Microsoft: Våra ARM-laptops slår M3 Macbook Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirSmeghead:

Det är väl klart att den borde ha bättre prestanda än M3 MacBook Air, det är ju en redan färdigutvecklad processor och produkt (där då processorn förmodligen varit klar i ett halvår eller mer).
Skulle en nyare utvecklad processor ha samma eller sämre prestanda skulle det ju vara riktigt uselt gjort av dom.

Precis vad jag tänkte när jag läst det här: någon gång i framtiden ska de ha lika hög prestanda som Apple redan har. Ingen imponerande målsättning.

Permalänk
Skrivet av Iskra:

Precis vad jag tänkte när jag läst det här: någon gång i framtiden ska de ha lika hög prestanda som Apple redan har. Ingen imponerande målsättning.

Det är väl inte konstigare än att Intel och AMD slagits om kronan på x86-sidan?

Permalänk
Medlem

Nice för de som vill ha en sval laptop med bra batteritid!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

GTX1060 prestanda så första spelet flyter säkert

Dock i och med att bitarna som inte har med GPU är emulerat och att första spelet är gammalt så kanske det blir en situation där äldre grejor emuleras sämre än nyare program och spel. Är bara att se när teater redovisas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Känns nästan som om det är garanterat att det blir ARM på nästa generations konsoler. Eller vad tror ni?

Egentligen så är det nästan lite konstigt att det inte blivit det än nu när du säger det.

Permalänk
Medlem

Tror att Microsoft har ett rejält intresse av att slå sig in på skoldatorsidan med hjälp av ARM-bestyckade enheter. Chromebooks regerar på många ställen och en snorbillig Surface (som inte är en Laptop SE, urk) med 15+ timmar batteritid som kan köra windows + office och lite standardprogram utöver det skulle nog vara riktigt intressant. Bundla den med A-licenser på något smart sätt -> profit.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Skrivet av Daz:

Tror att Microsoft har ett rejält intresse av att slå sig in på skoldatorsidan med hjälp av ARM-bestyckade enheter. Chromebooks regerar på många ställen och en snorbillig Surface (som inte är en Laptop SE, urk) med 15+ timmar batteritid som kan köra windows + office och lite standardprogram utöver det skulle nog vara riktigt intressant. Bundla den med A-licenser på något smart sätt -> profit.

De här chipen är dock inte inriktade på Chromebookkonkurrenter, om du läser rubriken. De chipen finns redan sedan länge och används i… ja, Chromebooks. 🙃

Permalänk
Medlem

Vad Microsoft säger är att en 12-kärnig processor från Qualcomm, utvecklad av tidigare-Apple - ingenjörer i vissa fall är snabbare än en 8-kärnig processor från Apple, delvis utvecklad av samma ingenjörer.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Känns nästan som om det är garanterat att det blir ARM på nästa generations konsoler. Eller vad tror ni?

Det är tveksamt alltså. Vilken GPU skulle de integrera? AMD är ju perfekt för dem eftersom de kan få både snabb CPU och GPU från samma tillverkare i ett paket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är tveksamt alltså. Vilken GPU skulle de integrera? AMD är ju perfekt för dem eftersom de kan få både snabb CPU och GPU från samma tillverkare i ett paket.

Nvidia.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Varför pratas det bara om laptops? Är inte desktop värt att satsa på med ARM arkitekturen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Varför pratas det bara om laptops? Är inte desktop värt att satsa på med ARM arkitekturen?

Hos Apple finns Mac Mini, Mac Studio och Mac Pro (rack och torn) i form av stationära med ARM64.

Hoppas vi snart får se motsvarande på PC sidan!

Det talas inte heller om några kretsar motsvarande M2 Ultra eller M3 Max. Istället så tävlar Qualcomm och förlorar mot Apples enklaste, billigaste och minsta krets i M-familjen.

Samtidigt så tror jag det är lite hönan och ägget situation rörande ARM64 på Windows-sidan. Utan kraftfulla ARM64 kretsar, så satsas det inte på ARM64 mjukvara. Och utan optimerad mjukvara, så får inte ARM64 tillräckligt med prestandavinst mot x86-arkitelturen, där dessa får draghjälp av externa GPU:er på desktop-sidan.

Tittar man istället in hos Apple, så kör alla program på ARM64 idag med enorm prestandavinst jfm gamla Intel Macar.

Permalänk

Bättre än MacBook Air för 1800 euro.. då blir Apple budgetalternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Vill förstås se den testas först men god chans att jag ersätter min MBA M1. Är ingen Apple användare utan primärt ute efter batteritid och gärna sval drift.

Förståeligt att Qualcomm och Microsoft vill hypa sitt alternativ men som sagt, vill se det testas först.

När de inte ens i sin egen pre-release propaganda säger något om energieffektiviteten, så är det naturligt att gissa att den inte är på samma nivå som Apples produkter. Det är ju den som tillåter den attraktiva kombinationen av god prestanda också vid batteridrift, nätta mått och vikt, och bra batterilivslängd.
En 14900KS är också snabbare än en M3. Det är liksom inte vad det handlar om i segmentet.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av dlq84:

Det är tveksamt alltså. Vilken GPU skulle de integrera? AMD är ju perfekt för dem eftersom de kan få både snabb CPU och GPU från samma tillverkare i ett paket.

Finns inget som hindrar att man fortsätter med AMDs GPUer. Både Microsoft och Nintendo har ju använt AMD/ATI GPU ihop med PowerPC, Samsung använder RDNA i de två senaste generationerna av Exynos ihop med just ARM64.

Men tror tyvärr det blir en generation till konsoler med x86_64, rimligen har de redan kommit en bit på vägen och lär inte vara gratis att göra större förändringar i HW när man passerat planeringsstadiet. Annars är konsoler ett bra exempel på där man får fin utväxling på en CPU med betydligt högre perf/W, mer effekt kan skickas till GPU med för samma CPU-prestanda.

Finns i.o.f.s. rykten att Microsoft utvärderat ARM64 för nästa generation, men ska man tro ryktena där är kanske första frågan om det överhuvudtaget blir någon mer Xbox.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Det oroar mig en aning att ingen pratar om priset. Det verkar finnas en förhoppning om att det ska bli billigare än en Macbook, men finns det några indikationer på det? Kommer man kunna köpa en dator med Snapdragon X Elite, 16Gb RAM och 512Gb SSD för under 20k?

Permalänk
Medlem

Jag utgår ju ifrån att det här är sant endast i vissa specifika laster (ex. multicore-poäng) men med bra mycket högre effektuttag eller liknande. Men samtidigt så behöver man knappast slå M3 för att vara en bra processor.
Den behöver bara ha tillräckligt bra prestanda under emulering, med märkbart lägre effektuttag än Intel/AMD, för att den ska vara värd att titta på.

Skrivet av Yoshman:

Men tror tyvärr det blir en generation till konsoler med x86_64, rimligen har de redan kommit en bit på vägen och lär inte vara gratis att göra större förändringar i HW när man passerat planeringsstadiet. Annars är konsoler ett bra exempel på där man får fin utväxling på en CPU med betydligt högre perf/W, mer effekt kan skickas till GPU med för samma CPU-prestanda.

Finns i.o.f.s. rykten att Microsoft utvärderat ARM64 för nästa generation, men ska man tro ryktena där är kanske första frågan om det överhuvudtaget blir någon mer Xbox.

Den påstådda läckan sade ju inte bara att de "utvärderat" ARM64, utan rätt och slätt inte ännu har bestämt sig för om de ska köra x86-64 (via Zen 6) eller ARM64. Länkklick!
Sedan vet jag inte hur trovärdig läckan är, men jag tycker det är viktigt att påpeka att det i den påstådda läckan presenterades som en diskussion utan förutfattad slutsats. Sedan kan det ju finnas väldigt starka krafter som i praktiken redan har bestämt sig, och man kan ju argumentera för att en sådan indikation är att man redan har den processorn bestämd (tillverkare och generation). Man kan väl alltid hoppas.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

När de inte ens i sin egen pre-release propaganda säger något om energieffektiviteten, så är det naturligt att gissa att den inte är på samma nivå som Apples produkter. Det är ju den som tillåter den attraktiva kombinationen av god prestanda också vid batteridrift, nätta mått och vikt, och bra batterilivslängd.
En 14900KS är också snabbare än en M3. Det är liksom inte vad det handlar om i segmentet.

