Bästa grafikkortsköpet i april 2024

Permalänk
Medlem

Grafikkort för 4K spelande utelämnade den här gången eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Bluescreens i EVE Online pga en känd drivrutinsbugg som orsakar en minnesläcka i drivrutinen när Picture in Picture grafik visades (som att visa en 3d-modell av ett skepp eller öppna NES store) dödade AMD som grafikkort för min del fullständigt. Inte en bugg i Eve Online, utan en bugg i drivrutinerna som CCP försökt få AMD att fixa sedan 2019.

En dålig upplevelse och du blev jätte ledsen på AMD pga det

Jag säger inte att det är rätt av AMD, men då finns det inget för dig att köpa längre? För alla tillverkare lider av någon form av misslyckande någonstans?

Ingen är perfekt.

Jag har dock AMD i alla system här hemma och mina vänner kör också med AMD, än så länge inga problem.. har det varit problem är det 99% fel på RAM (Expo, XMP) som AMD oftast får skulden för.

Men det hjälper såklart inte ditt problem med just spelet EVE i PiP-läge, typ du är väl den enda i världen som kör PiP i EVE så AMD känner väl sig inte piskade att fixa problemet ASAP

Men helt klart ett drygt problem för din del.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Hakinger:

att man idag kan få en 7900 för 300kr mindre än man betalade för 7800

7900 GRE är marginellt bättre än 7800 XT (särskilt nu då AMD löst den tidigare överklockningsspärren), så det är inte på något sätt motsvarande ett 7900 XT(X).

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Det borde vara fler/oftare sådana här artiklar. Och gärna heltäckande, 1080p->4k

Permalänk
Medlem

Kanonartikel, bra avvägt med återförsäljare.

Ett par påpekanden bara.

-RX6750XT finns för 4227Kr på Amazon och säljs av NR info, vilket gör det billigare än 6700XT.

-Intressant hur A750 knaprar in på RTX4060 när man höjer upplösningen 82/67 -> 78/70 ->74/70 och värt att påpeka att A750 håller jämna steg med RTX4060 i strålspårning och uppskalning (XeSS 1.3 Beta, finns ute nu och funkar på Radeon och GTX-kort)

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Bra artikel, även om det är lite deprimerande att se priset på kortet, AMD Radeon 7800XT som man köpte i vintras rasat med 1300:- kr och att man idag kan få en 7900 för 300kr mindre än man betalade för 7800

Finns ju lite olika sätt att se på det också. Du har ju fått ett par månader med vad kortet du har erbjuder prestandamässigt. Prisändringar sker ju alltid men lite surt förstås.

Men förstår dig, hellre 7900 kortet än 7800 just prestandamässigt. Men samtidigt hade du fått vänta ett par månader till istället utan att veta om priset faktiskt går ner eller rent av uppåt.

Men jag är lite osäker, resonerar ibland lite annorlunda kanske men tycker ändå det finns ett värde i uppgradering i sig man lätt kan glömma. Vill man spela värdesätter man ju prestandaförbättringen med.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Finns ju lite olika sätt att se på det också. Du har ju fått ett par månader med vad kortet du har erbjuder prestandamässigt. Prisändringar sker ju alltid men lite surt förstås.

Men förstår dig, hellre 7900 kortet än 7800 just prestandamässigt. Men samtidigt hade du fått vänta ett par månader till istället utan att veta om priset faktiskt går ner eller rent av uppåt.

Men jag är lite osäker, resonerar ibland lite annorlunda kanske men tycker ändå det finns ett värde i uppgradering i sig man lätt kan glömma. Vill man spela värdesätter man ju prestandaförbättringen med.

Jo jag vet, jag har tyvärr svårt att vara cool innan jag köper grejer, jag vill ha det samtidigt som jag kommer på att jag vill ha det jag vet ju att priserna går ner så småningom, även om jag inte trodde att det skulle ske så snabbt. Men jag är naturligtvis nöjd med kortet, kan nu köra 4K och högsta settings med FPS runt 100 och mer beroende på spel.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk

Härlig artikel!

