ATI kritiserar GeForce 7800 GTX 512MB

Permalänk
Melding Plague

ATI kritiserar GeForce 7800 GTX 512MB

<font style="font-size: 10pt"><b>ATI kritiserar GeForce 7800 GTX 512MB</b></font> <small class="small">fredag 25 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
GeForce 7800 GTX 512MB är den nya GeForce FX5800. Dessutom kommer produkten dö efter 1170 timmars arbete på grund av för höga klockfrekvenser, och så har den sämre prestanda än Radeon X1800 XT. Detta enligt ATI vars marknadsföringsslides sidan <a href="http://www.techpowerup.com/reviews/ATI/NVDesperate/" target="_blank">techPowerUp</a> fått tag på och publicerat.
<br />
<br /><a href="http://www.theinquirer.net/?article=27922" target="_blank">The Inquirer</a> är mycket kritiska till ATI:s påståenden och undrar varför ATI inte skapade en AGP-version av Radeon X1800 XT om de nu vill konkurrera. Att hävda att konkurrentens grafikkort bara kan användas 7,5 timmar per vecka i 3 år där det egna grafikkortet, Radeon X1800 XT, kan användas 56 timmar per vecka är ett intressant påstående som någon sida förhoppningsvis bevisar eller motbevisar. Isåfall lär vi veta det om 1½ månad.
<br />
<br />Se slidesen hos <a href="http://www.techpowerup.com/reviews/ATI/NVDesperate/" target="_blank">techPowerUp</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är det rätt temperaturer på kortet så borde det väl inte dö efter en viss tid? eller har jag fel?

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

hur många dagar är 1170 timmar?.. fan va dåligt, ett kort ska ju hålla minst 2 år

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

Det är klart att de gör sitt bästa för att svärta ner namnet på en produkt som spöar deras egna. Mig veterligen så är det oftast värmen som dödar högt klockade datordelar... Det är inte ett speciellt svårlöst problem egentligen.

Permalänk

nope det är rätt lätt å få ner tempen, de e ju mäst sannoligt att de e den åxå :/

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

Tror att det bara är skitsnack ärligt talat

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda
hur många dagar är 1170 timmar?.. fan va dåligt, ett kort ska ju hålla minst 2 år

49 dagar ungefär. Men som sagt, det måste finnas minst ett års garanti på kortet. Men jag tror det är mest snack. Vill se lite mer bevis.

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem

Även om nu 7800 GTX dog efter en viss tid så tror jag inte att nuvarande ägare bryr sig, de lär väl ha köpt nya kort då det händer.

Permalänk
Avstängd

exakt 1170 timmar är det dummaste jag har hört.
att det inge går så bra för ati är inte nvidias fel,eller kanske deras fel men dom har bättre kort och så är det till ati kommer med något värre.

dö av höga klockfrekvense,då borde ju intels cpuer dö efter nån dag.

Permalänk
Medlem

Skrämmande ...

Sitter här på mitt geforce 2 gts (överklockad ända sen jag köpte den) som jag haft sen -00 och andvänt den minst 20 timmar i veckan till idag och den surrar på än

Visa signatur

Stolt Piratpartist!

Permalänk
Medlem

Det där gäller väl endast om kortet/rumstempen är 125 grader.

Permalänk
Medlem

Ännu ett fult trick av ATI?

Permalänk
Medlem

Totalt skitsnack av ATi tycker jag..

Visa signatur

Asus A8N-SLi DeLuxe | Gainward GeForce 6800GT GS | Venice 3000+ | Fortron & Source 400w | ThermalTake Bigwater Vattenkylning + Thermaltake AquaSeries III GPUBlock + Alphacool AMD Chipsetwaterblock |

Permalänk
Medlem

Seriöst... vilken patetisk presentation.

Visa signatur

Temporär dator: DV5204

Permalänk
Medlem

2005 har varit ett katastrofalt år för ATI, så det är knappast förvånande att de fortsätter i samma stil. Deras smutskastning och lögnkampanjer påminner en del av det som NV gjorde 2002-2004 när ATI stod på toppen.

All den respekt ATI hade ryker all världens väg den här hösten. Tyvärr. Men vem vet hur 2006 kommer att se ut. Det svänger fort.

Ut med R580 fort som fan.

