Firefox på Windows 10 - SAS tror att jag är en bot....

Permalänk

Firefox på Windows 10 - SAS tror att jag är en bot....

Sedan en tid tillbaka har jag fått problem att gå in på SAS hemsida och söka flyg.
Jag använder Firefox och den är fullt uppdaterad och ändå så kan jag inte söka flyg utan då kommer det upp följande meddelande i överkanten på en sida utan flygtider:

"När du surfade fick något hos din webbläsare oss att tro att du var en bot."

Om jag i stället använder Chrome så händer inte detta, men jag vill fortsätta ha Firefox som webbläsare...

Vad kan jag göra för att få bort detta konstiga meddelande och få SAS att fungera?
Jag har använt Firefox i samband med SAS-flygningar i säkert 25 år nu utan något sådant beteende.

Om det beror på cookies så skulle jag vilja veta hur jag kan radera dessa enbart för SAS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_470:

Jag har använt Firefox i samband med SAS-flygningar i säkert 25 år nu utan något sådant beteende.

20 år möjligen, eftersom det är så länge Firefox funnits under det namnet.

Skrivet av Bosse_470:

Om det beror på cookies så skulle jag vilja veta hur jag kan radera dessa enbart för SAS.

Settings/Privacy & Security/Cookies & Site Data/Manage Data.../Välj sas.se/Klicka Remove Selected.

Det beror antagligen inte på cookies, snarare tvärtom. Bottar är dåliga på att sätta cookies och köra Javascript, så jag tippar på att du har något tillägg som hindrar detta.

Jag kunde precis söka på flyg Stockholm-London med uBlock origin och Privacy Badger. Jag kommer i alla fall fram till någon sida där jag kan fylla i namn i oinloggat läge, efter att ha valt resor. 124.0.1 på Linux.

Permalänk
Medlem

Kolla så det inte installerats något illasinnat tillägg i Firefox.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag har Firefox med diverse tillägg, och får inte det problemet du beskrivet.

Kan det vara så att du kör via VPN eller hamnat bakom CGNAT, och detta orsakar att de tror du är en bot?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Skrivet av lord_dubbdäck:

Jag har Firefox med diverse tillägg, och får inte det problemet du beskrivet.

Kan det vara så att du kör via VPN eller hamnat bakom CGNAT, och detta orsakar att de tror du är en bot?

Nej, detta händer varhelst jag använder FireFox på min laptop, hemma, i sommarstugan, som nu i USA när jag besöker min dotter etc. Olika platser olika LAN och inget VPN. Men alltid denna blockad!

Nyss har jag bytt mitt lösenord för att se om det hjälper, det gamla var från längesen och var bara 6 tecken långt och Firefox visade ofta ett meddelande från Google att jag skulle byta det....
Så nu har jag gjort det via SAS-appen och loggat in med det nya till SAS i FireFox på laptopen.
Inloggningen går bra med det nya löseordet.

Men likt förbenat när jag skall visa tillgängliga flyg för en ny resa så slänger den upp det där meddelandet och visar inga resor alls.

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Kolla så det inte installerats något illasinnat tillägg i Firefox.

Hur skall jag kunna kolla det (dvs vilka som är illasinnade)?

Permalänk
Skrivet av KAD:

Settings/Privacy & Security/Cookies & Site Data/Manage Data.../Välj sas.se/Klicka Remove Selected.

Det beror antagligen inte på cookies, snarare tvärtom. Bottar är dåliga på att sätta cookies och köra Javascript, så jag tippar på att du har något tillägg som hindrar detta.

Jag kunde precis söka på flyg Stockholm-London med uBlock origin och Privacy Badger. Jag kommer i alla fall fram till någon sida där jag kan fylla i namn i oinloggat läge, efter att ha valt resor. 124.0.1 på Linux.