Mest nöjd om det blir bättre än min Dell XPS som egentligen är favoriten i laptop "arsenalen" trots sina brister. Svårt att tänka mig att de lyckas få en ARM baserad gå lika varmt och kort batteritid.

Därav att jag inväntar tester. Men får de till det någorlunda är jag nog tillräckligt nöjd för att byta ut både XPS (gärna mot en ny XPS) och MBA.

Köpte och använder min MBA M1 som en ren Firefox dator med lite lättare spel i Steam när suget faller på. Jag har en tillräckligt kapabel surfplatta men vill ha något med tangentbord.

Bryr mig inte så mycket om prestandan personligen i en enklare laptop. Men får vi ARM på skrivbordet så vill jag se produkter som pressar prestanda maximalt, men även enklare produkter förstås. Och ifall någon läser och tänker dra fram Apples stationära så är jag totalt ointresserad, det som är intressantast här är att kunna köra Windows såväl som Linux och inte vara inlåst i Apples ekosystem.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Mest nöjd om det blir bättre än min Dell XPS som egentligen är favoriten i laptop "arsenalen" trots sina brister. Svårt att tänka mig att de lyckas få en ARM baserad gå lika varmt och kort batteritid.

Därav att jag inväntar tester. Men får de till det någorlunda är jag nog tillräckligt nöjd för att byta ut både XPS (gärna mot en ny XPS) och MBA.

Köpte och använder min MBA M1 som en ren Firefox dator med lite lättare spel i Steam när suget faller på. Jag har en tillräckligt kapabel surfplatta men vill ha något med tangentbord.

Bryr mig inte så mycket om prestandan personligen i en enklare laptop. Men får vi ARM på skrivbordet så vill jag se produkter som pressar prestanda maximalt, men även enklare produkter förstås. Och ifall någon läser och tänker dra fram Apples stationära så är jag totalt ointresserad, det som är intressantast här är att kunna köra Windows såväl som Linux och inte vara inlåst i Apples ekosystem.

Det är begripligt att Microsoft jämför mot Apple, deras marknad är ju nästan helt byggd på x86, så att kasta intel och AMD under bussen var nog inget som kändes som en god idé. Men i gengäld blev det här misslyckad PR - att utelämna energieffektivitet, pris eller pris/prestanda utan istället paradera en måttlig vinst i multitrådade benchmarks blir som att hypa en ny superbil på att den "har plats för TVÅ reservhjul!" … och sedan tystnad. Marknadssegmentet ägnar sig inte åt att köra Cinebench, så det lämnar intrycket att den nya produkten är sämre på allt som faktiskt betyder något.

Utom, naturligtvis, att köra Windowsprogram. Det hade varit mycket bättre om Qualcomm gjort propagandan, och hade kunnat göra lite relevantare jämförelser mot x86 alternativen.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av EntropyQ3:

När de inte ens i sin egen pre-release propaganda säger något om energieffektiviteten, så är det naturligt att gissa att den inte är på samma nivå som Apples produkter. Det är ju den som tillåter den attraktiva kombinationen av god prestanda också vid batteridrift, nätta mått och vikt, och bra batterilivslängd.
En 14900KS är också snabbare än en M3. Det är liksom inte vad det handlar om i segmentet.

Qualcomm hade event i NY för press och influensers, där visade man några begränsade energieffektivitetssiffror

Ser ut som M3 kommer vara perf/W kungen. Positiva ändå är att Snapdragon X Elite (vid 23 W TDP) är mer jämförbar med M3 Pro i MT prestanda och den verkar även matcha M3 Pro i perf/W.

Problemet för Qualcomm är att M3 serien har bättre ST-prestanda (och ST är och lär förbli långt viktigare än MT på desktop). Vidare ligger GPU hos Snapdragon X Elite på M3 nivå, M3 Pro är ju ungefär dubbelt så snabb GPU-mässigt.

"Killer Feature" hos Snapdragon X Elite verkar i det korta loppet vara AI. Dess NPU är långt snabbare än Apples, AMDs och Intels. NY-eventet visade också att Qualcomm verkar jobbat hårt med att också utnyttja denna NPU i program som Davinci Resolve, man visade något ljudstudio program (har noll koll på den branchen, så säger mig inget) och även lokala LLMs (sista är helt klart vettigt, LLMs är användbara i programutveckling men många företag lär inte vilja köra molntjänster för detta utan hålla informationen lokalt, det för att inte läcka IP).