Permalänk
Avstängd

En enkel överklockning förkortar inte livstiden på det där sättet. Det är sant.
Men, vad kör dom på för spänningar?
Kör dom på fel spänning kan dom råka ut för en motsvarighet till NSDS.
Och då dör chippet oavsett temperatur och frekvens.
På northwood låg väl den magiska gränsen på 1.65v eller nåt.

Permalänk
Medlem

Rent skitsnack från ett desperat ATi....

Permalänk
Medlem

Ytterligare ett argument att byta ut mitt ATI mot ett nvidia...
ATI's drivrutiner för Linux suger. Krävs en massa patchar och annan magi från nätet för att få det att fungera. Nvidia bara fungerade gång efter gång.

Visa signatur

I am not a politician and my other habits are also good.

Permalänk
Medlem

ATI är ju fan patetiska.

Visa signatur

http://latenightgamers.com/index.php
[MSI K8N NEO4 Ultra]-[x64 X-2 4600+]-[2x1024 PC3200]-[MSI 7800GTO 512MB]-[HIPER 580W]-[Western Digital Raptor 36GB 10k]-[Maxtor 250GB SATA]-[Maxtor 120GB SATA]-[Western Digital 250GB]

Permalänk
Medlem

hur länge har nvdias kort funnits (7800 gtx) ? den har snart paserat så många antal timmar som ati påstår. och om dom har rätt vilket jag verkligen tvivlar på så kommer vi att märka väldigt mycket whine överallt snart

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Medlem

"så har den sämre prestanda än Radeon X1800 XT"

Den där meningen visar vilket stort skämt hela presentationen måste vara. Eller har grabbarna och tjejerna på ATI's markandsföringsavdelning missat alla prestandatestar på nätet?

Permalänk
Medlem

Det här är ingenting gämnfört med nvidias skitsnack.

Jag glömmer aldrig Nvidias desperata sputskastings kampanjer veckorna innan X1K "Releasen".
Falska recensioner, "varför nvidia är bättre än ati" presentationer, och annat skitsnack....

Visa signatur

heh..

Permalänk
Medlem

Undrar varför No.21 in har skrivit i denna tråden än.. eller AlphaCPU

Deru.. det var väl en falsk presentation ifall jag kommer ihåg rätt

Permalänk
Medlem

Mja, jag tror dom här presentationerna/dokument vissar en del frustration från ATI. För att dom har en GPU som ger bättre bild kvalite och ingen eller mindre shimmering.

Men, Nvidia(G70) presterar bättre i benchmark tester på bekostnad av just bild kvalite. Och vad är inte bättre än att bevisa folk att just deras produkter presterar bättre än X18XT/XL? Och utnyttja sidor som just testar deras hårdvara på deras "rekommenderade" viss.
Bra marknadsföring, men ack så dåligt för konsumenten. Och på tala om priset: för högt. Samma för X18XT(anser jag), men den är billigare.
Men den här presentationen är väldigt pro-ATI, så ta det med måtta. Men, vissa av påstånderna är rimliga.

Permalänk
Medlem

ATI - Ge oss konkreta bevis!

Ren bullshit från ATI, men men... Klart att det förekommer fula trix i branschen, det kommer man aldrig komma ifrån. Undra vad Nvidia kommer gå ut med för att kontra?

Visa signatur

❤️ Aruba, EdgeRouter, HPE, macOS & Armbian

Permalänk
Medlem

Alltså, det är synd om ATI som inte förstår hur patetiska de framstår nu. De borde lägga gnället på att få sina egna produkter bättre istället.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Sist jag var på månen så gick jag där och lulla och tänkte på att när jag precis lämnade planetn mars glömde jag mina månskor där. E det ngn som kan hämta dessa åt mig.?

48 dagar är ca 1200tim

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda

hur många dagar är 1170 timmar?.. fan va dåligt, ett kort ska ju hålla minst 2 år

Visa signatur

AMD 3000 64 X 800PRO 256MB

Permalänk
Medlem

Mja, verkar som dom behöver det. Eftersom många inte nämner det.
Kan lika väl vara så att dom som testar korten inte tar upp det. Dom är ju där för att göra en uppfattning över hur bra den verkligen är.

Permalänk

ati snackar så mycket sörja.. häng er ffs

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Nej, 1 mindre konkurrent då. Och du tror inte Nvidia gör det heller? De är företag, med profit som mål. Hur man marknadsför och framför sina produkter med.