Permalänk
Medlem

Vad tål en nätverkskabel?

Jag ska lägga en nätverkskabel mellan mig och min granne men eftersom de är ganska blött och kallt ute så undrar jag hur mycket en kabel tål?

Den ska ligga ute i cirka 2 dagar och jag undrar om den kan ta skada av de?

Permalänk
Medlem

Hur långt är det mellan er?

Visa signatur

"'We're pro-life.' Eww, you look it! You look like you're filled with life."
UNIX man pages online, GNU/Linux-schemaprogram för LiU

Permalänk
Medlem

Vi ska använda en 40m kabel. Och de är kanske 30m emellan.

Permalänk
Medlem

Om det inte är extremt kallt och den inte utsätts för tryck så bör den klara sig galant.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem

Men de gör inget om den blir blöt?

Permalänk

inte om det inte är hål på den

Visa signatur

Expert på ALLT
anm. pga omreg

Permalänk
Medlem

Bra då vet ja.. Tack alla!

Permalänk
Medlem

Om du är smart slår du in den i lite plast.

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk
Medlem

40 meter plast?

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem

Om du har, kan du ju lägga den i en trädgårdsslang men det borde funka finfint utan också.

Permalänk
Medlem

Om det blir riktigt kallt så kan du undvika o böja kabeln så den inte spricker.. endel plaster gillar inte kyla så bra..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Trädgårdsslang var bäst hittils Seriöst, är det hög väta är det nog bra.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Och använd FTP-kabel, inte UTP om du skall dra kabel utomhus.

Permalänk
Avstängd

har haft en 90 meter tp kabel mellan mitt hus och min stuga. har legat där i snart ett år och jag har inte märkt några problem. kablen är nergrävd i marken utan någon slang eller något.

Visa signatur

Registreringsdatum: 2003-01-23

Permalänk
Medlem

-98 grävde vi ner ca 50m koax-kabel mellan min mormors sommarstuga och mina föräldrars hus...den ligger kvar där och fungerar fint fortfarande (Senaste jag testade i somras iallafall)

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Cain
Och använd FTP-kabel, inte UTP om du skall dra kabel utomhus.

du menar STP (Shilded Twisted Pair) FTP finns inte ens.
och som jag har sagt i en annan tråd så är det väldigt viktigt att kabeln då är jordad i båda ändarna.

Permalänk
Medlem

som haghala säger, men det är nästan rätt, den måste ha samma jord, annars så blir det en spänningsskillnad och folien som ska isolera blir till en antenn som drar åt sig störningar. personligen skulle jag dra en fiber, men det är jag och det kostar, så dra en vanlig utp alt gräv ner den, isoleringen borde hålla allting ute ur ledarna och jorden i sig borde hålla kosmisk strålning borta.

det som möjligtvis märks är en hastighetssänking, men den borde inte vara direkt märkvärd i full duplex.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

FTP finns visste och betyder Folieshielded twisted pair typ.

Släng ut kabeln, liksom 2 dagar spelar inte så stor roll.

Själv har jag en UTP kabel som ligger 60 cm ner i backen i Telia VP-rör a la 40 mm. 120 meter lång och jag får ut 10 mB/s (80mbit) Och man får ju inte ut så mycket mer vid 5 meters kabel inomhus heller.

Kablar tål mer än vad man tror, eller så har jag väldig tur hela tiden

mvh

Permalänk
Medlem

susning.nu/ftp

2. FTP (Foiled Twisted Pair)
FTP står också för Foiled Twisted Pair, som är en typ av nätverkskabel. Annat namn för STP.

http://www.addison-tech.com/english/faq/screened-twisted-pair...

Q16: What is Screened Twisted Pair Cables (FTP / ScTP)?
A16:Screened Twisted Pair (ScTP) is 4-pair 100 ohm UTP, with a single foil or braided screen surrounding all four pairs in order to minimize EMI radiation and susceptibility to outside noise. Screened twisted pair is either called Foil Twisted Pair (FTP),or Screened Twisted Pair (ScTP).ScTP or FTP can be regarded as a shielded version of the Category 3, 4, & 5 UTP cables.

vilket får mig att tro att det är exact samma som "stp" ?

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Ja jag har köpt både stp och ftp kablage (på rulle) och såg ingen större skillnad.

Men kan vi komma fram till att han kan slänga ut en utp kabel utomhus i 2 dagar utan problem :)?

Jag kan iaf personligen lova honom att det kommer att fungera klockrent så länge han inte korsar typ 100kilovolts kraftledningar eller andra störande källor

Permalänk
Medlem

Kör oskärmat. Billigare kabel och inget jordproblem

FTP resp STP. Jo det är skilnad den ena är folie och den andra är strumpa. Vill man vara riktigt kinkig så kör man SFTP dvs dubbelskärmat. Jordar man en sån kabel korrekt så kan man dra tp tillsammans med högspänningskablar utan problem. Hadde en sån tillsammans med en 40KV ledning på en 80 meters kabelstege. Nådde cat5 kraven utan minsta problem

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
Kör oskärmat. Billigare kabel och inget jordproblem

FTP resp STP. Jo det är skilnad den ena är folie och den andra är strumpa.

Vad exakt menar du med strumpa?

När jag har kollat så ser skärmningen exakt lika dan ut?

mvh

Permalänk
Medlem

Betyder inte Foiled/FTP att varje ledarpar är skärmat, medans på STP så är bara själva kabeln skärmad..

aja, har fel..jag vet

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Cain
Och använd FTP-kabel, inte UTP om du skall dra kabel utomhus.

Jag skulle inte rekommendera skärmad TP-kabel för en hus-till-hus dragning. Du kan inte jorda båda ändar eftersom jord antagligen inte är samma i båda hus, och kabeln är för lång för att jorda på bara en plats; det skulle skapa en antenn. Men jag försöker hitta mer information om detta just nu...

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk
Medlem

Det här skiljer väl lite olika mellan områden med bostadsområden kan ha samma jordningspunkt, då jorden från uttagen går till elcentralen i huset, därifrån går den via elservisen till närmaste knytpunkt, där kan den jordas ner i backen, den kan även gå vidare till nästa central.
Vi hade lite problem med el i duschen så vårat elbolag trodde att jordpunkten låg för långt bort, (1.5 km) så de grävde ner en ny vid vårat hus typ. Men det kanske inte hänger ihop? Är jag ute och cyklar med blåställ??

mvh

Permalänk
Medlem

med strumpa menas skärmstrumpa. Finns på bild på bla elfa. Coax kabel brukar också ha strumpa

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Avstängd

strumpa är en väv av trådar som skärmar, folie är precis som det låter en heltäckande folie

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av meridius
Det här skiljer väl lite olika mellan områden med bostadsområden kan ha samma jordningspunkt, då jorden från uttagen går till elcentralen i huset, därifrån går den via elservisen till närmaste knytpunkt, där kan den jordas ner i backen, den kan även gå vidare till nästa central.
Vi hade lite problem med el i duschen så vårat elbolag trodde att jordpunkten låg för långt bort, (1.5 km) så de grävde ner en ny vid vårat hus typ. Men det kanske inte hänger ihop? Är jag ute och cyklar med blåställ??

mvh

Jo de har säkert samma jordpunkt. Det är det som är problemet, strömmen kan cirkulera runt jordkablarna och kabelns skärmning. Är nästan helt säker på att det är det som kallas "ground loop".

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.