Jag skulle vilja se en jämförelse vad äldre kort t ex 1080/2080/3080 hade haft för pris för att få samma PPK som det nya kortet med högst PPK. Är det ens möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

EVE använder PiP på flera ställen, det är en del av deras UI system. Det är en känd bugg sedan länge och har man inte tillräckligt med VRAM ledigt när AMDs drivrutin buggar ur får man antingen fryslagg och det släpper, eller fryslagg och bluescreen. Vilket händer när man kör fyra-fem klienter samtidigt väldigt enkelt. Räcker med att råka öppna fel meny och bluescreen. Helt 100% orsakat av AMDs drivrutiner.

AMD har helt enkelt inte resurserna att konkurrera med varken Nvidia eller Intel när det kommer till drivrutiner och fixa problem.

Vilket även återspeglas i försäljningarna. Med ett AMD kort vet man att det kommer bli problem, någonstans med någon mjukvara och något spel. Det sitter i folk globalt, AMDs historik och hur dåliga deras drivrutiner är än idag. Själv tycker jag det är synd för hårdvaran känns gedigen av min erfarenhet. Men drivrutinerna har alltid vart och är fortfarande under all kritik. Vilket tar bort AMD som ett alternativ, oavsett pris/prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Intressant artikel, dock så borde konceptet kunna utvidgas att även ha med 2160p som blir allt vanligare samt även andra "laster" än spel, tex renderingar, encoding, Photoshop eller liknande.

Folding!!!

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av CrankyManky:

Härlig artikel!

Jag skulle vilja se en jämförelse vad äldre kort t ex 1080/2080/3080 hade haft för pris för att få samma PPK som det nya kortet med högst PPK. Är det ens möjligt?

RTX 3080 kan jag räkna ut i och med att det finns med i prestandaindex. Det behöver kosta 5350 kronor för att uppnå samma PPK som RX 6800-kortet i artikeln vid 1440p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Då det här är första gången vi gör den här typen av priskoll på grafikkort så skulle jag uppskatta feedback från er. Vill ni se mer av den här typen av artiklar? Ska jag skruva på upplägget eller känns det överskådligt?

En superbra, tillverkar- och återförsäljaroberoende artikel på Sweclockers. Jag slog vad med mig själv: Det måste vara Jonas. Det kan inte vara någon annan än Jonas.

Det var Jonas. Ensam.

TDP, minne och LxBxH saknades i tabellerna, annars perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

EVE använder PiP på flera ställen, det är en del av deras UI system. Det är en känd bugg sedan länge och har man inte tillräckligt med VRAM ledigt när AMDs drivrutin buggar ur får man antingen fryslagg och det släpper, eller fryslagg och bluescreen. Vilket händer när man kör fyra-fem klienter samtidigt väldigt enkelt. Räcker med att råka öppna fel meny och bluescreen. Helt 100% orsakat av AMDs drivrutiner.

AMD har helt enkelt inte resurserna att konkurrera med varken Nvidia eller Intel när det kommer till drivrutiner och fixa problem.

Vilket även återspeglas i försäljningarna. Med ett AMD kort vet man att det kommer bli problem, någonstans med någon mjukvara och något spel. Det sitter i folk globalt, AMDs historik och hur dåliga deras drivrutiner är än idag. Själv tycker jag det är synd för hårdvaran känns gedigen av min erfarenhet. Men drivrutinerna har alltid vart och är fortfarande under all kritik. Vilket tar bort AMD som ett alternativ, oavsett pris/prestanda.

Ursäkta men här kanske du tar i lite ? Use case eve med 5 klienter samtidigt är inte = amd drivisar är under all kritik 24/7 och för all framtid.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

EVE använder PiP på flera ställen, det är en del av deras UI system. Det är en känd bugg sedan länge och har man inte tillräckligt med VRAM ledigt när AMDs drivrutin buggar ur får man antingen fryslagg och det släpper, eller fryslagg och bluescreen. Vilket händer när man kör fyra-fem klienter samtidigt väldigt enkelt. Räcker med att råka öppna fel meny och bluescreen. Helt 100% orsakat av AMDs drivrutiner.

AMD har helt enkelt inte resurserna att konkurrera med varken Nvidia eller Intel när det kommer till drivrutiner och fixa problem.

Vilket även återspeglas i försäljningarna. Med ett AMD kort vet man att det kommer bli problem, någonstans med någon mjukvara och något spel. Det sitter i folk globalt, AMDs historik och hur dåliga deras drivrutiner är än idag. Själv tycker jag det är synd för hårdvaran känns gedigen av min erfarenhet. Men drivrutinerna har alltid vart och är fortfarande under all kritik. Vilket tar bort AMD som ett alternativ, oavsett pris/prestanda.

Då förstår jag, jag kör liknande i spelet Everquest, många accounts på 2 datorer kopplade till en skärm, så kör PiP också. Dock är Eve större än EQ men EQ lider inte av några problem via drivrutiner, endast migrationen från dx9 till dx12 i nuläget.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem

Hoppas att PPK kommer att vara något som är standard på era tester.

Permalänk
Medlem

Prisjakt har blivit skräp...
Ev. Prisändringar {senaste tre mån.) på populär hårdvara kan väl visas med en kurva ? ... (som börskurserna.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

EVE använder PiP på flera ställen, det är en del av deras UI system. Det är en känd bugg sedan länge och har man inte tillräckligt med VRAM ledigt när AMDs drivrutin buggar ur får man antingen fryslagg och det släpper, eller fryslagg och bluescreen. Vilket händer när man kör fyra-fem klienter samtidigt väldigt enkelt. Räcker med att råka öppna fel meny och bluescreen. Helt 100% orsakat av AMDs drivrutiner.

AMD har helt enkelt inte resurserna att konkurrera med varken Nvidia eller Intel när det kommer till drivrutiner och fixa problem.

Vilket även återspeglas i försäljningarna. Med ett AMD kort vet man att det kommer bli problem, någonstans med någon mjukvara och något spel. Det sitter i folk globalt, AMDs historik och hur dåliga deras drivrutiner är än idag. Själv tycker jag det är synd för hårdvaran känns gedigen av min erfarenhet. Men drivrutinerna har alltid vart och är fortfarande under all kritik. Vilket tar bort AMD som ett alternativ, oavsett pris/prestanda.

Säger du det..

https://twitter.com/TechEpiphanyYT/status/1765632626746855649

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

AMD har helt enkelt inte resurserna att konkurrera med varken Nvidia eller Intel när det kommer till drivrutiner och fixa problem.

Eller....:)

https://www.guru3d.com/story/nvidia-advises-intel-raptor-lake...

NVIDIA has identified stability issues with Intel's 13th and 14th generation Raptor Lake Core processors, specifically within the high-performance, overclockable K-series models. These problems, which include system instability, video memory errors, game crashes, and failures to launch certain applications, have prompted NVIDIA to recommend that users experiencing such issues contact Intel directly for assistance. Intel has already established a dedicated support website to address these CPU stability concerns, which have been notably prevalent during demanding tasks such as gaming with Unreal Engine 5 or during intense shader compilation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Har ju ändå 100k spelare aktiva och 10m konton. Så litet är inte spelet iofs

Jo jag såg det sen.. Förvånansvärt många.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

En butik i Tyskland om sub 2k enheter, amd säljer dåligt. Syns på deras kvartalsrapporter där Gaming knappt har någon vinst %

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spurs89:

Eller....:)

https://www.guru3d.com/story/nvidia-advises-intel-raptor-lake...

NVIDIA has identified stability issues with Intel's 13th and 14th generation Raptor Lake Core processors, specifically within the high-performance, overclockable K-series models. These problems, which include system instability, video memory errors, game crashes, and failures to launch certain applications, have prompted NVIDIA to recommend that users experiencing such issues contact Intel directly for assistance. Intel has already established a dedicated support website to address these CPU stability concerns, which have been notably prevalent during demanding tasks such as gaming with Unreal Engine 5 or during intense shader compilation.

