Permalänk
Medlem

Hembesök av Telias tekniker?

Jag har under en tid klagat på Telia över att jag har dålig hastighet, nu vill dom skicka ut en tekniker hem till mig för att felsöka saken. Ligger felet i min utrustning så kommer det att kosta mig 600 kr, om inte ännu mer.

Jag får följande resultat på TPTEST:

Best UDP Send Rate: 759.87 kbit/s
Best UDP Receive Rate: 7.16 Mbit/s

Best TCP Send Rate: 589.65 kbit/s
Best TCP Receive Rate: 283.79 kbit/s

Jag fattar inte vad felet kan vara, jag har felsökt min dator, mina teleledningar i huset och modemet sitter i första jacket.

Någon som vet vad telias tekniker kommer att göra, om han skulle komma hit? Kommer han kolla igenom min dator eller vad? Någon som har haft erfarnhet utav telia hembesök?

Permalänk
Medlem

Se bara till att du inte har nåt virus eller skit som segar ner... men är du säker på att det inte är på din sida du har felet tycker jag du ska vara glad om de skickar en tekniker

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Gäst

Inte av Teliafolk utan av Eltel.
Hade ADSL då ifrån Bostream (ett par år sedan), han mätte utgångarna och kablaget i telefonuttaget och in till stamnätet i fastigheten.

Förmodar att dom gör likadant idag som då.
Och han var aldrig i min maskin.

Vad felet låg, jo uppe i boxen på vinden.

Permalänk
Korsordsguru

Tips kan ju vara att testa olika nätverkskort, kablar, olika datorer, en annan router och ett annat modem i alla fall. Teknikern kanske tar med ett annat modem och en dator och testkör med dem grejorna, om det funkar då är det ju din utrustning som det är fel på i alla fall.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan verkligen Eltel folket se med sina instrument att jag tappar delar av trafiken på TCP protokollet? Det är kanske var 10:e / 20:e paket som skickas som försvinner, och det påverkar hastigheten.

Har testat med en annan dator, men utan framgång.

Sist jag hade samma problem så ringde jag bara till telia, och dom sa att de skulle åtgärda det, vilket dom även gjorde. Men nu den här gången så vill dom bråka, och hävdar att felet ligger hos mig.

Permalänk
Medlem

Provat annat modem/splitter?

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amd_
Kan verkligen Eltel folket se med sina instrument att jag tappar delar av trafiken på TCP protokollet? Det är kanske var 10:e / 20:e paket som skickas som försvinner, och det påverkar hastigheten.

Har testat med en annan dator, men utan framgång.

Sist jag hade samma problem så ringde jag bara till telia, och dom sa att de skulle åtgärda det, vilket dom även gjorde. Men nu den här gången så vill dom bråka, och hävdar att felet ligger hos mig.

Telia = Flextronic = Eltel enligt sista namnbytet.
På din fråga, är det bara du som tappar anslutning?
Finns det fler i samma kåk som du vet har samma problem?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DreamMaan
Telia = Flextronic = Eltel enligt sista namnbytet.
På din fråga, är det bara du som tappar anslutning?
Finns det fler i samma kåk som du vet har samma problem?

Flextronics är inte Eltel.

Iaf, det är flextronicstekniker som kommer ut till dig, han tar oftast med sig en bärbar dator + eget adslmodem. Petar alltså inte i dina grejjer något. Så är rätt bra om du trippelkollar allt innan han kommer.. så att du slipper undan debiteringen som blir om hans utrustning funkar perfa.

Permalänk

men testa att ladda ner tcp optimizer. sök på google efter det

Visa signatur

Dator: Intel 3.2Ghz socket 775, 1x 1024mb corsair ddr2, 256mb Sapphire Radeon x600 pci express, Abit aa8xe moderkort. Maxtor 200GB S-ata hårddisk. 4 80mm och 1 120mm fläktar.
Viewsonic 17" tft skärm Tsunami 5.1 ljud

Permalänk
Medlem

Gör som jag gjorde när jag hade liknande problem. (hade problem med vanlig teletrafik, men frågeställningen var den samma, -"Min eller deras utrustning".)

1. leta upp vart telias kabel "kommer upp ur marken", hitta skarven mellan deras kabel och din interna huskabel. Koppla ur huset och sätt iställetett telejack där.

1.a, om du inte kan komma åt inkommande kabel, lokalisera första telejacket, koppla ur alla andra jack (ta bort de två övre ledningarna i första telejacket))

2. Koppla in modem/telefon/wathever som skall testas.

Funkar det inte nu heller är det telias prylar som krånlar! (förutsatt att du använder korekt testutrustning)

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RocketZ
Flextronics är inte Eltel.

Iaf, det är flextronicstekniker som kommer ut till dig, han tar oftast med sig en bärbar dator + eget adslmodem. Petar alltså inte i dina grejjer något. Så är rätt bra om du trippelkollar allt innan han kommer.. så att du slipper undan debiteringen som blir om hans utrustning funkar perfa.

Nja , jag tänkte på jobbets vägnar.Vi har mycket med dom att göra då det gäller larmöverföringsbiten.
Flextronic är som sagt uppdelat och den biten som vi jobbar med heter Eltel f:d Flextronic som kör eget regi.
Men som du nämner är väl telefontekniker ifrån Flextronic.

Permalänk

Teknikern tar med eget modem och egen dator att testa med.

Visa signatur

Senast redigerad av HomeBurneR, 1945-04-30 klockan 16:50

Permalänk
Medlem

Vill minnas tillbaka till 2001 när jag klagade så mycket hos ComHem att jag fick besök av inte mindre än 3 tekniker med diverse testutrusning. De mumlade lite och började mäta i mitt uttag, 5 min senare sa dem att det var fel på sändaren i källaren som krånglade, en dag senare fungerade allt som det skulle och sedan dess har inte ComHem krånglat..

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem

I vilekt fall kan jag nästan lova att de komemr vägra att befatta sig med din dator. Det finns säkert de som kan få för sig att stämma sin ISP och hävda att han förstört deras dator och/eller raderat viktiga saker.
Han pluggar in sin egna burk och om den fungerar så är felet i dina prylar. Därefter kan han kanske ge lite goda råd och rekommendationer. Men din dator får du fixa själv. Om du känner någon med en bärbar dator som kan komma över och provsurfa hemma hos dig så kan det vara ett för dig billigt test innan du kallar in en tekniker.

Visa signatur

I am not a politician and my other habits are also good.

Permalänk
Medlem

Jag har kört TCP Optimizer... Jag har testat med en annan dator. Det är bara modemet och filtret jag inte har bytt ut.

Jag har vart på och kollat på varenda telekabel som finns i kåken. Jag har luftburen teleledning de sista 100 metrarna fram till kåken, teleledningen går raka vägen in till mitt jack (huvudjacket) som modemet sitter i.

Det verkar som om det inte är något fel på varken min utrustning eller teleledningarna eftersom UDP:n har bra hastighet.

Här nedan ser ni en logg på ett ping program jag har kört, jag pingade ping.sunet.se. Som ni ser så får jag en del time outs. Det måste ju vara fel på någon utav telias servrar.

"time: 42, 2005-08-21 13:02:18" "time: 32, 2005-08-21 13:02:18" "time: 17, 2005-08-21 13:02:18" "time: 57, 2005-08-21 13:02:18" "time: 22, 2005-08-21 13:02:18" "time: ************** Request Timed Out **************, 2005-08-21 13:02:19" "time: 51, 2005-08-21 13:02:19" "time: 17, 2005-08-21 13:02:19" "time: 33, 2005-08-21 13:02:19" "time: 81, 2005-08-21 13:02:19" "time: 43, 2005-08-21 13:02:19" "time: 30, 2005-08-21 13:02:19" "time: 18, 2005-08-21 13:02:19" "time: ************** Request Timed Out **************, 2005-08-21 13:02:21" "time: 43, 2005-08-21 13:02:21" "time: 70, 2005-08-21 13:02:21" "time: 34, 2005-08-21 13:02:21" "time: 25, 2005-08-21 13:02:21" "time: ************** Request Timed Out **************, 2005-08-21 13:02:22" "time: 40, 2005-08-21 13:02:22" "time: 36, 2005-08-21 13:02:22" "time: 22, 2005-08-21 13:02:22" "time: 17, 2005-08-21 13:02:22" "time: 29, 2005-08-21 13:02:22" "time: 22, 2005-08-21 13:02:22" "time: 63, 2005-08-21 13:02:22" "time: 25, 2005-08-21 13:02:22" "time: 25, 2005-08-21 13:02:22" "time: 60, 2005-08-21 13:02:22" "time: 17, 2005-08-21 13:02:22" "time: 27, 2005-08-21 13:02:22" "time: 17, 2005-08-21 13:02:23" "time: ************** Request Timed Out **************, 2005-08-21 13:02:24" "time: 61, 2005-08-21 13:02:24" "time: 17, 2005-08-21 13:02:24" "time: ************** Request Timed Out **************, 2005-08-21 13:02:25" "time: 43, 2005-08-21 13:02:25" "time: 24, 2005-08-21 13:02:25" "time: 46, 2005-08-21 13:02:25" "time: 49, 2005-08-21 13:02:25" "time: 18, 2005-08-21 13:02:25" "time: 29, 2005-08-21 13:02:25" "time: 34, 2005-08-21 13:02:25" "time: 18, 2005-08-21 13:02:26" "time: 29, 2005-08-21 13:02:26" "time: 30, 2005-08-21 13:02:26" "time: 56, 2005-08-21 13:02:26" "time: 17, 2005-08-21 13:02:26" "time: 17, 2005-08-21 13:02:26" "time: 17, 2005-08-21 13:02:26" "time: 53, 2005-08-21 13:02:26" "time: ************** Request Timed Out **************, 2005-08-21 13:02:28" "time: ************** Request Timed Out **************, 2005-08-21 13:02:29"

Permalänk
Medlem

Koppla ur all telefoniurustning.

Hitta 1a jacket och koppla ur alla andra, så har du bara ett jack. Där efter pluggar du in och testar med 2 modem och 2 datorer.

Detta gör man för att utesluta så många eventuella felkällor som möjligt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DreamMaan
Nja , jag tänkte på jobbets vägnar.Vi har mycket med dom att göra då det gäller larmöverföringsbiten.
Flextronic är som sagt uppdelat och den biten som vi jobbar med heter Eltel f:d Flextronic som kör eget regi.
Men som du nämner är väl telefontekniker ifrån Flextronic.

Eltel är inte Flex. Eltel är Swedia. Flex är Relacom numera....

Permalänk
Medlem

jävligt bra värden för att va 8mbit adsl tycker jag. tycker det känns som att felat skulle ligga mellan modemet o telia faast jag är inte så supererfaren på adsl... men försök testa med en annan dator om du har möjlighet och/eller låna ett modem av en polare om du kan precis som alla andra säger på så sätt kan du enkelt utesluta vad som är fel UTAN att behöva va proffs

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, nu vet jag lite mera. Jag ska testa med ett annat modem och filter, blir det inte bättre utav det så blir det till att ta hit en tekniker.

Senaste TPTEST resultatet:

Best TCP Send Rate: 599.37 kbit/s
Best TCP Receive Rate: 178.75 kbit/s

Det blir bara sämre och sämre.

Permalänk
Medlem

TELIA SUGER! Ostabilt, lägger ner stup i ett, bra mycket lägre hastighet än angivet osv osv...
Blev så trött efter ett tags användande att jag bytte till BBB, det funkar lite bättre, håller angiven hastighet osv, men nu på senare har den haft tendensen att varje dag kl 21:00 så slutar det funka eller så går det segt som sirap i typ 30 - 40 min :P,

finns ingen ISP som är helt stabil

Visa signatur

Citera mig! ananrs hittar jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatZiie
TELIA SUGER! Ostabilt, lägger ner stup i ett, bra mycket lägre hastighet än angivet osv osv...
Blev så trött efter ett tags användande att jag bytte till BBB, det funkar lite bättre, håller angiven hastighet osv, men nu på senare har den haft tendensen att varje dag kl 21:00 så slutar det funka eller så går det segt som sirap i typ 30 - 40 min :P,

finns ingen ISP som är helt stabil

Om det inte funkar med Telia så kanske du skulle fundera över vad som kan vara fel hemma hos dig...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatZiie
TELIA SUGER! Ostabilt, lägger ner stup i ett, bra mycket lägre hastighet än angivet osv osv...
Blev så trött efter ett tags användande att jag bytte till BBB, det funkar lite bättre, håller angiven hastighet osv, men nu på senare har den haft tendensen att varje dag kl 21:00 så slutar det funka eller så går det segt som sirap i typ 30 - 40 min :P,

finns ingen ISP som är helt stabil

Om det nu inte skulle fungera med Telia så lär det inte fungera bättre med någon annan heller.
Kanske är dags att felsöka hemma på din sida?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatZiie
TELIA SUGER! Ostabilt, lägger ner stup i ett, bra mycket lägre hastighet än angivet osv osv...
Blev så trött efter ett tags användande att jag bytte till BBB, det funkar lite bättre, håller angiven hastighet osv, men nu på senare har den haft tendensen att varje dag kl 21:00 så slutar det funka eller så går det segt som sirap i typ 30 - 40 min :P,

finns ingen ISP som är helt stabil

Telia är inte ostabilt, nej...

Visa signatur

"Hörru, som chef tycker jag det ser illa ut."

Permalänk
Medlem

MatZiie: Jaaa, visst. Det är ju bara lite fler än 500 000 som har bredband via Telias ADSL. Såklart så suger det...

Trådskaparen måste ha något stationsproblem, det är väl samma kabel i båda riktningar menar jag, och eftersom UDP-paketen letar sig hem till dig i 7 mbit så lär det väl inte vara paketförlust på grund av ditt hus kablar.

Skumt problem.

Permalänk
Medlem

Eftersom UDP flyter så bra så lär det ju inte vara något nät-lager problem och därmed inte telias fel, deras utrustning är ju totalt ovetande om vad för transportprotokoll som används och borde egentligen inte kunna påverka TCP-strömmar om dom inte utför någon mer avancerad form av trafik prioritering. Varför just TCP fungerar så dåligt är svårt att veta... men man ska inte stirra sig blind på TP-test heller.

Permalänk
Medlem

När jag gick över till spray 8/0.8 ifrån Arete 0.5/0.5 hade jag liknande problem, bra UDP och fruktansvärt dålig TCP i TPTEST, hos mig löstes problemet med CfosSpeed i burken. Det verkade som min burk inte ville prata snällt med min router (monowall), nåja jag fick i alla fall upp min TCP till 98% i TPTEST så jag är nöjd.

Såg att någon tipsade om tcpoptimizer, hur gick det ? Har du testat även cfosspeed ?

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amd_
Jag har kört TCP Optimizer... Jag har testat med en annan dator. Det är bara modemet och filtret jag inte har bytt ut.

Jag har vart på och kollat på varenda telekabel som finns i kåken. Jag har luftburen teleledning de sista 100 metrarna fram till kåken, teleledningen går raka vägen in till mitt jack (huvudjacket) som modemet sitter i.

Det verkar som om det inte är något fel på varken min utrustning eller teleledningarna eftersom UDP:n har bra hastighet.

Här nedan ser ni en logg på ett ping program jag har kört, jag pingade ping.sunet.se. Som ni ser så får jag en del time outs. Det måste ju vara fel på någon utav telias servrar.
[/code]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hobbes
Eftersom UDP flyter så bra så lär det ju inte vara något nät-lager problem och därmed inte telias fel, deras utrustning är ju totalt ovetande om vad för transportprotokoll som används och borde egentligen inte kunna påverka TCP-strömmar om dom inte utför någon mer avancerad form av trafik prioritering. Varför just TCP fungerar så dåligt är svårt att veta... men man ska inte stirra sig blind på TP-test heller.

Anledningen till att det här felet uppenbarar sig på TCP och inte på UDP är uppenbart, det har med protokollet att göra. TCP-specen säger att ett mottaget paket skall skicka tillbaka ett kvitto till avsändarburken, så den vet att paketet är skickat och är således skapat för att användas där informationen som skickas i helhet är viktig och kan vara lite slöare att nå sitt mål.

UDP däremot ska gå snabbt och försvinner ett paket så gör det inget, inget kvitto skickas tillbaka utan det är fullrulle.

Två exempel på användningsområden(inte krav, bara teoretiska exempel):
TCP: du laddar ner en bild, saknas paket blir bilden trasig, det får den itne bli, vi behöver ALLA delar som skickas.

UDP: du spelar quake3, försvinner ett paket så tappar servern info om var du befann dig under nån micromillisekund och det är inte lika viktigt. Paketen som skickas är: [HEA] [DSH] [OT], servern fattar med hjälp av 2/3 paket vad som skulle ha skickats.

Har man hög udp, på gränsen emot vad man ska ha, så vet man att utrustningen i sin egna ände klarar att mosa ut paketen, mottagaren behöver inte ha kräm nog, det blir då en dosattack kan man säga.

Hög tcp tyder på snabb överföring OCH få bortslarvade paket.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem

Min uppkopling slarvar bort en massa paket på TCP protokollet, jag har haft ett sådan fel för ut, fast då var det så illa att jag knappt kom ut på internet, dvs då tappade min uppkoppling nästan alla paket. Då ringde jag till telia, och då fixade dom felet. Men den här gången vill dom bråka.

Det har inte hjälp att köra TCP optimizer... Sedan så bryr jag mig inte så mycket vad TPtest säger, men när man märker av att Internet är slöare när man surfar och när man tankar hem filer i 56k modem hastighet, det är irriterande.

Jag hittar inget fel i min utrustning, så det måste vara någon av telias server som slarvar bort min paket.

Edit: Så här ser det ut när jag tankar filer via FTP från ftp.sunet.se:

Se hur strecket flyger upp och ner, kommer aldrig upp i bra hastigheter...

Permalänk
Medlem

Har dom felanmält din uppkoppling och iaf skickat ut en tekniker till stationen eller har du bara fått till svar "vi har inget problem på vår sida"?

Om inte, få dem att göra det.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viktore
Har dom felanmält din uppkoppling och iaf skickat ut en tekniker till stationen eller har du bara fått till svar "vi har inget problem på vår sida"?

Om inte, få dem att göra det.

Nja, jag ringde dit för att göra en felanmälan, men han sa att dom inte kan gör något åt saken, och jag blev hänvisad till att skicka ett mail till support-goteborg@telia.se.

Efter att ha mailat dom och förklarat mitt problem, så ville dom att skicka hit en tekniker.