GPU i M3 Pro/Max och dGPUer har bättre AI-prestanda, men dessa NPUer är långt mer energieffektiva och passar därför bärbara bättre.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Tauri85:

Varför pratas det bara om laptops? Är inte desktop värt att satsa på med ARM arkitekturen?

Njae, inte än.
Kollar man prestandan på Apples stationära, så ser man att processorn inte utklassar alternativen från Intel och AMD på stationära. I många fall kan man få mer prestanda med normala kretsar från Intel och AMD.
Prismässigt, mot just Apple, så vinner även Intel och AMD datorer mot Apples stationära, om man söker bra prestanda.
Nackdelen med Intel/AMD är att dom drar betydligt mer energi, och utvecklar betydligt mer värme.

Fördelarna idag är alltså bra prestanda per watt, och ett mindre behov av kylning.
Vilket ger väldigt stora fördelar i bärbart, där man får bra batteriprestanda och kan bygga kompaktare för att behovet av en kraftfull kylare inte behövs.

Men med rätt prissättning och vettig konfiguration, så finns det absolut kategorier inom stationärt där ARM absolut redan idag kan vara ett vettigt alternativ. Det finns en marknad för kompakta datorer utan bästa prestandan.

Tittar man på Apple, så finn det en sak som verkligen begränsar användningsområdena, och det är priset på RAM och SSD.
Har man behov av större mängd RAM och SSD, så sticker priserna på Apples stationära iväg långt bortom Intel/AMD baserade datorer.
För mig som är inom musikproduktions-segmentet så, trots priset, så är Apples bärbara utan konkurrens. Det finns i princip inga andra bärbara som inte innebär en väldig kompromiss i hur man arbetar. Dels kan dom göra mycket utan fläkten, sen är prestandan klart bättre än Intel/AMDs kretsar faktiskt avsedda för bärbara datorer. Intel/AMD har en mellankategori av processorer som drar för mycket för att ge bra batteriprestanda och som kräver ordentlig kylning för att vara bärbart, och så finns det "bärbara" med kretsar för stationärt.

Men när det gäller stationärt så handlar det om hur man kan lösa kylningen och om man kanske kan placera dator i annat rum.
Musikproduktion behöver mycket RAM, med innehåll som är tillgängligt, man tömmer liksom helst inte RAM-minnet medan man jobbar med en låt (det finns sätt att göra detta, men det är inte önskvärt). Det spelar alltså mindre roll om Apples vassaste chip skriver och läser RAM 4 gånger snabbare än intel/amds konsumentplattformar, då RAM-hastigheten bara gör att man kan klara sig med mindre RAM, om det är en buffert som man skriver till, som man sedan tömmer. Det är alltså inte nödvändigtvis så att integrerat RAM, på grund av deras högre läs/skriv prestanda gör så stor skillnad. Men om andra kan erbjuda större mängder integrerat RAM, till vettiga priser så är det ändå att föredra, då det ändå är många processer som blir snabbare om RAM minnet är snabbare.

Man behöver också en rimlig mängd snabb lagring för systemet. I Apples datorer som saknar interna expansions-platser/utbytbar main drive, så skulle jag säga att man minst bör köpa 2TB, vilket i dagsläget inte är grundkonfigurationen i någon av deras datorer, vilket gör att man måste betala extra för lagringen, och där tar apple också ordentligt betalt.
Vid 2TB, och musikproduktion, så behöver man fortfarande externa diskar, men det finns relativt bra prissatta USD SSD som ändå har ok prestanda. Och det finns externa chassin för att sätta in snabba SSD, för ännu högre prestanda för externa USB SSD, men då kostar dom närmare vad Apple tar för lagring.

Detta är något som det kanske kan komma alternativ för, genom moderkort med expansionsplatser för standardkomponenter, eller betydligt mer konkurrenskraftig prissättning på RAM och SSD som integreras.
Men det förutsätter också att det kommer alternativa ARM lösningar för desktop som konkurrerar med Apples desktop-lösningar, eller ens Apples kretsar med bästa prestanda som dom har i bärbara lösningar.
Det är inte den typen av kretsar som det pratas om här.

Så det kan tänkas att allt man får är Macbook Air liknande prestanda. Med expansionsplatser eller mer konkurrenskraftiga priser för RAM och SSD, så innebär det att man kanske kan få en bärbar som fungerar för musikproduktion på ett sätt man inte kan få utanför apples ekosystem idag. Men vi talar inte ett prestandamonster, utan bara klart bättre lösning än vad som finns idag. Det vill säga att man kan göra överraskande mycket för att vara bärbart, men man kommer att märka av begränsningar när man jobbar med större projekt.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Qualcomm hade event i NY för press och influensers, där visade man några begränsade energieffektivitetssiffror

https://cdn.sweclockers.com/forum/bild/25166?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvZm9ydW1cL2JpbGRcLzI1MTY2IiwiZmlsdGVycyI6WyJ0PXRodW1iIl0sInBhcmFtcyI6eyJrZXkiOiI5MTlGOTE3My0xNkIwLTQ4RTktODg0My0wRDUxOTY5QzY4OEEifSwia2V5IjoiNmY4YjExODY4ZjM4M2JhNDU3YmVlYzY2ZTc5ZjY5YjYifQ%3D%3D

Ser ut som M3 kommer vara perf/W kungen. Positiva ändå är att Snapdragon X Elite (vid 23 W TDP) är mer jämförbar med M3 Pro i MT prestanda och den verkar även matcha M3 Pro i perf/W.

Problemet för Qualcomm är att M3 serien har bättre ST-prestanda (och ST är och lär förbli långt viktigare än MT på desktop). Vidare ligger GPU hos Snapdragon X Elite på M3 nivå, M3 Pro är ju ungefär dubbelt så snabb GPU-mässigt.

"Killer Feature" hos Snapdragon X Elite verkar i det korta loppet vara AI. Dess NPU är långt snabbare än Apples, AMDs och Intels. NY-eventet visade också att Qualcomm verkar jobbat hårt med att också utnyttja denna NPU i program som Davinci Resolve, man visade något ljudstudio program (har noll koll på den branchen, så säger mig inget) och även lokala LLMs (sista är helt klart vettigt, LLMs är användbara i programutveckling men många företag lär inte vilja köra molntjänster för detta utan hålla informationen lokalt, det för att inte läcka IP).

GPU i M3 Pro/Max och dGPUer har bättre AI-prestanda, men dessa NPUer är långt mer energieffektiva och passar därför bärbara bättre.

Det där ser inte helt övertygande ut.
För det beror ju helt på hur kärnorna presterar, och hur systemet kan dra nytta av det.
Inom musikproduktion i alla fall, så verkar det inte som själva musikmjukvarorna kan nyttja kombinationen av prestanda och effektivitetskärnor, även med Apples egna logic, så använda typ inte effektivitetskärnorna alls. Jag vet inte om det är skillnad i windows. Om dom har högre prestanda per Watt mot Apples M pro-serie, så oroar jag mig för konfigurationen av kärnor. För det känns osannolikt att dom slår Apple när det gäller prestanda per watt på prestandakärnorna, vilket i så fall antyder att den där jämförelsen är baserad på en konfiguration med färre prestandakärnor, vilket alltså kan vara förödande för real-world prestanda.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Qualcomm hade event i NY för press och influensers, där visade man några begränsade energieffektivitetssiffror

https://cdn.sweclockers.com/forum/bild/25166?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvZm9ydW1cL2JpbGRcLzI1MTY2IiwiZmlsdGVycyI6WyJ0PXRodW1iIl0sInBhcmFtcyI6eyJrZXkiOiI5MTlGOTE3My0xNkIwLTQ4RTktODg0My0wRDUxOTY5QzY4OEEifSwia2V5IjoiNmY4YjExODY4ZjM4M2JhNDU3YmVlYzY2ZTc5ZjY5YjYifQ%3D%3D

Ser ut som M3 kommer vara perf/W kungen. Positiva ändå är att Snapdragon X Elite (vid 23 W TDP) är mer jämförbar med M3 Pro i MT prestanda och den verkar även matcha M3 Pro i perf/W.