Notera
Intel has already established a dedicated support website to address these CPU stability concerns, which have been notably prevalent during demanding tasks such as gaming with Unreal Engine 5 or during intense shader compilation. Although Intel has been aware of these issues since late February and is collaborating with partners to investigate

När satte AMD någonsin in resurser om det inte var kritiska fel i högprofil AAA spel som precis släppts? Och oftast får man leva med kritiska buggar för evigt.

Stänger man av inställningarna i moderkorten som pushar alla kärnor till max över intels specifikationer så kraschar det inte. Och de jobbar hårt på att åtgärda det nu innan UE5 spel blir aktuella.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

En butik i Tyskland om sub 2k enheter, amd säljer dåligt. Syns på deras kvartalsrapporter där Gaming knappt har någon vinst %

Länka gärna dina källor

Mindfacotry brukar spegla verkligheten mer än dina antaganden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Notera
Intel has already established a dedicated support website to address these CPU stability concerns, which have been notably prevalent during demanding tasks such as gaming with Unreal Engine 5 or during intense shader compilation. Although Intel has been aware of these issues since late February and is collaborating with partners to investigate

När satte AMD någonsin in resurser om det inte var kritiska fel i högprofil AAA spel som precis släppts? Och oftast får man leva med kritiska buggar för evigt.

Stänger man av inställningarna i moderkorten som pushar alla kärnor till max över intels specifikationer så kraschar det inte. Och de jobbar hårt på att åtgärda det nu innan UE5 spel blir aktuella.

Kan du länka villa inställningar man måste stänga av?

Permalänk
Medlem

Mycket bra artikel! Enda jag tänkte på att RX 6600 inte fanns på listan. Jag håller själv koll på alla dessa kort på ett liknande sätt och då är den mycket högt rankad. Är också enda valet för under 3000kr om man inte vill köpa från amazon marketplace.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spurs89:

Länka gärna dina källor

Om vi bortser från swec artiklar om deras Y o Y rapporter
Det är deras gaming (gpu+konsol) som har det jobbigt.

https://www.fool.com/investing/2024/02/03/amds-gaming-busines....

https://www.amd.com/en/newsroom/press-releases/2024-1-30-amd-...

"Gaming segment revenue was $1.4 billion, down 17% year-over-year and 9% sequentially, due to a decrease in semi-custom revenue, partially offset by an increase in AMD Radeon™ GPU sales.
For 2023, Gaming segment revenue was $6.2 billion, down 9% compared to the prior year primarily due to lower semi-custom sales. "

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jättebra artikel, hade varit lite roligt att se ppk för de dyra korten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spurs89:

Kan du länka villa inställningar man måste stänga av?

För Asus heter det MultiCore Enhancement och är på som standard. Söker du specifik hjälp med ditt system rekommenderar jag att du skapar en tråd i forumet då det är väldigt offtopic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om vi bortser från swec artiklar om deras Y o Y rapporter
Det är deras gaming (gpu+konsol) som har det jobbigt.

https://www.fool.com/investing/2024/02/03/amds-gaming-busines....

https://www.amd.com/en/newsroom/press-releases/2024-1-30-amd-...

"Gaming segment revenue was $1.4 billion, down 17% year-over-year and 9% sequentially, due to a decrease in semi-custom revenue, partially offset by an increase in AMD Radeon™ GPU sales.
For 2023, Gaming segment revenue was $6.2 billion, down 9% compared to the prior year primarily due to lower semi-custom sales. "

Vi provar igen och ser om du förstår bättre denna gången.

Kan du länka siffror som visar att AMD säljer mycket färre kort än Nvidia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

För Asus heter det MultiCore Enhancement och är på som standard. Söker du specifik hjälp med ditt system rekommenderar jag att du skapar en tråd i forumet då det är väldigt offtopic.

Istället för att sitta och hitta på saker så kanske du nästa gång kan länka till riktig fakta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spurs89:

Vi provar igen och ser om du förstår bättre denna gången.

Kan du länka siffror som visar att AMD säljer mycket färre kort än Nvidia?

https://www.tomshardware.com/pc-components/gpus/gpu-sales-saw...

19% amd 80% nvidia är market share på försäljningen... 1 % Intel

Dock borde du se över hur du svarar, en års redovisning visar svart på vitt om hur deras läge ser ut

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25