Googles nästa Chromecast får dubblerad lagring

Permalänk
Snusfri

Skulle vara trevligt om Google kunde släppa en "Chromecast Pro" med Tensor G2 som SoC och 8GB RAM samt 64GB lagring och körandes Google TV.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oneill:

Som nämnts tidigare i tråden går det ganska enkelt byta funktion på netflix knappen. Har själv satt den som mute. Använde "button remapper" appen, funkar göra en funktion på gratisversionen.

*Mindblown* skall genast leta reda på den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vad är det för feature i 2.1 du saknar i gamla? Extern disk löser du med docka som har USB-C PD. Svart fjärr lär du inte få, så antar att den går bort då 🤣

Nu vet jag att det kom en uppdatering som förbättrade det något. Men problemet var iaf för mig att eftersom man var tvungen att köra 12bit färgdjup för att aktivera dolby vision som HDR inställning så blev man tvingad till 1080p om man ville köra mer än 30hz, och 30hz och mindre för att köra 2160p. Och eftersom detta var globalt, oavsett HDR eller inte så var jag tvungen att gå in och switcha format varje gång jag skulle se dolby vision innehåll. För att sedan slå tillbaka det så jag kunde få ut 2160p60 när jag kolla på youtube osv.

Skrivet av Broken-arrow:

Japp plexi är sjuk segt för mig också. Men med kabel går det 10 gånger fortare. Vist har inte så nu router så har inte den snabbaste tekniken (R7000).

Ja, har haft den tanken också, att köpa den där ethernet adaptern. Just nu kör jag helt enkelt via tvns app för plex. Oavsett så är det kasst. Har inga andra enheter som laggar på det innehållet över wifi.

Skrivet av Barsk66:

Vad jag läst mig till så la ju Google TV till stöd detta för ett tag sedan, men det är upp till apparna att implementera stöd för det. På Apple TV där det fungerar utmärkt var det som jag förstår ett krav från början. Numera märker jag dock att vissa appar stödjer det, visst var det åtminstone Netflix?

Ja, precis och därför jag skrev att dom var efter med det. För det funkade inte alls när jag köpte produkten. Nu som sagt funkar det duligt, för det är som du säger att det även måste implementeras på app-sidan. Dock, funkar inte 23,976 innehåll från den på min Samsung TV, där har jag stutter från helvete vid panoreringar, något som inte strular på min LG. Kör jag android TV på själva Samsung TVn funkar det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Hm, jag köpte för ett litet tag sedan en Google Chromecast TV HD för typ 267kr på Amazon (rea och 100kr rabatt av nåt skäl), och är egentligen inte så värst imponerad direkt. Tanken var att ersätta en vanlig chromecast då denna börjat strula lite mer sedan jag installerade google home/nest/nånting.

Målbilden är att barnen ska kunna starta TVn, ta Google-fjärren, klicka sig in på Barnkanalen, och börja titta. Men, barnkanalen går ju inte att installera, bara SVT Play-appen. Det går att side-loada barnkanalen, men appen är inte anpassad för fjärrkontroll verkar det som. Att side-loada var ett projekt i sig då jag tänkte lägga några .apk på Google Drive, men, Google Drive gick ju inte att ansluta till. Onedrive gick däremot bra.

Kanske går det att få SVT-appen att autostarta på Barnkanalen (låter ju helt rimligt), får greja vidare med det.

Vi har kabel-TV via Comhem/Tele2/nåt i huset, det ser jag aldrig på, har inte ens box. Däremot en app i mobilen som kan casta till TVn. Den lade jag in i Google TVn. Men, det var något som inte ville funka med den heller. Kanske har för klent abonnemang från Comhem (gratis).

Passade på att avinstallera massa skräp, utrymmet är ju ganska begränsat. Disney+, Netflix, Viaplay, HBO, det tar jag hem efter behov. Nej, då laddades det hem igen.

Suck. Nåja. Den var iaf billig och jag ska nog få lämplig fason på den till slut. Kanske hade det varit bättre att köpa en Kina-box på Aliexpress. Shield är inget alternativ, den är säkert bra men helt annan prisklass.