Problemet för Qualcomm är att M3 serien har bättre ST-prestanda (och ST är och lär förbli långt viktigare än MT på desktop). Vidare ligger GPU hos Snapdragon X Elite på M3 nivå, M3 Pro är ju ungefär dubbelt så snabb GPU-mässigt.

"Killer Feature" hos Snapdragon X Elite verkar i det korta loppet vara AI. Dess NPU är långt snabbare än Apples, AMDs och Intels. NY-eventet visade också att Qualcomm verkar jobbat hårt med att också utnyttja denna NPU i program som Davinci Resolve, man visade något ljudstudio program (har noll koll på den branchen, så säger mig inget) och även lokala LLMs (sista är helt klart vettigt, LLMs är användbara i programutveckling men många företag lär inte vilja köra molntjänster för detta utan hålla informationen lokalt, det för att inte läcka IP).

GPU i M3 Pro/Max och dGPUer har bättre AI-prestanda, men dessa NPUer är långt mer energieffektiva och passar därför bärbara bättre.

Sedan är ju Snapdragon X Elite tillverkard i 4nm inte 3nm som M3.
Sedan kör ju M3 i MacOS de andra kör i Windows, benchmark program går olika bra i olika OS.
Problematiskt att jämföra olika plattformar.

Slutligtvis så kommer Snapdragon X Elite kommer tävla mot M4, Zen 5 och Arrow Lake/Lunar Lake, så jag tror den kommer vara sist i prestanda racet. Dock kommer den kunna vara betydligt energi effektivare än AMD/intel, om än långsammare.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av zetruz:

Den påstådda läckan sade ju inte bara att de "utvärderat" ARM64, utan rätt och slätt inte ännu har bestämt sig för om de ska köra x86-64 (via Zen 6) eller ARM64. Länkklick!
Sedan vet jag inte hur trovärdig läckan är, men jag tycker det är viktigt att påpeka att det i den påstådda läckan presenterades som en diskussion utan förutfattad slutsats. Sedan kan det ju finnas väldigt starka krafter som i praktiken redan har bestämt sig, och man kan ju argumentera för att en sådan indikation är att man redan har den processorn bestämd (tillverkare och generation). Man kan väl alltid hoppas.

Man får hoppas

Skrivet av JonHolstein:

Det där ser inte helt övertygande ut.
För det beror ju helt på hur kärnorna presterar, och hur systemet kan dra nytta av det.
Inom musikproduktion i alla fall, så verkar det inte som själva musikmjukvarorna kan nyttja kombinationen av prestanda och effektivitetskärnor, även med Apples egna logic, så använda typ inte effektivitetskärnorna alls. Jag vet inte om det är skillnad i windows. Om dom har högre prestanda per Watt mot Apples M pro-serie, så oroar jag mig för konfigurationen av kärnor. För det känns osannolikt att dom slår Apple när det gäller prestanda per watt på prestandakärnorna, vilket i så fall antyder att den där jämförelsen är baserad på en konfiguration med färre prestandakärnor, vilket alltså kan vara förödande för real-world prestanda.

Här kanske ändå Qualcomm tänkt till. Windows verkar fortfarande inte var helt övertygande i dess hantering av asymmetriska CPUer, även om det blivit mycket bättre med Windows 11.

Snapdragon X Elite överraskade lite i att den faktisk bara har "prestandakärnor", specifikt 12 st. Så ur den aspekten lär inte Windows ha något problem med designen. Den har ju inte ens SMT, vilket i viss mån är en form av asymmetri.

Och angående Apple: MacOS verkar prioritera de små kärnor hårt till att köra bakgrundsuppgifter, medan det man kör i förgrunden nästan uteslutande går på de snabba kärnorna. Nog helt helt rätt prioriterat på en bärbar dator, men precis som Intels E-kärnor är Apple E-kärnor faktiskt rätt snabba så de ger ett värdefullt tillskott till t.ex. kompilering på de enklare modellerna med 4+4 konfiguration (mindre viktigt på Pro/Max som har 8+2, 10+4 och 12+4).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Finns inget som hindrar att man fortsätter med AMDs GPUer. Både Microsoft och Nintendo har ju använt AMD/ATI GPU ihop med PowerPC, Samsung använder RDNA i de två senaste generationerna av Exynos ihop med just ARM64.

Men tror tyvärr det blir en generation till konsoler med x86_64, rimligen har de redan kommit en bit på vägen och lär inte vara gratis att göra större förändringar i HW när man passerat planeringsstadiet. Annars är konsoler ett bra exempel på där man får fin utväxling på en CPU med betydligt högre perf/W, mer effekt kan skickas till GPU med för samma CPU-prestanda.

Finns i.o.f.s. rykten att Microsoft utvärderat ARM64 för nästa generation, men ska man tro ryktena där är kanske första frågan om det överhuvudtaget blir någon mer Xbox.

Apple har ju enhetligt minne och kombinerad CPU/GPU, men det verkar inte vara fallet här. Vad kommer det innebära i längden?

Det känns som att Apples strategi get utmärkta laptops men verkar ju slå i taket när man skall skala upp det till större arbetsstationer eftersom det blir för dyrt om man behöver mer minne eller flera grafikkärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Apple har ju enhetligt minne och kombinerad CPU/GPU, men det verkar inte vara fallet här. Vad kommer det innebära i längden?

Det känns som att Apples strategi get utmärkta laptops men verkar ju slå i taket när man skall skala upp det till större arbetsstationer eftersom det blir för dyrt om man behöver mer minne eller flera grafikkärnor.

Dyrt för att skala upp? Att köra en stor mängd VRAM i en M* Ultra är ju klart mycket billigare än motsvarande mängd VRAM från Nvidia. Detta blir ju helt uppenbart om man leker med Machine Learning som LLM etc. där man behöver 100GB+ i VRAM. Datacenter-kort från nvidia kostar offantligt mycket mer om man behöver den mängden minne. Och för workloads som LLM är det en rejäl prestandaförlust att sprida lasten på flera olika GPUer som inte delar minne.

Det som håller tillbaka Apple just nu är snarare att de ännu inte släppt den CPU/GPU det talats om länge som är 4st Max-cpuer som sitter ihop. Alltså 2x Ultra. Samt att nu när det är 3e generationen börjar minnesbandbredden på 800GB/s bli lite i nederkant.

Priset för prestandan man får i en Mac Studio är definitivt inte högre för arbetsstationer om man jämför med motsvarande VRAM från Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Dyrt för att skala upp? Att köra en stor mängd VRAM i en M* Ultra är ju klart mycket billigare än motsvarande mängd VRAM från Nvidia..

Jag menade dyrt för Apple, de kan inte erbjuda mer minne än 192GB vilket är för lite för många ändamål. Det är ju ingen tröst att Apple levererar bra pris/prestanda upp till en gräns om du passerar den gränsen. Även om Apple kommer med ett nytt chip som har mer minne måste du slänga hela burken, på en modulär plattform kan du byta grafikkorten eller köpa mer minne istället.

Innan senaste Mac Pro lanserades spekulerades det ju i att de kanske ändå skulle komma med stöd för uppgraderbart minne eller GPU till M-plattformen men det verkar de inte göra. Om Qualcomm gör det så kommer de ha en fördel i möjligheten att skala upp högre än Apple kan göra.

Detta kan ändra sig på WWDC redan i sommar förstås.

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll vilken prestanda som Microsoft har på sina ARM-processorer om jag tvingas använda windows så avstår jag mer än gärna.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Om det finns bra stöd för linux så kan jag tänka mig en som andra dator vid sidan av min Mac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tror det är ett betydligt utgångsläge än 2012 för Windows RT och 2017 när Windows 10 lanserades med ARM-stöd men det kommer gå segt väldigt segt. De flesta stannar nog kvar på x86 för bakåtkompatibliteten och att de flesta program redan finns till x86. Nu tror jag Yoshman kommer hoppa in och förklara att så inte är fallet men jag tror jag har rätt.

Det är nog inte många utvecklare som orkar gå in och koda nya versioner bara för att Qualcomm släpper begränsade bärbara med deras egna chip.

De behöver inte stanna vid x86, jag har inte använt någon applikation "än" som jag använder vilket är endel som inte funkat klanderfritt genom emuleringen då via OS X med M2 -> Virtuel windows 11 Arm -> x86 App.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9