Permalänk
Medlem

Ny chassifläkt låter!

Tjenare

Har köpt mig ett stort Antec chassi, Plusview1000AMG modell som är genomskinlig på vänstersidan. Grejen är att det ingick två fläktar som sitter i bak på chassit men jag tycker dem låter alldeles för mycket så går det inte sänka dem ? Jag har speedfan på datorn men det går inte med det verkar det som, kan bara sänka fläkten till processorn och morderkortet med det programmet. Vad göra?

MVH Co Rolla

Permalänk

Du göra på detta vis.
Koppla fläktarna till 5 volt om de redan inte är kopplade till det.

Permalänk
Medlem

med speedfan kan du inte styra strömmen till fläktarna om de är kopplade direkt på nätagget. för att speedfan ska funka måste du ha tre pins kontakt samt koppla in de på moderkortet.. så gör som förgående skrev. skifta den röda tråda på fläktarna till röd på kablarna från nät agget. den röda från fläkten sitter nu på den gula på nätagget?

Permalänk
Medlem

Eller köp en fläktkontroll, mycket enklare och det är det värt

Permalänk

Denna (Zalman) rekommenderar jag. Men det finns både enklare och dyrare varianter som kan vara intressanta för dig. Kolla under fläktkontrollers eller fläktstyrning på komplett, gtek eller någon annan seriös datorbutiks hemsida.

Permalänk
Medlem

Haken med 5V är att fläktar ofta inte startar med 5V. Man behöver putta igång dom, eller också om man har nån form av fanmate så kan man dra upp till kanske typ 6V och när dom snurrat igång dra ner igen om man så vill.
Iallafall med Everflows tysta fläktar, gäller både 80mm 90mm och 120mm så antar att det är rätt så generellt för chassifläktar att 5V är lite för lite. Nåt att tänka på kanske.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Jag behöver inte putta igång mina everflow fläktar när jag kör dem på 5v.
Du kanske har lite damm i dem. Som stoppar.
Eller så kanske det är att vi har olika nätagg.

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TredoX
Jag behöver inte putta igång mina everflow fläktar när jag kör dem på 5v.
Du kanske har lite damm i dem. Som stoppar.
Eller så kanske det är att vi har olika nätagg.

Intressant. Jag har testat på flera helt nya Everflow.
Tror mitt nätagg är rätt bra, men däremot kör jag inte på statisk 5V-kontakt utan via en fanmate, så det kan ju hända att fanmaten på lägsta inte är 5V utan kanske 4.8V eller nåt och att gränsen går precis där.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006