Permalänk
Avstängd

vilken vattten kylning e bäst? !!

jag har tänkt att köpa ett vattenkylnings kitt till min dator!

har sett 2 som e rätt bra ... eller ?

1.) tharmaltake acuaruis || (stavning):( GTEK!

2.)waterchill! .. standard.. på gTEK

3.)cvilket av dessa e kylerbäst.. e tystast.

4.) SKA gärna va lätt att sätta ihop!

5.)vet ni andra kitt som e bättre så tipsa gärna tack..

KOMENTERA GÄRNA!!!

Visa signatur

the never sleeping man
avatar raderad, animeringar ej tillåtna

Permalänk
Medlem

Waterchill skulle jag tagit !

Visa signatur

[Workstation] CPU: Intel Xeon E3-1240v5 + Noctua NH-U12S | MB: Supermicro X11SSH-LN4F | RAM: Samsung 32GB 2133MHz ECC DDR4 | SSD: 2x Samsung 850 Evo 500GB | GPU: Asus GeForce GTX 970 OC | CHASSI: Fractal Design Node 804 | PSU: Corsair RM650x |

| iMac 27" Late 2013 | MacBook Pro 13" Early 2015 | Server/NAS 36TB |

Permalänk
Avstängd

okej . . vad e den stora sillnaden mellan .. dessa .. ?

Visa signatur

the never sleeping man
avatar raderad, animeringar ej tillåtna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scampi
okej . . vad e den stora sillnaden mellan .. dessa .. ?

Waterchill är lite rejälare grejor. Men Aquarius duger om du inte ska klocka, utan bara få ner ljudet lite.

Visa signatur

[Workstation] CPU: Intel Xeon E3-1240v5 + Noctua NH-U12S | MB: Supermicro X11SSH-LN4F | RAM: Samsung 32GB 2133MHz ECC DDR4 | SSD: 2x Samsung 850 Evo 500GB | GPU: Asus GeForce GTX 970 OC | CHASSI: Fractal Design Node 804 | PSU: Corsair RM650x |

| iMac 27" Late 2013 | MacBook Pro 13" Early 2015 | Server/NAS 36TB |

Permalänk
Medlem

jag har waterchill, men den nyare versionen med fetare radiator och bättre pump. jag tycker att det funkar bra och de var lätt att sätta ihop. snabbkopplingarna var lätta att sätta fast, men dom ville på å läka lite i början, jag tröck i dom hårdare och nu läker det inte. men jag litar ändå inte på dom..

Visa signatur

"The best hacker is the one you've never heard about." <-- Oldschool

Permalänk
Avstängd

e det bara att "trycka" i slangarna på watterchill ? ..så sittter dem.. asså så att man inte behöver kladda med silikon ! o.s.v!

Visa signatur

the never sleeping man
avatar raderad, animeringar ej tillåtna

Permalänk
Medlem

Jag skulle absolut ha tätat med nåt mer om det bara va att sätta i dom. Silikon eller nåt.:)

Visa signatur

Levicom 350W Dual Fan Abit KV7 Amd Athlon XP 2800+@3200+ Vatten Twinmos 512mb ddr pc3200 Sparkle Geforce FX5900 500/930 160 gb hd Logitech MX500

Permalänk
Avstängd

näe.. det ska väll inte behövas .. eller ? ´
garantin åker ..då ju ,,

e du så ö.. at ju kallare "radiator man har .. destår kallare vatten"

Visa signatur

the never sleeping man
avatar raderad, animeringar ej tillåtna

Permalänk

Waterchill är ganska hyffsat. Slangarna är bara att trycka i. Det verkar dock vara lite varierande kvalitet på grejjerna. I mitt paket så läckte på NB-blocket och GPU-blocket samt att ena hörnet på CPU-blocket var trasigt.
Läckan på NB-blocket var lätt att fixa genom att justera slangarna. Läckan på GPU-blocket krävde lite åtdragning med med skiftnyckeln.
I övrigt så fungerar paketet bra och ger hyffsade temperaturer.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scampi
näe.. det ska väll inte behövas .. eller ? ´
garantin åker ..då ju ,,

e du så ö.. at ju kallare "radiator man har .. destår kallare vatten"

Jo garantin åker väl. Men det är det värt för att skydda datorn. För man får väl inte en ny dator om det skulle börja läka?

Hmm, är det inte så då? ang. radiatorn.:)

Visa signatur

Levicom 350W Dual Fan Abit KV7 Amd Athlon XP 2800+@3200+ Vatten Twinmos 512mb ddr pc3200 Sparkle Geforce FX5900 500/930 160 gb hd Logitech MX500

Permalänk
Medlem

Båda är dåliga.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Min vattenkylning är bäst

Visa signatur

Vattenkylt GF2MX 175/166 @ 263/225

Permalänk
Medlem

bevisa det då.:D

Visa signatur

Levicom 350W Dual Fan Abit KV7 Amd Athlon XP 2800+@3200+ Vatten Twinmos 512mb ddr pc3200 Sparkle Geforce FX5900 500/930 160 gb hd Logitech MX500

Permalänk
Medlem

bästa!

ja tycker att om du ska välja waterchill om du bara vill handvända dig av gteks utval men om du tar dig till att kolla på andra sidor eller beställa utomlands ifrån ska du utan tvekan beställa aseteks vatten kylning för den är helt klart bäst.. men om du måste ha nåt som är lätt att sätta ihop så väljer du såklart waterchill eftersom de e buslätt! ;D

Permalänk
Medlem

Införskaffade Waterchill med den större kylaren och den ar tyst och tempen minskade 15-20 grader. 30 grader maxlast 82w enligt nåt program. men den läcker vid NB och rann på graffet så mörkret är påtagligt. Trodde att det var när jag andrade klockningen men harinte fått liv i burken sedan dess. Suck! Men är det tätt så skulle jag säga att jag är nöjd. Men mycke våld för att få in slangen i blocken. På 478 eller kanske är det specifikt för Abit it7 så är det en vinglig tillvaro blocket har på nordbryggan.

Kan man limma dit fästen med epoxy? rätt på mobot bara.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | ASUS X470 C7H| G.Skill Flare X Black DDR4 3200MHz CL14 | MSI Radeon 56| Fractal Design

Permalänk
Medlem

Re: bästa!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KabPiaa
ja tycker att om du ska välja waterchill om du bara vill handvända dig av gteks utval men om du tar dig till att kolla på andra sidor eller beställa utomlands ifrån ska du utan tvekan beställa aseteks vatten kylning för den är helt klart bäst.. men om du måste ha nåt som är lätt att sätta ihop så väljer du såklart waterchill eftersom de e buslätt! ;D

Aseteks vattenkylningskit heter WaterChill!
Det funkar bra, och behöver absolut inte silikon om man samlar det rätt!

Visa signatur

”Han dolde sin dumhet bakom en mur av kunskaper.” N.F. Nielsen
Årsaken till den ekonomiska krisen.

Permalänk
Medlem

Re: Re: bästa!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gylle
Aseteks vattenkylningskit heter WaterChill!
Det funkar bra, och behöver absolut inte silikon om man samlar det rätt!

Tänkte just säga det

Och köp för alla hundar i kina inte aquarius, jag har kollat på ett sånt IRL och det verkar ju så himla dåligt så att, jag vet inte vad..
Finns en bra sak, får du slut på slankan du ta lite sugrör istället, det är samma dimension.

Så alltså, vill du inte plocka ihop en vattenkylning själv (vilket är lika lätt som waterchill vill jag påstå) så tar du waterchill ocg inget annat.

Visa signatur

A64 3200+ @2700mhz (270*10) | 3dmark01: 25027 | Projekt: Lian-Li
Tillsammans med ÖA försvann den sista anledningen att hänga kvar på swec.

Permalänk
Medlem

nej använd inte en massa tätningsmassa o skit, tryck in slangen ordentligt den ska in en bra bit ca:2 cm och dra tillbaks ordentligt så den låser. det blir tätt om du gör det ordentligt.

Visa signatur

Newcastle 3500+ 939 , Epox 9NDA3+, 2*512 mb corsair value, Seagate 200gb, Sapphire X800XL, Asetek waterchill

Permalänk
Medlem

kan man inte sätta på en slangklämma så att slangarna sitter fast?

går det att åka på lan med vattekylning utan att få några läckor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkenss
kan man inte sätta på en slangklämma så att slangarna sitter fast?

går det att åka på lan med vattekylning utan att få några läckor?

På waterchill kan man inte sätta slangklämmor eftersom koplingarna inte består av nipplar, utan nån fästanordning där du bara trycker in slangen och drar åt.

Har du ett välmonterat system kan du åka på lan utan läckor.

(kluddigt skrevet, nyvaken)

Permalänk

Jag installerade mitt idag, ja,, som dom andra säger Det läckte lite, men med lite silikon var den saken biff

Visa signatur

08:14 <haffe_> Jag kan inte göra kullerbytor, eller stå på händer. Dock kan jag få upp hälen i pannan. Jag undrar hur det har gått till.
08:15 <OSkar000> testa att slicka på utsidan av armbågen.. det är svårt

Permalänk
Medlem

slangkopplingarna på waterchill håller tätt hur fint som helst om man skär till slangarna med raka fina snitt, en plåtsax rekommenderas då blir det spikrakt, har samma sorts kopplingar till mycket tryckluftsgrejer på jobbet och de håller tätt för 9 bar lufttryck...

Visa signatur

Abit AV8, Athlon 64 Venice 3200+, Asus 6800GT, 1024 Corsair XMS 3200LL

Permalänk

jo, men som sagt dator och vatten är igentligen värsta fiender så det gäller o hålla tät

jag skulle köpa eget vattensystem typ:
vovlo 740 radiator (presterar bättre än bix2)
eheim 1048/1250 beroende på ekonomi
rbx block på cpu
maze-4 på gpu
z-chipset på nb
tygon slang
2x120 mm fläkt.

det går utan problem under 2000 spänn och presterar rätt mycket bättre än waterchill

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk

Vatten och elektronik går inte ihop...!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CatscaN^Tim
jo, men som sagt dator och vatten är igentligen värsta fiender så det gäller o hålla tät

jag skulle köpa eget vattensystem typ:
vovlo 740 radiator (presterar bättre än bix2)
eheim 1048/1250 beroende på ekonomi
rbx block på cpu
maze-4 på gpu
z-chipset på nb
tygon slang
2x120 mm fläkt.

det går utan problem under 2000 spänn och presterar rätt mycket bättre än waterchill

Är det flera som tycker detta är ett bättre alternativ än Waterchill!

Permalänk

om det är bättre? det sitter en hydro pump i waterchill som är riktigt kass i jämförelse, jag ser det som ett självklart alternativ ifall man är villig att engagera sig, roligare också att ha ett "eget" bygge.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CatscaN^Tim
om det är bättre? det sitter en hydro pump i waterchill som är riktigt kass i jämförelse, jag ser det som ett självklart alternativ ifall man är villig att engagera sig, roligare också att ha ett "eget" bygge.

Hehe....

Jag har läst på ordentligt om ämnet nu så jag vet vad som är bra och inte bra, ditt var ju lätt bättre, blir typ exakt vad du rabbla upp.

Men det är några saker jag är osäker på, köra typ en gammal volvo(240) radiator, är den bättre eller sämre än en radiator som är tänkte till ett vattensystem, typ bix2?

Det var något mer jag undra...kommer inte ihåg vad det var dock...jo en sak till, vad är Brass top som man kan välja på dangerden, brass top eller typ lucite, vad är skillnaden?

Permalänk
Medlem

mässing eller plexitopp på kylblocket...

Visa signatur

Abit AV8, Athlon 64 Venice 3200+, Asus 6800GT, 1024 Corsair XMS 3200LL

Permalänk
Hjälpsam

För ett normal hemma system skulle jag nog välja en Koolace färdigt case (finns på http://www.gtek.se).

För seriöst tunga saker som dual cpu och klockade high end gpus hamnar nog valet på DangerDen's sortiment. BlackIce2 radiator etc.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

vad är bäst då?

sedan undrar jag om jag tjänar på att köra med dubbla radiatorer, kan få tag på en billig bix(inte bix2). Och om jag då har en radiator mellan cpu och gpu bara för att kyla ner allt. Typ så här:

Pump (någon som pumpar minst 20l/min)
Cpublocket (rbx)
radiator (bix)
gpublocket(maze4)
chipsetblocket(z)
radiator(bilradiator, troligtvis volvo240)
tank (hemma gjord i något trvligt som man kan fästa i burken på något smart sätt)

Funkar detta bra eller är det overkill att ha 2 radiatorer?

Något som borde sitta annorlunda?

Tacksam för alla hjälp!

Ps. Jag bara övertar tråden! Ds.

[edit] JAg kom på att jag vill ju egentligen ha en radiator precis före cpun så vattnet är så kallt som möjligt och en mellan cpu och graffe. JAg ska göra lite ritningar som jag lägger i en ny tråd där ni kanske kan komma med ideer om för bättringar, ni som kan detta med vattenkylning!

Lägger in adressen senare ikväll när ritningarna kanske är klara, så om ni har lust och hjälpa mig så titta förbi

/Trey