Begränsa användare med principer

Permalänk
Medlem

Begränsa användare med principer

Hej,

Jag tänkte ändra lite principer på våran gemensamma dator, Men när man ändrar nåt så ändras det för datorn, alla användare. Jag skulle vilja begränsa en grupp bara, så att administrator kontot har kvar allt.
Så hur gör jag detta i mmc?

Tack på förhand
Robban

Permalänk
Hedersmedlem

Så långt jag vet kan man inte göra det på en lokal dator, (workgroup).
I serverversionen som när den kör katalogtjänsten active directory kan man släppa på principer på datorer och användare som man vill.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Ok, tack for svaret iaf, glömde säga att jag kör win 2000 professional.
får leta efter något program då.

Permalänk

Strunta i GP och kolla på download.com, har för mig att det ska finnas ett program som heter något i stil med winlock. Där kan du bestämma vad som ska vara tillåtet att göra på datorn och vilka användare som får göra vad. Mycket simpelt och bra.

Visa signatur

Acer Travelmate 5520G

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Så långt jag vet kan man inte göra det på en lokal dator, (workgroup).
I serverversionen som när den kör katalogtjänsten active directory kan man släppa på principer på datorer och användare som man vill.

Detta går alldeles utmärkt att ordna - även om det inkluderar lite trixande...
Efter att du har satt dina systempolicys, så gå till C:\WINDOWS\system32
och ändra behörigheterna för mappen GroupPolicy till Neka för alla användare/grupper som du vill undanta från dina systempolicys (se även till att dom du vill begränsa rättigheterna för inte får möjlighet att neka sig själva läsåtkomst) Om du nu vill ändra några systempolicys så måste du tänka att ge dig själv åtkomst till mappen tillfälligt igen och sen ändra dina behörigheter för mappen igen.

För att kunna modifiiera behörigheterna för mappar måste du ha förenklad fildelning avkryssad i verktyg->mappalternativ i Utforskaren.

Har du Windows XP Home Edition är det enklaste sättet att starta Windows i felsäkert läge för att ställa in behörigheterna för mappen.

Mission Accomplished

Permalänk
Hedersmedlem

Det hade jag inte tänkt på
Men det ger bara möjligheten att sätta policy för en grupp av användare och en annan som inte får dem. Man kan inte ge olika policy till olika användare väl?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Det hade jag inte tänkt på
Men det ger bara möjligheten att sätta policy för en grupp av användare och en annan som inte får dem. Man kan inte ge olika policy till olika användare väl?

Nej, det gör det inte, däremot kan man kanske fuska lite...
Samtliga systempolicys sätts trots allt i slutändan i registret under nyckeln

HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\System

eller HKEY_CURRENT_USER\Software\Policies\Microsoft\Windows\System\

detta innebär att man TROLIGEN (jag har inte testat själv) borde kunna modifiera detta genom en lämplig .reg fil.

Enklaste sättet att fixa en .reg fil är att registernycklarna ovan
till en .reg fil (det går av nån anledning inte att exportera HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\System av nån konstig anledning)

och sedan redigera sin .reg fil i t ex Anteckningar.
Slutligen borde du bara kunna trycka in din .reg-fil med en .bat:

@ echo off
regedit/s policy.reg

Men det är som sagt ingenting jag har testat risken finns att den krockar med systempolicyn vi satte med Gruppprinciper (gpedit.msc)

Permalänk
Medlem

Kollade runt lite i helgen och hitta det här,
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;29365...
Funkar bra, alla som inte har admin konto på datorn får principerna, kanske var nåt liknande som "Wise_Idiot" sa kanske.