet på någon annan.

Som sagt nu generaliserar jag bara.

Sen har vi de faktum att saker likt dessa måste fungera tillförlitligt! Om systemet de nu har gör det varför byta så länge man kan ge en liten grupp tekniker en jävla hög lönnför att hålla de flytande?

I sverige så är ju trafiken inte helt beroende av floppy, vad jag vet, men det är ju ändå strul. Nu har jag inte hört om man uppdaterat systemet men även om de har det så körde ju tunnelbanan i Sverige, fram till väldigt nyligen så riktig stenåldersteknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Man måste väga kostnaden för att minska risken mot förlusten om systemet går ner. Visst kostar mycket att byta men i många fall bleknar det i jämförelse med nertid i produktion - speciellt om nertiden blir lång och man ändå får ta uppgraderingskostnaden.

Absolut, men helt onödigt att byta till varje generation. Speciellt med ett tågsystem då det ofta krävs total byte av hela styrsystemet då datorerna är så integrerade. Är de inte någon linje i Stockholms tunnelbana som har ett gammalt system de inte har lyckats uppgradera även om de upphandlat nytt?

Permalänk
Medlem

Nytillverkas disketter ens längre?
Var länge sen jag såg någonstans där man kunde köpa nya disketter som inte är ett parti som legat i år.
I alla fall som privatperson.
Men det kanske fortfarande finns?
Om inte så kanske det är problemet som dom är oroliga för, inte själva dupliceringen av de gamla disketterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Kanske dags o kliva in i 90-talet då med en sånhär mackapär... eller beställa en egen variant från nån tillverkare som kan tänkas hänga med i 10-20 år.

Det är dock dessa floppys artikeln handlar om:

Själv har jag inte rört denna typen av floppys sedan tidigt 90-tal, då vi sålde vår C64:a.

Permalänk
Medlem

@XPerion
Jag lägger till originalartikeln som inte är låst.
https://www.theregister.com/2020/08/10/boeing_747_floppy_driv...

Skrivet av :

Boeing 747-400 använder också månatliga uppdateringar på diskett.

https://illvet.se/teknik/darfor-anvander-boeing-747-flygplan-...

---

Till alla som förfäras, så kan jag nog säga att det finns mycket i samhället som fortfarande använder "föråldrad" teknik.
Vi skall nog vara rätt tacksamma för faktumet att dom håller en lång intervall mellan teknikskifte, då var gång det sker ett byte av teknik så är det vi som betalar med skattepengar.

Ska kanske påminna om Stockholms stads Skolplattform.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Geez. En tid innan hårddisken alltså . Köpte min 200MMX 1997 med 3.2 gb disk som liten pöjk , den där fyller du aldrig kommentaren på köpet 😂

25 år utan CRC error ? Hah

Permalänk
Medlem

Härligt med teknikskulder.
Inte sällan är det något viktigt system som man antingen inte vågat röra el som är för omfattande att byta.
Det är inte heller modulära lösningar utan kräver stora förändringar.
Oftast mer konstgjord andning för att försöka hålla liv i gamla saker, än att ta en rejäl engångskostnad för att byta till något modernt.

För övrigt kan jag inte minnas att jag hört om tunnelbanan i SF, spårvagnarna är ju mycket mer kända liksom tunnelbanan i t ex NY.

Permalänk
Medlem

Inom 1 m radie har jag just nu 5 inkopplade och fungerande 3.5" diskettstationer inser jag, men en av dem behöver nog smörjas lite och en annan ska byggas om från PC till Amiga.

Men 5.1/4"-disketter är ju mycket känsligare efter vad jag minns. Apropå kollektivtrafik så var jag inne på en tågstation i slutet av 1980-talet, de hade 8" IBM-disketter till någon stor burk som stod där. Tågstation på vischan, vet inte vad den burken gjorde. De hade nog en 80286- MS-DOS PC för själva "datandet" om jag minns rätt, men där kan jag ju ha fel, kan ju ha varit en terminal mot någon större dator de hade. 8" disketter var totalt arkaiskt. Och från att 3.5"-disketter lanserades tog det bara ett par år innan 5.1/4"-disketterna var skrattretande stora och usla. Snabba ryck i datorsvängen då

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Skrivet av car2ns:

Tunnelbanevagnarna C20 i Stockholm körs på Windows 3.11 som är tyskt. Osäker på om det är ändrat nu i och med uppdateringen av både inredning och annat i vagnarna så kan ha blivit uppdaterade även där. Men annars rullar dom på Windows 3.11 ombord på vagnarna

Stämmer inte riktigt.

Windows: Ja.
Windows 3.11: Nej.

Vagnarna kör/körde Win95 då det var det mest stabila som fanns att få tag på vid tillfället, och man har fortsatt med det då det inte funnits någon anledning att byta ut det. Troligtvis kör de fortfarande Win95, då det inte direkt är billigt att byta styrsystem och fordonsdator i ett tunnelbanetåg. C30-vagnarna kör Linux i fordonsdatorn.

Skrivet av Bengt-Arne:

Till alla som förfäras, så kan jag nog säga att det finns mycket i samhället som fortfarande använder "föråldrad" teknik.
Vi skall nog vara rätt tacksamma för faktumet att dom håller en lång intervall mellan teknikskifte, då var gång det sker ett byte av teknik så är det vi som betalar med skattepengar.

Ska kanske påminna om Stockholms stads Skolplattform.

Skolplattformen håller på att bytas ut/har bytts ut i sin helhet i grundskolan till en tjänst som heter Infomentor. Man har med största sannolikhet lärt sig vid det här laget att det är ganska dumt att försöka bygga något eget när det finns stabila och effektiva tredjepartslösningar som dessutom uppfyller alla behov som en skolverksamhet kan ha, både verksamhetsmässigt men också it-mässigt (integrationer med elevregister för användarprovisionering osv).

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det är dock dessa floppys artikeln handlar om:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/cb/5.25_inch_floppy_disk%2C_front_and_back.jpg/1024px-5.25_inch_floppy_disk%2C_front_and_back.jpg

Själv har jag inte rört denna typen av floppys sedan tidigt 90-tal, då vi sålde vår C64:a.

En Gotek och programmet Flashfloppy så fungerar även avbildningsfiler för 5.25-diskar. Storleken på diskarna har ingen betydelse, det är interfacet som är avgörande.

För övrigt tror jag SL's Buss-PC, den vi har för skyltning och hållplatsutrop, körs med Windows NT.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

För övrigt tror jag SL's Buss-PC, den vi har för skyltning och hållplatsutrop, körs med Windows NT.

Aha, är det det. Intressant. En skön sak med Buss-PC:n (iallafall den äldre som håller på o fasas ut) är att man kan trycka på knapparna även när man har vantar på sig. Vet du när Buss-PC:n introducerades?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Skolplattformen håller på att bytas ut/har bytts ut i sin helhet i grundskolan till en tjänst som heter Infomentor. Man har med största sannolikhet lärt sig vid det här laget att det är ganska dumt att försöka bygga något eget när det finns stabila och effektiva tredjepartslösningar som dessutom uppfyller alla behov som en skolverksamhet kan ha, både verksamhetsmässigt men också it-mässigt (integrationer med elevregister för användarprovisionering osv).

Då slösades runt en miljard kronor, för att till slut komma fram till att det fanns en fungerande lösning som även den kostar något.

Vi får nog vara glada att teknikskifte inte sker så ofta

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Det finns väl ingen anledning att byta ut ett fungerande system även om det är gammalt. Risken är stor att du får ett icke-fungerande system ett tag och det är inte värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det är dock dessa floppys artikeln handlar om:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/cb/5.25_inch_floppy_disk%2C_front_and_back.jpg/1024px-5.25_inch_floppy_disk%2C_front_and_back.jpg

Själv har jag inte rört denna typen av floppys sedan tidigt 90-tal, då vi sålde vår C64:a.

Synd, annars kanske man kunnat göra sig en hacka och sålt. Har hundra 1,44MB liggandes.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jnsson:

Aha, är det det. Intressant. En skön sak med Buss-PC:n (iallafall den äldre som håller på o fasas ut) är att man kan trycka på knapparna även när man har vantar på sig. Vet du när Buss-PC:n introducerades?

Det har ju mer med hårdvaran att göra, Windows CE är mer troligt att det är och beroende på version kan det se ut som 3.11 till NT till 2K+.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det har ju mer med hårdvaran att göra

Jo, det vet jag. Men det är skönt att inte behöva ta av sig vantarna när man ska trycka på skärmen.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Aha, är det det. Intressant. En skön sak med Buss-PC:n (iallafall den äldre som håller på o fasas ut) är att man kan trycka på knapparna även när man har vantar på sig. Vet du när Buss-PC:n introducerades?

Som sagt, det ser iaf ut som NT så därför jag trodde det. Vet som sagt inte säkert. När den infördes vet jag inte säkert, jag började köra 2009 och då vet jag de funnits några år i alla fall, så första halvan 00-talet någon gång kanske?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Kom på en annan sådan där ålderdomlig sak. För snart tio år sedan blev jag tvungen betala tillbaka pengar till försäkringskassan pga att de gjort fel. När jag frågade dem om de kunde skicka E-faktura på det så fick jag svaret "Vårt system är från 70-talet så det klarar inte det"

Autogiro gick dock bra av någon anledning.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Hållit på rätt mycket i tjänsten med gammalt mög, ABB:s 8086/8087-baserade automationssystem Selma är en favorit. Vad det gäller lagringen är det en trestegsraket. Programmet ligger i batteribackat sram, förändringar gör man live. När man är nöjd för stunden finns det två mindre volatila alternativ, antingen flushar man till floppy eller 27-seriens (e)eprom. Det tidigare är väl tänkt för backups, och som ett lite rimligare alternativ om man inte orkar radera hundratals 64kbit eproms.

Logiken programmerar man i CLI och terminalemulator. Grafiken är uppbyggd av tiles - tänk 8-bits Nintendo - och det finns en rudimentär editor man kör direkt på HMI-skärmarna.

Det kan förstås vara lite tungjobbat ibland, men det tuffar fortfarande på efter 30 år. Om något pajar har man också en chans att reparera på komponentnivå. Allt är off the shelf - mest minnen i olika former och 74-seriens glue logic - och det är föredömligt enkelt uppbyggt.

Instämmer alltså helt i att man inte ska byta bara för sakens egen skull. Ibland är gammalt mög bättre än moderna lösningar.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det är dock dessa floppys artikeln handlar om:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/cb/5.25_inch_floppy_disk%2C_front_and_back.jpg/1024px-5.25_inch_floppy_disk%2C_front_and_back.jpg

Själv har jag inte rört denna typen av floppys sedan tidigt 90-tal, då vi sålde vår C64:a.

OK, 5,25" istället... men såvitt jag vet är de elektriskt kompatibla, så lämplig datakabel så ska nog "3.5-tums"-enheter gå lika bra att plugga in, men du måste förstås använda 360k images, och en bracket om den ska monteras i en 5.25"-plats.

Mn ok det var tänkt lite på skämt, lite på allvar, det är säkert en massa andra krav som ska mötas för en sån verksamhet så de lär inte bara beställa några adaptrar på ebay och hoppas på det bästa.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|