Permalänk
Hedersmedlem

Gizmondo??

Funderade lite på om man kanske skulle investera i ett PSP eller ett Gpx2 men kom på att det har kommit ut en ny portabel maskin, Gizmondo, ser ut som om microsoft är med på den och ska väll vara en konkurrent till PSP.

Tänkte höra om någon har haft erfarenhet av denna maskin, ser ut att ha bättre prestanda på papper än psp samt att den är billigare, 2200kr på webhallen.

har någon haft möjlighet att prova den och har någon åsikt, var mest intresserad av musik och filmkompabiliteten, vill gärna ha möjligheten att kolla på film ibland om jag ska köpa en sån manskin och då blir det så krångligt med psp eftersom man måste ha rätt format eller konvertera och ha sig.

Permalänk
Medlem

Du är garanterat tvungen att konvertera filmerna till Gizmondo, om inte för att den den skall spela upp den utan för att ta ner utrymmet. Ett annnat problem är att skärmen är ynklig i jämförelse med PSP. Förövrigt så är den maskin som du såg på WEbhallen säkerligen reklamsponsrad varav den är billigare.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk

Hur är det med PSP, går det att komma åt filer på annat sätt än via det där idiotiska medieformatet Sony kör med? (Vad är det egentligen, något mellanting av DVD och CD, eller kör de med riktiga DVD?) Är dåligt påläst om PSP, men fick intrycket att allt till den ligger på något specialmedie.

Om så är fallet måste ju Gizmondo vara överlägsen då det använder vanliga minneskort som gör att man kan föra filer fram och tillbaks själv utan problem. Sedan lär apparaten visserligen vara spärrad för diverse "illegal" mp3 mm. men folk brukar vara påhittiga när det gäller att knäcka skydd.

Permalänk
Medlem

Ja PSP använder väll MS duo pro kort?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Ja PSP använder väll MS duo pro kort?

Jo...men formaten är det som trånglar, måste hålla på och konvertera till deras format om man ska kunna se på film osv

Permalänk

Ne dom körde väll med avi, mpg4 mm... Finns i ngn annan tråd om du söker...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Det är quicktime mpeg4 som man kan spela upp på sin PSP idag.
Det finns en kille som håller på att utveckla en spelare som iframtiden skall kunna spela upp divx och xvid filmer på PSP:n men idagsläget så kan man endast se divx med mp3 ljud.
Upplösningen måste också vara en viss upplösning idagsläget men det kommer också att ändras när programmet har kommit längre...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Det är quicktime mpeg4 som man kan spela upp på sin PSP idag.
Det finns en kille som håller på att utveckla en spelare som iframtiden skall kunna spela upp divx och xvid filmer på PSP:n men idagsläget så kan man endast se divx med mp3 ljud.
Upplösningen måste också vara en viss upplösning idagsläget men det kommer också att ändras när programmet har kommit längre...

Har du nån länk till mer information?

Visa signatur

ERx -> Alltid Trött IWill KK400-RS | Athlon Xp 2000+ | 256mb ddr | 48x cdrw | Samsung dvd | Nec ND-1300A DVD+-RW | GF4Mx440 128mb | Wd 80GB + Ibm/Hitachi 120Gb | Tvkort
"Fascism är den enda ideologin som fungerar" - Koffe

Permalänk
Medlem

http://www.pspupdates.com/
Det är på den här sidan jag läste det hela så du får söka där...

EDIT/ http://files.pspupdates.com/cgi-bin/cfiles.cgi?0,40,0,0,17
AVIPLAY heter det där kan du läsa lite om mediaspelaren ifråga.../EDIT

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Tänk på att PSP har rejält med bättre grafik! 4 mb vs 1.5 mb! Lägg också märke till att psp har högra upplösning och widescreen.

Därimot att kunna använda GPSen i spel verkar ju super hett! Kommer ju ett spel som ska funka som gta. Man kan typ "äga" ett kvarter på östermalm och försvara det i sin gizmondo!

Permalänk

Vill jag bara spela spel har jag datorn eller min xbox. Gizmondo intresserar mig för mångfalden. Lite bra på mycket helt enkelt, om än inte riktigt bra på något vad det verkar som. Tyvärr.
Men jag är intresserad av allt runt den, ur användares egna erfarenheter istället för försäljningssnack.
Folk som automatiskt dissar den för att de älskar PSP går också bort, det bör vara folk som vet något om den faktiska produkten och har ett öppet sinne.
Colors (det omtalade GPS-spelet) verkar vara på tok för hypat och har svårt att leva upp till de satta förväntningarna, men självklart hoppas man på dem.

Hur är det med prat om att hacka Gizmondo? Få bort SmartAds, låsa upp för 3:e-partsprogram osv. ? Eller är det fortfarande för tidigt (den har ju funnits i UK ett tag nu). Den använder sig ju av Windows CE, så någon finurlig och händig själ borde kunna klura ut något?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompalainen
Vill jag bara spela spel har jag datorn eller min xbox. Gizmondo intresserar mig för mångfalden. Lite bra på mycket helt enkelt, om än inte riktigt bra på något vad det verkar som. Tyvärr.
Men jag är intresserad av allt runt den, ur användares egna erfarenheter istället för försäljningssnack.
Folk som automatiskt dissar den för att de älskar PSP går också bort, det bör vara folk som vet något om den faktiska produkten och har ett öppet sinne.
Colors (det omtalade GPS-spelet) verkar vara på tok för hypat och har svårt att leva upp till de satta förväntningarna, men självklart hoppas man på dem.

Hur är det med prat om att hacka Gizmondo? Få bort SmartAds, låsa upp för 3:e-partsprogram osv. ? Eller är det fortfarande för tidigt (den har ju funnits i UK ett tag nu). Den använder sig ju av Windows CE, så någon finurlig och händig själ borde kunna klura ut något?

Du skall i första hand veta vad det är du eftersöker. När det kommer till videouppspelning så är PSP överlägsen tack vare dess skärm. PSP är betydligt populärare än vad Gizmondo är i dagsläget, så räkna med största fokuseringen på homebrew program och liknande blir större på PSP. Dock är båda maskinerna primärt spelmaskiner, så ifall du inte bryr dig om det så kan du likväl köpa en handator eller multimediacentral för bärbart bruk.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Verkar som Gizmondo kommer i en widescreenversion snart.
http://www.gadgeeks.com/?p=214

Permalänk
Medlem

Oopss.. *skrev fel helt*