Permalänk

Har jag köpt fel RAM?

ÄR i processen att köpa en ny rigg i AM5 plattformen. Eftersom jag inte byggt på flera år så har det varit mycket att komma ikapp med men något jag inte blir klok på är vilka RAM stickor jag behöver/borde ha till min rigg. Jag haffade dessa DDR5 stickor på inets fyndhörna.

Detta eftersom jag läst att det spelar mindre roll vilka jag väljer så länge de är DDR5 @ 6000 mHz cl 30-36.
Sen läste jag att om jag vill få ut full potential ska jag kolla på moderkortets compatibility-lista för att se vilka stickor som kan köras i XMP/Expo och därav få ut full potential. Stickorna fanns inte med.
Sen läste jag att stickorna jag valt är identiska med några andra som finns med på MOBO-comp listan så det funkar ändå.

Jag blir inte klok. Borde jag returnera stickorna och köpa några andra eller behålla dem? Jag är villig att lägga någon hundring extra om det faktiskt gör någon skillnad men jag vet inte om det är värt. Hjälp mig med eran oändliga kunskap Sweclockers!

Här är riggen så helheten blir tydlig:
Chassi: Fractal North Mesh
MOBO: MSI MAG B650 Tomahawk wifi
GPU: ASUS TUF 7900 XT OC
CPU: R7 7800x3d
RAM: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL32 Flare X5
PSU: Corsair RM1000x

Bästa hälsningar,
Daniel

Rubrik smått justerad. // MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av danielolo:

ÄR i processen att köpa en ny rigg i AM5 plattformen. Eftersom jag inte byggt på flera år så har det varit mycket att komma ikapp med men något jag inte blir klok på är vilka RAM stickor jag behöver/borde ha till min rigg. Jag haffade dessa DDR5 stickor på inets fyndhörna.

Detta eftersom jag läst att det spelar mindre roll vilka jag väljer så länge de är DDR5 @ 6000 mHz cl 30-36.
Sen läste jag att om jag vill få ut full potential ska jag kolla på moderkortets compatibility-lista för att se vilka stickor som kan köras i XMP/Expo och därav få ut full potential. Stickorna fanns inte med.
Sen läste jag att stickorna jag valt är identiska med några andra som finns med på MOBO-comp listan så det funkar ändå.

Jag blir inte klok. Borde jag returnera stickorna och köpa några andra eller behålla dem? Jag är villig att lägga någon hundring extra om det faktiskt gör någon skillnad men jag vet inte om det är värt. Hjälp mig med eran oändliga kunskap Sweclockers!

Här är riggen så helheten blir tydlig:
Chassi: Fractal North Mesh
MOBO: MSI MAG B650 Tomahawk wifi
GPU: ASUS TUF 7900 XT OC
CPU: R7 7800x3d
RAM: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL32 Flare X5
PSU: Corsair RM1000x

Bästa hälsningar,
Daniel

Prova om expo fungerar, om det gör det så är de bara att tuta och köra samt hålla tummarna, skulle det bli strul efter någon månad med datorn så vet du vad felet förmodligen är

Om stickorna är med i listan eller inte gör absolut ingen skillnad alls när det kommer till prestanda, ökar bara chansen att expo profilen fungerar.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Prova. Jag är inte helt säkert, men deras compatalibity list är bara verifierade stickor. Dom kan inte testa alla antar jag. Det betyder inte att andra inte fungerar, bara att dom på listan fungerar som dom ska.