Permalänk

Varför mer upload?

Hej!

Undrar bara varför alla vill ha högre upload? Det klart det kan vara bra med högre upload ifall man skickar filer till kompisar eller dylikt, men i stortsett så tankar man ju själv?

Jag verkar inte ha förstått varför många vill ha högre upload så förklara gärna
Självklart förstår jag att det är mycket bättre men eftersom jag mestadels bara tankar själv så förstår jag inte direkt meningen med högre upload.

Visa signatur

AMD 2500+ @ 3200+ , 512 DDR , Ge Cube Radeon 9800 Pro , 120 gb

Permalänk
Medlem

Om du har en hög upload över ca 400 kb/s så kommer du in på de flesta 10mbits hubbar.. Vilket gör att alla du laddar hem ifrån kan skicka ut i den hastighen jämnfört när du sitter på slitna ADSL hubbar där man får 25 kb/s... men vissa kör ju bittorent...

eller

om du kör spel /web / ftp / mail tjänster kan de vara trevligt med en högre upload. Jag kör Webserver och så fort de blir lite bilder så tar de mycket längre tid att visa med bara 110-120 kb/s upload... (1mbit) som jag har.

// Mvh Daniel

Permalänk
Medlem

Piratkopierare gillar hög upload.

Själv gillar jag hög upload iom att jag kör min egen webserver, och sånt funkar bäst när man har någorlunda vettig upload. Att pumpa ut t.ex. mitt galleri på 1mbps är inte så snyggt.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Det är många som inte bara laddar hem själv, utan också vill dela med sig av filerna. Då vill man ha högre uploadhastighet. Nu pratar jag om semesterfilmer och Linux-distributioner.

Visa signatur

Vill du ha svar? Citera mig gärna.

Permalänk
Avstängd

piratkopierare bryr väl sig bara om hög dl så de kan leecha snabbare ... folk som faktiskt vill nyttja din uppkoppling till lite saker än vara leeching behöver högre ul.

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
piratkopierare bryr väl sig bara om hög dl så de kan leecha snabbare ... folk som faktiskt vill nyttja din uppkoppling till lite saker än vara leeching behöver högre ul.

Det stämmer inte. De flesta piratkopierare jag känner vill inte bara leecha snabbt.

Visa signatur

Vill du ha svar? Citera mig gärna.

Permalänk

Man man inte skicka eller hämta information snabbare än den svagaste länken. Så självklart vill man ha en så symetrisk lina som möjligt. Hellre 5/5 än 8/1.

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk
Medlem

Att kunna sätta upp spelserver och webserver och annat på sina lina vore trevligt...
Att helt enkelt kunna utnyttja sin lina som man vill...

Permalänk

Vill bara flika in att det hade varit kanon om man sedan hade haft bra fart till övriga världen så man inte som jag sitter och skickar med 1-3KB/sec till USA och har så gjort i 5 månader och BBB bara rycker på axlarna och skyller på andra ISP:er när det fungerar kanon för andra BBB:are.

Så hög upload i all ära är jättebra men även peering mot övriga världen är för mig viktigt iaf.

Visa signatur

| Antec Sonata | Zalman 7000A CU | Asus P4C800 Deluxe | P4 2.8 Prescott | 1GB Kingston RAM | 2st WD200GB SATA, 1st WD250GB IDE, 1st Seagate 120GB IDE | NEC 2510 |

Permalänk
Medlem

det som redan nämnts + Full duplex... om någon börjar tanka från mig vill jag inte se att min download drar ner till 10% av sin kapacitet för att jag skickar i 90k.

Permalänk
Medlem

Re: Varför mer upload?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av striker33
Undrar bara varför alla vill ha högre upload?

BitTorrent

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

varför ha 10 i download om ALLA (precis alla) andra har 1 i upload?
Kommer du någonsin kunna använda din 10 i download..
Nej. Du blir ju då begränsad till 1 själv.

Så därför vill jag ha mer upload

Visa signatur

no signature.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoterNet
varför ha 10 i download om ALLA (precis alla) andra har 1 i upload?
Kommer du någonsin kunna använda din 10 i download..
Nej. Du blir ju då begränsad till 1 själv.

Så därför vill jag ha mer upload

jo precis. nu när alla skaffar 24/1. Så kan man ju inte maxa när man tankar från en kompis. fast du har 24 mbit så tankar du bara i 1 från din kompis. det hade varit bättre med 12/12 alla nedladdningar hade flyttit på mycket bättre.

Visa signatur

aquaren

Permalänk
Medlem

Varför?

Jo för jag tänker på sikt lite och jag använder min lina till annat än bara tanka wärsch och spela CS. vem ska kunna tanka me sina jätte snabba linor, om de inte finns nån som kan skicka så snabbt? allt måste gå ihop.. just nu idag så har generellt alla högre download bandbredd, än vad det finns att ladda ner från äns.. det handlar om balans..

Jag klagar väll inte på mitt comhem så. tankar i 1MB/s och uppar i 120-150kB/s. Men jag skulle mycket mycket hellre vilja ha en BBB 10 lina. dels av symetrin hos Ethernet och fullduplex, dels för att man får större möjligheter att leka o pyssla med sånna saker jag håller på med.

Jag kör min lilla server nu på 1Mbit upload, det fungerar ju. Men om jag hade haft mer så kunde jag haft nån server till, kanske hosta lite sidor, vilket hade varit trevligt...

Permalänk
Hedersmedlem

Är det inte så de säger i reklamen.. "10 symmetriska är respekt"?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Är det inte så de säger i reklamen.. "10 symmetriska är respekt"?

Jepp.. men det är ju respekt med ordentlig lina.. En respekt lina har symetrisk full duplex

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoterNet
varför ha 10 i download om ALLA (precis alla) andra har 1 i upload?
Kommer du någonsin kunna använda din 10 i download..
Nej. Du blir ju då begränsad till 1 själv.

Så därför vill jag ha mer upload

BitTorrent?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoterNet
varför ha 10 i download om ALLA (precis alla) andra har 1 i upload?
Kommer du någonsin kunna använda din 10 i download..
Nej. Du blir ju då begränsad till 1 själv.

Det är lätt att utnyttja sina 10 Mb/s även om alla andra har 1 Mb/s i uploadhastighet (även utan Bittorrent).

Visa signatur

Vill du ha svar? Citera mig gärna.

Permalänk
Medlem

Är helt ärligt nöjd med min upload nu, det jag vill är att alla andra ska ha högre upload Fast det kommer väl ändras när man flyttar, kan nog vara bekvämt att kunna skicka filer till brorsan i hyfsad hastighet...

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

hosta en vettig server, need i say more?
hellre 5/5 fullduplex än 100/1 halfduplex.

Visa signatur

citera om du vill få svar.

Permalänk
Medlem

ge o ta när det handlar om piratkopering.... eller?

Permalänk
Medlem

"Undrar bara varför alla vill ha högre upload? Det klart det kan vara bra med högre upload ifall man skickar filer till kompisar eller dylikt, men i stortsett så tankar man ju själv? "

Snacka om att ha svarat på sin egna fråga!

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem

Anledningarna är många men jag skulle vilja mer UL för "multitasking" för som det är nu med telia 8000 så går det inte att spela online om jag kör någonting som använder lite upload.

Sen skulle man ju kunna ha en (eller flera) server/ar om man hade 10/10 istället för 8/0.8.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Congo
ge o ta när det handlar om piratkopering.... eller?

Gäller de flesta former av social interaktion, inget specifikt för piratkopiering.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Avstängd

vad skulle folk tycka om de kunde läsa från hddn i ca 20MB/s men kunde bara skriva i ca 2MB/s ?

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

ftp site på 24/1 Wow not

Permalänk

För sista gången! ADSL är full duplex!

Det är separata frekvenser för upp och ned. Det är ACK-paket som begränsar, inte teknologin man använder för överföringen.

Permalänk
Avstängd

japp, ännu en anledning till att ha synkron hastighet, eller mycket mer upload än i dagsläget med adsl

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!