Googles nästa Chromecast får dubblerad lagring

Permalänk
Medlem

Kul!
Hoppas detta jagar på nvidia *lite* med en ny shield - tveksam att de bryr sig ens om denna.
Tycker min 2019 modell börjar bli lite seg i navigeringar, annars fungerar den bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

vad gör alla med chromecast? Det mesta finns väll redan i dagens smarta tv's eller har jag missat något?

Köpte en för rätt länge sedan att ha på hotellet vid resor men den fungerade inte utan wifi och kunde inte logga in på wifi sidor som hotell brukar ha så det fick bli en enhet som speglar telefon skärmen direkt till tv'n utan wifi istället. Glömt vad den hette. men idag känns alla dessa enheter överflödiga då allt finns i tv'n?

Jag vill inte ha reklam så jag kör en Nvidia Shild med egen launcher.
En väldigt avskalad och skön upplevelse jämfört med dagens TV full med reklam.

Permalänk

Aldrig sett anledningen till att välja en Chromecast över en AppleTv, billigare ja... sämre ja

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njakke:

Kul!
Hoppas detta jagar på nvidia *lite* med en ny shield - tveksam att de bryr sig ens om denna.
Tycker min 2019 modell börjar bli lite seg i navigeringar, annars fungerar den bra.

Rekommenderar dig att byta launcher. Gjorde väldigt stor skillnad på min Shield Pro. Jag bytte till Projectivy Launcher och ångrar bara att jag inte gjort det tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

vad gör alla med chromecast? Det mesta finns väll redan i dagens smarta tv's eller har jag missat något?

Köpte en för rätt länge sedan att ha på hotellet vid resor men den fungerade inte utan wifi och kunde inte logga in på wifi sidor som hotell brukar ha så det fick bli en enhet som speglar telefon skärmen direkt till tv'n utan wifi istället. Glömt vad den hette. men idag känns alla dessa enheter överflödiga då allt finns i tv'n?

I mitt fall tar CC både Jellyfin och Plex vilket min Samsung tv ej gör, som i sin tur av någon anlednings så buffrar filmer i tid och otid i Plex medan det funkar kalas bra via CC Jellyfin. Har ju även tillgång till hela Google Play biblioteket om man saknar någon app.

OnT:
Kul med en ny rackare har inte mycket och klaga på i det stora hela.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Aldrig sett anledningen till att välja en Chromecast över en AppleTv, billigare ja... sämre ja

För att de är billigare än Apple TV och nVidia Shield. Annars är givetvis dessa bättre produkter. Som så ofta så får man vad man betalar för. För många räcker dock en Chromecast utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Det är lätt gjort, man kan nyss har valt en film att kolla på eller nått och lagt dosan åt sidan sen kanske man ska byta ställning och man sätter sig på dosan eller mosar den med handen.

Eller så sätter man på något för att ha på i bakgrunden när man krånglar med annat, sen när man är klar att sätta sig ner så slår man ner röven på dosan.

Kan ligga under kudden, filten eller mellan dynorna också.

Om man lägger fjärren på soffbordet så är det ganska lätt att undvika sätta sig på soffbordet.
Men vad som helst kan väl hända antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Rekommenderar dig att byta launcher. Gjorde väldigt stor skillnad på min Shield Pro. Jag bytte till Projectivy Launcher och ångrar bara att jag inte gjort det tidigare.

Asså?
Värt att testa iaf, tack för tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Om man lägger fjärren på soffbordet så är det ganska lätt att undvika sätta sig på soffbordet.
Men vad som helst kan väl hända antar jag.

https://www.youtube.com/watch?v=FJ97I9u1i7M

https://www.youtube.com/watch?v=v9YMQrGnp8k

Har inget soffbord

Permalänk
Medlem

rekommenderar Projectivy Launcher för Android TV.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Google Chromecast''s fjärrkontroll måste vara den dummaste skit jag någonsin varit med om.

Jag har ändå små händer men riktigt svårt att få grepp om skiten, och powerknappen sitter nere till vänster?! WTF
Samt att "Enter" knappen är så sjukt liten så även jag med mina pianofingrar kommer åt fel knappt mer än sällan.

Apple TV fjärren är inte mycket bättre, så här används TV:ns fjärr till både Chromecast Google TV:n å Apple TV:n.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Tror man måste ha en Netflix knapp annars får man inte bli Netflix certifierad eller nått sånt, kanske kommer ihåg helt fel.

Vet inte om Netflix även betalar för att ha en knapp där.

Stör mig på Netflix knappen på min Shield TV, varje gång man råkar sätta sig på dosan så öppnar det Netflix.

Förut när jag nyttjade Netflix så tyckte jag det var supersmidigt med en knapp för att starta TV:n och gå direkt till Netflix med bara ett knapptryck. Likaså Disney+... uppskattade smidigheten och enkelheten.

Men nu när jag inte använt tjänsterna på dygt ett år så är knapparna lite överflödiga. Då tycker jag det hade varit bättre med ett antal knappar som jag själv hade kunnat få bestämma vad de ska användas till istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Förut när jag nyttjade Netflix så tyckte jag det var supersmidigt med en knapp för att starta TV:n och gå direkt till Netflix med bara ett knapptryck. Likaså Disney+... uppskattade smidigheten och enkelheten.

Men nu när jag inte använt tjänsterna på dygt ett år så är knapparna lite överflödiga. Då tycker jag det hade varit bättre med ett antal knappar som jag själv hade kunnat få bestämma vad de ska användas till istället.

som tidigare nämnt kan du ändra Netflix knappen till vad du vill.

https://play.google.com/store/apps/details?id=flar2.homebutto...

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Hm, jag köpte för ett litet tag sedan en Google Chromecast TV HD för typ 267kr på Amazon (rea och 100kr rabatt av nåt skäl), och är egentligen inte så värst imponerad direkt. Tanken var att ersätta en vanlig chromecast då denna börjat strula lite mer sedan jag installerade google home/nest/nånting.

Målbilden är att barnen ska kunna starta TVn, ta Google-fjärren, klicka sig in på Barnkanalen, och börja titta. Men, barnkanalen går ju inte att installera, bara SVT Play-appen. Det går att side-loada barnkanalen, men appen är inte anpassad för fjärrkontroll verkar det som. Att side-loada var ett projekt i sig då jag tänkte lägga några .apk på Google Drive, men, Google Drive gick ju inte att ansluta till. Onedrive gick däremot bra.

Kanske går det att få SVT-appen att autostarta på Barnkanalen (låter ju helt rimligt), får greja vidare med det.

Vi har kabel-TV via Comhem/Tele2/nåt i huset, det ser jag aldrig på, har inte ens box. Däremot en app i mobilen som kan casta till TVn. Den lade jag in i Google TVn. Men, det var något som inte ville funka med den heller. Kanske har för klent abonnemang från Comhem (gratis).

Passade på att avinstallera massa skräp, utrymmet är ju ganska begränsat. Disney+, Netflix, Viaplay, HBO, det tar jag hem efter behov. Nej, då laddades det hem igen.

Suck. Nåja. Den var iaf billig och jag ska nog få lämplig fason på den till slut. Kanske hade det varit bättre att köpa en Kina-box på Aliexpress. Shield är inget alternativ, den är säkert bra men helt annan prisklass.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

vad gör alla med chromecast? Det mesta finns väll redan i dagens smarta tv's eller har jag missat något?

Köpte en för rätt länge sedan att ha på hotellet vid resor men den fungerade inte utan wifi och kunde inte logga in på wifi sidor som hotell brukar ha så det fick bli en enhet som speglar telefon skärmen direkt till tv'n utan wifi istället. Glömt vad den hette. men idag känns alla dessa enheter överflödiga då allt finns i tv'n?

Beror på TV. Men det är ju närmast garanterat på de flesta märken att om det inte krånglar redan på en helt ny TV så kommer det börja efter bara ett par år när tillverkaren släppt flera nyare modeller och slutar uppdatera de ett par generationer efter.

Chromecast kanske inte är den bästa mediastreamern. Men den är garanterat en av de vanligaste och mest kompatibla som man kan räkna med funkar och stöds ett bra tag.

Bara som ett exempel har jag flera gånger råkat på "Denna titel kan inte spelas." På SVT av alla appar. Och på en inte särskilt gammal TV.

Sen finns det säkert de som använder den till mediastreamer eller de få spel som CC har. Båda dessa suger också på min TV åtminstone. Spelen är typ pajiga mobilspel i flash och alla mediaspelare är antingen nån skinnad scam eller Plex.

Går det inte att ha CCn på telefonens wifi? Inte testat, men borde ju funka även genom hotellets anslutning då om den har dual band i alla fall.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Kan man koppla nätverkssladd till dessa?
Inte ens med USB-C adapter, gissar jag?

Permalänk
Medlem

Den här produkten kanske inte alla behöver nu när Chromecast finns inbyggt i många bättre Smart-TVs.

Det jag hade hoppats på med en uppgradering av denna produkt är i stort sett det man erbjuder. Ökad lagring internt eftersom appar äter upp utrymme och förhoppningsvis en bättre fjärrkontroll där man själv kan ställa in vad knapparna ska göra efter behov. Att man väljer Amlogics s905x5 kretsen är inte konstigt då tidigare generation hade en s905x3 vilket förmodligen innebär smidig uppgradering och lätt att anpassa befintlig mjukvara etc.

Det jag hade önskat som förmodligen inte blir av är att man slog ihop denna uppgraderade enhet med Chromacast Audio så att man hade utgång för ljud. Även om priset varit något högre, det hade varit mer värt att få detta inkluderat.

https://www.cnx-software.com/2023/09/18/amlogic-s905x5-armv9-...

Där står lite mer om någon är intresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Stör mig på Netflix knappen på min Shield TV, varje gång man råkar sätta sig på dosan så öppnar det Netflix.

Det är därför som man mappar om den, klick->null och långt klick->Kodi

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Rekommenderar dig att byta launcher. Gjorde väldigt stor skillnad på min Shield Pro. Jag bytte till Projectivy Launcher och ångrar bara att jag inte gjort det tidigare.

Jag kör med originallaunchern utan uppdateringar och har autouppdatering avslaget. Försökte byta nån gång, men fick inte till det, men med originallauncher utan uppdateringar så slipper man ju reklam också.

Kör en 3:e parts launcher på Xiaomi S Boxen som mamma har. Jäkligt avskalat och nice. Tanten är 83 år och när Tele2 klantade sig så ingen bild fanns så kom intresset för att få igång den burken och starta SVT Play och minsann, med den avskalade launchern som jag stoppat dit så lyckades hon få igång det själv.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

vad gör alla med chromecast? Det mesta finns väll redan i dagens smarta tv's eller har jag missat något?

Köpte en för rätt länge sedan att ha på hotellet vid resor men den fungerade inte utan wifi och kunde inte logga in på wifi sidor som hotell brukar ha så det fick bli en enhet som speglar telefon skärmen direkt till tv'n utan wifi istället. Glömt vad den hette. men idag känns alla dessa enheter överflödiga då allt finns i tv'n?

Personligen tycker jag att min TV inte har något på internet att göra.
Tror inte jag rört något på fjärren utöver powerknappen sen över ett år tillbaka när den köptes...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

...var sjukt efter med att matcha refreshrate mot vad man spelar upp...

Vad jag läst mig till så la ju Google TV till stöd detta för ett tag sedan, men det är upp till apparna att implementera stöd för det. På Apple TV där det fungerar utmärkt var det som jag förstår ett krav från början. Numera märker jag dock att vissa appar stödjer det, visst var det åtminstone Netflix?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Kan man koppla nätverkssladd till dessa?
Inte ens med USB-C adapter, gissar jag?

Det går med den förra CCwGTV 4K, Google säljer en Ethernetadapter för den. Det blir tyvärr bara 100 Mbps - så kör du väldigt hög bitrate så kan det bli ett problem. Men denna nästa puck kanske klarar gigabit, vad vet jag?

Edit: Kan ju tillägga att custom launcher känns som lite av ett krav på den gamla CCwGTV 4K, standardlaunchern är på tok för bloatad för puckens hårdvara. Den här kommer förhoppningsvis vara bättre, men fortfarande kommer det ju aldrig bli någon sorts high-end-device.
Det jag egentligen vill ha är ju en ny generation Shield; känns ju larvigt att köpa en så här sent i produktens livscykel. (Plus att jag vill ha AV1-stöd i hårdvara. Och HDR i Youtube. Och allt DRM-stöd, så jag tror inte någon box från Kina är lösningen?)

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag kör med originallaunchern utan uppdateringar och har autouppdatering avslaget. Försökte byta nån gång, men fick inte till det, men med originallauncher utan uppdateringar så slipper man ju reklam också.

Kör en 3:e parts launcher på Xiaomi S Boxen som mamma har. Jäkligt avskalat och nice. Tanten är 83 år och när Tele2 klantade sig så ingen bild fanns så kom intresset för att få igång den burken och starta SVT Play och minsann, med den avskalade launchern som jag stoppat dit så lyckades hon få igång det själv.

Det är jätteenkelt att byta, tar några få minuter allt som allt. Här är en video, https://youtu.be/lwGMtwGk9L8?si=eYHpxUhnLUW84Dgx

Kort sagt installerar man en ny launcher och väljer sedan i menyn vilken som ska starta auto, och vilken launcher man ska komma till om man klickar på hemknappen. Klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Det går med den förra CCwGTV 4K, Google säljer en Ethernetadapter för den. Det blir tyvärr bara 100 Mbps - så kör du väldigt hög bitrate så kan det bli ett problem. Men denna nästa puck kanske klarar gigabit, vad vet jag?

Edit: Kan ju tillägga att custom launcher känns som lite av ett krav på den gamla CCwGTV 4K, standardlaunchern är på tok för bloatad för puckens hårdvara. Den här kommer förhoppningsvis vara bättre, men fortfarande kommer det ju aldrig bli någon sorts high-end-device.
Det jag egentligen vill ha är ju en ny generation Shield; känns ju larvigt att köpa en så här sent i produktens livscykel. (Plus att jag vill ha AV1-stöd i hårdvara. Och HDR i Youtube. Och allt DRM-stöd, så jag tror inte någon box från Kina är lösningen?)

Går att koppla en tredjeparts docka med 1Gbit bort, däremot är den endast USB 2.0 så man landar någonstans runt 300 Mbit efter overhead har gjort sitt. Går att hitta på reddit eller googla på vilka adaptrar folk lyckats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Får hoppas att det blir ett lyft från förra generationen. Har nuvarande generation, och visst den gör väl det den ska, men känns verkligen inte som någon "referens" produkt som man tycker den borde vara. UI laggar ur ovanligt ofta, och är seg generellt i huvudmenyn. HDMI2.0-begränsningen stökar till när det kommer till HDR. framförallt DolbyVision som är låst till 12bit (måste manuellt ändra format för att få det optimalt), var sjukt efter med att matcha refreshrate mot vad man spelar upp, har även väldigt dålig wifi-anslutning (har buffer problem från min plex på 4k-material, något tvns inbyggda app inte får, och deras antenner sitter ju på mer eller mindre på samma ställe). Lyckades även bitstreama DTS över ARC med tvns appar, men inte med chromecasten, då tyckte den heltplötsligt att tvn inte kunde ta emot DTS (detta är möjligen tv:ns fel)....

Nä, medan min TV-modell fortfarande hade bra app stöd i webOS så var det sjukt mycket bättre än vad jag upplevt andriod tv... även haft mycket bättre upplevelse med appleTV.

Japp plexi är sjuk segt för mig också. Men med kabel går det 10 gånger fortare. Vist har inte så nu router så har inte den snabbaste tekniken (R7000).

Har andra lustiga problem med just plexi och saknar xbmc eller vad förkortningen är (går i alla fall inte komma åt lokala nätverket från den appen som finns).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Går att koppla en tredjeparts docka med 1Gbit bort, däremot är den endast USB 2.0 så man landar någonstans runt 300 Mbit efter overhead har gjort sitt. Går att hitta på reddit eller googla på vilka adaptrar folk lyckats.

Japp lite krångel få igång nätverket den vägen. Krävdes några omstarter för nätet att kicka igång. Köpte ganska dyr docka med usb3 vet inte exakt hastighet men över 100 lokalt i alla fall men inte i närheten av 300.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Tror man måste ha en Netflix knapp annars får man inte bli Netflix certifierad eller nått sånt, kanske kommer ihåg helt fel.

Vet inte om Netflix även betalar för att ha en knapp där.

Stör mig på Netflix knappen på min Shield TV, varje gång man råkar sätta sig på dosan så öppnar det Netflix.

Efter ett par år med Nvidia Shield, svär fortfarande minste en gång i veckan över den f*"b@nnad€ knappen!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gilgamesh:

rekommenderar Projectivy Launcher för Android TV.

Ooo! Det här är ju grejt.
Jag förstod det bara som att man kunde inaktivera knapparna från förra inlägget.
Men byta funktion också - det är ju superbra! Tackar tackar!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Går att koppla en tredjeparts docka med 1Gbit bort, däremot är den endast USB 2.0 så man landar någonstans runt 300 Mbit efter overhead har gjort sitt. Går att hitta på reddit eller googla på vilka adaptrar folk lyckats.

Ooh, trodde det var Chromecasten som var problemet, inte adaptern. Herregud så dumt. Tackar!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Efter ett par år med Nvidia Shield, svär fortfarande minste en gång i veckan över den f*"b@nnad€ knappen!

Som nämnts tidigare i tråden går det ganska enkelt byta funktion på netflix knappen. Har själv satt den som mute. Använde "button remapper" appen, funkar göra en funktion på gratisversionen.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING Processor: AMD Ryzen 5800x3D Kylning: Corsair Hydro H100i RGB Platinum Grafikkort: EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA Minne: Kingston 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL17 Diskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Kingston A2000 1TB M.2 Nätagg: Corsair RM750 750W