Bor du i en fastighet med Comhem/Tele2 så kan du installera Tele2-appen direkt i din Chromecast, du behöver inte casta från telefonen. Detta gäller även lägenheter med enbart grundutbud, dock måste man registrera sig på hemsidan hos Tele2 och verifiera sitt konto med BankID så att de ser att man är folkbokförd i ett Comhemhus.

https://www.tele2.se/tv/play-grundutbud

Permalänk
Medlem

Hoppas på bättre wifi i den nyare generationen. Lite tråkigt att Steam in-home streaming inte funkar tillräckligt bra på Chromecasten

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Har inget soffbord

Touché

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Kan man koppla nätverkssladd till dessa?
Inte ens med USB-C adapter, gissar jag?

Let me google that for you...

Chromecast > Ethernet Adapter for Chromecast: Quick Start Guide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Du har använt helt fel produkt för att få ut maximalt ur Android TV, Nvidia Shield TV Pro för bästa flytet och stöd för HD ljud osv.

Jag betalar inte de pengarna för en produkt som varit obsolet så länge. Redan vid release 2015 så var processorn gammal och det har kommit 5 nyare majorversioner av operativsystemet den kör. Det är bara en tidsfråga innan appar slutar fungera på Android 9.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Jag betalar inte de pengarna för en produkt som varit obsolet så länge. Redan vid release 2015 så var processorn gammal och det har kommit 5 nyare majorversioner av operativsystemet den kör. Det är bara en tidsfråga innan appar slutar fungera på Android 9.

Shield kör Android 11 och lär få Android 12.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Skrivet av seville57:

Apple TV fjärren är inte mycket bättre, så här används TV:ns fjärr till både Chromecast Google TV:n å Apple TV:n.

Huh, kan man använda den vanliga fjärren även inne i chromecast?? Har inte ens testat de, ska göra det sen.

Skrivet av Zipparn:

Kan man koppla nätverkssladd till dessa?
Inte ens med USB-C adapter, gissar jag?

Jodå det går, jag har setup för det, men det var värdelöst då chromecasten inte tar mer än 100mbit/s ändå, så har man Giganet och vill krama ur ordentligt så är det helt meningslöst.
Försökte dra igång Sunshine och Moonlight med Euro Truck Simulator och kunna spela i 4/2k på bästa grafik osv osv, och få över 100FPS, men det gick inte hur jag än gjorde, faktum är att trådlöst var mycket stabilare och enklare än trådad.
Och ja, dongeln med usb-c var boostad eller vad man kallar det, så signalen var så stark som möjligt (adapter som går in i vägguttaget)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

vad gör alla med chromecast? Det mesta finns väll redan i dagens smarta tv's eller har jag missat något?

Köpte en för rätt länge sedan att ha på hotellet vid resor men den fungerade inte utan wifi och kunde inte logga in på wifi sidor som hotell brukar ha så det fick bli en enhet som speglar telefon skärmen direkt till tv'n utan wifi istället. Glömt vad den hette. men idag känns alla dessa enheter överflödiga då allt finns i tv'n?

Har du provat att få ut bilden från en tv till en projektor?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Huh, kan man använda den vanliga fjärren även inne i chromecast?? Har inte ens testat de, ska göra det sen.

Jodå det går, jag har setup för det, men det var värdelöst då chromecasten inte tar mer än 100mbit/s ändå, så har man Giganet och vill krama ur ordentligt så är det helt meningslöst.
Försökte dra igång Sunshine och Moonlight med Euro Truck Simulator och kunna spela i 4/2k på bästa grafik osv osv, och få över 100FPS, men det gick inte hur jag än gjorde, faktum är att trådlöst var mycket stabilare och enklare än trådad.
Och ja, dongeln med usb-c var boostad eller vad man kallar det, så signalen var så stark som möjligt (adapter som går in i vägguttaget)

Du får ha CEC på. Kört så på mina 2 Panasonic TV:ar.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Ni som använder Button Mapper för Netflix knappen på Shield så kan jag rekommendera gå in under Troubleshooting och aktivera Alternate button handling, ifall Netflix knappen ändå startar Netflix.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Shield kör Android 11 och lär få Android 12.

Fortfarande 2 obsoleta OS som släpptes för 4 och 3 år sedan.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Fortfarande 2 obsoleta OS som släpptes för 4 och 3 år sedan.

fortfarande så är typ Android TV 12 det som används just nu då Android 13 är skrotat för TV, och Shield från 2015 började med Android 5 och kör Android 11 idag, och lär få 12 alternativ 14, men ja det är dags för en Shield med up-to-date hårdvara fast den fortfarande håller, spelar iaf upp alla mina 4K HDR remux filer utan strul.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Aldrig sett anledningen till att välja en Chromecast över en AppleTv, billigare ja... sämre ja

Lite dyrare. En Apple TV kostar nästan 3 ggr så mycket.
En crhromecast kan hänga bakom TV: så är den ur vägen.
En Apple TV är för stor för det utan kräver en yta att ställa den på. Och jag har annat som står i TV bänken.

Sen har vi den där grejen med att Apple TV är just Apple och jag gillar inte Apple produkter.
Ett företag som är så djävla motståndare till att låta folk reparera sina telefoner ska inte stödjas med mina pengar. Plus att jag faktiskt har testat iPhons och den var helt usel. Blåtandsenheten var superkass så det hackade hela tiden när man lyssnade på musik och gränssnittet är fantastiskt inlåst så en lång rad saker går inte att komma åt för att det ska vara enkelt för en noob att använda telefonen.
Datorerna är så överprisade att hälften vore nog.
Sen har vi det där med kompatibiliteten. Det har gått att streama till chromecast från både apple och android telefoner sedan tidernas begynnelse.
Man fan om Apple skulle låta någon strömma till en apple TV från en Android. Det verkade svårt att få till.

Kort sagt. Man kanske inte vill stödja Apple av ideologiska skäl plus att deras produkter generellt är överprisade.
Deras produkter är generellt överprisade och hårt inlåsta och är extremt dåliga på kompatibilitet med andra fabrikat.
Och man kanske inte vill ha en extra låda stående i TV bänken för att man redan har tillräckligt med sådana.

Det skulle inte förvåna mig om det vore omöjligt att koppla en Apple TV mot min TV bara för att den är Android. Ungefär så stor tilltro har jag till Apple.

Permalänk
Skrivet av sba74:

Lite dyrare. En Apple TV kostar nästan 3 ggr så mycket.
En crhromecast kan hänga bakom TV: så är den ur vägen.
En Apple TV är för stor för det utan kräver en yta att ställa den på. Och jag har annat som står i TV bänken.

Sen har vi den där grejen med att Apple TV är just Apple och jag gillar inte Apple produkter.
Ett företag som är så djävla motståndare till att låta folk reparera sina telefoner ska inte stödjas med mina pengar. Plus att jag faktiskt har testat iPhons och den var helt usel. Blåtandsenheten var superkass så det hackade hela tiden när man lyssnade på musik och gränssnittet är fantastiskt inlåst så en lång rad saker går inte att komma åt för att det ska vara enkelt för en noob att använda telefonen.
Datorerna är så överprisade att hälften vore nog.
Sen har vi det där med kompatibiliteten. Det har gått att streama till chromecast från både apple och android telefoner sedan tidernas begynnelse.
Man fan om Apple skulle låta någon strömma till en apple TV från en Android. Det verkade svårt att få till.

Kort sagt. Man kanske inte vill stödja Apple av ideologiska skäl plus att deras produkter generellt är överprisade.
Deras produkter är generellt överprisade och hårt inlåsta och är extremt dåliga på kompatibilitet med andra fabrikat.
Och man kanske inte vill ha en extra låda stående i TV bänken för att man redan har tillräckligt med sådana.

Det skulle inte förvåna mig om det vore omöjligt att koppla en Apple TV mot min TV bara för att den är Android. Ungefär så stor tilltro har jag till Apple.

Då hade du något knas med din iPhone men troligare dina lurar, jag lyssnar nästan oavbrutet och har aldrig problem med något hackande, ja jag kör ju airpods då, inga off-brand lurar, dock kört mina Marshall on-ear utan strul också.

AppleTVn är en liten liten låda (9x9x3 cm), den kan man lätt hänga bakom tvn (vi har 4st i hushållet) och styrs av den vanliga tv-fjärren, mycket smidigt. Har en Cromecast i gamerummet, för att streama grabbens VR till projjen, men annars är den oanvänd.

Priser på iPhones ja, dyrt... men vad kostar senaste flaggskeppsmodellen av Samsung? ja typ likasamma. (skiljer ca: 1000:- mellan 15 Pro Max 256 och Samsung S24+ 256)

Jag har inget emot Andoidenheter förutom att Operativet är skapat av världens största informationsmäklare, så att tro att man är "privat" på en Androidlur är ju väldigt skoj, Google vet ALLT... Apple har inte samma intressen av vart du går, köper, surfar till.
Stödja Google går alltså bra etiskt?

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sba74:

Lite dyrare. En Apple TV kostar nästan 3 ggr så mycket.
En crhromecast kan hänga bakom TV: så är den ur vägen.
En Apple TV är för stor för det utan kräver en yta att ställa den på. Och jag har annat som står i TV bänken.

Sen har vi den där grejen med att Apple TV är just Apple och jag gillar inte Apple produkter.
Ett företag som är så djävla motståndare till att låta folk reparera sina telefoner ska inte stödjas med mina pengar. Plus att jag faktiskt har testat iPhons och den var helt usel. Blåtandsenheten var superkass så det hackade hela tiden när man lyssnade på musik och gränssnittet är fantastiskt inlåst så en lång rad saker går inte att komma åt för att det ska vara enkelt för en noob att använda telefonen.
Datorerna är så överprisade att hälften vore nog.
Sen har vi det där med kompatibiliteten. Det har gått att streama till chromecast från både apple och android telefoner sedan tidernas begynnelse.
Man fan om Apple skulle låta någon strömma till en apple TV från en Android. Det verkade svårt att få till.

Kort sagt. Man kanske inte vill stödja Apple av ideologiska skäl plus att deras produkter generellt är överprisade.
Deras produkter är generellt överprisade och hårt inlåsta och är extremt dåliga på kompatibilitet med andra fabrikat.
Och man kanske inte vill ha en extra låda stående i TV bänken för att man redan har tillräckligt med sådana.

Det skulle inte förvåna mig om det vore omöjligt att koppla en Apple TV mot min TV bara för att den är Android. Ungefär så stor tilltro har jag till Apple.

Räcker med dubbel häftande tejp bakom tvn och den är också bort trollad

Permalänk
Medlem
Skrivet av sba74:

Lite dyrare. En Apple TV kostar nästan 3 ggr så mycket.
En crhromecast kan hänga bakom TV: så är den ur vägen.
En Apple TV är för stor för det utan kräver en yta att ställa den på. Och jag har annat som står i TV bänken.

Sen har vi den där grejen med att Apple TV är just Apple och jag gillar inte Apple produkter.
Ett företag som är så djävla motståndare till att låta folk reparera sina telefoner ska inte stödjas med mina pengar. Plus att jag faktiskt har testat iPhons och den var helt usel. Blåtandsenheten var superkass så det hackade hela tiden när man lyssnade på musik och gränssnittet är fantastiskt inlåst så en lång rad saker går inte att komma åt för att det ska vara enkelt för en noob att använda telefonen.
Datorerna är så överprisade att hälften vore nog.
Sen har vi det där med kompatibiliteten. Det har gått att streama till chromecast från både apple och android telefoner sedan tidernas begynnelse.
Man fan om Apple skulle låta någon strömma till en apple TV från en Android. Det verkade svårt att få till.

Kort sagt. Man kanske inte vill stödja Apple av ideologiska skäl plus att deras produkter generellt är överprisade.
Deras produkter är generellt överprisade och hårt inlåsta och är extremt dåliga på kompatibilitet med andra fabrikat.
Och man kanske inte vill ha en extra låda stående i TV bänken för att man redan har tillräckligt med sådana.

Det skulle inte förvåna mig om det vore omöjligt att koppla en Apple TV mot min TV bara för att den är Android. Ungefär så stor tilltro har jag till Apple.

Har min 4K Apple TV på golvet under TVbänken, hemmabio recievern överst, Blu ray spelaren på andra hyllan (finns bara 2 hyllor, liten bänk, TV:n (55) står på en stereo bänk), HDMI kabeln är 0.5 m (om jag minns rätt, man får köpa HDMI kabeln separat). Har osså en 4K Chromecast Google TV, där "HDMIstumpen" är alldeles för kort.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Har du provat att få ut bilden från en tv till en projektor?

Sorry för sent svar men jag syftade mest på folk som redan har en tv med funktionaliteten inbyggd redan. projektorer har det inte...än.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Sorry för sent svar men jag syftade mest på folk som redan har en tv med funktionaliteten inbyggd redan. projektorer har det inte...än.

Nja i ärlighetens namn så finns det projektorer med Android.
https://www.benq.eu/sv-se/projector/smart-projector.html

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Nja i ärlighetens namn så finns det projektorer med Android.
https://www.benq.eu/sv-se/projector/smart-projector.html

Hade jag ingen aning om men snart har väll det mesta någon form av operativ system av mer avancerad typ.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.