Permalänk
Medlem

Temp - CPU

Har en Barton 2500+@1833mhz
Har ovanligt hög cpu temp enligt bios, ligger på ungefär 63 i idletemp, när andra med samma cpu / kylare har runt 45.
Vad kan fela? Har testat massvis med olika övervaknings program, men hur ska jag veta vilken som är vilken, känns som att bios felar, så det kan jag ju inte gå efter.
Nån som har ett tips?

Visa signatur

p4 Northwood 3300mhz Geforce fx5900XT 128mb DDR(450/780), 1024 dual DDR(440mhz)

Permalänk
Medlem

Känn med fingret, bränns det har du antagligen monterat kylaren fel, eller så har du en VÄLDIGT dålig kylare.

Visa signatur

Opteron 144 265x9 :E

Jag har en anmärkning för jag är en badboy! :)

Permalänk
Avstängd

det e inte så att du har satt kylaren 180 grader.. fel som jag gjorde den första gången .. "clipp fästef" ska sitta mot nät agget.. annars sitter den FEL!

Visa signatur

the never sleeping man
avatar raderad, animeringar ej tillåtna

Permalänk
Medlem

CerpA : har kännt med fingret på sidan av kylaran, och det är inte fingervarmt, men fan inte 65 grader.

scampi : Hur menar du, man kan ju sätta den åt två håll, eftersom klippsfästena sitter på varsin sida och inte runt om, så förstår inte riktigt vad du menar.

Kan tillägga att jag har en WishperRock IV som kylare..

Visa signatur

p4 Northwood 3300mhz Geforce fx5900XT 128mb DDR(450/780), 1024 dual DDR(440mhz)

Permalänk
Medlem

hmm jag har samma prob med min kylare whisper rock IV men jag ska ta bort skit original kylpastan den suger så jag ska använda AS V
kolla om tempen går ner nu ligger den på 55c idle..

Visa signatur

Intel Core i5 2500 3,3GHz, 4gb ddr3 1600mhz, Gigabyte P8P67 PRO, Samsung 1TB, Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CerpA
Känn med fingret, bränns det har du antagligen monterat kylaren fel, eller så har du en VÄLDIGT dålig kylare.

Tvärt om.. Ifall kylaren inte är varm fast processorn är varm är något fel.

Ifall processorn är mycket varm och även fläsen är mycket varm så är kylningen för klen.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Sedan så verkar Spire Whisperrock var dåliga som kylning...har en själv och med den fick jag 75 grader vidd 100% efter fläktbyte, men med samma fläns, ligger jag nu som högst på 65 grader iaf

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk

Jag hade ett liknande problem bios visade över 60 grader och alla program visade 40 - 50 grader. Detta berodde på att den temp som visas i bios kommer från en sensor innuti processorn men programmen får tempen från andra sensorer ( fråga inte var de sitter). Tempen som visas i bios borde därför stämma bäst.
Jag tog av kylaren, la på ny kylpasta och satte dit den igen och vips var det problemet borta. Jag skulle tro att det berodde på att det hade blivit nån luftbubbla i kylpastan

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gammelalf
Jag hade ett liknande problem bios visade över 60 grader och alla program visade 40 - 50 grader. Detta berodde på att den temp som visas i bios kommer från en sensor innuti processorn men programmen får tempen från andra sensorer ( fråga inte var de sitter). Tempen som visas i bios borde därför stämma bäst.
Jag tog av kylaren, la på ny kylpasta och satte dit den igen och vips var det problemet borta. Jag skulle tro att det berodde på att det hade blivit nån luftbubbla i kylpastan

De flesta bättre program som t.ex. MBM kan läsa från alla möjliga sensorer, dvs både den interna och den i sockeln.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |