ATI kritiserar GeForce 7800 GTX 512MB

Permalänk
Medlem

ÄR det 100% på att det är ATI som gjort de här slides då? Det visades sig ju att de förra slides inte var ATI som gjort. Utan en missnöjd kille på ett forum.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd

Vilka konkreta diskussioner det blev. Har ni inget vettigt att skriva så skriv inte. 20 personer har redan skrivit dom där meningslösa kommentarerna nu. Dom behövs inte mer, vi har fattat.
Nu kan vi spara serverns HDD till lite diskussioner med mer substans.

Permalänk
Avstängd

Man får ju ändå minst 1års garanti på de flesta ställena, och att det endast klarar sig i 1170h tar jag med en nypa salt, har kortet en bra kylning så påverkas inte kretsarna.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk

om det är ati som har skrivit detta så är det ju verkligen patetiskt.
ska bli skoj vad "AlphaCPU" kmr att skriva *men bild kvaliteten är bättre* haha .. plz ati häng er en gång till

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
om det är ati som har skrivit detta så är det ju verkligen patetiskt.
ska bli skoj vad "AlphaCPU" kmr att skriva *men bild kvaliteten är bättre* haha .. plz ati häng er en gång till

Det har dom ju(bild kvalite). Som du inte vill uppfattar eller förstå det verkar det som.
http://www.3dcenter.org/artikel/g70_flimmern/index_e.php

Vet ej vem som har skrivit den, men den är väldigt pro-ATI.

Permalänk
Hedersmedlem

Slidsen säger att 1 av 1000 kort kommer att ha dött efter aproximalt 1170h, inte att ett alla kort dör efter 1170h.

Det är inte bara temperatur som har sönder processorer. Finns något som kallas elektromigration (eller något ditåt), som ungefär betyder att elektroner "sliter med sig" matrial ut delar av transistorn, vilket "sliter ut" den.
Blir nog värre med högre temperatur, blir värre med högre spännig (som orsakar högre ström). Pågår även vid lägre temperaturer.
Det var väl det gamla p4:or råka ut för om man gav de för mycket spänning?

Med andra ord, ett för hårt klockat grafikkort kan slitas ut på överskådlig tid även fast temperaturen inte är väldigt hög.

Inget försvar av ATI, de har ingen anledning att lägga sig i det överhuvudtaget, och deras gissningar kan de hålla för sig själva. Men ni kan ju basha de för vad de säger i alla fall :). Jag påstår heller inte att de har rätt, jag har ingen aning om hur de räknat, och jag har ingen aning om hur man räknar :).

Visar det sig verkligen vara ett problem lär nVidia få ganska mycket negativ publicitet ändå om de svindyra korten börjar gå sönder titt som tätt :).

Om det ens är ATI som gjort slidsen.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem

Var det någon som sparade sidan på techpowerup? Den är nämligen borta eller så fungerar den helt enkelt inte alls.

Hursomhelst är det riktigt lågt av ATi att hålla på så här, på ett nästan skamligt desperat vis.

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem

Är det inte like märkligt att BFG ger livstidsgaranti på ALLA sina grafikkort INKLUSIVE nVidia 7800 GTX 512MB? Om det vore så att vissa kort dog efter 1170 timmar vore det ganska idiotiskt. XFX har klockat GTX 512 ännu lite högre än standard klocksen och ändå ger de 2 års garanti.

Permalänk

ATI är full av det.
Och just pågrund av såna saker gillar jag inte ATI som företag. Så lågt och patetiskt så det är inte sant. Rena sandlåda nivå.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

Nu får Ati ge sig, att hävda något sådant löjligförklarar ju bara de sig själva. Jag är ganska säker på att de påstår detta eftersom de själva vill få sålt sina kort (vilket är ganska självklart).
Ett korts livslängd minskas inte på grund av klockhastigheter, det vet alla erfarna överklockare att det inte gör. det som kan påverka livslängden är om kärnan eller minnena får för mycket ström.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem

Mjo, det står ju att det är ATI,s försäljare som har skapat den presentationen.

Men, Nvidia behöver inte vara bra eller bättre heller med vad dom gör/gjort. Läs 3DCenter,s artikel och tester.

Permalänk
Avstängd

ati är riktigt patetiska nu när nvidia ägde dom igen

Permalänk
Medlem

Aja, inte första gången ATi eller nVidia har gjort något dylikt, inget företags PR-avdelning är bättre än sin konkurrents i mina ögon.

Permalänk
Avstängd

Är det inte något generalfel i en branch där ett kretskort har en MTBF räknat i tusentalet timmar som om det vore en gammal glödlampa? Även om det är en aktör om en annans produkt, säger det en del om förväntad livslängd.

Kan jämföras med en hårddisk, med delikata rörliga delar, som har en MTBF räknat i hundratusentals timmar, tangerandes en miljon dito.

Varför görs det inga kvalitétskort idag?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Och ni tror på allt ni ser eller ? "allt på internet är sant" ?

gah.....

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
ATI är full av det.
Och just pågrund av såna saker gillar jag inte ATI som företag. Så lågt och patetiskt så det är inte sant. Rena sandlåda nivå.

Men sluta nu. nVidia är ju inte ett dugg bättre på på den här punkten. Snarare ändå värre för det dom gjorde under FX tiden...det om något var verkligen lågt, som t ex att lägga in egna "clip planes" i 3DMark för att få kortet att se snabbare ut en vad det egentligen var. De tog verkligen till alla medel för att få sitt kort att se bättre ut, så lågt har inte ATI sjunkigt än.

Båda företagens PR-avdelingar ligger på denna låga nivå, tyvärr. Dock tycker inte jag det är något att bry sig om, man vet att de båda snackar massa skit. Det som gör att jag gillar ATI som förtag är den öppna kommunikationen med användarna de har. Besök sidor som Beyond3D och 3DRage så ser man ofta ATI anställda som "sireric" eller "catalyst_maker" t ex som är med i diskutionerna och svarar på frågor. Sånt gillar jag väldigt mycket hos ett företag oavsett om det handlar om spelutveklare eller hårdvaruutvecklare. nVidia har inte alls samma öppna kommunikation vilket jag tycker är trist.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
På northwood låg väl den magiska gränsen på 1.65v eller nåt.

Över 1.7v var det som var farligt.

Visa signatur

Att kunna ha rätt är en självklarhet, man kan ha olika uppfattning om VISSA saker, men inte VISSA andra, t.ex att jorden är platt när den är RUND! Eller andra uppenbara saker som att en processor ÄR bättre än en annan.

Permalänk
Medlem

Misstänker att det här är ytterligare en intern-grej som läckt ut, precis som nvidias för några månader. Blev ett jävla liv och folk skrek efter bojkott, jag ser ingen som skriker nu. Jag tar inte det här på minsta allvar, det är inte menat att vi ska se det här, eller så är den som andra redan påpekat gjord av någon ati-fanboy någonstans. Skärp er, det här är inget att bli uppjagade över.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Men hallå! Det är ju AGP versionen som är intressant ^^ Ge mig AGP verren nu!

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Men sluta nu. nVidia är ju inte ett dugg bättre på på den här punkten. Snarare ändå värre för det dom gjorde under FX tiden...det om något var verkligen lågt, som t ex att lägga in egna "clip planes" i 3DMark för att få kortet att se snabbare ut en vad det egentligen var.

*HOST* det gjorde ATI också. båda dom har åkt dit för fusk angående 3dmark så 1-1.
men nu 2-1 till att vara biggest looser till ati vad jag vet.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
<font style="font-size: 10pt"><b>ATI kritiserar GeForce 7800 GTX 512MB</b></font> <small class="small">fredag 25 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
GeForce 7800 GTX 512MB är den nya GeForce FX5800. Dessutom kommer produkten dö efter 1170 timmars arbete på grund av för höga klockfrekvenser, och så har den sämre prestanda än Radeon X1800 XT. Detta enligt ATI vars marknadsföringsslides sidan <a href="http://www.techpowerup.com/reviews/ATI/NVDesperate/" target="_blank">techPowerUp</a> fått tag på och publicerat.
<br />
<br /><a href="http://www.theinquirer.net/?article=27922" target="_blank">The Inquirer</a> är mycket kritiska till ATI:s påståenden och undrar varför ATI inte skapade en AGP-version av Radeon X1800 XT om de nu vill konkurrera. Att hävda att konkurrentens grafikkort bara kan användas 7,5 timmar per vecka i 3 år där det egna grafikkortet, Radeon X1800 XT, kan användas 56 timmar per vecka är ett intressant påstående som någon sida förhoppningsvis bevisar eller motbevisar. Isåfall lär vi veta det om 1½ månad.
<br />
<br />Se slidesen hos <a href="http://www.techpowerup.com/reviews/ATI/NVDesperate/" target="_blank">techPowerUp</a>.

Är det något större försäljningsargument från ATI att hävda att "våra grafikkort kan användas 56 timmar i veckan"

Detta måste platsa på topp 50 listan över dom mest korkade uttalande som yttrats.

Om det nu är ATI som har skrivit detta.

Och är allt sant så har åtminstånde i mitt sinne grafikkortsindustrin förlorat allt förtroende.

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Medlem

Vad var det med FX5800 då? FX-serien floppade ju, men varför är just 5800 så dåligt?

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk

ATI e avis hahah ^^^^^^

Visa signatur

Dell Inspiron 9300 :: Intel Pentium M 1.86Ghz 533Mhz 2Mb @ 1.05V(0.7V@6x) :: 2048Mb DDR2-533 :: 256MB GeForce 6800 Go :: Fujitsu 100GB (5,400 rpm) :: NEC 6550A 8X DVD+/-RW :: 17" UltraSharp WXGA+ : Stock 3dmark05 = 3497 (OC 4496): 3dmark06 = 2226 (OC)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
*HOST* det gjorde ATI också. båda dom har åkt dit för fusk angående 3dmark så 1-1.
men nu 2-1 till att vara biggest looser till ati vad jag vet.

Om du var med på den tiden så borde du veta att deras "fusk" var inte jämförbara. Att sätta in egna clipping planes för att göra att kortet inte renderar alla polygoner är ingen liten skitsak direkt, det förstör hela poängen med ett benchmarkprogram.

ATI var dessutom snabba med att ta bort den optimering (som förövrigt inte påverkade bildkvaliten på nåt sett) som dom blev anklagade för, det kan man inte säga att nVidia var direkt...

Så om du tycker ATI är värst så har jag svårt att tro att du var med på FX tiden för vad ATI har gjort nu med några sketna internaslides är ingenting mot vad som gjordes av nVidia då. Och nVidia har ju också "läckt" interna slides fulla med skitsnack nyligen så det är inget som enbart ATI håller på med.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Doomguard
Sist jag var på månen så gick jag där och lulla och tänkte på att när jag precis lämnade planetn mars glömde jag mina månskor där. E det ngn som kan hämta dessa åt mig.?

48 dagar är ca 1200tim

Hm.. Eftersom 1170/24 = 48,75.. Hur kan då 1200/24 bli 48 ?
1170 timmar är mycket riktigt nästan 49 dygn och 1200 timmar är exakt 50 dygn.

Visa signatur

Det är sorgligt att leva i en tid då det är lättare att klyva en atomkärna än att spränga en fördom. // Albert Einstein

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Och nVidia har ju också "läckt" interna slides fulla med skitsnack nyligen så det är inget som enbart ATI håller på med.

Men ar du "the truth about CrossFire"? Mycket som saddes där var sant. Och det var inte lika kaxigt och arogant skrivet som ATI's slides, "What to expect from NVIDIA" och den här "NVIDIAs Desperate Stand".

Citat:

Men sluta nu. nVidia är ju inte ett dugg bättre på på den här punkten. Snarare ändå värre för det dom gjorde under FX tiden...det om något var verkligen lågt, som t ex att lägga in egna "clip planes" i 3DMark för att få kortet att se snabbare ut en vad det egentligen var. De tog verkligen till alla medel för att få sitt kort att se bättre ut, så lågt har inte ATI sjunkigt än.

Släpptes FX-serien 2005? Nej. Så varför tar du upp det för? Jag pratar om ATI och nVidia som företag NU inte då.

Är det jag eller varje gång när man för en nVidia vs. ATI diskution om t e x 6800 och X800 eller X1000 och G70 så kommer alltid FX-serien in i bilden. Varför? Fattar inte det. Har man så dåliga argument att man måste ta upp nåt gammalt i en diskution som handlar om nåt nytt?

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Men ar du "the truth about CrossFire"? Mycket som saddes där var sant. Och det var inte lika kaxigt och arogant skrivet som ATI's slides, "What to expect from NVIDIA" och den här "NVIDIAs Desperate Stand".

Släpptes FX-serien 2005? Nej. Så varför tar du upp det för? Jag pratar om ATI och nVidia som företag NU inte då.

Är det jag eller varje gång när man för en nVidia vs. ATI diskution om t e x 6800 och X800 eller X1000 och G70 så kommer alltid FX-serien in i bilden. Varför? Fattar inte det. Har man så dåliga argument att man måste ta upp nåt gammalt i en diskution som handlar om nåt nytt?

Så två små slides eller vad det är från ATI har fått dig att tycka illa om ATI som företag? Det jag undrar är om du alldeles nyligen har börjat intressera dig för grafikkortsmarknaden? Alltså sånt här har pågått länge och nVidia är inte det minsta bättre även om det självklart är lättare att ta det lugnt med skitsnacket när man är på topp vilket nVidia är för tillfället.

Kan inte förstå hur man kan basera ens tycke om ett företag på vad en puckad PR-avdelning skriver i sina interna slides? Jag värderar saker som kommunikation med "communityn", att de lyssnar på vad användarna mm långt över vad som skrivs på några interna slides och där är ATI klart före.

Permalänk
Citat:

Så två små slides eller vad det är från ATI har fått dig att tycka illa om ATI som företag?

Sa jag det att det gjorde?

Citat:

Kan inte förstå hur man kan basera ens tycke om ett företag på vad en puckad PR-avdelning skriver i sina interna slides?

Än en gång, sa jag det att det gjorde?
Du får lunga ner dig och sluta dra massa slutsatser hur och vad som påverkade mitt tyckande. Du vet inte, så lägg av.

Citat:

Jag värderar saker som kommunikation med "communityn", att de lyssnar på vad användarna mm långt över vad som skrivs på några interna slides och där är ATI klart före.

Du tycker att det är viktigt. Jag tycker att det är viktigt att ett företag inte säger saker som inte uppfylls och inte vilseleder konsumenter. Detta kräver större arbete och ansvar än att ha kommunikation med community på ett forum.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Sa jag det att det gjorde?

Än en gång, sa jag det att det gjorde?
Du får lunga ner dig och sluta dra massa slutsatser hur och vad som påverkade mitt tyckande. Du vet inte, så lägg av.

För att citera dig:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
ATI är full av det.
Och just pågrund av såna saker gillar jag inte ATI som företag. Så lågt och patetiskt så det är inte sant. Rena sandlåda nivå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Du tycker att det är viktigt. Jag tycker att det är viktigt att ett företag inte säger saker som inte uppfylls och vilseleder konsumenter. Detta kräver större arbete och ansvar än att ha kommunikation med community på ett forum.

Jag anser verkligen inte att ATI vilseleder konsumenterna mer än nVidia. Slides som dessa är inte meningen för publika ögon, att de kommer ut är trist men som sagt båda företagen är lika dåliga på den punkten.

Att kommunisera med användarna visar på intresse och engagemang vilket jag ser som väldigt viktigt och det är inte något som kommer lätt med tanke på att det är så få hård/mjukvaruutvecklare som sysslar med det.

Permalänk
Medlem

Lite psykologi

Du kan inte bli objektiv i din åsikt, inte jag heller.

Många här sitter och säger "ATi suger" eller något liknande. Kollar man på era datorer ser man att ni har nVidia själva.
"ATI är ju fan patetiska."
"ati snackar så mycket sörja.. häng er ffs"
"plz ati häng er en gång till"

Det är som att hålla på olika lag ;D... ni som redan är sålda på nVidia ser något sånt här som personangrepp på er åsikt. Rekommenderar att ni kikar igenom slidesen igen... och istället för att lacka ur försöker förstå innebörden av den fakta som presenteras.

"Och ni tror på allt ni ser eller ? "allt på internet är sant" ? =)"

ATi har ändå varit de mer ärligare av de två sen jag först började följa utvecklingen för omkring 5-6 år sedan. Att ATi kanske någon gång tagit till något fult knep är väl för att nVidia gjort det accepterat genom att följa upp fula knep med nya?

Ni kommer ihåg de där filmerna man sett som liten där det finns det oärliga laget och de som är ärliga. Liknelsen stämmer inte helt överens, men känslan finns där.
Det som händer är att nVidias företagsledning fokuserar på pengar medan ATi fokuserar på att utveckla och vara ledande. nVidia tvingas exempelvis investera en större del av sin budget i sidoprojekt, jämfört med ATi. Att nVidia fokuserar mer på andra saker speglar vilka typer samt vilken filosofi som står bakom företagets beslut.

De som tävlar i datormodding/överklockning väljer hellre ATi.

Denna slideshow är för mig fakta, kan inte tänka mig att ATi, eller de som ligger bakom den, skulle presentera falska resultat. Att det är korrekt är dock inget jag kan verifiera.

Slides man kan kika närmare på:

#A
"Crank up clocks"
Problem: Old 7800GTX already beyond recommended voltage of TSMC's 110nm
Result: Product Mean Time Beetween Failure exponentially decrased.

#B
http://www.techpowerup.com/reviews/ATI/NVDesperate/images/NVD...
Detta innebär att nVidias nya bara är en rerelease med en ny siffra gällande SM3.0 och inte ett steg framåt i utvecklingen.

#C
http://www.techpowerup.com/reviews/ATI/NVDesperate/images/NVD...
Smetigt, "dimmigt".

#D
http://www.techpowerup.com/reviews/ATI/NVDesperate/images/NVD...
nVidias kort saknar helt enkelt stöd för funktionen.

[min åsikt]
Har du köpt ett 7800, känn dig utnyttjad av nVidia =). Men ska du spela lowendspel och inte maxa grafiken samt surfa, så sprollar det. Tror du dock att du köpt det absolut bästa, rethink