Permalänk
Medlem

Göra med bärbar dator

Tjena! Har en ganska gammal bärbar dator som jag skulle vilja göra nått skoj med. Vad vet jag inte riktigt så det är därför jag frågar här Är inte så bra på linux men skulle gärna lära mig så tänkte att man kanske kunde dra in nån linuxdist som man kan göra nått skoj med, datorn är ca 400mhz amd sempron och 64mb ram. Nån som har nån ide?

Visa signatur

//Toombass

Permalänk
Medlem

Lär dig Slackware från grunden.

Permalänk
Medlem

aaa det låter bra, finns det någon bra beskrivning eller bok där man kan lära sig slackware?

Vad kan man göra för skoj sen när man kan slackware då?

Visa signatur

//Toombass

Permalänk
Medlem

Varför slackware?
Taskig dokumentation, jobbig användarbasis och jävligt rörigt upplägg.

Jag rekommenderar debian, om vi ska leka distrowars.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Höhö gentoo :P. Men annars så tycker jag att du ska köra debian eller arch linux

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Ska man vara riktigt seriös är det väl annars LFS som gäller?
www.linuxfromscratch.org

OT: Slackware ha rörigt upplägg? my ass...

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk

Rekommenderar att du läser denna: http://www.slackbook.org/ (gratis)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av monotux
Varför slackware?
Taskig dokumentation, jobbig användarbasis och jävligt rörigt upplägg.

Jag rekommenderar debian, om vi ska leka distrowars.

Taskiga dokumentationer? Det har jag aldrig stött på iaf.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Om du nu tvunget ska köra linux är ju slackware ett givet val då det liknar bsd mest

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem

Lägg in debian på den och använd som web/ftp:server. Bärbara brukar vara tysta och fina, passar nog bra att lägga in en sån i garderoben.

Visa signatur

MacBook Pro: 2.0GHz Intel Core Duo / ATI x1600 256MB / 1x1GB 667 DDR2 / 100GB SATA Drive@5400rpm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rm0r
Om du nu tvunget ska köra linux är ju slackware ett givet val då det liknar bsd mest

jag är en söt hest.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

400MHz kan man göra mycket med. Min egna bärbara är en celly 450, och det funkar förhållandevis bra, även om den inte är blixten.

Dock är 64 mb ram inte så roligt om du ska köra X. Det går, men det kommar att swapa rätt mycket. Försök få fram lite mer ram så blir datorn väldigt mycket mer användbar, om du tänk använda den (surfa etc).

En 400 är gör nog att en binärdistro är vettigast. Typ debian eller lite enklare ubuntu (lämpligen xubunut). Att kompilera c++ med 64mb ram är inte kul alls.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster