Frågeställningar kring ett hemsidesbygge till förening.

Permalänk
Medlem

Frågeställningar kring ett hemsidesbygge till förening.

Go'morron!

Såhär ligger det till: min son har börjat i en sportförening och deras hemsida ser ut som en överkörd gris. Dessutom är den dåligt uppdaterad och webmastern syns alltmer sällan till.

Personligen så kan jag i princip ingenting om hur man gör hemsidor så jag har inte ens tagit upp frågan på klubben. Har man inget konstruktivt att komma med så kan man ju lika gärna hålla det för sig själv, eller hur?
Arbetar själv inom ett "kreativt" yrke så det där med design etc. har jag, utan att skryta, ganska bra koll på.

Har lite funderingar som ni kanske kan ge lite respons på:

Om jag skissar upp, på papper, hur sidan skall se ut och vad den skall innehålla etc. är det då svårt att trixa ihop en sida? Den mesta tiden går väl åt till att designa och layouta...?

OM man anlitar en amatör som älskar att göra hemsidor, vad brukar de ta betalt för ett sådant uppdrag? (Mellan tummen och pekfingret.)

Webhotel, domän etc. vad kostar det per år ungefär? Behöver nog en del plats pga bilder, filmklipp etc.

Så det här med uppdateringar... En webmaster måste man ju hitta men är en sida lätt att hålla uppdaterad med nyheter, bilder, resultat etc. Kan ett pucko sköta den biten?

Vore hemskt tacksam för lite synpunkter på ovanstående.

Muchos gracias!

Visa signatur

Inga armar, ingen kaka!

Permalänk

Ska ni ha regelbundna uppdateringar så funkar det säkert bäst (blir i alla fall billigast) med ett gratis cms. En statisk sida kunde till och med jag få ihop efter en skiss, men då behöver man ha lite grundkunskaper i html för att uppdatera den.

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret.

Nu vet jag vad CMS är (var tvungen att Googla lite). Nåt liknande:

http://www.crossnet.net/viewText.do?textID=0014

Fast gratis! Tips på bra sådana mottages tacksamt.

Visa signatur

Inga armar, ingen kaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gitzo
Tack för svaret.

Nu vet jag vad CMS är (var tvungen att Googla lite). Nåt liknande:

http://www.crossnet.net/viewText.do?textID=0014

Fast gratis! Tips på bra sådana mottages tacksamt.

WordPress?

Permalänk
Medlem

Nja, kollade snabbt igenom den sidan men vad jag förstår så var det mer ett progg för bloggs. Dessutom inte så puckovänligt.

Detdäringa UNITY verkar "enkelt" på nåt sätt... Lätt att lägga in nya bilder, resultat och nyhetstexter etc.

Men tack ändå.

Visa signatur

Inga armar, ingen kaka!

Permalänk
Medlem

Mambo CMS är känt, men många föredrar Geeklog

En amatör tar väl 50-200 i timmen, beror på hur smart han är Ett CMS gör att om någon sätter upp sidan, kan vilken dumbnut som helst uppdatera.

Kolla Loopia.se för priser, det är ett fint webhotell.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Thank you! Kollar Loopia, Mambo samt Geeklog.

Smart kan ju tolkas olika... Smart, och då menar jag i bemärkelsen duktig att göra hemsidor, innebär ju kortare tid för att bli färdig men samtidigt färre timmar att debitera

Visa signatur

Inga armar, ingen kaka!

Permalänk
Medlem

Smart i min bemärkelse är att ta betalt rätt. Duktig i min bemärkelse är densamma som i din.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'