Ansluta 2 bärbara via Wlan???

Permalänk

Ansluta 2 bärbara via Wlan???

Tja.

Har 2 datorer som jag vill kunna skicka filer mellan eller lana spel med via Wlan (direkt dator till dator, ej via router lr dylikt). Klickade på Guiden skapa trådlöst nätverk i Kontrollpanelen och följde guiden där. La in en usb-flashdhårddisk som den skulle spara nätverksinformation på vilket jag använde till att konfigurera den andra laptopen.

Sedan verkade det som att det funkade. Det stod på bägge datorerna att dom hade anslutning av 54 mbps. Men hur ska jag skicka filer över dom?

Jag gick in på Mina Nätverksplatser och försökte hitta den andra datorn som hade delat ut filer men den hitta bara den egna datorn. (HAR INAKTIVERAT BRANDVÄGGEN PÅ BÄGGE). Sedan prövade jag pinga den andra datorn med dess ip men det funkade inte. Funkade inte heller att LANA i spel.

Hur får jag ANSLUTNING mellan dom, nån som vet?

Permalänk
Medlem

Du har alltså ställt in ad_hoc? Kör du med fasta ip-adresser?

Visa signatur

!
!
!

Permalänk

Jepp ad_hoc, stämmer bra det. Vet faktiskt inte om det är fast lr inte. Fick dom automatiskt iaf. Testat pinga men går inte.

Permalänk
Medlem

Hur ser ip-adresserna ut då?
Typ 192.168.*.* och har båda ip-adresserna likadana inledningar alltså 192.168.x.* om de inte har det kan du ju försöka med att sätta fast ip på båda datorerna...

Visa signatur

ERx -> Alltid Trött IWill KK400-RS | Athlon Xp 2000+ | 256mb ddr | 48x cdrw | Samsung dvd | Nec ND-1300A DVD+-RW | GF4Mx440 128mb | Wd 80GB + Ibm/Hitachi 120Gb | Tvkort
"Fascism är den enda ideologin som fungerar" - Koffe

Permalänk

Anslutningen funkade nu när jag ändrade dom till fasta ip:n. Men varför står det att jag har 11mbit/s när jag har G på bägge. Ska väl ha 54 mbit/s.

Nån som vet?