Permalänk
Medlem

Bios

Nu har jag fått ett nytt problem igen, jag skulle uppdatera bios i min dator, updateringen skedde i ett installations program från HP, Det skulle uppdatera min bios, men ist verkade som om den gjorde så att inte datan ville starta, det var rätt version och enhet som jag hade, vad är felet att den inte vill starta. ? plz help me

Datorn:

CPU: 3000+ (barton)

MINNE: 512 PC2700

MODERKORT: Asus A7N8X-LA (nForce 2)

GRAFIKKORT: Gforce FX5900 Ultra 256mb

Permalänk
Medlem

Gjorde du ngn säkerhetskopia på det äldre (original)bioset ?

Permalänk
Medlem

nope tyvär =(, finns det nåt sätt man kan formatera då ?

Permalänk

Från HP ?

Asus har ju egna flash verktyg för uppdatering av BIOS

Har ditt BIOS blivit korrupt under flashningen återstår tre saker tyvärr :/

1. Testa BIOS Recovery diskett det får du googla alt leta upp på Asus hemsida & naturligtvis att moderkortet stödjer detta :/

2. Om BIOS chipet går att ta bort & inte är fastlött kan du ta ur den ur moderkortet & skicka den till ex eksitdata, där programerar dom om den åt dig mot en kostnad.

3. Om båda ovansående alternativ inte funkar återstår det bara tyvärr att skrota moderkortet & köpa ett nytt.

länkt till ASUS BIOS

ftp://ftp.asuscom.de/

Permalänk
Medlem

satan :@

Permalänk

Tips

Nästa köp av moderkort kolla att BIOS chipet går att ta bort (den sitter i en sockel) samt på sådana BIOS Sockel kan du montera på BIOS Savior som hade varit underbar att ha i ditt fall just nu, man kan då switcha mella två olika BIOS.

Permalänk
Medlem

men omg, kan man inte nollställa bioset till orginal på nått
sätt då ?

Permalänk

Du kan nollställa BIOS sk Clear CMOS, Det står i manualen till moderkortet
hur du skall göra,
Ofta att man får flytta en bygel & plocka ur batteriet.
På min (A7N8X Deluxe) så får man plocka ur batteriet, sedan flytta en bygel på moderkortet som sluter två stift, sedan flytta tillbaka stiftet, sen i med batteriet.
Då är BIOSet noll ställt med standard inställningar.

Men har du flashat fel så är ju BIOSet korrupt & då spelar det ingen roll hur du nollställer iom att den är paj.

Men naturligtvis så ska du nollställa BIOSet
Hoppas att det bara är det & att det funkar (julen räddad)

Hmm jag får en känsla av att du inte är så påläst innan du flashade, bästa sättet o skydda sig är att läsa på innan samt fråga, läs, fråga igen.

sen innan flashningen så dubbel kolla, trippel kolla ATT DET ÄR RÄTT BIOS till RÄTT moderkort SAMT REVISION (ex A7N8X Deluxe finns i rev 1,2 1,4 2,0 osv) för ärt det fel så skiter det sig med ett moderkort som inte funkar nåt vidare eller inte alls.

Permalänk
Medlem

Kan du inte cleara CMOS bara då? Borde stå i din moderkortsmanual...

Permalänk

Att flasha BIOS är INTE 100% riskfritt tyvärr allt skit kan hända under flashningen ex strömavbrott (högst osannolikt hehe men du fattar) mm.
Men som sagt det brukar gå bra i 99%

Permalänk
Medlem

aja, vet inte vart jag kan hitta manual ens, jag har sökt överallt

Permalänk
Medlem

Ni kanske ska säga hur han ska "flasha" bios och "cleara" CMOS. är nog till mkt hjälp

Visa signatur

Shuttle SN85G4, athlon 64 3200+, gf4ti4200, 1024ddr pc3200 & 330gb hdd ;F

Permalänk

Till mitt moderkort så följde det med en "flashnings-cd". Man stoppar helt enkelt in den så flashar den BIOS. Försök med det om du nu har en sådan skiva. (Jag köpte ett ASUS P4C800-E Deluxe.

Permalänk
Medlem

plz hjälp

Permalänk

fattar inte varför ni alltid leker med bios låt datorn va ifred

Visa signatur

we are not the monkeys but we got the keys

Permalänk
Medlem

om du inte fattar det så kanske du inte ska försöka fatta heller :/