Vilka minnen är stabilast och snabbast av dessa tre?

Permalänk
Medlem

Vilka minnen är stabilast och snabbast av dessa tre?

Vilka minnen är att rekomendera för ett AMD64 system med ett MSI K8T NEO-FIS2R K8T800 moderkort:

1. Kingston KVR400X64C3A/512 2x512Mb (tot. 1024Mb, 1Gb) DDR PC3200 400MHz 184pin

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=512DDRKA400

2. Corsair TWINX1024-3200C2PRO 2x512Mb (tot. 1024Mb) DDR PC3200 CAS2 400Mhz PRO Series with activity LEDs

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=2X512DDRCA40...

3. Corsair TWINX1024RE-3200LL 2x512Mb (tot. 1024Mb) DDR PC3200 2-3-2-6 400Mhz ECC REG Heatsink

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=2X512DDRCA40...

Det jag undrar är vilka som blir stabilast samt om det är nån märkbarskillnad i snabbhet och prestanda mellan de tre?

Nätagregatet jag använder mig av är på 430W och sitter i ett "Antec Plus1080AMG 430W True Power ATX" chassi

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ANTPL1080

Väldigt tacksam om ni kunde hjälpa mig med detta.

Permalänk

Tror inte ditt moderkort har stöd för ECC/REG minnen, så alternativ 3 verkar automatiskt falla bort. Fast det ska finnas en "vanlig" Corsair 3200LL också som du kan fundera på.

Den stora skillnaden mellan alt 1 å ena sidan och alt 2-3 å andra sidan är att det senare ger dig möjlighet att köra med lägre minneslatenser. Detta har jag hört inte ska ha så stor betydelse för AMD64, tror skillnaden är marginell (högst ett par procent gissar jag).

Möjligen kan man misstänka att alternativ 2/3 också ger dig bättre möjlighet att överklocka (tex med DOT på moderkortet), men här gissar jag bara. Stabilitetsmässigt är nog alternativen mer eller mindre likvärdiga.

Jag har också funderat väldigt mycket mellan bla dessa minnen. Det slutade med att jag valde OCZ 3200EL som nog är likvärdigt med Corsair 3200LL och det funkar stabilt. Anledningen var framförallt att OCZ rekommenderade just dessa minnen för MSI K8T Neo. Har inte läst om någon som haft problem med Kingston-minnet men några har haft problem med vissa sorters Corsair. Det ska i så fall vara löst nu och gällde nog inte dessa minnen iallafall.

Skillnaden mellan 2 och 3 är väl att tvåan har LEDs medan 3an har något bättre latenstider.

Permalänk

Håller med dig <jesper4711>

Jag själv kör åxå med OCZ minnen och dom är supperb
Kan köra dom i otroligt låga timmings
På mitt system (32Bitars) så gjorde det ~600marks mer att byta minnen från KINGMAX + köra lägre latencer(timmings), och det måste ju göra någon skillnad tycker jag

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk

skulle tagit alternativ 2 eller köpt typ 500mhz minnen

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk
Avstängd

Om man kikar på Kingstons egen hemsida så ska deras minnen (KVR400X64C3A/512) fungera till FIS2R-kortet, är det garanti nog tror ni?

Hjälp!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ok tack för era svar.

Virustommy skrev "skulle tagit alternativ 2 eller köpt typ 500mhz minnen"

Trodde att 400mhz var max man kunde köra fast jag är inte så insatt tyvärr. I alla fall finns det några andra minnen som ni kan rekomendera?

Det jag är ute efter är att ha ett stabilt och snabbt system. Har inte tänkt att klocka (i alla fall inte än) eftersom jag inte riktigt vet hur man gör.

Permalänk

Köp lika som mig så slipper du fundera
Jag har som min sign

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=2X512DDRCA50...

men jag skulle nog tagit såna här

OCZ EL DDR PC-3200 Platinum Limited Edition 2x512MB
www.overclockers.se 2-2-2-7 timings är ju jävlit bra och om du ska klocka så ska väll domma här minnena hänga med rätt enkelt

eller sånna som huge-raven kanske

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk

Tjena!
Är det stor skillnad mellan olika minnen?
Jag trodde att det var hugget som stucket.

Visa signatur

Bloggare på Reseblogg / Travelblog

Permalänk

Jo det kan det vara
Det beror lite på vad man tittar på

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk

Corsair funkar VÄLDIGT dåligt med AMD64's nuvarande minneskontroller. Du ska ha Kingston minnen om du vill vara säker på att det ska funka.

Virustommy: Varför ska han ha 500Mhz minnen för? Han kommer aldrig kunna klocka sin CPU så mycket! Om du vill vara säker på att du ska kunna klocka så kan du ju ta 433Mhz minnen. T.ex Kingston HyperX 3500.

Visa signatur

i7 920 @ 3.8Ghz | Gigabyte 4870x2 | Asus P6T Deluxe | Corsair 6GB DDR3 1333 Mhz | WD6401AALS 32MB 640GB | Noctua UH12P 1336| Coolermaster HAF932 | Benq FP241W 24"|

Permalänk

Jag tycker dynamiska överklockningen är rätt bekväm på MSI-kortet och kan berättiga att du skaffar minnen som klarar att köra lite snabbare, som Muppen föreslår. Om du inte har klockat förut kan det vara ett smidigt sätt att prova - det är inte alls svårt.

Men, man ska vara på det klara med att det inte är några fantastiska prestandavinster man får. Men tio procent extra i klockfrekvens ger ju lite iallafall. Framförallt om du tycker att det är kul att mecka med. Men annars vore du nog inte på den här sajten, eller?

Personligen skulle jag välja något minne som jag inte har sett några inkompatibilitetsrapporter för, eller se till att jag kan byta ut minnet enkelt (tex köpa i butik med öppet köp).

edit: det här kanske kan vara till hjälp för att hitta kompatibla minnen:
http://forum.msi.com.tw/thread.php?threadid=46719&sid=

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp.

Muppen100 sa att "Crosair funkar VÄLDIGT dåligt med A64"

Jag hade för mig att det var Twinmoss som var kassa till A64 och Crosair skulle funka bra fast har jag uppfattat det hela helt fel???

Nästa fråga är om jag skaffar ett A64 system med socket 754 kan jag sedan använda samma minnen till ett A64 system med socket 939 eller måste jag köpa nya minnen till detta moderkort?

Skulle ju vara smidigt om det gick att uppgradera datan om ett eller två år genom att bara byta moderkort, grafikkort och processor.

Permalänk

Jag har också sett betydligt fler rapporter om problem med twinmos än corsair.

Tomshardware varnade för, tror jag, corsair 4000 som inte skulle boot:a med MSI mobot, vilket fixades i nästa bios. Några här på forumet verkar också haft problemet att behöva sänka sina timings på Corsair minnen. Inget som jag har sett har rört 3200 minnena.

Vad jag förstår borde det gå att använda samma minnen till 939sockeln. Men den som lever får se...så länge de inte går över till ddr2 (vilket verkar dröja). Sen _kan_ det ju hända att man kommer att behöva dual channel minnen om man ska köra dual channel på 939:an, vilket jag har för mig att man ska kunna.