Permalänk

installerade ny cpu-fläkt, datorn pajja..

Skulle intstallera ny cpu-fläkt och nu funkar inte datorn. den kommer till boot screenen och laddar windows xp och sen blir det svart.. . kan det vara för att jag har för svagt nätt agg? eller? cpu fläkten va en thermal take volcano 12.. till amd.. några tips vad som kan vara fel??

kan man kolla någon stans i bios?

Permalänk
Medlem

kolla om dina spänningar är mycket under det dom ska vara.

Visa signatur

..::Nf7 V2.0 -|- Barton 2500+ @ 2315Mhz 1.8Vcore -|- Geforce4 Ti 4200 -|- corsair twinx 512MB pc3200 2.9Vdimm -|- 47-48 grader @ full-load 39-42 @ idle -|- Vattenkylning: Maze3 -|- Black ice extreme (2x120mm fläktar) -|- dual floppy bay reservoir -|- 2x Hydor Seltz L30 pump -|- tygonslang, ½" allaround::..

Permalänk
Medlem

Du kanske krossa kärnan, smidiga kille

Visa signatur

Opteron 144 265x9 :E

Jag har en anmärkning för jag är en badboy! :)

Permalänk
Medlem

Kanske glömde kylpasta så den brann upp?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

har du provat att formatera hårddisken? Samma sak hände mig efter att jag blev skitsur när den hängde sig. Är säkert inte samma men man vet aldrig

Permalänk
Medlem

om kärnan skulle krossats eller den brunnit upp så skulle den inte posta överhuvudtaget tror inte jag, den är nog inte sönder.

Permalänk

alltså windows startar ju ända tills splash screenen.. kylpasta hade jag på ett tunt lager i mitten på processorn som det stog. och det funkar i felsäkert läge också kom jag på nu. skumt iaf. kan det vara nät agget då? efter som felsäkert läge inte drar lika mycket ström tror jag.. eller?

Permalänk
Medlem

Nja felsäkert läge drar nog inte lika mycket ström. Eftersom windows kör med så få drivrutiner som möjligt. Det borde ju betyda att te.x grafikkortet inte drar nån ström. I alla fall inte lika mycket. (måste ju visa bild)

Men du kan prova att göra så att du köper en 4pin -> 3pin konverter. Sedan ansluter du CPU fläkten till adaptern och sedan direkt till nätaggregatet.

Om du inte vill köpa en konverter så kan du prova att dra ur alla chassifläktar som är kopplade till moderkortet.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk

ska testa med mín led fläkt som också e 120mm...

Permalänk
Avstängd

kolla så att klippfästet inte sitter närmst nät agget .. hände mig .. mämligen . så dator stänge av sig .. lite då och då !

Visa signatur

the never sleeping man
avatar raderad, animeringar ej tillåtna

Permalänk
Medlem

Är ju knappast så att det är nätagget för han bytt ut en fläkt. Samt att datorn skulle dra märkbart mindre ström i felsäkert läge, nja

Permalänk
Medlem

Om man kopplar för mycket starka fläktar till moderkortet så funkar datorn inte som den ska. (på delta fläjtarna står det i manualen att man inte får koppla dom till moderkortet för dom drar för mycket)

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CerpA
Du kanske krossa kärnan, smidiga kille

nej, då skulle datorn inte boota alls...det där med smidiga kille var ganska onödigt, änmer eftersom du hade fel.

Visa signatur

En anonym kommentar hos Kent Persson (M):

"Nu skall han [Christian Engström] tydligen gå och göra precis det han sade innan valet, förstår att det känns främmande för en moderat."

Permalänk
Medlem

testa att rensa cmos på morderkortet!

Visa signatur

There is no magic! [ XP2000@ 2000MHz | 512MB PC4000 | Vapochill ]

Permalänk

heh.. fläkten va visst inte 120mm... bara 80mm.. men iaf den drar inte från moderkortet heller och det va inte ens nått hardvaru fel.. duuh.. valde att "starta med senast fungerande konfiguration" så funkade det.. fast drivrutinerna till nätverkskortet och ljudkortet va trasiga.. wierd.. aja det funkar perfekt nu iaf.. jävlar vilken fläkt alltså låter som en hårtork på högsta rpm 5500... kör på lägsta 2200 rpm..

ps. mitt nätagg e rätt svagt ändå 240watt tror jag.. så jag måste nog byta det snart ändå..

Permalänk
Medlem

Är det denna fläns som du har?
http://kylning.com/info.php?cPath=82_87&products_id=582

--------
1. Om core går sönder så funkar inte datorn alls. Svart skärm
--------
2. Den brinner absolut inte upp om man inte har någon pasta på. Men tempen kan bli ett antal grader mer.
--------
3. Angående att datorn ska bli korrupt eller windows kan ej bero på byte av kylfläns. Om det har något med windows att göra så beror det på antingen drivare/program/virus/ för mycket pillande på fel saker.
-------------------------
Om fläns - Fråga-
1. Har du satt flänsen rätt?
2. Sitter den ordentligt fast mot coren?
3. Har du tagit loss eventuellt medföljande skydd som sitter på undersidan?
4. Rengjorde du coren före du satt dit ny pasta? Och med vad?
------------------
förslag.
1. Gå in i bios i början o se vad du får för temp när den idlar bara, då ser du om den är alldeles för hög eller inte.
2. Koppla ur cd-rom diskettstation eller något dylikt och boota o se om samma problem händer fortfarande.
3. Om du har winXp så testa och göra en Systemåterställning.
----------------

Edit: Vad drygt att jag inte såg att du hade löst det redan

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk

mm.. men skit skumt att det skulle pajja sådär som man blir förrvirrad..