Veckans fråga: Möss eller ljud – Vad lägger du mest pengar på?

Permalänk
Medlem

av dessa alternativ definitivt ljud. skärmar är det som byts oftast senaste 10 åren annars. gjorts väldigt stora framtsteg där i bildkvalitet och upplevelse.
21:9 passar mig väldigt bra. synd bara att man inte kan köpa en 21:9 tv. så mycket död yta på 16:9 tv när man ser på film.
hypad som fan för oled 45" 21:9 "5k" 240hz panelerna som ska börja tillverkas i q4 Hoppas priset inte sticker iväg alldeles för mycket.

Permalänk
Medlem

Skärm, alltid skärm, men räknas inte som kringutrustning kanske?

Ljud i så fall på plats 1, tangentbord 2 (man måste ha en trevlig skrivupplevelse) och mus 3 plats!

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Hmm. Enskilt dyrast är högtalarna (Acoustic Energy AE1 Active). Men totalt sett har jag lagt mest pengar på tangentbord (dyrt med custom).

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Alltså det är ju svårt att svara på, min stol, headset, högtalare ligger alla på ungefär samma pris (2000-2500 kr rabatterat), och mus, tangentbord, mikrofon ungefär samma (900-1200 kr styck)

Permalänk
Medlem

usch, svår fråga. lägger egentligen typ ungefär lika mycket på allt? har en ungefär max gräns på 800-1200 på datortillbehör oavsett typ. köper oftast också endast under rea så även om det är en tngtbord som annars kostar 2000kr så betalar jag liksom 1000kr max.

Men om jag skulle killgissa så kanske jag ger liiiite mer för tangentbord över lag? men vi snackar en hundring eller två liksom.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Skärmen om den hade varit med på listan, de andea sakerna som nämnts här har jag inte betalat mycket för (åtminstone senaste årtiondet), mest gamla grejer som levt länge (MX518, begagnat yamaha analog receiver, …)

Permalänk
Medlem

1'a plats: Hörlurar med extern hörlursförstärkare
2'a plats: Tangentbord
3'e plats: Stol

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min mus är en klassiker Logitech 502 hero vit används bara när jag spelar har flera år på nacken nu, ljudet är högsta datorklass😎 Logitech Z623 200w funderat på uppgradering till Z 906 men basen är riktigt bra på 623 så ja ljudet är viktigt..Använder inte hörlurar och har aldrig gjort (Bra att höra om huset är på väg att brinna upp) har man haft små barn så vet man att jävelskap händer bara när dom är tysta...☺️😉

Permalänk
Medlem

Ärligt talat typ inget av dom? Vet inte riktigt.

Har fortfarande samma tangentbord sedan länge - det funkar fortfarande bra och man kan enkelt ta bort tangenterna för att rengöra det till och från.

Om något kanske headset så den slits mest samt att man råkar tappa den ibland.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Väl räknar vi orginalpris, stolen, en kinnarps för runt 10 000, däremot fick jag den kriminellt billigt pga lite kontakter.

Annars typ mellan 1000-2000 kr för tangentbord och headset, under 1000 kr för mus.
Min 32:a betalade jag väl någonstans runt 3-4000 för.
Mina grejer har en tendens att hålla länge, ägt 3 möss sedan 2004 trots högt användande, är man lite snäll mot grejer och har lite flyt håller dem länge.

Mitt tangentbord hade jag haft i 10år, bytte pga jag ville ha tkl och inte driva frugan till vansinne mer med blåa brytare

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallem:

Ingenting av resterande kringutrustning är ens i närheten av lika dyrt som stolen från Herman Miller.

100% Stolen för mig också.
AG seating pilot i äkta skinn. En 24/7 stol med riktigt bra komfort. Gav halva priset på en utförsäljning.
Bortser man från min bildskärm så kommer inte ens det andra på listan ihop ifatt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Ljud, fast på udda väg.

Jag har ett mixerbord för att mixa ihop ljudet från mina olika datorer (klart man har flera) och styra fritt mellan enheter som går till hörlurar resp. högtalare som kostade en del. Sedan när jag hade det uppsatt kunde jag ju likväl köpa studio mikrofon, ordentliga hörlurar och studio-monitorer till högtalare. Kan erkänna att jag inte mixar ihop så mycket med det, men det är smidigt att inte behöva koppla om ljudkablar när man växlar mellan datorer.

Sedan var tangentbord på väg att komma ikapp ett tag när man byggde egna och beställde group-buy keycaps för massa tusen, men jag lugnade mig i tid för att ljudet ska trona kvar.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Riktigt bra högtalare (och sub) har man ju nästan för livet, ingen idé att snåla på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av person:

Hur förbrukar folk möss och tangentbord med 1 eller flera per år? Slår ni sönder dem? Sök hjälp isåfall

Jag personligen köper ny mus antingen för att jag vill testa eller prova på. Inga möss är förbrukade eller sönder. Snarare i nyskick. Sen de möss jag ej vill ha skänks här eller på andra ställen. Och vissa säljer jag.Samma med tangentbord. De som jag vill ha kvar går till min kollektion. Möss jag behåller till min kollektion är ex möss som wlmouse beast x då det är företagets första mus, har även första Finalmouse kvar i plast. Razer signature edition mm.

Vad andra gör har jag ingen aning om men här slås inget sönder 🤟

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallem:

Ingenting av resterande kringutrustning är ens i närheten av lika dyrt som stolen från Herman Miller.

Det går att fynda. Brorsan hittade en Håg capisco 8107 för 300 kr på second hand till mig. Kostar runt 15.000 ny, 8000 begagnad.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Skrivet av Mörksuggan:

Det går att fynda. Brorsan hittade en Håg capisco 8107 för 300 kr på second hand till mig. Kostar runt 15.000 ny, 8000 begagnad.

Japp, jag gjorde liknande deal för 6år sedan. De som inte klarar av Capisco säljer den till bra priser. Framförallt om de inte stod för utgifterna själva.

Permalänk
Medlem

Valde headset, men om jag inte fått låna hem en Kinnarps från jobbet sedan Covid och hemarbete så hade jag nog lagt mer på en bra stol att sitta på. Det kostar rätt mycket med en riktigt men det är otroligt värt det, särskilt när man blir lite äldre och kroppen inte tål hur mycket misshandel som helst som när man var 20.

Permalänk
Medlem

Möss, helt klart, för de går alltid sönder på ett eller annat sätt.
Antingen börjar scrollen dubbelscrolla, dubbelklickar den när man enkelklickar eller så slutar knapparna funka helt. Möss har så genomgående pissig kvalle oavsett märke, men framför allt sant för Razer. Spelar ingen roll hur mycket man betalar.

Permalänk
Medlem

Tangentbordet kostade mest (Steelseries Apex pro) men om ska sätta ett genomsnittet för mus,tangentbord och headset så är det runt 1200kr.

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A Gpu: MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: FD Power Supply Integra M 650WHd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem

Lätt stolen. Herman Miller Mirra, vill minnas runt 10000kr. lätt värt det!
Konstigt att skärm inte är med i omröstningen men stol är?
Iaf, skärmen kostade också en bit över 10k men jag räknar med att den håller 5-10 år till.

Ljud kör jag en sonos ray som datorhögtalare (optiskt in, funkar prima) och headsetet är ett par gamla bose q35 som troget tjänar vidare.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

Min stol definitivt. Dock har jag inget fancy pancy, men en Arozzi-stol för ca 2500 kr.

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Hedersmedlem

Det är svårt att avgöra med tanke på hur länge en del saker får hänga med. Men stol och ljud (högtalare) är det som får störst budget när det byts ut.

Tangentbord har jag en livstidsförbrukning redan, de var dock "gratis". Motsvarande nytt tangentbord skulle nog landa på cirka 2000kr styck.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Hörlurar och headset går alltid sönder i gångjärnen efter en tids användning. Det har för mig gällt både för dyra och billiga lurar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Beror på hur man ser det. Per inköpstillfälle eller över tid.
Stol Herman Miller Embody. Mest pengar vid ett tillfälle, men jag lägger mer pengar på möss, tangentbord och ljud över tid.
Stolen kommer räcka i 10 år. Ljud, tangentbord, möss och ljud. Bara musmattor blir några tusen över 10 år.

Men nu när skärmar blivit så grisigt dyra så lär väl mitt nästa skärminköp kosta mer än en Herman Miller stol.
Värdelösa krona.

Permalänk
Medlem

Dyrast enskilda är Kinnarps stolen, dyrast totalt 3st hörlurar

Permalänk

Denon pma 50
guldpläterad usb så klart 😉

Permalänk
Medlem

Annat (berätta i tråden)

Saknar monitor som svar på frågan...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

Senaste åren, möss. Totalt, tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag antar att skärm inte räknas i det här fallet? I så fall är det stolen, men det är ingen supermärkvärdig stol alls, kostade typ runt 3000:- eller nåt sånt. (skärmen gick på nästan 4000:- på BF rea). Är inte supernördig när det gäller någon form av kringutrustning, så i regel lägger jag inte jättemycket pengar på det.

Permalänk
Medlem

Stolen är väl det enskilt största inköpet på ca. 5500:-.

Har dock satsat mer totalt på ljudet eftersom jag även skapar musik. Har ett par Etyomitc ER4XR, Beyerdynamic DT 1770 Pro, DT 880 Pro samt ett par PreSonus Eris högtalare och ljud-interface för att koppla ihop det hela.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD