Permalänk

Render-farm

Hej!

Vi ska köpa in 8 st datorer som enbart kommer användas till rendrering.

Vi tittar på följande:

Athlon 64 3500+
Moderkort med onboard Grafikkort och nätverkskort
2 GB ram
2x Seagate barracuda 200GB

Nu är frågan vilket chassi man ska titta på.
Eftersom jag kommer ha datorerna i mitt eget rum så bör dom vara så tysta som möjliga. Vi kommer att ha möjlighet att bygga in dem i ett AC-kylt skåp, men det är bra om dom är så tysta som möjligt ändå.

Behöver tips på CPU kylare och fläkt till detta.

är t.ex ZALMAN CNPS 9500 ett bra val?

Eller ska man satsa på en THERMALRIGHT XP-120 med bra fläkt?

Finns det någon passiv heatpipe lösning som skulle fungera?

MvH P

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Common sense isn't that common.

Permalänk
Medlem

Får man vara fräck nog att fråga vad du ska med alla datorer till?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krydda_08
Får man vara fräck nog att fråga vad du ska med alla datorer till?

Som jag skrev så skall de användas till rendrering.

Se t.ex. bild: http://www.aphox.org/slask/render1.jpg

En ljusberäkning på en sådan modell tar några timmar att göra, och ska man sedan göra en animation från den på 1000 frames, så är det trevligt om man kan minska tiden 8 ggr genom att använda 8 datorer.

Idag har jag två st dual Xeon datorer som jag rendrerar med, men var vid senaste projektet uppe i 3 veckors rendreringstid... Och vi måste ibland kunna leverera bilder snabbare.

Håller på med en modell med 12 kilometer motorväg, skog, vägräcken, lysen osv. Och har inte ens börjat fundera på vilken tid det kommer ta...

Permalänk
Medlem

Kan du inte posta bilder och logg när bygget blir av...

Du lär ju inte behöva några element i ditt rum

/Ansvarig

Visa signatur

Termodynamik Och Transportfenomen Är Knepigt...!
/Ansvarig...!

Permalänk

Vi tittar på två st lösningar

1.

Köpa in via vår centrala IT support, då blir det isåfall 2 st rack servrar med plats för upp till 4 processorer i varje rack. 4 GB ram i varje server, och Xeon processorer på 3.4 Ghz.

Dock så slutar summan för det på över 100 000:- och är ointressant.

2.

4 x Lian Li, PC7, Svart, Aluminium

4 x Nätagg FSP Zen, 300w, ATX v2.01, Fanless, Retail

4 x Moderkort med onboard Grafikkort, plats för 4GB ram, s-ata

4 x 120GB Seagate 7200.7, S-ATA, 8MB, 7200RPM, Native Command Queuing (NCQ)

4 x AMD Athlon64 X2 Dual-Core "Manchester" 90nm 3800+ 2.0GHz 512kb Socket939

4 x Scythe Ninja Heatpipe Socket 478 / 754 / 775 / 939 / 940

8 x 120mm, Chassiefläkt,

8 x 512mb RAM

4 x CD Samsung, 52x, Svart, OEM

4 x Trolleflex Noise Reduction kit (Ljuddämpningskit) 800x400x20mm Ljuddämpande

4 x Lian-li Thermometer TR-3B

Vad tror panelen?

Kommer det bli outhärdligt ändå att ha dessa burkar i samma rum som jag?

Displayen (lian-li thermometer) är inte så nödvändig kanske men datorerna ska stå i ett showroom så det ska se lite coolt ut också

Permalänk
Medlem

Panelen tycker att det låter fint

Dock vore 1024MB minnsestickor att föredra eftersom man annars förlorar möjligheten att uppgradera till 4GB / dator senare.

Visa signatur

Common sense isn't that common.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThAz
Panelen tycker att det låter fint

Dock vore 1024MB minnsestickor att föredra eftersom man annars förlorar möjligheten att uppgradera till 4GB / dator senare.

Jo men 3 GB kommer räcka för dessa "slavar"

Och det känns som att 2 st 512mb stickor blir billigare än 1 1GB sticka?

Permalänk
Medlem

Jo, det verkar stämma.

Billigaste 512MB PC3200 stickan jag såg var runt 400kr och billigaste 1GB stickan ca 1000kr, så det blir billigare med 2 * 512MB.

Visa signatur

Common sense isn't that common.

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt billiga chassin, har iofs inte koll på det nu men är inte lian li dyra ?

Mycket bättre o köpa ett moderkort med god kvalité som man vet man kan lita på, jobbigt om det börjar strula när man lastar 100% i någon vecka..

Bra datorer =! snygga

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Jag hade köpt billiga chassin, har iofs inte koll på det nu men är inte lian li dyra ?

Mycket bättre o köpa ett moderkort med god kvalité som man vet man kan lita på, jobbigt om det börjar strula när man lastar 100% i någon vecka..

Bra datorer =! snygga

Lian Li PC7 kostar 1049 på datorbutiken, vilket inte är så farligt tycker jag.

Eftersom som sagt ska ha burkarna i mitt rum på jobbet så är det viktigt att det är så ljudlöst som möljligt.

Billiga plastiga chassin betyder skrammel och vibrationer.
Om man nu vill satsa på en så tyst dator som möjligt så tror jag på bra chassi, med ljuddämpningsmattor, satsa mkt på cpu kylare (köra passivt eller 120mm fläkt på halvfart i värsta fall) Sedan en 120 mm i fronten resp baksidan, för att få lite flöde i chassit.

Nätagget kör man passivt så där har man ju inget ljud.

Hårddiskar får man hänga upp i vibrationsdämpare.

Jag tittade på swec testet och tyvärr ser det ut som att kylarna inte klarar av att kyla passivt...
En sonic tower med 120mm fläkt verkar vara bästa lösningen.

Undrar lite hur Scythe Ninja står sig i det testet?
I testet på Silent PC review rekar dom en 120 mm fläkt iaf...

När det gäller chassin, har möjlighet att även köpa artic cooling och antec, finns det någon av dessa som står sig med Lian li chassit?

Permalänk

Hmm det är viserligen en rätt stort hopp upp till AMD 4400+ i pris men vore inte det mer intresant med 1mb L2 cash istället för 512kb? Har en känsla av att det ka ge en hel del.

Edit: Hittad en resention på dom kylare du funderade på http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/5-cool.html

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Avalanche
Hmm det är viserligen en rätt stort hopp upp till AMD 4400+ i pris men vore inte det mer intresant med 1mb L2 cash istället för 512kb? Har en känsla av att det ka ge en hel del.

Edit: Hittad en resention på dom kylare du funderade på http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/5-cool.html

Jo det kan nog göra en del.. Men det är 2000:- skillnad typ

Funderar kanske på Li PC-V1000 istället, det känns som ett mer genomtänkt chassi...

Permalänk
Medlem

varför inte tex en sonata 2? då får du nätagg med också.

OT: hur gick det med htpc?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pwrdesign
Jag tittade på swec testet och tyvärr ser det ut som att kylarna inte klarar av att kyla passivt...
En sonic tower med 120mm fläkt verkar vara bästa lösningen.

Undrar lite hur Scythe Ninja står sig i det testet?
I testet på Silent PC review rekar dom en 120 mm fläkt iaf...

När det gäller chassin, har möjlighet att även köpa artic cooling och antec, finns det någon av dessa som står sig med Lian li chassit?

Scythe Ninjan kan nog få problem att kyla X2:or med full processorbelastning, dessutom med passivt kylda nätaggregat så kommer det att bli mera värme i lådan.

Jag misstänker att du hamnar på aktiv kylning, men Ninjan är mycket effektiv så en Nexus / Yate loom eller Papst 4412 F/2GLL 120mm fläkt även på 5V ska nog hålla processortemperaturen på en acceptabel nivå.

Visa signatur

Common sense isn't that common.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThAz

Scythe Ninjan kan nog få problem att kyla X2:or med full processorbelastning, dessutom med passivt kylda nätaggregat så kommer det att bli mera värme i lådan.

Jag misstänker att du hamnar på aktiv kylning, men Ninjan är mycket effektiv så en Nexus / Yate loom eller Papst 4412 F/2GLL 120mm fläkt även på 5V ska nog hålla processortemperaturen på en acceptabel nivå.

Effektivare än en Sonic Tower? Eller är dom likvärdiga?

Citat:

varför inte tex en sonata 2? då får du nätagg med också.

OT: hur gick det med htpc?

Som det står i tråden så är det vilande, jobbar där jag jobbar nu, och har därför lagt övriga projekt på is. Finns inte tid helt enkelt...:/

Jo jag har funderat på sonatan, kanske är en bättre lösning?
Svårt att säga utan att kolla på lådorna bättre.

Någon kanske har gjort en jämförelse mellan Lian Li pc1000b och Sonata 2?

mvH Patrik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pwrdesign
Effektivare än en Sonic Tower? Eller är dom likvärdiga?
mvH Patrik

http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/5-cool_24.ht...

Scythe Ninja Idle : 47C / Load : 60C
Thermaltake Sonic Tower Idle : 47C / Load : 64.5C

Visa signatur

Common sense isn't that common.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThAz

http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/5-cool_24.ht...

Scythe Ninja Idle : 47C / Load : 60C
Thermaltake Sonic Tower Idle : 47C / Load : 64.5C

Ok, Coolt Tack

Permalänk
Medlem

om du känner för det kan du säkert få mycket hjälp med att överklocka datorernas processorer till en lagom (och såklart fruktansvärt stabil) nivå. det kommer ge dig prestanda som du inte behöver betala så mycket för (och jag kan slå vad om att det finns sweclockare som mer än gärna hjälper dig bygga ihop dator, och om det behövs -> överklocka den ;P )

x2 3800+, 3500
2GB RAM, 2000
asrock 939 dual sata2 (hur stabilt är det där kortet egentligen?!?), 700
billigt grafikkort (finns både agp och pci-e på asrock-moderkortet) ~500-1500?
(kanske ett x1300 om du kan betala lite mer. har stöd för högre upplösningar/fler skärmar om du behöver det. kommer komma ut snart, tror jag.)
sonata2 ~1300
samsung 120GB hdd ~700-800
dvd-läsare (billig)/brännare(600kr)

det blir ju en slant per dator, men du kommer ju få prestanda också.

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av symetric
om du känner för det kan du säkert få mycket hjälp med att överklocka datorernas processorer till en lagom (och såklart fruktansvärt stabil) nivå. det kommer ge dig prestanda som du inte behöver betala så mycket för (och jag kan slå vad om att det finns sweclockare som mer än gärna hjälper dig bygga ihop dator, och om det behövs -> överklocka den ;P )

x2 3800+, 3500
2GB RAM, 2000
asrock 939 dual sata2 (hur stabilt är det där kortet egentligen?!?), 700
billigt grafikkort (finns både agp och pci-e på asrock-moderkortet) ~500-1500?
(kanske ett x1300 om du kan betala lite mer. har stöd för högre upplösningar/fler skärmar om du behöver det. kommer komma ut snart, tror jag.)
sonata2 ~1300
samsung 120GB hdd ~700-800
dvd-läsare (billig)/brännare(600kr)

det blir ju en slant per dator, men du kommer ju få prestanda också.

Dessa datorer ska stå på mitt jobb som är ett storföretag med ganska hårda policys har tagit ett tag att bara få gå ifrån rutinerna och köpa in saker som det inte står HP och dell på.
Inget ont om HP, jag sitter själv på en HP workstation xw8200 med dubbla xeon och 4 Gb ram, hur stabilt som helst, men det blir orimligt dyrt om man ska ha fyra sådana enbart till rendrering...

Dock så tillåter nog inte våra policys att vi överklickar datorerna

Ang grafikkort så kommer det inte ens vara någon skärm inkopplad till datorerna, så det behövs inte.

Ang moderkortet du rekar, behöver vi Sata2 till dessa datorer verkligen?
Dom får en fil, och sätter igång att räkna, thats it.
Kommer troligen gå på Lian Li PC1000b, min chef gillade dom

Jag är hoppfull att jag kommer klara under 10 000:-, vilket jag fått som maxgräns per dator.
Kommer jag mycket under så kan vi köpa flera

Permalänk
Medlem

En bra tumregel är : "prestanda, tillförlitilighet, billig - välj 2"

Det kan bli svårt att få konsumentprodukter att leva upp till företagskrav.

Kollade runt lite och hittade ett Tyan S939 moderkort Tyan Tomcat K8E (S2865)

Finns här : http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010081410
2188kr

Inte billigt, men Tyan brukar göra kvalitetskort.

Visa signatur

Common sense isn't that common.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThAz
En bra tumregel är : "prestanda, tillförlitilighet, billig - välj 2"

Det kan bli svårt att få konsumentprodukter att leva upp till företagskrav.

Kollade runt lite och hittade ett Tyan S939 moderkort Tyan Tomcat K8E (S2865)

Finns här : http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010081410
2188kr

Inte billigt, men Tyan brukar göra kvalitetskort.

Nejdå inga problem, vi bestämmer rätt mycket själva internt på min avdelning, bara clockning som nog inte är så poppis Går inte så bra att komma med garanti problem sedan då heller

Permalänk
Medlem

Kanske värt att kolla på chassin som går att rackmontera?

Billigaste jag hitta är http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010027132
Men denna verkar lite bättre http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010072812

Kolla på dustin för flera olika modeller. Kan vara värt att tänka på rack om ni skall ha 8 datorer. Kan tänka mig att det bli mycket smidigare.

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matricks
Kanske värt att kolla på chassin som går att rackmontera?

Billigaste jag hitta är http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010027132
Men denna verkar lite bättre http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010072812

Kolla på dustin för flera olika modeller. Kan vara värt att tänka på rack om ni skall ha 8 datorer. Kan tänka mig att det bli mycket smidigare.

Jo vi tittade på att köpa in rack-servrar, dock så innebär en rack server oftast ett serverrum, där det inte är ljudnivån som är högst prioriterat.

Dessutom så ska dessa "slavar" kunna uppgraderas till en workstation senare om vi får behov av det, t.ex vid nyanställning eller liknande.

Permalänk
Medlem

Ett tipps som du säkert tänkt på är att beställa allt från samma affär och sedan få några tusen billigare

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Du måste rada upp alla delar när de kommer och fotta det och visa det här. Snacka om härlig bild det kommer att bli

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krydda_08
Ett tipps som du säkert tänkt på är att beställa allt från samma affär och sedan få några tusen billigare

Det blir nog snarare lite dyrare då det är svårt att hitta alla de bästa priserna på en och samma butik, men det blir såklart enklare och mer pålitiligt i fråga om garanti och leveranstider när man beställer allt från en leverantör.

Visa signatur

bla bla bla... :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thebigcookie
Det blir nog snarare lite dyrare då det är svårt att hitta alla de bästa priserna på en och samma butik, men det blir såklart enklare och mer pålitiligt i fråga om garanti och leveranstider när man beställer allt från en leverantör.

Det brukar funka ganska bra att påpeka vid sådana här sora beställningar att någon konkurent har mkt lägre pris på te x en processor. Då kan dom nog gå med på att sänka lite, iaf om man köper datorer för 40 000kr...

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Nu börjar vi närma oss en spec som kan fungera tror jag...

Vi börjar med 4 datorer...

http://www.aphox.org/slavdator.pdf

Jag har tagit bort det fläktlösa nätagget och Cpu kylaren.
Dessa burkar kommer stå på Full Load konstant i stort sätt, och jag tror det kommer bli för varmt.. Satsar på nexus nätagget istället som körs med en 120mm fläkt, i stort sätt ljudlöst, och zalman cpy kylaren som man kan justera farten på fläkten på.

Med en 120 mm fläkt i fronten och en i baken på 5Volt så tror jag att vi kommer kunna hålla nere temeraturen och ljudnivån.
Kommer ju även att ljuddämpa chassina.

Vi köper från ett och samma ställe.
Priserna är ca priser, så vi hamnar på ca 36 000:- med rabatten.

Nu har vi även kontakt med HP (som vår interna it support vill att vi köper) och vi har gett dom några veckor på sig att försöka komma med ett paket som motsvarar våra specar, både hårdvarumässigt och coolhets-faktor-mässigt.

Får se vad dom kontrar med, men jag tror det lutar åt att vi köper in själva enligt ovanstående spec.

Självklart kommer det bilder!

Idag så anlände även ljudsystemet som ska finnas i samma "3d-showroom":

http://www.logitech.com/index.cfm/products/details/SE/SV,CRID...

Har inte hunnit koppla upp det än, men subben var större än jag trodde hehe...
Kommer säkert låta bra.

Permalänk
Medlem

HAHA! Har sett den där subben i affär. Den e brutal

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB