Krönika: Tanken av att prata med AI i spel gör mig deprimerad

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Tanken av att prata med AI i spel gör mig deprimerad

Calle kåserar om artificiella spelkaraktärer, genererade spelvärldar och konflikten mellan vinstdrivande intressen och konst.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant artikel, även om jag inte håller med om slutsatsen. När AI blir mer "main stream" så är det antagligen mer naturligt och man undrar hur man kunde leva utan det. Som det är nu för många tech nörds så är AI svaret, lösningen och målet med allt. Skyrim är ett av de, mig veterligen, tidigaste spelen som fått AI till sig men tjusningen där är att det är en mod så det är helt frivilligt (kostar en slant också vill jag minnas). Jag tror att när hypen lagt sig så kommer det hållbara AI-lösningar som används i praktiken. Jag tror också att vi är nu i ett skeende som lite liknar 3d-films eran när man slängde på effekt på effekt istället för att det skulle addera till filmen.

Permalänk
Medlem

Själv är jag trött på NPC som svarar "Hi, have you found the missing relic?" gång på gång. Ai NPC:er ser jag bara som nåt positivt. Vi har i princip fotorealistisk grafik idag men vi saknar vettig AI i spelen. Det är för stor skillnad idag mellan Ai och grafik. Grafiken ligger lång före Ai. Blir konstigt i spelen.

Permalänk
Medlem

Håller med. Om man skapar ett spel med syftet att bygga en spännande och intressant värld och berätta en bra historia ser jag verkligen inte vad sån här AI kommer tillföra för positivt. Kostymerna i företagsledningen ser det säkert som ett ypperligt verktyg för att ersätta anställda och spara in utvecklingskostnader, men vill man leverera en bra upplevelse behöver vi noggrant planerade och skrivna karaktärer och händelser.

Det är bara ett verktyg för mer content att skryta med siffror kring, men mer betyder aldrig bättre. Kolla bara på alla Starfields tusentals planeter fyllda med ingenting, för ingen människa med en vision var där och skapade innehåll. Spel görs av människor för andra människor att uppleva världar och känslor, och ingen AI förstår vad som faktiskt gör bra upplevelser bra, och lika lite vad som gör dåliga upplevelser dåliga.

Visa signatur

Zotac GeForce RTX 3080 Trinity | Ryzen 9 5900x | 64GB DDR4 | Define S

Permalänk
Medlem

Mmmm..
Det var bättre förr..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Är det ens ett spel om man inte längre kan komma ifrån verkligheten, eller slippa ta ansvar för sina handlingar.
AI Chatt-bottar är ju redan extremt frustrerande.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Själv är jag trött på NPC som svarar "Hi, have you found the missing relic?" gång på gång. Ai NPC:er ser jag bara som nåt positivt. Vi har i princip fotorealistisk grafik idag men vi saknar vettig AI i spelen. Det är för stor skillnad idag mellan Ai och grafik. Grafiken ligger lång före Ai. Blir konstigt i spelen.

Förstår vad du menar. Ett annan sak som jag gärna ser fokus på är att få karaktärerna i spelvärldarna att inte kännas så ”inklistrade” animationsmässigt, utan att de rör sig mer naturligt efter omgivningen – om ni förstår vad jag menar.

Ett klassiskt (kanske inte så vanligt numera) exempel är hur en karaktär står och går på stället mot en vägg.

Eller hur någon står i en brant med ena foten i luften.

Osv.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Jag ser inga problem med det. Det ska användas där det passar.
Bara för det blir möjligt att göra det i framtiden blir det inte så att varenda spel i världen ska skapas med det implementerat.
T ex i stora rpg spel med öppen story kommmer det tillföra otroligt mycket till världen och inlevelsen.
Men det är inte som de ska implementera det i ett enkelriktat story spel för där skulle det inte passat.

Sen kan man använda det sparsamt t ex till alla vanliga npc i världen som är dumma idag. De kan uttrycka sig på helt annat sätt och behöver inte interaktion från spelarna. Fyll en stad med dessa och staden känns mer levande.

Permalänk

Vi är 8 miljarder människor på jorden och vi är alla unika formade av miljö och värderingar och som samhället har utvecklats lyckas man inte få två personer att komma överens undra vad AI får för uppfattning om människor? Eller ska vi alla bli lika? I AI världen med rätta svar och fel svar blir ju frågan vad är rätt svar i Ryssland/Ukraina Palestina/Israel? Blir väldigt ytligt och godtyckligt att använda AI i mänsklig kontext, men utmärkt för att påverka oss att tycka något vi inte tänkt på? Vet inte om jag vill sitta i min ensamhet och prata skit med något som inte betyder något för mig. Vill framför allt inte att min särbo kommer hem och undrar Vem pratar du med?

Permalänk
Medlem

Oroa er inte, både Convai och Inworld är inte produktionsdugliga, som de vill påstå sig vara; Medans Ubisofts säger att deras Project Neo inte heller är produktionsduglig men ändå verkar den ändå vara bättre anpassad för utvecklare, kanske för att Ubisoft trots all annan kritik ÄR en riktig spelstudio till skillnad från Convai och Inworld

Hursom, det kommer ta tid innan vi ser dessa implementeras väl, Project Neos variant är mera anpassat som ett verktyg för spelutvecklarna att skapa intressanta karaktärer på ett artistiskt vis medans Convai och Inworld är mera en ChatGPT NPC "skohornat" in i spelmotorer.

Konversations-AI kommer att testas, det kommer komma spel som är bedrövliga, vissa kanske intressanta och förhoppningsvis några som blir ändå bra och dessutom även vägledande, det är så det brukar vara med ny teknik.

3D grafik i spel var också under stor kritik när den var ny och kom till konsol och PC, jämfördes med 2D på många sätt som underlägsen i flyt (fps), kamerastyrning, karaktärsstyrning och navigering, bildkvalité och tydlighet, animering m.m.
Men idag har vi kommit väldigt långt på den fronten, så kritiken riktas inte längre mot 3D-mediet i sig, om något kritiseras är det snarare själva verket i sig.

Idéer är billiga och ofta av ringa värde, värdet kommer från HUR den implementeras, Convai (den som Nvidia använde i sina presentationer som "The Ramen shop") och Inworld har mycket att arbeta på innan de blir produktionsdugliga verktyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Förstår vad du menar. Ett annan sak som jag gärna ser fokus på är att få karaktärerna i spelvärldarna att inte kännas så ”inklistrade” animationsmässigt, utan att de rör sig mer naturligt efter omgivningen – om ni förstår vad jag menar.

Ett klassiskt (kanske inte så vanligt numera) exempel är hur en karaktär står och går på stället mot en vägg.

Eller hur någon stor i en brant med ena foten i luften.

Osv.

titta bara på gta 6. eller ja, visst har det inte släppts, men redan i rdr2 är det väldigt naturligt.

Men ska jag vara helt ärlig, för de flesta speler bryr jag mig inte, jag hade askul med på det sättet skitiga Palworld. Man drömmer alltid om det bättre, men ofta så är det mycket simplare mer intuitivt och roligare att spela. Ta det nya Ark för att jämföra med Palworld, hur dinosarierna rör sig gentemot väggar/objekt. Ser coolt ut, men känns bara som att man har mindre kontroll över spelandet, samma som exempelvis ridningen (och annat) i rdr2. Realistiska spel är coolt att titta på, kanske testa en gång men inte mycket mer. Detta gäller både grafik, animationer och annat.

Inte AI, men i Mount & Blade II: Bannerlord introducerades mer dynamiska och randomiserade karaktärer med egna berättelser och dialoger istället för de få fastställda från M&B Warband. Gjorde det inte ett dugg mer intressant att lyssna på eller läsa. Kommer inte bli mycket annordlunda med ai.

Men sen så tycker jag också att spel ska vara för att spela och varken en bok eller film, men där vet jag att andra inte riktigt håller med så detta är bara mina tankar.

Permalänk

Jag ser Ai i spel som en ickefråga, det är något som kommer bli och jag bryr mig inte så mycket om hur det blir i just spel.

Men det är intressant att se hur de ska lösa kränkhetsproblemet. Folk kan bli kränka av allt möjligt, idag lättare än förr, folk kommer aktivt kämpa för att bli kränkt av spelet. Och sedan klaga på att svaret kunde tolkas som en kränkning.
Med denna begränsning så kommer det inte bli bra svar om man som användare får skriva vilken input man vill.

Permalänk
Testpilot

Personligen ser jag fram emot den dagen jag kan ha en fullskalig konversation med en AI i mina spel, de flesta interaktioner i framförallt onlinespel är inte speciellt givande i vilket fall.. Har ärligt talat ingen konversation alls över den majoritet av olyckligheter jag stött genom åren, framförallt med den nya generation som tror sig kunna vräka ur sig vad som helst utan konsekvenser.

Halvt OnT:
Orimligt taggad på ett spel som heter Erenshor; allt det roliga med Runescape, utan allt skit som kommer med den communityn! Alla du spelar med är AI:s, de slåss, pratar i chatten och gör aktiviteter i världen som vilken annan spelare som helst — helt singleplayer.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem

Jag längtar tills AI styrda NPCer blir standard i spel. Det kommer ta spel till en helt annan nivå aldrig skådat förr typ.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Yatagarasu:

Personligen ser jag fram emot den dagen jag kan ha en fullskalig konversation med en AI i mina spel, de flesta interaktioner i framförallt onlinespel är inte speciellt givande i vilket fall.. Har ärligt talat ingen konversation alls över den majoritet av olyckligheter jag stött genom åren, framförallt med den nya generation som tror sig kunna vräka ur sig vad som helst utan konsekvenser.

Halvt OnT:
Orimligt taggad på ett spel som heter Erenshor; allt det roliga med Runescape, utan allt skit som kommer med den communityn! Alla du spelar med är AI:s, de slåss, pratar i chatten och gör aktiviteter i världen som vilken annan spelare som helst — helt singleplayer.

För att bygga på detta med framförallt singleplayer;
När det kommer till huvuduppdragen ser jag det svårt att ersätta en välskriven karaktär, där historian går på räls och har ett syfte. Men för att generera dialog för sidouppdrag (som i sig kanske är autogenererade), då ser jag inga problem. Att använda verktyg för att automatisera denna process gör förmodligen världen mer levande, framförallt då det kan ge utvecklare mer tid att polera den huvudsakliga berättelsen.

Jag tänker även spel som GTA, där det är enormt stora världar med mycket NPC-huvudet som knatar omkring, här är det perfekt att använda AI för att föra dialog. Istället för att behöva ha ett tjugotal VA:s som ska spela in 150 olika rader som upprepas på en loop, då går det att generera prompt-texter utifrån ett bibliotek, som då även kan interagera med andra system för en mer dynamisk upplevelse.

När det kommer till helt öppna spelvärdlar (sandbox), då ser jag det som givet att fylla dessa med AI. När spelaren ska skapa sitt egna äventyr ser jag det nästan kontraproduktivt att försöka handleda spelaren med syftesskapad dialog, istället för något organiskt och naturligt baserat på vad som händer i omgivningen eller bara som slumpartat möte.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem

AI skulle kunna öka replay-value enormt

Säg att spelutvecklaren har skapat en värld som man verkligen gillar och dess regelverk är väldefinierat. Varje gång du spelar igenom det så blir det lite annorlunda. Nya sidequests, fiender ändrar strategi baserat på hur man spelat tidigare etc.
Tänk westworld fast för spel

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTZN:

Håller med. Om man skapar ett spel med syftet att bygga en spännande och intressant värld och berätta en bra historia ser jag verkligen inte vad sån här AI kommer tillföra för positivt. Kostymerna i företagsledningen ser det säkert som ett ypperligt verktyg för att ersätta anställda och spara in utvecklingskostnader, men vill man leverera en bra upplevelse behöver vi noggrant planerade och skrivna karaktärer och händelser.

Det är bara ett verktyg för mer content att skryta med siffror kring, men mer betyder aldrig bättre. Kolla bara på alla Starfields tusentals planeter fyllda med ingenting, för ingen människa med en vision var där och skapade innehåll. Spel görs av människor för andra människor att uppleva världar och känslor, och ingen AI förstår vad som faktiskt gör bra upplevelser bra, och lika lite vad som gör dåliga upplevelser dåliga.

Det räcker att vissa dialoger är scriptade. Men om man spelar ett spel med companions så är det guld att fylla ut tomrummet mellan scriptade dialog med något vettigt.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

När är ett spel inte längre ett spel?

Man kallar alla dessa filmiska upplevelser för spel, men är de verkligen det? Eller bör vi börja kalla dem för virtuella upplevelser eller något dyliknande? Idag är det mesta fortfarande "spel" då de har tydliga regler, mål och spelmekanik som förväntas. Men om man fortsätter att pusha interaktivt narrativ på detta vis så lär vi förr eller senare börja se spel som är fullt fokuserat på detta och då känns det fel att kalla dem för spel.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Säg att spelutvecklaren har skapat en värld som man verkligen gillar och dess regelverk är väldefinierat. Varje gång du spelar igenom det så blir det lite annorlunda. Nya sidequests, fiender ändrar strategi baserat på hur man spelat tidigare etc.
Tänk westworld fast för spel

Det låter som en mardröm till spel.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Beror ju på vad du anser är genererat. Text är det genererat för att jag använde rättstavnings ai i min bok? Då kommer allt vara genererat i framtiden? (Vissa som tycker det).
Är den genererad för att jag använde AI för att förbättra några stycken med bättre synonymer och meningsbyggnad så mitt budskap kom fram tydligare och bättre? (Igen en del som tydligen tycker det och då kan man nog säga att allt blir genererat i framtiden).

Men enligt mig är det bara AI "Förstärkt" så länge grund texten (i det här fallet) är skriven av människor och tror det kommer vara så på alla bra skapelser långt fram. Istället för att skriva karaktärens alla repliker. Kanske de skriver som ett dnd blad, karaktärens dåliga aspekters och positiva, vad den gillar och inte, hur denns attityd ska vara, vilket typ av språk den använder, och sen gen den en del input på hur den skulle svara på olika viktiga frågor så programmet lär sig om vilken typ av humor och repliker "catch phrases" den har med mer. Görs det bra kommer replikerna som sedan spotas ut låta som något den förväntade karaktären skulle säga. Bara att istället för att figurer i spel säger exakt samma sak 100 gånger blir det variation som då kan anpassas till situationen och miljön. Som att bland annat kanske kommentera din plötsliga humörsvängning du får efter precis räddat Jorden, men sedan kör över varenda person du ser på gatan.

Tror det kan bli väldigt roligt, behöver ju inte betyda att jag vill ha 5 timmars samtal med varenda npc, men att möjligheten finns är ju inget som skadar någon. Kanske kan övertala nästan vem som helst att joina dig, eller prata omkull onda fienders planer eller göra allianser i spel genom samtal kan bli väldigt spännande i en del spel.

Samma med bilder med mer: (Varning personen ritar inte naket, men lättklädda figurer)
https://www.youtube.com/watch?v=C8HZG_ER7VQ (Krita och SD).
Här visas hur mycket enklare det kan bli för artister att rita. Är det sedan något det inte gillar i bilden kan det ju sedan ritas till helt manuellt, men det där är framtiden.

I 3D också är AI väldigt bra på att ta bort det "3D aktiga ur 3D bilder, men fortfarande någon som måste skapa hela bilden. Som denna jag gjorde för ett tag sen som exempel.
- 3D bara

- 3D + AI

Många tycker även detta är helt AI genererade, med då säger jag bara men låt allt bli det då, för varför ska jag sitta i flera timmar extra bara för att förbättra ljuset, texturerna, ansiktsuttrycken för att komma närmare det jag vill, (och ändå inte komma nära det jag får från ai) då jag kan få det klart på under 30 minuter?

Det var mina tankar om det.
(Poängen sammanfattning: AI är inte en sak, det är ett verktyg och resultatet varierar beronde på hur det används)

Permalänk
Medlem

Problemet som beskrivs verkar inte vara AI som sådan utan att det används som ett verktyg i hetsjakten på ökad lönsamhet, vilket leder till kass implementation. Så man får väl hoppas att betalningsviljan för spel som med hjälp av AI är väldigt billiga att skapa men ändå kostar som ett handgjort mästerverk är noll. Någon jävla måtta får det vara.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

AI kan förbättra variationen + öka produktiviteten av manusförfattare om det används rätt.
Dialogen skulle kunna bli augmenterad på aspekter som väder, tid på dygnet, karaktärens level, karma osv.

AI är som en hund, den kan göra arbete men ska göra under uppsikt, även om det beter sig bra 99% av tiden kan saker hända som gör att den flippar ur.

Permalänk
Medlem

Jag tror stenhårt på en blandning mellan skrivna och automatiskt genererade samtal i närtid (i relativa termer i alla fall). Jag tänker att mycket kallprat kan genereras automatiskt för att göra en spelvärld mer levande, t.ex. att ett par statister på gatan som inte fyller något som helst viktigt funktion annat än som dekoration kan ha oändligt många samtal om aktuella nyheter som har hänt i spelets värld, där en speldesigner egentligen bara behöver scripta in några olika prompter som en AI får arbeta med beroende på vad som har hänt, och ett antal personligheter som kan tolka det på olika sätt och sedan interagera med andra personligheter.

Däremot så blir det förmodligen svårare att göra sådant för karaktärer och samtal som är kritiska för handlingen. AI har fortfarande en del problem med uttal och att låta naturliga rent känslomässigt, men med tiden kommer säkert det också att bli bättre. Man får nog dock hålla hårt i kopplet där, så att samtal som för handlingen framåt har ganska strikta restriktioner på hur mycket AIn får sväva ut, men jag ser egentligen inget problem med att låta den formulera om en mening, förutsatt att den är kapabel att göra det på ett sätt som behåller den innebörd som borde vara där och kan leverera det på ett övertygande sätt. På sikt kan vi kanske se det också.

