Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk

Skulle dessa vatten "saker" passa ihop?

Nu har jag ca 2k som jag tänkt köpa vattenkylning för. Så jag tänkte fråga om detta passar ihop bra..

mitt system är följande

AMD 2600 barton.
ett soltek "shit" moderkort
9800pro

här är delarna. allt är från http://www.overclockers.se/catalog/frame.php
CPU block: Asetek Cpu Cooler Antarctica Cpu01/A 1/2
Chipset: Swiftech MCW20-R chipset AMD/Intel
GPU: Swiftech MCW50-T GF4/Radeon 80W
Pump: Hydor Seltz L20 II pump, 11,5l/min

Hela kalaset går på 1615kr

Jag kommer isf köra med en bilkylare som jag har liggandes, stor och klumpig men dock så effektiv.

fråga 1: kommer pumpen orka få runt vattnet i ett acceptabelt flöde. för alla block och kylaren bromsar väll ganska rejält eller har jag fel?

Fråga 2: Har jag ngn användning av peltiernblocket på GPU eller är det bara onödigt. för den är inte specilelt mycke dyrare än ett helt vanligt.

Jag kommer kanske ngn gång efter jul fixa ny CPU och mobo. så det blir som en typ av investering för mig, så att ni inte kommer med kommentaren att det är lite overkill. Isf bara angående GPU då.

Mycket tacksam för alla svar och komentarer.

Visa signatur

Dothan

Permalänk
Medlem

ja kan ju säjja direkt att den dära pumpen itne komer att klara av att pumpa jämt tryck om du ska använda en bil kylare ja har e sån pump nu o det e fan knappt den orkar med 3 st vatten block

Permalänk

ok. tänkte väll det.
Skulle man få tag i en cirkulationspump till ett hus då tex. Vet att det är ngn som bygger med det. fast jag hitter det inte.

Visa signatur

Dothan

Permalänk
Medlem

jag körd emed en sån där hydorpump, iofs vare bara till ett block men jag hade ett 740 värmepaket och det är ju inte litet direkt

det blev bra flow iaf.

ska ta upp bygget igen och tänker köra med likadan pump.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag skulle satsa på ett bättre(lägre flödesmotstånd, högre prestanda vid lägre flödeshastigheter)
samt att jag heldre köpt en Ehiem 1048 lite bättre tryck, och funktionssäkrare(enligt mig och några till) Min L20 rasade efter 6 månader och div problem, den nuvarande 1048 truckar på i sin 15 månad 24/7 utan att gnytt det minsta.
Om du ser till att du har 1/2" slang överallt och inte gör några skumma kopplingar kommer du klara få ett tillräckligt flöde, men inte tillräckligt bra flöde som krävs för att nå låga temperaturer.

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ninjan
Jag skulle satsa på ett bättre(lägre flödesmotstånd, högre prestanda vid lägre flödeshastigheter)
samt att jag heldre köpt en Ehiem 1048 lite bättre tryck, och funktionssäkrare(enligt mig och några till) Min L20 rasade efter 6 månader och div problem, den nuvarande 1048 truckar på i sin 15 månad 24/7 utan att gnytt det minsta.
Om du ser till att du har 1/2" slang överallt och inte gör några skumma kopplingar kommer du klara få ett tillräckligt flöde, men inte tillräckligt bra flöde som krävs för att nå låga temperaturer.

hm.. lite flummugt:) . Vad menar du med "ett bättre(lägre flödesmotstånd, högre prestanda vid lägre flödeshastigheter)"

Visa signatur

Dothan

Permalänk
Medlem

Altså bättre i bemärkelsen: Bättre förmåga till värmeenergiöverföring vid lägre flödeshastigheter hos CPU-blocket. Lägre tryckfall över CPU-blocket vilket ger ökat flöde i systemet.
Dvs. byt CPU-block mot något annat om du skall ha den pumpen, eller en pump i det svagare registret. Byt pump till en starkare = behåll blocken.
läs: http://www.overclockers.com/articles373/wbsum.asp så ser du "effektiviteten" i jämförelse mot tryckfallet över blocket.

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk

Vad är mest effektivt tror du?
Om jag nu kommer köra med bilkylare tycker jag det låter som det bästa alternativet är att byta pump. http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=847&session=ce560ef...
Ngt liknande den?

Visa signatur

Dothan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lilltysken
Vad är mest effektivt tror du?
Om jag nu kommer köra med bilkylare tycker jag det låter som det bästa alternativet är att byta pump. http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=847&session=ce560ef...
Ngt liknande den?

den e ju så högpresterande... den borde väl låta rätt mycket? men det löser genom att köra den på sugkoppor dränkt i en tank !

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem

Läs http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=35884... om pumparnas prestanda. Men det ser ju ut att vara en 60%+ ökning i effektivitet jämfört med L20.
Om du inte bryr dig om ljudet kan du ju ta en DD 12V pump. Eller swiftechs version...

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk

Det är lite därför jag köper vattenkylning. Få den lite tystare. Men har även tänkt klocka en del.

Finns det ngt billigare altenativ? Kommer spränga budgeten annars :\

Visa signatur

Dothan

Permalänk
Medlem

Tror att dessa ord är bra till de som ska bygga sitt system:

Ekvationen HÖG prestanda, TYST och LÅGT pris går inte ihop, om man nu inte tar till extrema åtgärder och tekniska lösningar blandat med gratis hantverk. Så välj ut 2 av de ovanstående och optimera byggandet efter dem. Absoluta svar kan inte ges, bara råd.
GL&HF i letandet efter det optimala.

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk

tack för hjälpen Ninjan.

Jag försöker hitta någon sorts mellanväg. och det jag prioriterar minst just nu är prestandan. Men jag behöver inte ett knäpptyst system och jag har ändå lite pengar att lägga ut. Så jag försöker få tag i ngt som fungerar bra och så kan man ju alltid uppgradera. Detta kommer ju att bli min första vattenkylda dator. Så man vet inte om man kommer trivas och vad som man prioriterar högst riktigt än.

Visa signatur

Dothan