Permalänk

värme problem

hejsan!

jag har problem med värmen i min burk.

för en tid sen så låg cpun på c:a 52 grader idle och 54-55 grader i full load. sen fick datorn nå flipp och ligger på 68 grader i idle och 72 i full load. datorn är inte direkt stabil nu.

Min fläkt är den som är nedan.
Arctic Cooling Copper Silent 2 TC >AMD Athlon upp till 3500+

Jag har en Athlon XP 2400+ oklockad. Volten är normal.

Mitt mobo är ett Chaintech 7NJL. (nForce2)

Har silver pasta. inte för mkt och inte för lite.

Hur får jag ner tempen?

Mkt tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

dammigt? eller kanske någon chassifläkt som stannat?

Visa signatur

K M K !

Permalänk
Medlem

Jag har haft stora problem också.
Problemet var att cirkulationen i min låda var dålig.
Jag köpte en bättre konstrukturerad låda så var problemet löst.

Kolla så att inte datorn står i knöd i någon vrå.
Datorn måste kunna andas.
Sätt in en fläkt till i den.

Visa signatur

There is no magic! [ XP2000@ 2000MHz | 512MB PC4000 | Vapochill ]

Permalänk
Medlem

OT. Fastiz om du vill ha svar på ditt PM till mig måste du aktivera din egen PM-funktion. Kolla igenom inställningarna på din profil.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Byt till en bätter kylfläns och bättre kylpasta. Tempsen du hade innan var inte direkt bra. Jag rekomenderar att du köper en Zalman fläns.

vad har du för klockfrekvens?? om du inte har klockat alls så har du en för lite kylfläns för din prolle.

Visa signatur

i7 3770K | 16GB Vengeance | R9 290X | 2x840 EVO - Raid0 | Mionix Naos 3200 | Mionix Zibal 60 | Astro A40

Permalänk
Medlem

Om du inte gjort något med burken t.ex pillat i bios alt. nytt bios lr dyl. så kolla chassi fläktar och cpu-fläkt samt hur väl ventilerat det är omkring burken.

Visa signatur

A7N8X rev2.0 | Xp2500+@3200+ (AQZEA0334) | 200x11 | ADATA 2x512pc3200@2-2-2-4 | enjoy the Zilence

Permalänk

pwr: Jag städar ur datorn i mellanåt så datorn inte blir för dammig.

Fastis: jag har 5 chassi fläktar i burken men jag har en massa kablar å diskar å annat skräp i vägen för dem som sitter fram, kan vara det. Datorn kan man säga står mitt i rummet så det är igen vrå iaf =D

hesste2: jag funderar starkt på att antingen byta luftkylning till zalman eller helt enkelt köpa ett apdyrt vapochill, men det är antagligen inte värt det. men jag blir iaf av med värme problemen =D jag kör 133*15 (266*7,5)

ruran: jag har flashat upp bioset till senaste versionen och loadad optimized defaults och ställt upp agp minnet och ställt om boot konfigen. thats it 2 av chassi fläktarna kan jag tänka mig är rätt hämmade pga hårddiskar som sitter i vägen. annars ska alla resterande 3 vara fria.

Permalänk
Medlem

Jag ligger på cirka 35C idle med min Arctic Cooling 2 TC Slim. Så den är det nog inget fel på.

Permalänk

Pingen: Det tror jag inte heller, men man vet aldrig, antingen kass pasta eller dålig lådcirkulation.