Permalänk
Medlem

Bygga eget chassi (aluminium)

Funderar på att bygga ett eget aluminium chassi om inte så blir det plywood :).

Jag undrar om 2mm tjock alu räcker eller håller det?

www.clasohlson.se 30-6351

Då alu leder ström? Är det väl ingen idé att bygga ett helt chassi i det?

"Aluminium är starkt, väger 1/3 av stål, leder ström och värme utmärkt, rostar inte och lämpar sig särskilt väl för återvinning."

http://susning.nu/Aluminium

Skissar just i sketchup men hur gör man för att ta en bild förutom att använde print screen och paint ?

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk

Tycker du inte att dom aluminiumplattorna är lite för små?
Det lär ju gå och bygga det av aluminum och du inte tänker lägga typ mobot direkt på aluminiumet.

Permalänk
Medlem

Hmm okej hmm distanser då? eller limma fasst en bit plywood?

Du/Ni får se hur jag tänkt bygga! (sketchup) Har tyvärr ingen digitalkamera! Nästa gång jag åker till farsan får jag väl fråga om jag får låna hans kamera!

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk

På de vissa chassin så sitter det en plastdistans mellan chassi och mobo så ja en distans går nog fint.

Permalänk
Medlem

Okej Blir nog svårt att fästa dem om jag inte slipar skruven på distansen och sedan limmar dom direkt på sidan hmm är det möjligt med epoxy ? :).

Då 2mm alu kostar väldigt mycket då jag nästan bara behöver fyra bitar!

Räcker det med 1-1,5 mm ?'

Ang alu hur ska man bygga ihop det ? har tänkt på allt utan hur jag ska bygga ihop det ouch

EDIT: Tac för hjälpen men det får bli att jag bygger ett eget chassi någon gång i framtiden med svävande fötter och så

Någon moderat kan gärna låsa tråden , då jag inte han tänka så långt Får bli att jag sätter plexi på mitt nuvarande chassi istället!

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

Bygg ihop det med aluminiumprofiler på clasohlson. Kolla art nr: 41-2690

Permalänk
Medlem

vanligt chassi är på 0.7 mm så ska du bygga ett på 2 mm är det ganska tjockt... Se till och inte böja skiten för om du gör det har du en fin kant som kommer sitta där i all evighet.

Men ska du bara limma på profiler o klippa det i vanliga bitar så tipsar jag dig att gå till en plåtslagar firma de har allt från 1 mm och uppåt i ALU.

Samt de kan klippa dina mått utan problem i sina saxar sen kan du ju göra rostfria profiler ett L på 2x2 cm är ju inga problem. Om du väljer det borra försiktigt blir bara skit av borren annars om du inte fixar en specialborr

Visa signatur

Bibeln var skriven av folk som trodde jorden var platt....... Så undrar man varför man tycker kristna är konstiga?

Permalänk
Hedersmedlem

Tråden gick dock bra att montera ihop, stänga och låsa.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Glömsk

Så låser vi upp, öppnar och monterar isär.

(Öppnad på begäran)

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Psionicist tack du är en ängel

Köpte idag 1mm tjock alu 2x , och lite fina sexkant skruvar och en bit aluminiumprofil så jag håller på för fullaste fräs

Men jag har ett litet problem! Det är att jag inte vet hur distanserna ska sitta!

(Är tvungen att ha två distanser på skruvade på varandra för att höja upp mobot , hoppas bara det funkar)

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

Du! Ta lite bilder

Permalänk
Medlem

Lägg moderkortet där du vill ha det, rita sedan med en tuschpenna eller dyl igenom hålen på moderkortet så du märker upp var hålen ska vara, sedan borrar du i lämplig storlek. Tänk på att aluminium är ganska mjukt, så du behöver inte gänga med gängtapp eller så, utan det går att få till det bra med distanserna direkt.
Skulle det inte bli bra, så kan du limma dit distanserna i hålen. Detta rekomenderar jag dig att göra ändå, då 1mm kommer dras upp av skruvarna i moderkortet ganska lätt.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laggeman
Lägg moderkortet där du vill ha det, rita sedan med en tuschpenna eller dyl igenom hålen på moderkortet så du märker upp var hålen ska vara, sedan borrar du i lämplig storlek. Tänk på att aluminium är ganska mjukt, så du behöver inte gänga med gängtapp eller så, utan det går att få till det bra med distanserna direkt.
Skulle det inte bli bra, så kan du limma dit distanserna i hålen. Detta rekomenderar jag dig att göra ändå, då 1mm kommer dras upp av skruvarna i moderkortet ganska lätt.

Tack för tipset , målade ut igårkväll (klockan 02:00 )

För att få det att funka har jag använt mig av dubbla distanser för att höja upp mobot och det funkade perfa Men är det säkert så att inget typ ramlar ihop ?

Får limma sedan också behöver först mer distanser så jag kan se om hålen blev bra!

Agget vet jag ungefär hur det ska sitta men leder inte det ström? Gjorde iaf min väskdator då agget låg mot en alu list Isåfall får jag köpa något liknande detta : http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=478&session=4afff28...

Så att inte agget kommer emot

Får sätta mig ner lite i sketchup vet inte hur jag ska sätta cd/hdd:n än

"Lådan kommer se ut ungefär såhär -->

Då ena sidan är för lång kommer den få bli lutad om jag mätt rätt! Och på den lutande vinkeln kommer det ev sitta en fin lcd i framtiden (Blå)

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

vänta lite här.. måste man isolera nätdelen så att den inte har kontakt med chassit?! jag hade för mig att det inte behövdes.. för att det som leds från nätdelen till chassit är jord....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 1Ce
Agget vet jag ungefär hur det ska sitta men leder inte det ström?

De flesta chassina(stavning?) nu för tiden har väl nätagget fastskruvat direkt i plåten så därför bör det väl inte vara något speciellt konstigt att sätta den emot aluminiumet, men en sån från gtek kan ju ändå vara najs för att minska ljudnivån från agget med

Fan nu blir man ju nästan sugen på att göra en sådan modd
Får nog ta o göra klart min pergo-kub först

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Okej så det behövs allstå inte? Bra då vet jag men jag köper nog en sådan ljuddämpnning endå , annars kommer väl hela chassit skaka sönder :D.

Har fått fast bak-panelen för mobot!

Har också testat det nya mobot! utan hårddisk då , gick in i bios och kolla tempen för skojs skull "85*C" låg tempen på

Koppla sedan tillbaka ram , g-kort och cpu och hade då i mitt riktiga mobo 39*C stämmer ju bättre!

2 bilder (det röd markerade är sexkant´s skruvar och det kommer jag skruva ihop chassit med , tyckte dom var snyggast!) :

En till kass bild:

Har inte kommit så långt på chassit då jag mäter hela tin då jag försöker få det så bra som möjligt!

Ska nog börja med att slipa bort ett par utbuckningar som man ser på bild 1 bredvid skruvarna!

(Igår vart jag desperat och var tvungen att veta om det skulle funka så jag behövde 3mm för att höjja upp mobo panelen , det fick bli att bryta loss halva tumstocken :D.

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk

detta kan nog bli fint..

Visa signatur

MSI K8N Neo platinum | AMD64 3000+ | Leadtek 6800le 16/1.6 | 200GB maxtor hdd | kingston 512 ddr pc3200
http://offtopic.tfv.se
Varför?http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=42139...

Permalänk
Medlem

Har fått fast bakplåten , nu måste jag bara få ut mobo-panelen så att man kan koppla in sladdar m,m.

Men staven som man sätter på kapskivor har böjt sig så jag vet inte hur jag ska göra nu. Vet någon om man kan köpa sådana stavar på classe?

Det är där jag måste såga ut för mobo-panelen (Några förslag hur man ska göra för att kunna markera hur jag ska såga ut panelen på lättaste sätt?

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

Rita med en penna runt om, sen mäter du hur mycket mindre du behöver såga upp, sen ritar du en linje innanför för hand med det andra måttet i tankarna.
Hoppas du förstår...

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

var har du fått tag på "panelen" du satt fast på bilden ovanför?

Visa signatur

P5B E6600 2048MB 1900GT 2x300GB, MacBook Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av codename[black]
var har du fått tag på "panelen" du satt fast på bilden ovanför?

Hade ett gammalt chassi så jag tog den därifrån

Men jag sog på någon norsk/dansk sida då man kunde köpa en sådan hela panelen och moderkorts platta! Sedan byggde man chassit själv kommer inte ihåg länken bara

Då jag bara ha en dremel så går det åt en massa kapskivor när jag ska kapa av bitar , så jag funderar på om man skulle köpa en liten plåtsax? Eller blir det för tungt och svårt för att klippa i 1mm alu?

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

Skojar du? Det går ju nästan att riva sönder!! Skämt åsido, det är nog det lättaste material o komma i kontakt med när det gäller plåt....

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 1Ce

Men jag sog på någon norsk/dansk sida då man kunde köpa en sådan hela panelen och moderkorts platta! Sedan byggde man chassit själv kommer inte ihåg länken bara

har du någon adress till sidan kanske?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 1Ce
...kommer inte ihåg länken bara

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Docksider

har du någon adress till sidan kanske?

Vad i den raden är det du inte förstår..?

Man kan ju alltid ta o kolla om man kan köpa nåt begagnat chassie o ta delar därifrån. Blir väl billigast så, såvida man inte får det gratis då.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk

blir nog inte bra med plåtsax

Visa signatur

[u]Mer CO-OP åt folket[/u]
Macbook 2.0GHZ alu

Permalänk
Medlem

Sökte lite på forumet och hittade den! Det var väl en sådan här ni menade ? :

Om inte? Kanske länken under stämmer

http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?rd=LLMBT&toc=3095

Godnatt

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk

Jag har för mig att inte den sidan säljer till sverige.

Visa signatur

[u]Mer CO-OP åt folket[/u]
Macbook 2.0GHZ alu

Permalänk
Medlem

Stämmer! Annars får man ju åka till norge

Eller pe någon annan svensk internetleverantör (stava) ta in dom!

Godnatt!

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laggeman

Vad i den raden är det du inte förstår..?

Man kan ju alltid ta o kolla om man kan köpa nåt begagnat chassie o ta delar därifrån. Blir väl billigast så, såvida man inte får det gratis då.

jag är nog bara mycket trött

Permalänk
Medlem

Jag frågade pappa om jag fick låna hans kamera det fick jag tydligen :).

Men när jag fick vet jag ej

Idag ska jag bada får se om jag orkar fortsätta bygga idag!

Okej då blir det att man köper en plåtsax när man har pengar då

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC