9800 pro med Zalmans passiva heatpipe?

Permalänk

9800 pro med Zalmans passiva heatpipe?

Någon som kör sitt 9800 pro med Zalmans heatpipe-kylare?

Jag köpte C-modellen för ett tag sen, men gav bort den direkt då jag fick för mig att det inte skulle räcka till ett 9800pro.

Är D-modellen mycket bättre?

Jag hade tänkt köra utan den tillhörande fläkten, för att slippa oljud.

Kan även tänka mig att köpa någon Arctic Cooling-grej, men är lite orolig för ljudnivån på denna.

Någon som har erfarenhet av de 2 olika vga-kylarna?

Visa signatur

tihi

Permalänk
Medlem

Jag har 9800 pro med artic cooling med fläkten på high och jag hör det inte ens.

Permalänk

Re: 9800 pro med Zalmans passiva heatpipe?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hans_villius
Någon som kör sitt 9800 pro med Zalmans heatpipe-kylare?

Jag köpte C-modellen för ett tag sen, men gav bort den direkt då jag fick för mig att det inte skulle räcka till ett 9800pro.

Är D-modellen mycket bättre?

Jag hade tänkt köra utan den tillhörande fläkten, för att slippa oljud.

Kan även tänka mig att köpa någon Arctic Cooling-grej, men är lite orolig för ljudnivån på denna.

Någon som har erfarenhet av de 2 olika vga-kylarna?

Du måste använda Zalmans 80mm fläkt på 9800Pro/XT korten.
Enbart heatpipe klarar inte av att kyla så pass kraftfulla kort då 9800 serien utvecklar en satans massa värme. Jag fick grafikfel direkt i DOOM3 om jag inte använde fläkten på högsta speed.

Permalänk
Medlem

Det funkar fint att köra Zalmans passiva VGA-kylare på 9800 pro (R350) utan fläkt. Jag kör med ZM80C-HP på mitt 9800 pro utan några som helt problem. Kan köra Doom3 i timvis utan några som helst grafikproblem.

Det är lite lustigt att Zalman bara rekommenderar fläkt till ZM80C-HP för 9800 pro, men på ZM80D-HP är fläkt krav för 9800 pro. Möjligtvis kan det ha att göra med att det numer sitter R360 chip på 9800 pro som kanske utvecklar mer värme.