CD till MP3, som är LÖJLIGT enkelt.

Permalänk
Medlem

CD till MP3, som är LÖJLIGT enkelt.

Finns det något CD-till-MP3 program där man har så extremt lite knappar att Agda på 80 år kan hantera det.

Det ska bara vara att stoppa i CD skivan, starta programmet, trycka på "hämta artistnamn och låttitlar" knappen, sedan trycka på startknappen och då läggs alla låtarna automatiskt i en förbestämd mapp.

Alla inställningar ska vara "gömda" under någon separat knapp.
Det är alltså guiet som ska vara LÖJLIGT enkelt.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

CDex

Inställningar görs en gång sen är det bara 2 knappar att hålla reda på.

Permalänk
Medlem

Windows Media Player

Visa signatur

P4 3,4 Ghz EM64T, GeForce 6800NU 370/800, 1024 MB DDR2 SDRAM

Permalänk

CDex 1.51 är det glasklara svaret för Agda 80 bast... Helt oslagbart alternativ!
Använder det sedan länge för att skapa MP3-filer från musik-CD.
http://cdexos.sourceforge.net/

Visa signatur

En skillnad mellan människor och djur är att några av de förstnämnda har lyckats utveckla ett skrivet språk för distanskommunikation.
Åsikter och fakta är inte samma sak | En del ser problem enbart som hinder medan andra betraktar dessa som möjligheter
Den enda -ism jag hyllar är Realism | Inform rednecks on facts, just calling somebody stupid wont start any thinking process.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Miiix
Windows Media Player

Klarar det att konvertera till mp3? Det hade jag inte en aning om.

Visa signatur

---

Permalänk
Geeks
SweClockers

iTunes?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rocky Vanheden
CDex 1.51 är det glasklara svaret för Agda 80 bast... Helt oslagbart alternativ!
Använder det sedan länge för att skapa MP3-filer från musik-CD.
http://cdexos.sourceforge.net/

Fattar inte ett jota av det programmet....

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edman
Klarar det att konvertera till mp3? Det hade jag inte en aning om.

Har du Windows Media Player 10 så kan du det.

Visa signatur

AMD Athlon64 3400+ | MSI K8N Neo Platinum nForce3 | 2x512 Kingston DDR 1x1024 TwinMOS DDR| Hightech Excalibur ATi Radeon X850XT 256Mb | Telia 8000

Acer Travelmate 4002WLMi | 15.4"WXGA | Intel Pentium M 1.6 | ATi Mobility Radeon 9700 64Mb | 60Gb | 512 Mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlitZan
Fattar inte ett jota av det programmet....

OBS det är inte fel på programmet

Permalänk
Medlem

dbPower AMP Musik Converter

Perfa, kan också konvertera t.ex wav. till mp3.

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket!
...And justice for all!

Permalänk
Hedersmedlem

iTunes är LÖJLIGT enkelt att använda.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

men det blir bara i 120khz/s eller vad det heter, brukar det inte vara 320?

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem

128 kb/s bitrate är standard på lame mp3 nu förtiden. Det är vad som behövs för Agda's 80-åriga öron.
Själv anser jag att 192 kb/s är perfekt. En sådan stor ljudfantast är jag inte.

Rekommenderar för övrigt iTunes som program. Helt klart bäst. Men i och för sig, det är ju Apple.

Visa signatur

HEJHEJ. Jag önskar jag var lika emo som Björn. Men jag kan ju drömma/från David

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlitZan
men det blir bara i 120khz/s eller vad det heter, brukar det inte vara 320?

Beror ju helt och hållet på vad man gör för inställning.

Permalänk

Jag brukar köra med Audiograbber, och den tycker jag funkar bra.

Skulle varar kul och höra hur den står sig mot de andra ovan nämnda av någon som har erfarenhet av flera.

D.v.s skal jag byta eller köra vidare ???

Men när vi ändå är inne på detta.
Vilken "kodare" ska man använda av de som förstår sig på ??
Kör själv just nu med Lama, men det råkade nog bara bli så för det var den första jag hittade.

/Palle

Permalänk
Medlem

Själv har jag ställt in iTunes till min mor så att när hon sätter i en audiocd i datorn så hämtar den titlar och allting för att sedan lägga till musiken i biblioteket. Det enda hon behöver göra är att mata in cdskivan.

Simple as that.

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Medlem

Var ställer man in så att CDex själv hittar titlar från skvan, automatiskt? Ganska jobbigt att sitta och skriva in det hela tiden

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av duv
128 kb/s bitrate är standard på lame mp3 nu förtiden. Det är vad som behövs för Agda's 80-åriga öron.
Själv anser jag att 192 kb/s är perfekt. En sådan stor ljudfantast är jag inte.

Rekommenderar för övrigt iTunes som program. Helt klart bäst. Men i och för sig, det är ju Apple.

Känns som --alt-preset standard är standard, inte 128kbps.

OnT så kör jag EAC + Lame (med Razorlame) men det är några knapptryck från att vara löjligt enkelt.

palle.blomman: AudioGrabber rippar vad jag vet inte säkert, till skillnad från EAC och CDex.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

????
Av rubriken att dömma
"CD till MP3, som är LÖJLIGT enkelt"
så trodde jag det var att rippa en cd-skiva till mp3 vid pratade om....om inte vad är det då ??
eller börjar jag bli trött, och fattar inte vad ni pratar om kanske.

Hjälp mig !!!

/Palle

Permalänk
Medlem

Jag undrar också om CDex kan hitta låtnamn själv, det är verkligen nånting som man inte orkar göra.

Visa signatur

P4 3,4 Ghz EM64T, GeForce 6800NU 370/800, 1024 MB DDR2 SDRAM

Permalänk
Medlem

I CDex
Förstoringsglaset och skivan = CDDB, alltså hämta färdiga namn och artister till skivorna
Kugghjulet = Inställningar, under fliken encoder kan man bestämma bitrate

Permalänk
Medlem

iTunes är så löjligt enkelt att man kan använda det när man är full

I iTunes:

1. Stoppa i CD.
2. Klicka på "importera" knappen.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

EAC går att ställa in så att den gör "ett klick rippar taggar filnamn till bestämd mapp matar ut cd när den är klar".

Visa signatur
Permalänk
Medlem

CDex med Lame.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlitZan
Fattar inte ett jota av det programmet....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlitZan
men det blir bara i 120khz/s eller vad det heter, brukar det inte vara 320?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlitZan
Var ställer man in så att CDex själv hittar titlar från skvan, automatiskt? Ganska jobbigt att sitta och skriva in det hela tiden

Under Options finns Settings som också nås med F4.
Önskad bitrate kan ställas in under fliken Encoder.
Encoder föreslår jag t.ex. Lame MP3Encoder (version 1.30, engine 3.92 MMX).

Under fliken Filenames kan man ändra till det namnformat som man vill att MP3-filerna ska ha.
För musen över rutan Filename Format så visas vad de olika värdena står för.
Detta är en engångsinställning som sedan följer dina egna önskemål.
Grundinställningen kan givetvis också användas för den som inte vill ändra inställningarna.

Fliken Remote CDDB kräver att en E-mail adress är ifylld. Adressen fyller ingen vettig funktion och den valideras inte, så man kan fylla i något i stil med: vilket@larv.nu

1. Stoppa in en CD-skiva.
2. Hämta den kompletta information om CD-skivan genom att klicka på den näst nedersta ikonen till höger "Get album information from Remote CDDB".
3. Klart!!!

Jag ser att _2FST_ redan gett flera förklaringar, men nu klarar även Agda 80 bast av det hela.:D

Visa signatur

En skillnad mellan människor och djur är att några av de förstnämnda har lyckats utveckla ett skrivet språk för distanskommunikation.
Åsikter och fakta är inte samma sak | En del ser problem enbart som hinder medan andra betraktar dessa som möjligheter
Den enda -ism jag hyllar är Realism | Inform rednecks on facts, just calling somebody stupid wont start any thinking process.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rocky Vanheden
Under Options finns Settings som också nås med F4.
Önskad bitrate kan ställas in under fliken Encoder.
Encoder föreslår jag t.ex. Lame MP3Encoder (version 1.30, engine 3.92 MMX).

Under fliken Filenames kan man ändra till det namnformat som man vill att MP3-filerna ska ha.
För musen över rutan Filename Format så visas vad de olika värdena står för.
Detta är en engångsinställning som sedan följer dina egna önskemål.
Grundinställningen kan givetvis också användas för den som inte vill ändra inställningarna.

Fliken Remote CDDB kräver att en E-mail adress är ifylld. Adressen fyller ingen vettig funktion och den valideras inte, så man kan fylla i något i stil med: vilket@larv.nu

1. Stoppa in en CD-skiva.
2. Hämta den kompletta information om CD-skivan genom att klicka på den näst nedersta ikonen till höger "Get album information from Remote CDDB".
3. Klart!!!

Jag ser att _2FST_ redan gett flera förklaringar, men nu klarar även Agda 80 bast av det hela.:D

För det första CDDB-knappen är ju näst längst ner och inte längst ner. Du missade även skriva att man ska klicka på den andra knappen ovanifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rocky Vanheden
Under Options finns Settings som också nås med F4.
Önskad bitrate kan ställas in under fliken Encoder.
Encoder föreslår jag t.ex. Lame MP3Encoder (version 1.30, engine 3.92 MMX).

Under fliken Filenames kan man ändra till det namnformat som man vill att MP3-filerna ska ha.
För musen över rutan Filename Format så visas vad de olika värdena står för.
Detta är en engångsinställning som sedan följer dina egna önskemål.
Grundinställningen kan givetvis också användas för den som inte vill ändra inställningarna.

