Permalänk

Bränna ubuntu-live

Tja.

Tänkte testa ubuntu, och ville då köra från cd först för att se hur det är.
har tankat hem denna: ubuntu-5.10-live-i386.iso från ububtulinux.org,
men hur ska den brännas?? använder nero burning rom 6, ska jag mounta iso-filen
med deamon tools först och sen kopiera över allt innehåll eller??
i Nero så kan man välja att bränna bl a: CD ROM(ISO), CD ROM(boot) och CD ROM(UDF), spelar det nån roll vilken som väljs??

Jag har försökt lite olika, men datorn bryr sig inte om att boota från nån, har testat på 2 datorer
(ja, jag har ställt in i bios att den ska boota från cd), men inget händer.
Jag har en amd athlon 2800+ så jag har tankat rätt isofil, eller?:confused:

Många här snackar ju om Ubuntu, så jag ville testa det, har bara haft fedora core 3, och det var för ett år sen.

Tacksam för svar:)

Visa signatur

/BobDeluxe

Permalänk
Hedersmedlem

Det är en cd-image, så den ska brännas som sådan. Dvs inte montera upp med deamontools eller så. Vet dock inte hur man gör i nero, men cd rom (iso) verkar väl bra kanske.

Annars kanske det blev något fel på filen när du tanka ned den, har du kollat mot checksum?

i386 fungerar på en athlon.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk

ska jag bara bränna den som en vanlig fil alltså? det låter lite skumt.
hur kollar man checksum?

Visa signatur

/BobDeluxe

Permalänk
Medlem

I Nero ska du inte alls göra nåt vanligt "projekt" som man väljer där, utan "Burn image" i en av menyerna.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

"Recorder -> Burn Image" är det här

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Jag brukar trycka Open längst nere till höger i dialogen som poppar upp när man först startar Nero Burning Rom, INTE Smartstart.

Permalänk

Bränna ubuntu-live *FIXAT

Tackar för svaren!!!
Ni är riktigt snabba...
Det löste sig genom att välja burn image, sitter nu i ubuntu och surfar, verkar ganska nice, dock låter cd-romen en del
det var dock lite klurigt innan man kom in i ubuntu, visste inte riktigt vad man skulle göra så jag tryckte bara igenom alla inställningar...

Visa signatur

/BobDeluxe

Permalänk
Medlem

Bara trycka igenom brukar funka ganska bra…
Gillar du det men tycker det vore kul om det var lite snabbare så installera det - men "live" är ett suveränt sätt att prova utan att mecka något på datorn…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk

jag planerar att slänga ut windows från denna burken och bara köra linux, ville bara testa ubuntu lite först,

såg att det finns ett bittorrent-program med, kan man spara saker och vart gör man det? inställningar och sånt man gör, sparas sånt?? t ex cache från surfande

Visa signatur

/BobDeluxe

Permalänk
Medlem

cache och sånt sparas i RAM, allt du gjort försvinner när du startar om datorn.

Permalänk
Medlem

ett gammalt fulhaxx som funkar annars är att mounta iso/bin... i daemon tools och sen välja kopiera i nero.

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hetzz
ett gammalt fulhaxx som funkar annars är att mounta iso/bin... i daemon tools och sen välja kopiera i nero.

det är så jag brukar göra med det mesta, men jag fick nåt skumt felmeddelande så det funkade inte

Visa signatur

/BobDeluxe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hetzz
ett gammalt fulhaxx som funkar annars är att mounta iso/bin... i daemon tools och sen välja kopiera i nero.

Heh, ja, precis. Varför krångla till det när man kan krångla till det mer!

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

eller så installerar man det underbara programet dvd decrypter för att bränna iso filer med

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
eller så installerar man det underbara programet dvd decrypter för att bränna iso filer med

jasså, kan det bränna också?? va trevligt, har det installerat ju, det ska testas imorrn.

Visa signatur

/BobDeluxe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BobDeluxe
jasså, kan det bränna också?? va trevligt, har det installerat ju, det ska testas imorrn.

ja, man går in i fliken mode, går ner till iso, väljer write så kan man bränna isofiler till cd och dvd. Hur bra som helst:p