Jag har nu bytt lösenord hos SAS och sedan tagit bort cookies från sas.se enligt ovan.
Därefter loggat ur och in igen med det nya lösenordet.
Frågar på en resa ORD-ARN-ORD senare denna månad.
Men när jag trycker sök-knappen dyker det där meddelandet upp igen.

Dubbelkoll:
Jag har också provat att starta FireFox på min hustrus laptop, logga in till SAS med det nya lösenordet och sedan söka på samma resplan. Nu minsann kommer det upp ett resultat med tillgängliga resor liknande vad som händer på min egen laptop när jag kör Chrome!

Något är fel på min Firefox! Men vad?

EDIT
Jag har också tagit bort alla extra extensions men det blir samma i alla fall...

Permalänk

Om jag skulle avinstallera FireFox och sedan åter installera kommer den då att återanvända sparade data på något vis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_470:

Jag har nu bytt lösenord hos SAS och sedan tagit bort cookies från sas.se enligt ovan.
Därefter loggat ur och in igen med det nya lösenordet.
Frågar på en resa ORD-ARN-ORD senare denna månad.
Men när jag trycker sök-knappen dyker det där meddelandet upp igen.

Dubbelkoll:
Jag har också provat att starta FireFox på min hustrus laptop, logga in till SAS med det nya lösenordet och sedan söka på samma resplan. Nu minsann kommer det upp ett resultat med tillgängliga resor liknande vad som händer på min egen laptop när jag kör Chrome!

Något är fel på min Firefox! Men vad?

EDIT
Jag har också tagit bort alla extra extensions men det blir samma i alla fall...

Testa att starta Firefox i felsäkert läge. Då används helt stock Firefox utan några tillägg eller liknande.

Skrivet av Bosse_470:

Om jag skulle avinstallera FireFox och sedan åter installera kommer den då att återanvända sparade data på något vis?

Beror på hur avinstallationen görs. Har för mig att du får en fråga

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Uppdatering
Nu har jag gjort följande:
- Raderat alla cookies från sas.se
- Avaktiverat alla add-ons
- Provat om det funkade men nej samma visa...
- Stängt alla fönstren för FireFox och sedan startat ett nytt, dvs startat om FireFox
- Nu minsann fungerar det som det skall på SAS!
- Återenablerat de add-ons jag stängde av med omstart mellan varje
- Funkar fortfarande...

Så nu är allt lagat och enda skillnaden som jag ser är att jag har startat om FireFox helt och hållet en bit in i processen varvid felet var borta.
Men jag kan inte återkalla det genom att återenablera add-ons, alltså är det inte dessa som är orsaken.

Måste vara cookies i alla fall men att man måste starta om hela FireFox efter att man raderat sas.se-cookies för att det skall fungera....

Hur som helst så är det OK nu (än så länge).

Permalänk
Medlem

När du ändå stängde ner FF, uppdaterades den när du startade om den igen?

Kanske var en för gammal version helt enkelt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

När du ändå stängde ner FF, uppdaterades den när du startade om den igen?

Jag tror inte det för den brukar ju komma upp med en speciell nyhetssida då...

Citat:

Kanske var en för gammal version helt enkelt.

Det är den senaste och dessutom så har jag startat om många gånger inklusive för versionsdateringar medans SAS-problemet fanns.

Permalänk
Medlem

En vän till mig har haft samma problem med firefox på Ubuntu 20.04 (började typ 0.5 - 1 år sedan). En temporär fix som fungerar för honom är att ta bort ".mozilla/firefox"-mappen från hemkatalogen.

Permalänk
Skrivet av Bosse_470:

Hur som helst så är det OK nu (än så länge).

"Än så länge" varade bara tills igår kväll när jag skulle boka en biljett åt min dotter och då var det där förbenade meddelandet tillbaka!!!

Fick byta till Chrome för att genomföra bokningen och har inte haft tid att gräva i det igen ännu. Men nästa gång jag gör det skall jag först stänga FF och sedan ta ett steg i taget med omstart emellan för att se vilket som ger resultat.
Trodde det var fixat.....