Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Framför allt bör det ju redovisas vilka faktorer som påverkar, så att det finns ett samband mellan tex en höjning av styrräntan och månadskostnaden. Att säga att något är rörligt och helt godtycklig borde aldrig vara ok utan att konsumenten i så fall har rätt att frångå avtalet vid varje ändring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Själv är jag inte så intresserad av vad ena parten i ett mål tycker, klart de tycker att de själva har rätt. Jag testade att googla och fick fram avtalet nedan som är liknande det som jag kikade på och verkar vara DNBs standard från maj 2020, men jag kollade på avtalet innan maj 2020.

Så jag kom ihåg rätt bra ändå då det framgår klart och tydligt under punkt 8. i de allmänna villkoren att räntan är rörlig. Och det verkar vara samma avtal som avses eftersom din andra bild har ett exakt citat från den punkten och den första bilden refererar till något som finns i avtalet också. Då kan jag inte tycka det är otydligt eller oskäligt direkt då det är väldigt tydligt vad som gäller.

https://assets.ctfassets.net/ws70gtjgeqb2/1zufZ54AFQ4cVkwOuRk...

Jag tycker inte det är tydligt, det är snarare parodiskt otydligt. Ingen normal person fattar att punkt 8 betyder "Om du tecknar ett avtal på 4200 i månaden så kommer det stiga till 5500 i månaden om räntan ökar litegrann". Vilket är vad som har hänt för vissa.

Det man leds att tro som konsument är att man får disponera en bil för 600 000 genom att betala 150 000 över 3 år.
Det som faktiskt händer är att man är ansvarig för nedbetalning av ett lån på 600 000 med rörlig ränta under 3 år.

Det kunde stått i klartext: "Privatleasa genom att betala på ett lån på 600 000 med rörlig under 3 år sedan tar vi över"
Istället står det "privatleasa för 4200 i månaden".

Anledningen till att man gör så som man gör är givetvis för att dölja skrämselbeloppet 600 000 för kunden, och det är ju faktiskt vilseledande.

Men trots detta har det ju varit bättre att leasa en elbil de senaste åren än att köpa den. Ser många 3-åriga elbilar som tappat över 300 000 i värde om man kollar auktionssiterna, så även om man fick betala 190 000 i privatleasing istället för 150 000 så har det varit en bättre affär att leasa.

Så är det nog fortfarande på nybilar, men att köpa någon av de "pandemifinansierade" leasingbilarna som kommer tllbaka till handlarna framöver kan kanske vara vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Att säga att det är klart och tydligt framgår att det är rörlig ränta är väl en sanning med modifikation. Punkt 8 nämner massa olika saker scenarier där leasingkostnaden kan ändras, men det framgår absolut inte tydligt vad exakt detta är. Det pratas mycket om "ifall refinansiering av verksamheten eller kapitaltäckningen ändras", men vad betyder det för en vanlig lekman? Hur ska jag veta om de kör bundna lån, på 1 år, 2 år, 3 år, 1 månad, etc? Ingen vanlig lekman förstår innebörden av kapitaltäckning och hur det fungerar, men det förutsätts man ju då göra när man skriver på detta avtal.

Om man menar att leasingavgiften kommer att ändras varje månad till följd av upp- och nedgångar i marknadsräntan, så borde man skriva det tydligt, det borde liksom inte vara någon hemlighet. Nu håller man ju dock på och lindar in allt i massa omständliga skrivningar och termer som är gjorda för att kollra bort köparen, samtidigt som man blandar in massa "och" samt "eller" (med otydlig syftning) och hänvisningar till ändringar i lagstiftning, myndighetsbeslut och annat som "leasinggivaren" inte kan förutsätta. Absolut, man kan inte förutse om lagstiftningen ändras, men menar man att man inte heller kan förutse att räntan skulle ändras? Visst, man vet inte hur räntan kommer ändras, men att räntan skulle ligga helt stilla under hela leasingperioden faller på sin egen orimlighet, om man nu inte kör bundna lån, men det har konsumenten ingen som helst insyn i...

<Uppladdad bildlänk>

Sedan är det inte helt säkert att denna version av dokument är samma som den som KO har haft som grund, även om de förefaller vara lika.

