Permalänk
Medlem

Mer spänning till din P4

Ett tips för de som vill ha lite mer spänning i tillvaron. Jag vet, dåligt skämt... Iaf, skaffade mitt första P4-system igår och beslutade mig för att fixa lite mer spänning till processorn då jag läst att de flesta moderkortet gav för lite spänning i förhållande till vad man valt i BIOS. Hittade en tråd:

http://forum.oc-forums.com/vb/showthread.php?threadid=74707

Där kan man, om man ansluter vissa pinnar på processorn, ändra defaultspänningen för processorn. Man lurar helt enkelt moderkortet. Följande bild är på undersidan av processorn:

Beslutade mig för att skaffa mig 1.7V (istället för 1.5V) som defaultspänning genom att ansluta pin 3 och 4. Det blir i verkligheten ca 1.6V med ett Abit BD7II-RAID. Jag valde dock att inte vira några kablar runt benen på P4an utan jag gjorde helt enkelt så här:

Jag tog en koppartråd från en vanlig högtalarkabel, ca 6mm lång och böjde den i en U-form. Släppte ner den i sockeln och tryckte dit processorn. Eftersom tråden var så smal så hindrade den inte processorn från att passa i sockeln.

Bootade upp, kikade i BIOS och javisst - 1.6V. Vid last så sjunker dock denna spänning till ~1.55V. Men man kan alltid välja +5%, +10% i BIOS osv om man vill ha mer spänning. Över 1.75 ska man dock inte gå, det tar kål på processorn ganska fort. Läs Intels datablad för mer info.

Med 1.6V så tar min processor sig upp till ~3.1 GHz. Med 1.7 så når jag 3.25GHz, men jag vill inte mata den med allt för mycket. Allt detta med luftkylning i form av en Swiftech MCX4000 (ge mig en prometia). Hann tyvärr aldrig kolla vad processorn klarade med defaultspänning eftersom jag utförde modden då jag monterade grejjerna för första gången. Jag har valt att köra 3.05 GHz eftersom det verkar ge bäst prestanda med tanke på att minnena kör i 3:4.

Processorn är inte en C1-steppad variant utan en B0 tillverkad i filippinerna. Kan någon utläsa vilken vecka den är tillverkad? Hade en sida med information om hur man dekodar P4-kärnans koder, men den har jag naturligtvis tappat bort.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem

Det där är rätt gammalt. Dom flesta som kör nw och överklockar nöjer sig nog med vad man kan ställa in bios. då det har visat
sig att p4 nw inte lever så länge om man matar på med mer än
1,75 volt.

Mvh Mucke.

Permalänk
Medlem

Intressant.. väldigt intressant!
Det här hade jag ingen aning om..
Med biosen i mitt moderkort kan jag tyvärr inte justera spänningen.
Så till min fråga: Funkar den här moden till alla moderkort som är anpassade för P4(nw)??

Mitt mobo: MSI 645 Ultra (MS-6457)

Visa signatur

amd (ab)user

Permalänk
Medlem

På mitt P4S533 finns det en jumper för att öka volten till CPUn så kolla i manualen om MSI inte har någon liknande.

Visa signatur

ASUS P4S533 | 2,0@2,6 | 768MB PC3200 | POV TI4200 SE @ 300/650
| H2O Cooled

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scaze
På mitt P4S533 finns det en jumper för att öka volten till CPUn så kolla i manualen om MSI inte har någon liknande.

Yepp riktigt smidigt det där att man kan öka på spänningen med 0.2 volt eller vad det nu är under post.
Är inte alla moderkort som har det.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

Jag uppdaterade BIOS på mitt Abit BD7 mobo och nu kan jag köra i 1,75 utan någon modd

Permalänk
Medlem

Tyvärr så har jag inga möjligheter att ändra spänningen med jumper.. eller via bios.
Ingen som kan bekräfta att detta tricket funkar på alla moderkort?

Tacksam för svar...

Visa signatur

amd (ab)user

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonnyboy
Tyvärr så har jag inga möjligheter att ändra spänningen med jumper.. eller via bios.
Ingen som kan bekräfta att detta tricket funkar på alla moderkort?

Tacksam för svar...

Tricket fungerar till alla Northwood P4or. Det man egentligen gör är att man kortsluter 2 pinnar på processorn som kommer att rapportera 1.7V till moderkortet som sin defaultspänning. Moderkortet följer ju bara blint vad den blir tillsagd. Tricket är moderkortsoberoende och lär således fungera på alla moderkort.

Huvudsaken är att det är en Northwood du har

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem

tacka vet jag en hederlig Wilamette och Abit TH7II-raid. hörde jag någon säga 2.2v?
synd bara att den blir 2.0v med en Northwood i, då northwood har lägre standardvolt.
jsut ja. det påminner mig om en sak till att skriva upp på inköpslistan. 1st Volcano 7+.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akke

Tricket fungerar till alla Northwood P4or. Det man egentligen gör är att man kortsluter 2 pinnar på processorn som kommer att rapportera 1.7V till moderkortet som sin defaultspänning. Moderkortet följer ju bara blint vad den blir tillsagd. Tricket är moderkortsoberoende och lär således fungera på alla moderkort.

Huvudsaken är att det är en Northwood du har

Tack akke!
Det var precis det jag ville höra

Just nu ligger min vcore på endast 1.46v (enligt mbm5) och jag tror att en höjning skulle vara bra för att kunna krama ur lite till från cpu'n.

Funderar på att skaffa en MCX4000.
Är du nöjd med din? Vad ligger dina temps på?

Visa signatur

amd (ab)user

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonnyboy

Funderar på att skaffa en MCX4000.
Är du nöjd med din? Vad ligger dina temps på?

Jag är mycket nöjd med min. Med den medföljande fläkten är den förhållandevis tyst och den kyler mycket bra.

Nu är det ett allmänt känt faktum att BD7II-korten inte visar rätt temperaturer. Det vedertagna är att de visar ~15 grader för mycket.

Min idletemp ligger på 43C vilket borde innebära runt 28C i verkligheten. Efter 30 minuter prime95 så ligger temperaturen på 60C, mao ~45C i verkligheten. Alla temperaturer gäller för 3.05GHz.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem

Väldigt godkända temps!
Det blir antagligen en Swiftech med en Ystechs "New Generation" fläkt.
Tack för dit svar.

Visa signatur

amd (ab)user

Permalänk
Medlem

passar swiftechen utan att ta emot någonting?

Visa signatur

TO FAST

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akke

Jag är mycket nöjd med min. Med den medföljande fläkten är den förhållandevis tyst och den kyler mycket bra.

Nu är det ett allmänt känt faktum att BD7II-korten inte visar rätt temperaturer. Det vedertagna är att de visar ~15 grader för mycket.

Min idletemp ligger på 43C vilket borde innebära runt 28C i verkligheten. Efter 30 minuter prime95 så ligger temperaturen på 60C, mao ~45C i verkligheten. Alla temperaturer gäller för 3.05GHz.

Glöm att du har en idle temp på 28C med en p4

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aopen
passar swiftechen utan att ta emot någonting?

På mitt BD7II-RAID fungerade det fint. Swiftech själva säger att MCX4000 passar på alla moderkort med socket 478.

Den touchar nästan kondensatorerna, men inte så att man måste böja undan några komponenter för att få plats med den.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem

akke du har rätt temp.....

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem

Är vcoren mer rättvisande i cpu-z, mbm än i bios lr är båda väldigt osäkra?

Visa signatur

Core 2 Duo E6400 ~ Asus P5B Deluxe ~ Corsair TWIN2X PC6400 ~ GeForce 8800 GTS
Övverklockad: 24/7 3.2Ghz ~ Max 3.9Ghz
3DMark06 10913p 3DMark05 18553p 3DMark03 31345p

Permalänk

går inte att få reda på den på annat sätt än att mäta om man ska vara 100% säker.. bios är nog säkraste och mest pålitligast.. att tänka på är att inställd Vcore och värklig vcore är 2 skilda ting.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

jo, som jag förstått det är det fullt naturligt att vcoren sjunker under fulload även med ett bra nätagg. Har för mig att min sjunker ~10% under load.

Visa signatur

Core 2 Duo E6400 ~ Asus P5B Deluxe ~ Corsair TWIN2X PC6400 ~ GeForce 8800 GTS
Övverklockad: 24/7 3.2Ghz ~ Max 3.9Ghz
3DMark06 10913p 3DMark05 18553p 3DMark03 31345p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sundelin
Glöm att du har en idle temp på 28C med en p4

Instämmer helt rätt med Mr:Sundelin man kan bara drömmmma om det, på luft.

nada , glömmo,zipp...njet:D

Visa signatur

[RC-Racing is my future after my family!!]
Min blogg - LGS900 - 500gb..

Permalänk
Hedersmedlem

Waste: Du letade upp en två år gammal tråd för att skriva "akke du har rätt temp"?

[tråd låst]