Fliken Remote CDDB kräver att en E-mail adress är ifylld. Adressen fyller ingen vettig funktion och den valideras inte, så man kan fylla i något i stil med: vilket@larv.nu

1. Stoppa in en CD-skiva.
2. Hämta den kompletta information om CD-skivan genom att klicka på den näst nedersta ikonen till höger "Get album information from Remote CDDB".
3. Klart!!!

Jag ser att _2FST_ redan gett flera förklaringar, men nu klarar även Agda 80 bast av det hela.:D

Man tackar för den jättefina förklaringen(arna) dock hade jag redan löst allt

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Hedersmedlem

Den version av Lame som följer med CDex är lite gammal. Så helst bör man ladda ner den senaste stabila eller nåt och köra den. Lite knepigare att köra externa encoders i CDex jämfört med i EAC imho.

Jag använder som sagt EAC för att rippa och sen Lame (mha Razorlame) för att koda eftersom jag tycker det är smidigare att först rippa allt och sen koda allt. Tänkte slänga ihop en liten steg-för-steg-guide för EAC dock.

För mycket bra kvalitet i EAC skulle jag rekommendera följande steg:

  • Plocka ner EAC (v0.95b3) http://www.exactaudiocopy.de/ och packa upp/installera.

  • Plocka ner Lame (v3.96.1) http://mitiok.cjb.net/ och packa upp till lämplig katalog.

  • Starta EAC och tryck bort guiden som dyker upp. Gå in i EAC-inställningarna (tryck F9, eller navigera via menyn). Jag föredrar engelska som språk så jag ändrar språk under fliken 'Generella'. På vissa system måste man även under fliken 'Interface' ändra från 'Installed external ASPI inteface' till 'Native Win32 interface...' och sen starta om EAC för att den/de optiska enheterna ska hittas. Tryck OK så att ändringarna sparas.

  • Välj den läsare som ska användas i drop down-menyn uppe till vänster.

  • Gå in i Drive Options (F10). Under fliken 'Extraction Method', ändra till 'Secure mode' och tryck 'Detect Read Features'. En CD måste vara i läsaren för att det ska funka. Det tar en liten stund och förhoppningsvis klarar din läsare 'Accurate Stream' och 'C2 Error Info' (eller iaf något av dem). Klicka på 'Apply' så att de tillgängliga metoderna automatiskt klickas i. 'Drive caches audio data' ska man dock alltid ha avmarkerat. Tryck OK så att ändringarna sparas.

  • Gå till freedb / Database Options (F12). Under filken 'freedb' skriv in din email-adress (eller vilken adress som helst). Tryck OK så att ändringarna sparas.

  • Gå tillbaka till EAC Options (F9). Under filken 'Extraction' ändra 'Error recovery quality' till 'High'. Under fliken 'General' klicka i 'On unknown CDs' och välj 'automatically access online freedb database' och klicka i 'Eject CD after extraction finished'. Under fliken 'Tools' klicka i 'Create '.m3u' playlist on extraction' om så önskas. Under fliken 'Filename' ändra 'Naming scheme' för att få filnamnen till önskad form. Jag brukar normalt använda %A - %C\%A - %N %T men det där är givetvis en smaksak. Under fliken 'Directories' klicka i 'Use this directory' och bläddra dig fram till den katalog där du vill att musiken ska hamna. Tryck OK så att ändringarna sparas.

  • Gå till Compression Options (F11). Under fliken 'External Compression' klicka i 'Use external program for compression' och välj 'LAME MP3 Encoder' i listan. Browsa reda på lame.exe som du packade upp tidigare. Skriv in --preset standard bredvid 'Additional command line options'. Klicka av 'Use CRC check' och 'Add ID3 tag'. Klicka i 'High quality'. Under fliken 'ID3 Tag' klicka av allt. Tryck OK så att ändringarna sparas.

  • Om allt nu funkar som det ska så ska information om CDn automatiskt laddas ner via freedb när en skiva stoppas i. Vill man rippa skivan och koda till mp3 är det bara att trycka på MP3-knappen till vänster så sker allt automatiskt och skivan matas ut när det är klart.

edit: Svar till chisel nedan. Jag använder inte ID3-taggar, men det är naturligtvis bara att klicka i ifall man vill ha dem.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Man får tacka för den utomordentliga guiden!

En liten fråga bara. Varför inga ID3-taggar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik

  • Plocka ner Lame (v3.96.1) http://mitiok.cjb.net/ och packa upp till lämplig katalog.

  • Gå till Compression Options (F11). Under fliken 'External Compression' klicka i 'Use external program for compression' och välj 'LAME MP3 Encoder' i listan. Browsa reda på lame.exe som du packade upp tidigare. Skriv in --alt-preset standard bredvid 'Additional command line options'.

Om man använder Lame v.3.96.1 ska väl --preset standard (eller -V 2) användas, och inte --alt-preset standard som i Lame v3.90.3?