Det står ju uttryckligen detta:

Citat:

Om räntan på den penningmarknad där Leasegivaren refinansierar sin verksamhet ändras, om Leasegivarens upplåningskostnader ändras eller om Leasegivarens kostnadsbild ändras som en följd av lagstiftning, kreditpolitisk åtgärd eller annan anledning som Leasegivaren inte skäligen kunde förutse när avtalet ingicks äger Leasegivaren rätt att ändra leasingavgiften.

Tycker det är ren och skär svenska som tydligt säger att om räntan som DNB betalar ändras så kan även leasingavgiften leasingtagaren betalar ändras, det finns alltså ingenting som gör att man enligt avtalet kan anta att räntekomponenten är fast. Man får inte förklarat helt hur räntekomponenten kommer röra sig men man kan iaf dra slutsatsen att räntan inte är fast och då kan den såklart röra på sig.

Sen kan jag hålla med om att det vore trevligt om de även förmedlade vilken räntekänslighet leasingavgiften har (eller vilken ränta man börjar på osv) så att man kan veta hur stor del av leasingavgiften som består av ränta, som det är nu får man räkna ut ett estimat av det själv istället vilket inte är speciellt svårt men det blir ju inte exakt även om man kan komma hyfsat nära.

Men generellt ser jag inte hur detta avtal skiljer sig från alla andra avtal vi har här i världen, allt från försäkringar, bankavtal, kreditkortsavtal, hyresavtal, köpeavtal, avtal för mobilabonnemang osv. Får ju till och med allmänna villkor att läsa när man får en offert från någon som ska komma och installera något hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Om räntan på den penningmarknad där Leasegivaren refinansierar sin verksamhet ändras, om Leasegivarens upplåningskostnader ändras eller om Leasegivarens kostnadsbild ändras som en följd av lagstiftning, kreditpolitisk åtgärd eller annan anledning som Leasegivaren inte skäligen kunde förutse när avtalet ingicks äger Leasegivaren rätt att ändra leasingavgiften.

Observera särskilt klausulen "eller annan anledning som Leasegivaren inte skäligen kunde förutse"

Innebär inte det i klartext "Vi kan höja leasingavgiften för precis vilken anledning som helst"?

Om en handlare säger "Vi kunde inte förutse att Ford skulle sänka priset på Mach-E under leasingperioden med hela 150 000 kr, så vi ser oss tvungna att dubbla din leasingavgift" så är det alltså okej enligt den klausulen.

Du har helt rätt i att många andra avtal vi tecknar är kassa också (min favoritillustration om försäkringsavtal nedan ) men det måste väl ändå vara rätt att påpeka eländet och kämpa för en förbättring? Personligen tycker jag det är exakt såna frågor som politikerna är till för att styra upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Observera särskilt klausulen "eller annan anledning som Leasegivaren inte skäligen kunde förutse"

Innebär inte det i klartext "Vi kan höja leasingavgiften för precis vilken anledning som helst"?

Om en handlare säger "Vi kunde inte förutse att Ford skulle sänka priset på Mach-E under leasingperioden med hela 150 000 kr, så vi ser oss tvungna att dubbla din leasingavgift" så är det alltså okej enligt den klausulen.

Du har helt rätt i att många andra avtal vi tecknar är kassa också (min favoritillustration om försäkringsavtal nedan ) men det måste väl ändå vara rätt att påpeka eländet och kämpa för en förbättring? Personligen tycker jag det är exakt såna frågor som politikerna är till för att styra upp.

https://64.media.tumblr.com/216403f60b5c66a5695b547b2fc9fb6b/51da2d52330f1f7f-d0/s2048x3072/456df1a2ee4180ffe5a02c2fd54805b7a5086cd0.pnj

Har totalt leasat 3 bilar sen 2017. Aldrig varit något strul, har aldrig känt mig lurad, inga problem vid retur trots vissa små skavanker. Hade en billig Ceed phev för 2999 när räntorna var låga, steg till 3500 när de åkte upp. Rimligt. Finns de som är nöjda med privatleasing också. Ägt många bilar tidigare där värdeminskningen per månad varit mer än leasingkostnaden/månad. Det har sina begränsningar med mil osv men det kan passa en viss målgrupp.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Har totalt leasat 3 bilar sen 2017. Aldrig varit något strul, har aldrig känt mig lurad, inga problem vid retur trots vissa små skavanker. Hade en billig Ceed phev för 2999 när räntorna var låga, steg till 3500 när de åkte upp. Rimligt. Finns de som är nöjda med privatleasing också. Ägt många bilar tidigare där värdeminskningen per månad varit mer än leasingkostnaden/månad. Det har sina begränsningar med mil osv men det kan passa en viss målgrupp.

Jag håller med, jag tror också privatleasing är förmånligt speciellt för elbilar just nu, och jag tror ändå de flesta bilsäljare har någotsånär normal moral så de vill inte sabba för kunderna i onödan. Men det är lite störigt att avtalen inte är särskilt tydliga med att månadsbeloppet rent juridiskt kan justeras när som helst till vad som helst.

Ränteutvecklingen den senaste 3-årsperioden samt priskaoset på elbilar sätter nog hela grejen lite på sin spets, för det mesta är det säkert inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Observera särskilt klausulen "eller annan anledning som Leasegivaren inte skäligen kunde förutse"

Innebär inte det i klartext "Vi kan höja leasingavgiften för precis vilken anledning som helst"?

Om en handlare säger "Vi kunde inte förutse att Ford skulle sänka priset på Mach-E under leasingperioden med hela 150 000 kr, så vi ser oss tvungna att dubbla din leasingavgift" så är det alltså okej enligt den klausulen.

Du har helt rätt i att många andra avtal vi tecknar är kassa också (min favoritillustration om försäkringsavtal nedan ) men det måste väl ändå vara rätt att påpeka eländet och kämpa för en förbättring? Personligen tycker jag det är exakt såna frågor som politikerna är till för att styra upp.

Även om jag gärna fortsatt diskussionen så inser jag nog att vi börjar glida ifrån trådens ämne lite väl mycket så vi ska nog lägga ner den .

Permalänk
Medlem

För lite mer fokus på elbilar, så kan jag nämna att Bilia har bra kampanjer på många elbilar i helgen. Vissa med rabatter på priserna, och vissa med rabatter på räntan.

Tex. 1,95% ränta på alla Mini är riktigt bra i dessa tider av väldigt höga räntor. Mini Cooper Electric från 385 papp.

"Just nu får du 1,95% ränta när du köper en ny MINI via billån eller företagsleasing finansiell.

Gäller alla nya modeller. Undantag är MINI Cooper 3 Dörrar samt MINI Cooper Cabrio. Ordinarie ränta för billån och företagsleasing är 8,45%."

https://www.bilia.se/bilar/biliadays/?currentCarBrand=MINI

463 papp för en Nissan Ariya är också riktigt bra pris: https://www.bilia.se/bilar/biliadays/?currentCarBrand=Nissan

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Polestar erbjuder just nu Polestar 2 SR för 4400kr/mån fast kostnad under hela perioden. Kontant kostar den 559K och på 3 år betalar man alltså 158 400 kr. Jag tror inte en Polestar 2 SR utan utrustning är värd 400K om 3 år

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lite intressanta reflektioner från ägare och de som kör Fisker.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Visst byggs Fisker Ocean av Magna Steyr i Österrike? De har byggt bilar i decennier till Jaguar, BMW, Mercedes osv.
Det kan ju förklara varför den är väl ihopskruvad med jämna panel gaps osv. (syftar på gubbens kommentar i början).

Stöter på en då och då här i Norge, verkar som att någon har en som bor i närheten. Bilen ser ändå bättre ut i mitt tycke, än alla de BYD, Maxus, JAC, VOYAH som rullar runt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Visst byggs Fisker Ocean av Magna Steyr i Österrike? De har byggt bilar i decennier till Jaguar, BMW, Mercedes osv.
Det kan ju förklara varför den är väl ihopskruvad med jämna panel gaps osv. (syftar på gubbens kommentar i början).

Japp. Det är inte något fel byggkvaliteten enligt de flesta ägare och testare som jag förstått det.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det står ju uttryckligen detta:

Tycker det är ren och skär svenska som tydligt säger att om räntan som DNB betalar ändras så kan även leasingavgiften leasingtagaren betalar ändras, det finns alltså ingenting som gör att man enligt avtalet kan anta att räntekomponenten är fast. Man får inte förklarat helt hur räntekomponenten kommer röra sig men man kan iaf dra slutsatsen att räntan inte är fast och då kan den såklart röra på sig.

Sen kan jag hålla med om att det vore trevligt om de även förmedlade vilken räntekänslighet leasingavgiften har (eller vilken ränta man börjar på osv) så att man kan veta hur stor del av leasingavgiften som består av ränta, som det är nu får man räkna ut ett estimat av det själv istället vilket inte är speciellt svårt men det blir ju inte exakt även om man kan komma hyfsat nära.

Jo, det står väldigt mycket som säger nästintill ingenting. Det är en lång mening med flertalet "och" samt "eller", och det är svårtolkad om dessa punkter endast gäller om "som en följd av lagstiftning, kreditpolitisk åtgärd eller annan anledning som Leasegivaren inte skäligen kunde förutse när avtalet ingicks äger Leasegivaren rätt att ändra leasingavgiften.", eller om det endast gäller sista satsen ("om Leasegivarens kostnadsbild ändras").

Men framförallt pratas det om refinansiering, vilket i min värld betyder att man tar nya lån för att täcka och betala av gamla, vilket ju också brukar betyda att man tar nya lån med förmånligare villkor, för att lösa gamla och dyra lån, något som i så fall talar för att månadskostnaden ska minska.

Men problemet är att man som konsument inte han en sportmässa till chans att veta vid vilka förutsättningar som månadskostnaden kan ändras. Som du säger finns ju ingenting alls om räntekänslighet, eller något annat som tydligt stipulerar att månadskostnaden påverkas direkt av exempelvis förra månadens räntekostnad för bilfinansieringen.

Skrivet av Aktsu:

Men generellt ser jag inte hur detta avtal skiljer sig från alla andra avtal vi har här i världen, allt från försäkringar, bankavtal, kreditkortsavtal, hyresavtal, köpeavtal, avtal för mobilabonnemang osv. Får ju till och med allmänna villkor att läsa när man får en offert från någon som ska komma och installera något hemma.

Jag funderade på detta lite faktiskt, och spontant har jag svårt att komma på i vilken bransch det finns motsvarande avtal. Endera så brukar det ju röra sig om fastpris-avtal som sträcker sig över en viss tid, om priset skulle ändras under tidens gång så har man rätt att frånträda avtalet (exempelvis ett TV-abonnemang). Alternativt så är det ett rörligt pris, men möjlighet att frånträda om så önskas. Vid privatleasing så verkar det nästan vara branschstandard att ha ett helt rörligt pris (där leasinggivaren i stort sett gett sig carte blanche att ändra månadskostnaden bäst man själv behagar), men utan att leasingtagaren har möjlighet att frånträda avtalet utan att betala riktigt saftiga avgifter. Inga av de branscher du själv räknar upp har ju avtal likt detta. Om du har ett privat billån hos en bank så har du endera fast ränta (och då eventuellt tvingas betala en ränteskillnadsersättning om du frånträder i förtid), men då är kostnaden fast. Alternativt kör du på rörligt, och har då möjlighet att lösa lånet om villkoren blir för dåliga för ditt tycke. Höjer försäkringsbolaget din premie så kan du frånträda avtalet, samma sak med mobilabonnemang, etc. Så detta känns tämligen unikt för privatleasing skulle jag säga.

Permalänk
Skrivet av Chippen2188:

Polestar erbjuder just nu Polestar 2 SR för 4400kr/mån fast kostnad under hela perioden. Kontant kostar den 559K och på 3 år betalar man alltså 158 400 kr. Jag tror inte en Polestar 2 SR utan utrustning är värd 400K om 3 år

Är det som alla fakturatjänster som klarna, qliro, resurs mm som försöker få en att betala så lite som möjligt så länge som möjligt? Eller har jag förstått det fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är det som alla fakturatjänster som klarna, qliro, resurs mm som försöker få en att betala så lite som möjligt så länge som möjligt? Eller har jag förstått det fel?

Du missförstår nog nu. Du pratar om att betala tillbaka en skuld där man betalar ett mindre belopp så att krediten blir ett lån med ränta. Privatleasing är inte ett lån, det är en hyra från ett finansbolag, en annan form av finansiering av en bil. Om man inte vill eller kan köpa bilen så kan man hyra den med hjälp av privatleasing. Du äger inte bilen, du betalar inte handpenning på 20% utan endast en månadskostnad som i det här fallet är 4400 kr. Du kan läsa ovan om ett par nackdelar med privatleasing.

Sen är det du som köpare som får bestämma om du tror att du gör bäst i att köpa bilen eller privatleasa den. I det här fallet la jag in min åsikt att det är nog bättre att privatleasa eftersom jag har svårt att se hur man skulle komma undan billigare genom att köpa bilen

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är det som alla fakturatjänster som klarna, qliro, resurs mm som försöker få en att betala så lite som möjligt så länge som möjligt? Eller har jag förstått det fel?

Jag misstänker att Volvo, precis som Tesla och andra biltillverkare har en temporärt svagare efterfrågan på nya (el)bilar nu i lågkonjunkturen (och högränteläget), och vill skapa högre efterfrågan för att kunna sälja fler bilar.

Men man kanske inte vill rabattera kontantpriset på bilarna så att det syns så enkelt för slutkund (kan vara svårt att höja senare igen när ekonomin vänder). Då blir det ett sätt att smyga ut med rabatter som inte syns lika uppenbart, genom att subventionera leasingen.

(Detta är dock mina egna spekulationer, och inget jag fått officiellt från Volvo, även om jag starkt misstänker så är fallet.)

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Nissan rear ut sina elbilar – blir billigare än Tesla

https://carup.se/nissan-rear-ut-sina-elbilar-blir-billigare-a...

Nissan rear ut sin stora elbil. SUV:en Nissan Ariya prisdumpas med 58 500 kronor och blir nu billigare än Tesla Model Y

mer nyheter kring elbilar i veckan:

IF Metall lättar på blockaden mot Teslas skadeverkstäder

https://alltomelbil.se/if-metall-lattar-pa-blockaden-mot-tesl...

https://www.di.se/nyheter/if-metall-lattar-pa-tesla-blockaden...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Kinas största elbiltillverkare BYD lyckades endast sälja 16.000 bilar i Europa förra året, samtidigt såldes det totalt 12,8 miljoner nya bilar i Europa under samma period. En fullständig katastrof med andra ord. Bilarna står nu och dammar i europeiska hamnar och hittar inga köpare.

”BYD:s nya bilar möglar i hamnar efter säljras”

https://carup.se/byds-nya-bilar-moglar-i-hamnar-efter-saljras...

Citat:

Kinas största elbilstillverkare har det stentufft i Bileuropas centrum. Nya bilar från BYD hopar sig i hamnarna, och har drabbats av mögel, uppger tyska affärstidningen Handelsblatt. Kritiker bollar upp den bristande erfarenheten inom logistik som den största anledningen.

På detta ämne så är det även stora mängder med andra osålda kinesiska elbilar skapar även de problem i europeiska hamnar.

https://cleantechnica.com/2024/04/11/unsold-chinese-evs-are-p...

Hamnarnas ägare klagar nu över att det stora antalet osålda kinesiska elbilar i praktiken bara har dumpats. I vissa fall har de stått 18 månader på hamnområdet.

Problemet verkar vara en konsekvens av olika anledningar, bla. överproduktion i Kina, vilket innebär att biltillverkarna måste exportera sina elbilar utomlands för att bli av med de. Samtidigt är det i princip noll efterfrågan på kinesiska elbilar i Europa. De redan usla försäljningssiffrorna för 2023 har sjunkit ännu mer första kvartalet 2024.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@martinot: Förutom MG verkar BYD vara det märke som det går bäst för av de kinesiska spelarna här i Norge. Grannen har en BYD Han.
Det har registrerats 800 BYD i Norge under 2024, ungefär 2,5% av nyregistreringar.
För att sätta det i lite perspektiv är det ungefär lika många som det registrerats Skoda Enyaq eller Nissan Ariya, 3ggr fler än NIO, dubbelt så många som Xpeng och Maxus, men bara en åttondel av Tesla.

Tittar man bara på vad man får för pengarna i form av specs är det ju väldigt attraktivt.
T.ex Han 4x4 ligger ny på ~620k, då får man 509 hästar, 85 kWh batteri, V2L, Dynaudio ljud, Brembo bromsar, Nappa-läderklädsel, Head-up display osv.
Eller lätt begagnad, i trafik Dec 2022, 1700 mil, 3,5 år nybilsgaranti kvar 449.000:-
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=350116458

En Model S som är liknande storlek kostar strax över 1 MNOK ny och en beg kanske 800k.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

De kinesiska bilarna hade trevliga introduktionspriser på leasing.
Men vem vill köpa kinesisk bil utan etablerade verkstäder och god lagerhållning av reservdelar när de kostar ungefär som de etablerade tillverkarna? De kostar dessutom ungefär dubbelt så mycket i Sverige jämfört med Kina, lägg till moms, tull, vagnskadegaranti osv så har jag fortfarande svårt att förstå varför de behöver kosta så mycket mer här.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

De kinesiska bilarna hade trevliga introduktionspriser på leasing.
Men vem vill köpa kinesisk bil utan etablerade verkstäder och god lagerhållning av reservdelar när de kostar ungefär som de etablerade tillverkarna? De kostar dessutom ungefär dubbelt så mycket i Sverige jämfört med Kina, lägg till moms, tull, vagnskadegaranti osv så har jag fortfarande svårt att förstå varför de behöver kosta så mycket mer här.

Tycker mig ha läst någonstans att EU tar ut tull på de kinesiska bilarna (tror det var 10%). Det förklarar dock bara en liten del av det högre priset här.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Grannen har en BYD Han.

Grannen har en BYD Atto 3.

Skrivet av glemmy:

@martinot: Förutom MG verkar BYD vara det märke som det går bäst för av de kinesiska spelarna här i Norge.

Vilket är talande då BYD ändå går så dåligt i Europa.

Problemet för BYD och de andra kinesiska elbilarna är dock att de säljer enormt dåligt, och efterfrågan på de är vikande. De står och samlar damm och tom. växer mögel i våra europeiska hamnar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Har kina elbilar ens gått igenom EU säkerhetskrav?
Huawei toppmodell låser in och bränner folk till döds enligt skandalen.

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att ta en sådan avancerad teknisk produkt på allvar där den är skapad under en sådan regims regelverk. Risken för byggfusk, designfusk etc i spåren av korruption etc riskerar att slå på oss kunder och i en sådan ska jag köra mina barn ?
Nej ingen Kinabil för mig oavsett hur billiga eller ”bra” de än är. Visst ligger de långt fram i batteriteknologi etc men i övrigt så är jag klart oroad. Kanske om 10 år. Betalar hellre överpris för en produkt som är designad och kanske tillverkad i Europa eller USA, samt gynnar hellre vår egen marknad om jag kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Har kina elbilar ens gått igenom EU säkerhetskrav?
Huawei toppmodell låser in och bränner folk till döds enligt skandalen.

Har Huawei ens tillverkat en elbil? Vilken modell är det som "låser in och bränner folk till döds" och vilken "skandal" är det som avses?

Googlar, men hittar inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Har Huawei ens tillverkat en elbil? Vilken modell är det som "låser in och bränner folk till döds" och vilken "skandal" är det som avses?

Googlar, men hittar inget.

Menar antagligen Xiaomis nya bil som varit lite i blåsväder. Inte hört att den låser in folk i bilen medan den brinner dock.

Bilen finns för övrigt inte i EU, självklart går en bilmodell igenom olika certifieringar innan den säljs inom EU, att påstå något annat är onödigt eftersom det inte är sant.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Har Huawei ens tillverkat en elbil? Vilken modell är det som "låser in och bränner folk till döds" och vilken "skandal" är det som avses?

Googlar, men hittar inget.

Skrivet av Chippen2188:

Menar antagligen Xiaomis nya bil som varit lite i blåsväder. Inte hört att den låser in folk i bilen medan den brinner dock.

