Permalänk
Medlem

n00b-frågor om nätverk

Hej!

Skulle någon vänlig själv vilja reda ut skillnaden på dessa begrepp?

Trådlös router - Accesspoint

Router - Switch

Permalänk
Medlem

Jag ska försöka göra det så lättbeskrivligt som möligt.

Router:

En router har som funktion att ge möjligheten att göra en mindre nätverk hemma med ett antal datorer. En router består av en switch med router funktion. En router kallas också för bredbandsdelare, med detta innebär att du kan flera datorer på en internetanslutning.

Switch:

Kortfattat en switch UTAN router funktion, en switch har som funktion att bara ge möjligheten att ge fler platser för fler datorer att koppla sig in på ditt nätverk. Det vill säga, du kan ha fler datorer inkopplade än en router, då en router har oftast bara 4 portar till datorer, med en switch så kan du lägga till 24 (eller fler, beror på tillverkaren av switchen) stycken.

Trådlös router:

Det är exakt samma sak som en vanlig router, enda skillnaden är att den är trådlös, på så vis så kan du som inte orkar eller vill dra kablar eller eventuellt sitta i skuggan utanför huset och surfa lite lätt med din laptop eller handdator och få tillgång till internet. Nackdelen med trådlös router är avstånd, hastighet och säkerheten.

Accesspoint:

Detsamma som switch fast trådlös, en acccesspunkt passar bäst om du redan har en router men inte vill inskaffa en trådlös sådan så räcker en accessppoint för att ge trådlös tillgänglighet.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Access point - i princip en switch för trådlöst nätverk (tar emot signalerna).

Trådlös router - en router med trådlös funktion inbyggd.

Router - mojäng som tar emot data och skickar vidare till rätt ställe. Kan greja lite med datan så att det passar.

Switch - "skarvsladd" för nätverkskablar.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

skulle hellre säga att en Acess point är som en hubb för trådlösa nätverk?

Permalänk
Medlem

Dessutom finns det switchar med routingfunktioner. Från layer 3 och uppåt.
Sen bör man nog skilja på "hemmaroutrar" och routrar i övrigt då vanliga routrar kan kosta miljoner och det är de som knyter ihop de olika backbonen som Internet är uppbyggt av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Dessutom finns det switchar med routingfunktioner. Från layer 3 och uppåt.
Sen bör man nog skilja på "hemmaroutrar" och routrar i övrigt då vanliga routrar kan kosta miljoner och det är de som knyter ihop de olika backbonen som Internet är uppbyggt av.

Givetvis finns det switchar med routingfunktioner. Men jag syftade på switchar utan sådant och inte routrar som kostar miljoner, för ett vanligt hemmabruk.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
Switch - "skarvsladd" för nätverkskablar.

Du menar kanske snarare ett "grenuttag"? (Annars blir det en väldigt konstig switch - avlång och med bara två portar )

Skarvsladd:

Grenuttag:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Dessutom finns det switchar med routingfunktioner. Från layer 3 och uppåt.
Sen bör man nog skilja på "hemmaroutrar" och routrar i övrigt då vanliga routrar kan kosta miljoner och det är de som knyter ihop de olika backbonen som Internet är uppbyggt av.

Switchar med routing funktion skulle jag kalla router, möjligtvis router med inbygd switch?

Permalänk
Hedersmedlem

Sedan behöver ju inte en router vara en liten söt låda från exempelvis D-Link med 4 portar eller så.

Min router är en vanlig dator i en kartong med dubbla nätverkskort som kör OpenBSD (den agerar även server).

Dock så är väl detta lite svårare att förstå hur det fungerar än att förklara det som AfterDeath gjorde.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Så om jag sätter en accesspunkt "direkt" i mitt bredbandsuttag, kommer samtliga datorer med trådlösa nätverkskort att få ett ip av bredbandsbolaget?
Jag vill slippa att ha ett internt nätverk med 192.168.0.* och sen delning av ett ip från bredbandsbolaget.

Permalänk
Medlem

nej!, du behöver då en router!
Edit: finns dock ap's med inbyggd router (eller router med inbygd ap)
hur som helst så kommer den få ip av bredbandsbolaget, och de andra datorer ip av routern (lokalt)

Permalänk
Korsordsguru
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oidia
nej!, du behöver då en router!
Edit: finns dock ap's med inbyggd router (eller router med inbygd ap)
hur som helst så kommer den få ip av bredbandsbolaget, och de andra datorer ip av routern (lokalt)

Det var ju exakt så han INTE ville ha det!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plojdo
Så om jag sätter en accesspunkt "direkt" i mitt bredbandsuttag, kommer samtliga datorer med trådlösa nätverkskort att få ett ip av bredbandsbolaget?

Ja, förutsatt att det är fem eller färre trådlösa klienter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oidia
nej!, du behöver då en router!
Edit: finns dock ap's med inbyggd router (eller router med inbygd ap)
hur som helst så kommer den få ip av bredbandsbolaget, och de andra datorer ip av routern (lokalt)

Man behöver inte NAT:a i detta fallet. Bredbandsbolaget delar ju ut upp till fem st. IP-adresser så router behövs inte nödvändigtvis. En AP endast en brygga; DHCP-förfrågningar kommer bryggas från det trådlösa nätet via AP:n till det brådburna nätet och svaren från Bredbandsbolagets servrar bryggas sedan tillbaka till de trådlösa klienterna.