Sen är jag kanske inte personligen så förtjust i tanken på att behöva använda en mikrofon för att prata med personer i spelet, men det är väl egentligen en annan fråga.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Ozzed:

Problemet som beskrivs verkar inte vara AI som sådan utan att det används som ett verktyg i hetsjakten på ökad lönsamhet, vilket leder till kass implementation. Så man får väl hoppas att betalningsviljan för spel som med hjälp av AI är väldigt billiga att skapa men ändå kostar som ett handgjort mästerverk är noll. Någon jävla måtta får det vara.

Jag tror du har en poäng. När jag skrev texten var det svårt att i (läsbar) text få fram hur omöjlig balansen mellan konst, teknik och ekonomisk lönsamhet. Det är ofta en eller två aspekter som får ge vika för en annan. Spel är en konstform som verkligen kan ligga i framkant i alla tre aspekter.

Samtidigt är allas individuella förhållningssätt till spel lika varierade som mängden olika spel det finns. Tänker jag på samma sätt kring Alan Wake II som jag gör kring Vampire Survivors? Såklart inte men de är båda två spel som jag tycker om, men på olika sätt. Jag interagerar med dom på olika sätt, de stimulerar olika delar av min hjärna men jag gillar båda två.

Jag angriper generellt frågan från synpunkten att jag betraktar spel som en konstform där skaparens vision är det primära jag vill åt. Det är där jag ser chansen att det kan förstärka enskilda skapares vision. Samtidigt kan det som verktyg för att öka lönsamheten göra allt fler produkter mer likriktade och själlösa.

Som sagt svårt ämne att ta sig an men behövde försöka iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Jag tror du har en poäng. När jag skrev texten var det svårt att i (läsbar) text få fram hur omöjlig balansen mellan konst, teknik och ekonomisk lönsamhet. Det är ofta en eller två aspekter som får ge vika för en annan. Spel är en konstform som verkligen kan ligga i framkant i alla tre aspekter.

Samtidigt är allas individuella förhållningssätt till spel lika varierade som mängden olika spel det finns. Tänker jag på samma sätt kring Alan Wake II som jag gör kring Vampire Survivors? Såklart inte men de är båda två spel som jag tycker om, men på olika sätt. Jag interagerar med dom på olika sätt, de stimulerar olika delar av min hjärna men jag gillar båda två.

Jag angriper generellt frågan från synpunkten att jag betraktar spel som en konstform där skaparens vision är det primära jag vill åt. Det är där jag ser chansen att det kan förstärka enskilda skapares vision. Samtidigt kan det som verktyg för att öka lönsamheten göra allt fler produkter mer likriktade och själlösa.

Som sagt svårt ämne att ta sig an men behövde försöka iaf.

https://youtu.be/RwoGe066NHM?si=vRxF6t9t4WOm5HU6 om ai används för röster i spelet så invänder jag ej mycket från det, men att använda ai 100% för skapandet av spelet så då är det bara skit.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Somliga gamla stofiler var emot spinning jenny. Men industrialiseringen gick inte att stoppa. De gamla hantverkarnas attityder dog ut.

Att bli deprimerad av att prata med AI i spel? Okej. Dagens överdrift. Dagens i-landsproblem. Jesus pannkaka.

I så fall blir jag mer deprimerad av den mycket begränsade dialogen som finns i alla spel utan undantag. Även hyllade BG3. Det finns inga riktiga ”människor” som pratar som en människa i det spelet.

Permalänk
Medlem

Vill man inte prata med npcer går det väl att implementera färdiga textalternativ eller tillåta att användaren matar in text.
Fler borde fokusera på hur AI kan hjälpa oss göra produkter bättre snarare än att fastna i möjliga negativa aspekter.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas H:

Sen är jag kanske inte personligen så förtjust i tanken på att behöva använda en mikrofon för att prata med personer i spelet, men det är väl egentligen en annan fråga.

Jag tror att om man implementerar det väl så får spelaren förslag i text på saker den kan säga till NPC:n, skriva något eget eller säga något, det passar ju inte alltid att man sitter och pratar högt när man spelar när andra personer i hemmet också är närvarande

Permalänk
Medlem

Efter att hört "I used to be an adventurer like you. Then I took an arrow in the knee..." Vad som känns tusentals gånger hoppas jag verkligen AI kan få spelvärldar att kännas mer levande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Calle kåserar om artificiella spelkaraktärer, genererade spelvärldar och konflikten mellan vinstdrivande intressen och konst.

Läs hela artikeln här

Bara jag eller är den här skribenten emot allting?