Bilen finns för övrigt inte i EU, självklart går en bilmodell igenom olika certifieringar innan den säljs inom EU, att påstå något annat är onödigt eftersom det inte är sant.

https://www.youtube.com/watch?v=8HpkDUWAKFM
Vad jag referera till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

En snubbe i kostym som pratar alltför långsamt och visar youtubeklipp som han påstår lite vadsomhelst om utan att backa upp det?

Känns legit.

Med det sagt föredrar jag att handla från mer välkända märken, speciellt då det gäller bilar mtp kvalitet och säkerhet. Men jag tar inte min info från random youtubeklipp.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

En snubbe i kostym som pratar alltför långsamt och visar youtubeklipp som han påstår lite vadsomhelst om utan att backa upp det?

Känns legit.

Med det sagt föredrar jag att handla från mer välkända märken, speciellt då det gäller bilar mtp kvalitet och säkerhet. Men jag tar inte min info från random youtubeklipp.

Ok så vart förväntar du kunna hitta China nyheter utanför censormaskinen?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Daniel75:

Jag har svårt att ta en sådan avancerad teknisk produkt på allvar där den är skapad under en sådan regims regelverk. Risken för byggfusk, designfusk etc i spåren av korruption etc riskerar att slå på oss kunder och i en sådan ska jag köra mina barn ?
Nej ingen Kinabil för mig oavsett hur billiga eller ”bra” de än är. Visst ligger de långt fram i batteriteknologi etc men i övrigt så är jag klart oroad. Kanske om 10 år. Betalar hellre överpris för en produkt som är designad och kanske tillverkad i Europa eller USA, samt gynnar hellre vår egen marknad om jag kan.

Undviker också kina bilar, eller ja beror på hur mycket kina-bil man anser Volvo är nu för tiden (vi har en XC40 Recharge LR).

Men den trista sanningen är att kina inte längre behöver kopiera väst, de tar i skrämmande fart över ledartröjan inom allt fler high-tech områden. Kollar man på vetenskapliga publikationer kommer majoriteten av "high-impact papers" från kinesiska universitet och de ha 6 platser på top 10 i universitetsranking.

Vi har i jämförelse blivit lata och dumma när det var enklare/billigare att bara låta andra göra jobbet

Du skriver "i en sådan ska jag köra mina barn", så vågar du köra dina barn i en Tesla?

Kollar man på statistiken är saker som "hög vikt", "stark motor", och "fyrhjulsdrift" egenskaper som ökar risken för att man råkar ut för en olycka. Tesla prickar alla och är enligt en rätt färsk undersökning det bilmärke som flest försäkringsärenden per 1000 bilar i trafik rapporterats för.

BMW kan i alla fall skylla på att deras ägare till viss del kvaddar bilarna då de är långt mer benägna att köra påverkade (BMW står ut i kategorin "DUI", Driving Under Influence), men Tesla-förarna hamnar i diket trots att de i väldigt liten utsträckning verka köra påverkade...

Hög vikt gör det svårare att hantera bilen, men det är främst dåligt för eventuell andra part som råkar hamna i vägen. Stark motor är nog uppenbart varför det är en faktor (nog mest att de som väljer en sådan bil tenderar vara de som också tänker använda effekten).

Fyrhjulsdrift kan verka märkligt, men det handlar om att egenskaperna hos dessa bilar gör att man som förare överskattar hur bra fäste man har för det går så väldigt bra att ta sig framåt (förstår varför också Subaru ligger illa till i statistiken, kört Subaru i nästan 20 år och deras fyrhjulsdrift är magiskt bra).

Svårt att se varför kinesiska bilar skulle vara mindre säkra, men är helt med på varför man vill undvika dem av politiska/moraliska orsaker!

Skrivet av Sinery:

Ok så vart förväntar du kunna hitta China nyheter utanför censormaskinen?

Verkar inte som alla kina-bilar har fått Hollywood-firmware så de exploderar spontant. Tror vi kan lita på EuroNcap, de gav 5 stjärnor till både BYD Seal och BYD Tang. Rimligen exploderade inte bilen under testat i alla fall givet betyget.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer